Träning, hälsa och kost 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Apropå lopp så kom jag och tänka på @Niyama . Visst hade du planer för det? Hur går förberedelserna? :)
Det stämmer! Inte så mycket till förberedelser just nu, försöker mest hålla igång. Har varit jättekallt så korta löpturer. Sen försöker jag hålla igång med backarna lite och går/pulsar upp men det är alldeles för mycket snö för att kunna springa där. Nu är det äntligen lite varmare men nu är jag jätteförkyld istället. Längtar väldigt mycket efter barmark och kommer bli väldigt skönt när liftarna öppnar för sommaren så man kan åka lift ner (behöver iofs träna nerför också, men inte SÅ mycket).
 
Äääh, burpees är kul! Eller... Effektiva, åtminstone! Låt bli att göra 100 stycken på mindre än en kvart bara så går det säkert bra :D

Åh men fy, det låter verkligen äckligt tungt! Så jäkla typiskt att du skulle gå och bryta tån! Hur lång tid har det gått nu? Finns det någon prognos för när det kan tänkas vara läkt?

Jag har ingen erfarenhet av den sortens långvariga skador så jag vet inte hur man hanterar det rent psykiskt, men spontant känns det som att det kanske vore bra att hitta något annat än träningen att gå upp i just nu? Försöka fokusera på alla de andra roliga sakerna du får tid till nu när du inte kan träna?

Kan du kanske börja spana efter ett lopp som ligger lite länge in i framtiden? Helsingborgs maraton är ju vanligtvis först i början av september, till exempel. Bara för att du eventuellt inte kan springa i just juni så innebär det inte att du inte kommer springa maraton alls i år, liksom.

Äsch, jag låter visst lite jobbigt klämkäck oavsett hur jag gör hör jag! Skickar en stor kram i alla fall och hoppas att universum slutar mucka med dig snart :heart
Vad tufft!!! Hoppas det läker snart!!
Nu har inte jag sprungit så långt som ett marathon men har nyligen varit gravid och då haft flera månaders uppehåll från löpning och tränade bara styrka/funktionell träning och promenader. Och jag måste säga att jag blev förvånad över hur lätt det var att komma igång med löpningen igen efter uppehållet. Kändes som den träningen jag ändå fick höll igång konditionen överraskande bra. Sen känner man sig ju plufsig och otränad, men jag tror ändå inte det försvinner så fort!
Fortsätt att boa på gymmet. Cykling, benstyrka och bålstyrka. Kör du det, kanske varvat med lite simning också, så kommer du vara tränad nog för att springa när du väl har läkt. Men det är nog en god idé, precis som @Mineur är inne på, att fokusera på ngt lopp som går lite senare. Du kan komma i toppskick även utan löpträning.

I ngn av poddarna som jag lyssnar på disk man skador i ett avsnitt. De menade på att amatörerna ofta deppar ihop och tar träningsuppehåll under skador medans proffsen utnyttjar tiden till att bli ännu starkare än vad de var innan skadan eftersom de kan hinna med nyttig alternativträning i större utsträckning än vad de kan annars.

Så försök fokusera på att träningen du gör nu är precis vad du behöver för att komma tillbaka i topptrim. Och var noga med att du inte gör ngn övning som orsakar att tån tar tid på sig att läka.

Det är klart att du ska springa maraton i år!
Har ingen erfarenhet av varken tävlingar eller skador så vill bara säga krya på dig!

Tack snälla ni för pepp :heart Bra idé att titta på ett senare marathon, funkar det inte att springa i juni så kan jag alltid springa halva loppet då. Lite lyxigt med Stockholm Marathon på så sätt att det är två varv och halva rundan har en egen liten målgång, då får man ändå liten känslan av att man får gå i mål på en halvmara. Ska titta på fler lopp som går senare i år! Väldigt bra tips!

Nu har jag gjort upp ett träningsschema för veckorna framöver som jag ska kämpa för att hålla. Jag vet att det kommer bli tufft och kanske kännas skit ibland, men vet också att det bara är några veckor bort att jag kommer kunna känna mig tränad igen och det kommer börja bli kul igen. Så vissa perioder måste man nog bara kämpa igenom!

Sambon undrade också om jag inte skulle unna mig lite nya träningsskor och träningskläder. Jag har inte köpt nytt på många år, så idag ska jag faktiskt ut på stan och ha lite egentid med shopping! :) Jag ska försöka hitta två par nya skor, ett par till löpningen och ett par till gymmet. Sen lite nya fina gym-toppar också i våriga färger. Hoppas det ska ge lite inspiration!
 
Det stämmer! Inte så mycket till förberedelser just nu, försöker mest hålla igång. Har varit jättekallt så korta löpturer. Sen försöker jag hålla igång med backarna lite och går/pulsar upp men det är alldeles för mycket snö för att kunna springa där. Nu är det äntligen lite varmare men nu är jag jätteförkyld istället. Längtar väldigt mycket efter barmark och kommer bli väldigt skönt när liftarna öppnar för sommaren så man kan åka lift ner (behöver iofs träna nerför också, men inte SÅ mycket).

Kul! Vad är det för lopp du ska springa? Jag längtar också efter barmark, utöver bruten tå så är det ju fasen omöjligt att springa på det här underlaget. Var på en föreläsning med Szalkai i veckan och han sa faktiskt att han föredrog löpband när det är så här dåligt underlag, det kändes bra att veta att till och med han har svårt att komma ut ibland :D
 
Jag ska också springa lopp i år. Halvmara på Oslo marathon i september :) Tänkte börja löpträna igen bara sista snorigheten är borta. Då har jag lyssnat på kiropraktorn som sa att jag ska löpviljan ett tag.

Halvmara är en så grymt kul distans! :love: Långt nog för att vara en riktigt utmaning, men kort nog för att man ska våga ta i lite.
 
Halvmara är en så grymt kul distans! :love: Långt nog för att vara en riktigt utmaning, men kort nog för att man ska våga ta i lite.

Sprang den förra året också och hade aldrig sprungit längre än 1 mil innan jag började träna inför halvmaran :p Målet var att genomföra utan att dö och det gick ju bra men inte så snabbt :D Men i år vill jag ju ha bättre tid och nu vet jag ju hur det går till :)
 
Sprang den förra året också och hade aldrig sprungit längre än 1 mil innan jag började träna inför halvmaran :p Målet var att genomföra utan att dö och det gick ju bra men inte så snabbt :D Men i år vill jag ju ha bättre tid och nu vet jag ju hur det går till :)

Låter kul! Siktar du på någon särskild tid?

Mor min gick helt in i väggen på halvmaran. Hon hade sprungit marathon året innan och upplevde att ”en halvmara tar man ju lätt” och sprang därför på tok för snabbt första milen, sen tog kroppen slut och sista 5 km var bara rent pannben att hon kom i mål. Blev sängliggandes två dygn efter :D Så tips - håll tillbaks lite i början..
 
Låter kul! Siktar du på någon särskild tid?

Mor min gick helt in i väggen på halvmaran. Hon hade sprungit marathon året innan och upplevde att ”en halvmara tar man ju lätt” och sprang därför på tok för snabbt första milen, sen tog kroppen slut och sista 5 km var bara rent pannben att hon kom i mål. Blev sängliggandes två dygn efter :D Så tips - håll tillbaks lite i början..

Har inget högt mål men skulle vilja springa på iallafall 2,15. Jag är ingen snabblöpare direkt :o

Haha bra tips! Jag fegar nog en del så borde inte vara några problem.
 
Kul! Vad är det för lopp du ska springa? Jag längtar också efter barmark, utöver bruten tå så är det ju fasen omöjligt att springa på det här underlaget. Var på en föreläsning med Szalkai i veckan och han sa faktiskt att han föredrog löpband när det är så här dåligt underlag, det kändes bra att veta att till och med han har svårt att komma ut ibland :D
Ett fjällopp på 27 km och 1400 höjdmeter alternativt 27 km och 1150 höjdmeter, det sistnämnda går en månad senare så funderar på att ta det för att hinna få mer träning på barmark innan.

Jag tycker snö/is oftast är ok om det är plogat, problemet är att det i princip finns en väg som plogas att springa på här så det blir väldigt tjatigt. Mina vanliga stigar/vägar är för mycket snö på.

Tyvärr tycker jag löpband är totalt själsdödande :D.
 
Ett fjällopp på 27 km och 1400 höjdmeter alternativt 27 km och 1150 höjdmeter, det sistnämnda går en månad senare så funderar på att ta det för att hinna få mer träning på barmark innan.

Jag tycker snö/is oftast är ok om det är plogat, problemet är att det i princip finns en väg som plogas att springa på här så det blir väldigt tjatigt. Mina vanliga stigar/vägar är för mycket snö på.

Tyvärr tycker jag löpband är totalt själsdödande :D.

Låter spännande! Plogat funkar hur bra som helst, men här i stan är det mest bucklig is just nu :meh: Halt som tusan och ojämt, och blött! Nä, då får det bli löpbandet. Med bra musik och en TV-skärm framför kan jag tycka att det är rätt mysigt :p
 
Okej, inspiration DEFINITIVT återfunnen. Just idag i alla fall.

04E6FC59-BC7F-48C0-9E3C-BEAF2A60FDC8.jpeg
 
Känns som om jag kanske lyckas komma igång med träningen igen! Har väl kört 1-2 motvilliga pass i veckan sen december, har verkligen tagit emot att komma iväg och träna. En bidragande faktor är att det är för kallt på atletklubben så det känns som om jag liksom har svårt att komma igång, tom när jag svettats så har jag frysit. Sen har jag insett att jag måste lägga om min träning men inte riktigt velat, jag är liksom van att köra för styrka och inte motionärspass.
Nu kör jag en prov-vecka på 24/7 och har tränat nästan varje dag, igår tränade jag två pass :D så det blir till att köpa kort där sen. Det känns lite smidigare också då det ligger där vi brukar handla, då kan man smita in en snabbis och köra nåt om man ändå behöver köpa nåt.
Målet för 2019 är att få bättre flås så jag kan ta mig runt agilitybanan med vovven lättare och försöka styrketräna med mer volym och försöka hitta nya övningar än de jag kört nu senaste 10 åren :angel: (böj, bänk, mark och pressar). Sen så är det väl bara att inse att jag troligen kommer tävla på Sveriges starkaste kvinna i år igen så ska väl försöka träna igång med lite strongmanövningar i lite bättre tid än tidigare år.
 
Målet för 2019 är att få bättre flås så jag kan ta mig runt agilitybanan med vovven lättare och försöka styrketräna med mer volym och försöka hitta nya övningar än de jag kört nu senaste 10 åren :angel: (böj, bänk, mark och pressar). Sen så är det väl bara att inse att jag troligen kommer tävla på Sveriges starkaste kvinna i år igen så ska väl försöka träna igång med lite strongmanövningar i lite bättre tid än tidigare år.

Åh vad skoj det låter med strongman-övningar! Ser det i en grupp på Facebook med jämna mellanrum och är helt fascinerad av vilka tyngder som bärs. Hur tränar man inför det för ska man tro Magnus Samuelsson så blir man stark om man lyfter starkt ofta. Men tyngder till farmers walk och bilbärgning är sällan man har hemma.
 
Ett längre pass på gymmet idag. Körde igenom hela kroppen och hoppas på lite träningsvärk :D

5 km löpning och 18 km cykel. Sedan några maskiner för överkropp, mage och stuss.
Hittade en övning för rumpan med gummiband som faktiskt kändes av direkt så den tänker jag göra ofta och se om den ger något.
Startade igång utmaningen med plankan och squats med så nu kör jag det varje dag i en månad. Testade några burpees men min ena arm som är kass reagerade efter typ 4 st så avvaktar med att göra sådana.

Inget planerat för morgondagen än men håller det öppet. Ösregnar här med halv storm så inte sugen på att vara utomhus direkt :meh:
 
Åh vad skoj det låter med strongman-övningar! Ser det i en grupp på Facebook med jämna mellanrum och är helt fascinerad av vilka tyngder som bärs. Hur tränar man inför det för ska man tro Magnus Samuelsson så blir man stark om man lyfter starkt ofta. Men tyngder till farmers walk och bilbärgning är sällan man har hemma.

Man kommer rätt långt på grundträning även om de som är sjukt duktiga såklart tränar grenträning för det är ju såklart en stor fördel att ha tekniken. De flesta som kör strongman har egentillverkad utrustning eller tillgång till utrustning några dedikerade samlat ihop då det sällan det finns på gymmen. Jag är för bekväm av mig så jag brukar köra igång två månader innan så då hinner jag max åtta pass grenträning och oftast färre. Första strongman-tävlingen gjorde jag 2007 så man har hållt på ett tag, med tanke på hur otroligt mycket tjejer det kommit senaste åren och hur vikterna ökat så är jag rätt glad att jag fortfarande tar mig igenom en Sveriges starkaste kvinna tävling..
 
Startade den här dagen med att lasta båda islandshästarna och åkte till en kompis för att rida ihop :) Kompisen lånade en av mina och red vi fyra st tillsammans. En lugn timme i skogen med trevligt sällskap :love:

Ätit lunch nu och laddar för ett pass nere i gymmet. Sen ska vi försöka köra in ved och så tänkte jag gå en promenad med hunden. Är skridskobana här ute så kommer inte våga släppa ut några barn :nailbiting:
 
Har sån träningsvärk idag efter ett tufft pass igår, kändes dock skönt att utmana kroppen efter en ide från @Mineur så jag körde bland annat 30x2 hopprep , höga knän 10 + 20 st, knäböj med hopp, thrusters 15,5 kg, slamball 5 kg 10x2 och bänkpress 22,3 kg i 2+1+2. Avslutade med planka på pilatesboll där hela kroppen skakade av det sista och det fick bli på ren envishet att köra 35 sekunder.

Idag har vi bara möblerat om, och inväntar en kompis för lek och sen Mora Träsk med barnen i grannkommunen. Mina barn älskar deras musik och vi såg dom uppträda för någon månad sen så det blir skoj :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
86 87 88
Svar
1 755
· Visningar
56 135
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 072
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 119
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
68 915
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp