Träning, hälsa och kost 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår stalljobb och idag 4 km löpning med bebis i barnvagn. Kan ha varit det mentalt tuffaste löppasset hittills, trots att jag bara tog vanliga 4 km-rundan :meh: 1 dm slask, hård blåst, snöglopp och lite lätt missnöjd bebis i vagnen. Var typ genomblöt och kall efter 100 meter. Men jag tog mig runt och bebisen stod ut hela rundan! :up:

Gillar träningen. Inte blasket :wtf:
 
Håller igång rätt bra ändå trots förkylning. Har fått bevis på att jag är rätt vältränad ändå så det är väl det som gör att jag orkar hålla igång.
Men tog med maken till gymmet i tisdags och så fick han en veckas provträning. Jag är rätt så grym när han står bredvid :D
Han är så otränad man kan bli för tillfället :p
Han kom dock ihåg (tränade mycket på detta gymmet förut) alla maskiners funktion och visade mig hur några funkar så nu kör jag de också :)
(Jag kom mig aldrig för att boka någon introduktion pga sociala fobin men det funkar ändå).
Kör bara PW och styrka nu tills förkylningen är över och den börjar närma sig slutet nu tror jag.
Kört igång en utmaning med armhävningar + kör om den med squats. De tyckte jag om. Bränner bra men benmuskler får man!
 
Mamma skulle beställa träningskläder från Bagheeras särskilda kollektion. Jag blev lite jättesugen så jag hakade på :D Dessutom köpte jag ett linne till mig och en tröja till dottern från outleten :)
IMG_20190314_140851.jpg
 
Spinningpass. Med en instruktör jag egentligen blir stressad av, eller inte av personen men passen går stundvis för fort för mig. Men en kompis som är med och cyklade peppade mig och sa att man cyklar ju precis som man vill. Man måste inte cykla jääättefort. Det gjorde att jag fick till ett härligt och avslappnat pass. Inte det hårdaste men det gör inte ett dugg. Maxpuls 99% och medel 84%.
 
PT pass idag. Vilken skillnad när naprapaten fixat till min höftböjare. Vi tog ändå inga övningar som anstränger den men bara att känna att jag står jämt på fötterna igen :love: Idag var det axlarna som fick sig en rejäl genomkörare, sen en timmes yinyoga efter det 🧘‍♀️
 
Tränar ni med magkatarr?
Jag har återkommande problem med magen. Käkar omeprazol och om det inte räcker så tar jag lite gaviscon innan jag springer. Men tar det lugnt om det är mycket just då.

Naprapaten hittade en stel höftböjare som gjorde att benet roterade utåt lite. Nu är höften rak och foten pekar fram igen :banana:
Var går du och vad kostar en behandling? Kan knappt böja mig åt sidorna längre och vete tusan om massage räcker. Var hos en naprapat för urminnes tider sedan och det är nog dags igen...
 
Löpband på måndagen, samma problem som sist, att energin tröt när jag sprang snabbt. Pratade med en kompis som sa att intervallträning är lösningen så jag ska fundera lite på det.

Crosstrainer på tisdagen, gjorde helt fel inställning så det blev typ 45 min styrketräning istället. Men nog nyttigt, helt slut i armarna efteråt.

2 h promenad i snö på onsdagen. Härligt jobbigt (var på besök i dalarna).

45 min långsam löpning i skogen, delvis på småstigar. Så himla roligt att springa så! Dock har jag ont på baksidan av ena knät. Vet inte om jag ska stretcha mer eller mindre? Skulle varit på massage efteråt men hon ställde in tyvärr.
 
Joggade 7,2 km idag utan vagn. Tänkte att jag skulle springa hyfsat lugnt men ha en genomsnittlig km-tid på under 6 min och klarade det! Hamnade på 5,56. Trots regnrusk och trots att jag fick stanna efter två km och ta av broddarna (det är superisigt på första sträckan, sedan barmark). Så jag är supernöjd! Det var ett sånt där löppass då jag njöt av varenda steg :) nu choklad och chips och en film!
 
Var går du och vad kostar en behandling? Kan knappt böja mig åt sidorna längre och vete tusan om massage räcker. Var hos en naprapat för urminnes tider sedan och det är nog dags igen...
Jag går hos Naprapatlandslaget på Föreningsgatan i Malmö, nu hos My men har även varit hos Mathias tidigare. Jag har privat sjukvårdsförsäkring så betalar (utöver försäkringens månadskostnad) 500kr i självrisk så får jag de behandlingar jag behöver för en"skada". Tror det kostar kanske 650kr/besök annars? Jag går regelbundet på massage på jobbet men de här sakerna jag har haft nu försvinner inte med massage. Det sitter mycket djupare och gör rätt ont att få bort men såååå skönt det är att känna att man är jämn i kroppen igen :)
 
Kan behöva lite pepp, planen är att springa tjejmilens halvmara i slutet av april. Men träningen har inte alls gått som planerat, var småsjuk hela januari och sen influensa två veckor i slutet av januari början av februari. Har nu som längst sprungit 5 km och det går inte lekande lätt :o.

Vet inte hur rimligt det är att kunna springa 21 km om 6 veckor. Har sprungit ett halvmara för ca 1,5 år sen men efter det överansträngde jag mig och hade problem med ett knä när jag gick i 2 månader efter. Vilket inte är värt det för mig...
 
Kan behöva lite pepp, planen är att springa tjejmilens halvmara i slutet av april. Men träningen har inte alls gått som planerat, var småsjuk hela januari och sen influensa två veckor i slutet av januari början av februari. Har nu som längst sprungit 5 km och det går inte lekande lätt :o.

Vet inte hur rimligt det är att kunna springa 21 km om 6 veckor. Har sprungit ett halvmara för ca 1,5 år sen men efter det överansträngde jag mig och hade problem med ett knä när jag gick i 2 månader efter. Vilket inte är värt det för mig...
Du kommer säkert komma runt men frågan är om det inte är för stor risk för överansträngning och skada?

Jag hade satsat på att springa lite senare i sommar istället.
 
Du kommer säkert komma runt men frågan är om det inte är för stor risk för överansträngning och skada?

Jag hade satsat på att springa lite senare i sommar istället.

Ja runt kommer jag säkert, men ja det är som frågan med risk för överansträngning. Sen i höstas har jag börjat gå till naprapat regelbundet och fått övningar för att stärka upp säte/höfter för att minska risken i allmänhet att jag överanstränger mig när jag springer.
Men just nu lutar det nog åt att träna på, men se lite närmare loppet hur det känns. Men antagligen kommer det bli ett lopp senare, vet dock inte vad det skulle vara för lopp.
 
Ja runt kommer jag säkert, men ja det är som frågan med risk för överansträngning. Sen i höstas har jag börjat gå till naprapat regelbundet och fått övningar för att stärka upp säte/höfter för att minska risken i allmänhet att jag överanstränger mig när jag springer.
Men just nu lutar det nog åt att träna på, men se lite närmare loppet hur det känns. Men antagligen kommer det bli ett lopp senare, vet dock inte vad det skulle vara för lopp.
Jag skulle satsa på korta intervallpass för flåsets skull, men även långpass behövs för att kroppen ska vänja sig vid att vara igång länge. De kan ju innehålla rätt mycket gång, varvat med lugn jogg.
 
Jag skulle satsa på korta intervallpass för flåsets skull, men även långpass behövs för att kroppen ska vänja sig vid att vara igång länge. De kan ju innehålla rätt mycket gång, varvat med lugn jogg.
Ja det är något sånt upplägg jag tänkt mig kört lite intervallaktigt på löpband, superjobbigt känns som att mitt flås är så dåligt just nu. Men tänker att det är bra att försöka vänja sig vid att vara igång runt 2 h, kan ju lätt gå i 2h men just att springa och så blir ju lite annat.
 
Kan behöva lite pepp, planen är att springa tjejmilens halvmara i slutet av april. Men träningen har inte alls gått som planerat, var småsjuk hela januari och sen influensa två veckor i slutet av januari början av februari. Har nu som längst sprungit 5 km och det går inte lekande lätt :o.

Vet inte hur rimligt det är att kunna springa 21 km om 6 veckor. Har sprungit ett halvmara för ca 1,5 år sen men efter det överansträngde jag mig och hade problem med ett knä när jag gick i 2 månader efter. Vilket inte är värt det för mig...

Konditionen tycker jag brukar gå hyfsat fort att få upp och man kan ju varva med att gå om det behövs. Men som andra skrivit skulle jag vara orolig att skada mig eller överanstränga mig. Nu är ju inte jag direkt 20 längre :D men jag känner direkt av i något knä eller fot om jag ökar på tempo eller sträcka för snabbt. Jag springer 7-8 km utan större ansträngning nu men skulle personligen behöva längre tid än så för att klara springa 21 km. Å andra sidan kanske jag inte tränar på mest effektiva sätt direkt heller... Men träna lite så märker du ju närmsta veckorna vartåt det barkar så att säga :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
87 88 89
Svar
1 761
· Visningar
56 293
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 102
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 173
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
68 972
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp