Träning, hälsa och kost 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pga sjuk katt, sjuk systerdotter, oro, ångest, stortrav och allmän olust så blev det fyra dagar utan motion. Även om jag vet att motion är nyttigt så känner jag ändå att det är som det är.
Idag var jag ute i spöregn. 1 km promenad och 4,3 km jogg.
 
När man har period med mkt jobb tycker jag att man ska prioritera sömn, mat och vila. Och det med gott samvete. Att lägga till motion till den ekvationen, även om det bara är 30 min el mindre, kan bli en negativ stress. 249 h på en månad är mer än vad som är rimligt att klara av. Att lägga till träning uppe på det låter bara galet. De få timmar du är ledig kan du bara prioritera vila. Var rädd om dig! :heart
Tack, jag behövde verkligen höra det där ❤
 
Själv kämpar jag mot råångest efter Anders Hansens sommarprat :p Eller, pratet gick bra, men jag gick vidare till böckerna efteråt och jag är väl kanske inte på en tillräckligt bra plats för att ta åt mig på rätt sätt. Jag har mått som allra sämst när jag varit som mest(mer än det som ska vara tillräckligt enligt AH) fysiskt aktiv, och nu känner jag mig fruktansvärt dålig i efterhand som inte lyckades må bra då. Och 30 minuter om dagen är inte så bara i mitt liv just nu, och det ska ju vara så jävla enkelt för alla att det lägger sten på börda/jag är dålig som inte hinner det lilla.

Sommaren är tuff för mig hörni ;) Hinner inte med i tråden och än mindre träna själv. Har i alla fall lagt ner gummiband och Styrkebyråns Rookieprogram i jobbväskan men inte fått tillfälle att använda dom än. Nu är åtminstone 92 av 249 jobbtimmar i juli avklarade och det är bara 40 dagar till tre veckor semester. Hoppas på att återkomma med lite muntrare toner då :)
Fy sjutton vad tufft det låter! Jag tycker att du ska försöka lägga bort alla tankar gällande träning just nu - ibland kommer livet liksom emellan, och ingen skulle må bra över att lägga till ytterligare en stressfaktor i den situationen som du befinner dig i nu. All det här snacket om 30 minuter hit och 30 minuter dit är väl bra att ha som en allmän riktlinje under normala omständigheter kanske, men det du beskriver låter allt annat än normalt. Jag hade en del liknande perioder jobbmässigt under vintern/våren och försökte då att värja mig från träningsprat så mycket som möjligt eftersom jag inte behövde med stress och press just då. Ibland går det helt enkelt inte, men det är inte något som gör dig dålig på något vis! :heart
 
Själv kämpar jag mot råångest efter Anders Hansens sommarprat :p Eller, pratet gick bra, men jag gick vidare till böckerna efteråt och jag är väl kanske inte på en tillräckligt bra plats för att ta åt mig på rätt sätt. Jag har mått som allra sämst när jag varit som mest(mer än det som ska vara tillräckligt enligt AH) fysiskt aktiv, och nu känner jag mig fruktansvärt dålig i efterhand som inte lyckades må bra då. Och 30 minuter om dagen är inte så bara i mitt liv just nu, och det ska ju vara så jävla enkelt för alla att det lägger sten på börda/jag är dålig som inte hinner det lilla.

Sommaren är tuff för mig hörni ;) Hinner inte med i tråden och än mindre träna själv. Har i alla fall lagt ner gummiband och Styrkebyråns Rookieprogram i jobbväskan men inte fått tillfälle att använda dom än. Nu är åtminstone 92 av 249 jobbtimmar i juli avklarade och det är bara 40 dagar till tre veckor semester. Hoppas på att återkomma med lite muntrare toner då :)

Men du. Att arbeta så många timmar och inte känna att man hinner träna är helt rimligt. Lägg inte den pressen på dig själv! Håller med @Saigon och @Mineur - basala behov måste gå först.
 
Pga sjuk katt, sjuk systerdotter, oro, ångest, stortrav och allmän olust så blev det fyra dagar utan motion. Även om jag vet att motion är nyttigt så känner jag ändå att det är som det är.
Idag var jag ute i spöregn. 1 km promenad och 4,3 km jogg.

Bra kämpat i regnet! :up:
 
Här ösregnar det också, så istället för promenad som aktiv vila blir det nog ett yogapass. :)
Annars känns kroppen förvånansvärt pigg idag, tummen upp på det! Fortfarande go träningsvärk i axlar och skulderparti. :p
 
Fick feeling på bänkpasset idag och dammade upp 52,5 kg rätt så enkelt. Blev sedan totalt tvärstopp på 55 kg (som är mitt numer ganska gamla personbästa), men årsbästa är fan inte illa det heller. :up:

Har kört tre veckor på "Semesterformen" nu och det börjar märkas skillnad. En del kläder sitter annorlunda och flera personer har kommenterat att jag ändrat form. Knappt ätit något godis alls på de här tre veckorna, vilket är o-t-r-o-l-i-g-t för att vara jag. De få gånger det hänt har det handlat om ett par-tre bitar, sedan har jag varit - hör och häpna - nöjd. Har inte heller några problem med att stå emot fika och glass. It's amaaaaaazing!
 
Fick feeling på bänkpasset idag och dammade upp 52,5 kg rätt så enkelt. Blev sedan totalt tvärstopp på 55 kg (som är mitt numer ganska gamla personbästa), men årsbästa är fan inte illa det heller. :up:

Har kört tre veckor på "Semesterformen" nu och det börjar märkas skillnad. En del kläder sitter annorlunda och flera personer har kommenterat att jag ändrat form. Knappt ätit något godis alls på de här tre veckorna, vilket är o-t-r-o-l-i-g-t för att vara jag. De få gånger det hänt har det handlat om ett par-tre bitar, sedan har jag varit - hör och häpna - nöjd. Har inte heller några problem med att stå emot fika och glass. It's amaaaaaazing!

Fortsätt va stark och avstå godis och socker. Svält sockerbegäret och ett stort krig är vunnet bara där. Heja!
 
Fick feeling på bänkpasset idag och dammade upp 52,5 kg rätt så enkelt. Blev sedan totalt tvärstopp på 55 kg (som är mitt numer ganska gamla personbästa), men årsbästa är fan inte illa det heller. :up:

Har kört tre veckor på "Semesterformen" nu och det börjar märkas skillnad. En del kläder sitter annorlunda och flera personer har kommenterat att jag ändrat form. Knappt ätit något godis alls på de här tre veckorna, vilket är o-t-r-o-l-i-g-t för att vara jag. De få gånger det hänt har det handlat om ett par-tre bitar, sedan har jag varit - hör och häpna - nöjd. Har inte heller några problem med att stå emot fika och glass. It's amaaaaaazing!
Bra jobbat, både med träning och kost! Jag har också försökt dra ner lite på sockret i några veckor nu och lyckats förvånansvärt bra, mest för att jag inte varit superstrikt utan bara valt bort sådant som solklart är godsaker liksom. Och det här att det finns en massa god melon, jordgubbar och annan frukt såhär års hjälper definitivt. Trodde att jag skulle sakna choklad mest men har förvånat mig själv genom att bli sugen på småkakor av alla saker! Det äter jag typ aldrig! :confused:
 
Blev en tur med maken och svågern. Aldrig sprungit den rundan innan och det var måååånga backar 😅
7EE43E26-CBF5-4B12-8D5E-B82E1CFCCE96.png
 
Jag lät min inre latmask ta över igår och skippade träningen, vilket jag ångrar idag. Hatar när jag låter hjärnan tjura ihop sådär, för jag vet ju att träning nästan alltid är en bra idé 🙄 Nåja, jag gav mig ut på en promenad på kvällen i alla fall för att få lite rörelse i kroppen. Annars jobbar jag hemma hela den här veckan, så det blir inte så mycket med den där vardagsmotionen som jag är bortskämd med att få på köpet annars.

Men idag ska jag banne mig dra iväg på crossfit! Sen imorgon tänkte jag låna sambons gymkort på lunchen, på fredag blir det crossfit igen och på söndag ska jag rida tre hästar :)
 
Gode gud, dagens pass var ett sådant där som jag aldrig hade gått på om jag hade vetat hur jag skulle känna mig under tiden. Det kvalar definitivt in på topp tre över de grisigaste crossfitpass jag någonsin gjort :yuck: Jag trodde att jag skulle spy och/eller svimmas flera gånger under passets gång, på ett sätt som jag aldrig känt förut.

Först 800 m löpning som uppvärmning, följt av 4x30 sekunder negativa pull-ups. Sedan delade vi in oss i par och hjälptes åt att göra 5 rundor av följande:

40 kcal rodd
30 burpees
20 toes to bar
10 sandbag cleans (lyft upp en säck på 30/40/50 kg från marken och släng den över axeln)

På pappret ser det inte så farligt ut tycker jag, och hon jag tränade med verkade inte vilja dö riktigt lika mycket som jag (hon gjorde till och med några extra burpees där sista rundan så jag inte behövde göra så många :love:), så jag tror att det var min kropp som inte var riktigt med på noterna helt enkelt. Jag sov rätt kasst natten till idag vilket säkert påverkade. Fast vi var rätt många som låg i små högar när det var över...

Såhär tre timmar efter avslutat pass börjar jag känna mig normal igen, men jag tänker definitivt ta det lite lugnt på gymmet imorgon. Axeln kände jag förresten inte av alls idag vilket är jätteskönt, men å andra sidan valde jag ju passet för att det såg ovanligt axel-snällt ut. Fortsätter nog att experimentera lite vidare imorgon för att se vad jag kan/inte kan göra, men förhoppningsvis har allt återgått till det normala! :)
 
Gode gud, dagens pass var ett sådant där som jag aldrig hade gått på om jag hade vetat hur jag skulle känna mig under tiden. Det kvalar definitivt in på topp tre över de grisigaste crossfitpass jag någonsin gjort :yuck: Jag trodde att jag skulle spy och/eller svimmas flera gånger under passets gång, på ett sätt som jag aldrig känt förut.

Först 800 m löpning som uppvärmning, följt av 4x30 sekunder negativa pull-ups. Sedan delade vi in oss i par och hjälptes åt att göra 5 rundor av följande:

40 kcal rodd
30 burpees
20 toes to bar
10 sandbag cleans (lyft upp en säck på 30/40/50 kg från marken och släng den över axeln)

På pappret ser det inte så farligt ut tycker jag, och hon jag tränade med verkade inte vilja dö riktigt lika mycket som jag (hon gjorde till och med några extra burpees där sista rundan så jag inte behövde göra så många :love:), så jag tror att det var min kropp som inte var riktigt med på noterna helt enkelt. Jag sov rätt kasst natten till idag vilket säkert påverkade. Fast vi var rätt många som låg i små högar när det var över...

Såhär tre timmar efter avslutat pass börjar jag känna mig normal igen, men jag tänker definitivt ta det lite lugnt på gymmet imorgon. Axeln kände jag förresten inte av alls idag vilket är jätteskönt, men å andra sidan valde jag ju passet för att det såg ovanligt axel-snällt ut. Fortsätter nog att experimentera lite vidare imorgon för att se vad jag kan/inte kan göra, men förhoppningsvis har allt återgått till det normala! :)
Jag dör en smula bara av att läsa. :eek: Men jo, din axel måste ha läkt bra om den klarar 50 sandsäckslyft, kastade över axeln, utan att klaga!:eek::bow: Strongt jobbat!:banana::banana::banana:
 
Ca 4500 kg hö staplade jag igår och de sista 166 balarna pressade vi direkt i en balvagn så jag fick balansera uppe på lasset och samtidigt ta emot balar :p Vi pressar direkt upp i ladan annars men det blev fullt och det sista ska ändå säljas.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
95 96 97
Svar
1 927
· Visningar
61 450
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 930
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 907
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
69 933
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp