Kropp & själ Träning, hälsa och kost 5

Är det bara för utseendets skulle, dvs större muskler?

En snabb sökning på Pubmed visar inget vetenskapligt stöd. Om jag får spekulera så måste det ju bli en extrem venös belastning under kortare stunder och kan riskera att skada de venösa klaffarna..? Jag skulle aldrig köpt.
Vet inte om man också blir starkare, läste på produktens egen sida att det med lättare vikter och färre repetitioner gör att man hittar brännet, vilket jag tycker är lite svårt. Hade inte en tanke på att det kunde vara farligt, nu vågar jag inte köpa!
 
Det blev ett pass i gymmet igår :) Idag tänkte jag springa en liten tur i skogen på lunchen och efter jobbet ska jag lasta båda islandshästarna och åka till ovalbanan för att trimma lite inför lördagens tävling.
 

Mineur

Trådstartare
Moderator
Hej tråden!

Jag har återvänt från ridlägret och har, som väntat, träningsvärk ungefär överallt. Men det var helt underbart och helt underbart svettigt, precis som vanligt! :love:

Idag är jag så pollenallergisk att jag knappt klarar av att jobba, men det lättar förhoppningsvis längre fram i veckan och då hoppas jag kunna få till någon slags träning. Om inte annat ska jag vara i sommarhuset på stranden fredag-söndag, vilket är den enda platsen i världen där jag faktiskt kan njuta av löpträning, så det blir något där i alla fall. :)
 
Hej tråden!

Jag har återvänt från ridlägret och har, som väntat, träningsvärk ungefär överallt. Men det var helt underbart och helt underbart svettigt, precis som vanligt! :love:

Idag är jag så pollenallergisk att jag knappt klarar av att jobba, men det lättar förhoppningsvis längre fram i veckan och då hoppas jag kunna få till någon slags träning. Om inte annat ska jag vara i sommarhuset på stranden fredag-söndag, vilket är den enda platsen i världen där jag faktiskt kan njuta av löpträning, så det blir något där i alla fall. :)
Så roligt med ridläger! :love: Ska på ridläger för tredje året i rad i början av augusti. Längtar!
 

Mineur

Trådstartare
Moderator
Så roligt med ridläger! :love: Ska på ridläger för tredje året i rad i början av augusti. Längtar!
Ja alltså det är så underbart, varje år! Stämningen, kvalitén på hästarna, människorna, kunskapen... Jag är fortfarande alldeles hög på lyckokänslor över hur bra det var och nedräkningen till nästa år har redan börjat :D Jag är så glad att jag har en så fantastisk hobby som går att utöva på det här sättet!
 
Ja alltså det är så underbart, varje år! Stämningen, kvalitén på hästarna, människorna, kunskapen... Jag är fortfarande alldeles hög på lyckokänslor över hur bra det var och nedräkningen till nästa år har redan börjat :D Jag är så glad att jag har en så fantastisk hobby som går att utöva på det här sättet!
Ja jag älskar gänget som brukar vara med på vårt ridläger och vi sover i alla fall en natt på luftmadrass i cafeterian på ridskolan där vi är :D Vi har våra egna hästar och är en blandad kompott med ryttare, hästraser och discipliner och det är så himla roligt :love:
 
Vet inte om man också blir starkare, läste på produktens egen sida att det med lättare vikter och färre repetitioner gör att man hittar brännet, vilket jag tycker är lite svårt. Hade inte en tanke på att det kunde vara farligt, nu vågar jag inte köpa!
Vet inte om det är farligt, det är alltså bara mina egna tankar när jag läser om produkten. :)
 
Sista riktiga utepasset för säsongen idag! Var hyfsat tufft men hade en bra dag och det kändes ovanligt lätt (eller ja, mestadels i alla fall :angel:).

Ett block innehöll t ex fem varv med styrkeövningar nedanför, på och på andra sidan av en backe där man uppför spurtade eller gick utfallssteg. Direkt efter följde ett eller två varv runt fotbollsplanen där mitt psyke sätter lite gränser. :p Klockan visade på nästan 4 km löpning. Maxpuls nära 200 igen men medelpuls betydligt lägre kring 165 slag/min trots att jag levererade på samma nivå som vanligt (minst). Det förklarar den mer bekväma känslan!
 
Planen var att springa idag men hemkommen från jobbet efter inskolning så dog jag i soffan. Hoppas att jag är piggare imorgon men då är det afterwork efter jobbet så vi får se hur det går. Mycket nya rutiner när man börjar jobba :cautious:
 
Okej, så jag försöker komma igång med lite löpning. Har hunnit med två gånger hittills :D
Första rundan var på 3,5km och igår sprang jag prick 4km. Jag funderar lite över min puls dock, var bör man ligga? Jag antar att det är lite olika beroende på vad man vill uppnå?
Jag vill främst ha bättre flås, jag har en ganska bra grundstyrka eftersom jag normalt går promenader på 40-60 min i ett hyfsat raskt tempo varje dag.
Under båda löppassen kunde jag springa hela vägen, med bajs- och kort badpaus för hundarna. Har en av dem kopplad i midjebälte där jag får lite draghjälp, så vi har legat på ca 5:20 i snitt per kilometer.Maxpuls har varit 174 båda gångerna och snittpuls typ 155. Är det tillräckligt för att få upp flåset?

Jag har hört att intervaller ska vara grymt just för flåset, men hur borde man börja?
 
Okej, så jag försöker komma igång med lite löpning. Har hunnit med två gånger hittills :D
Första rundan var på 3,5km och igår sprang jag prick 4km. Jag funderar lite över min puls dock, var bör man ligga? Jag antar att det är lite olika beroende på vad man vill uppnå?
Jag vill främst ha bättre flås, jag har en ganska bra grundstyrka eftersom jag normalt går promenader på 40-60 min i ett hyfsat raskt tempo varje dag.
Under båda löppassen kunde jag springa hela vägen, med bajs- och kort badpaus för hundarna. Har en av dem kopplad i midjebälte där jag får lite draghjälp, så vi har legat på ca 5:20 i snitt per kilometer.Maxpuls har varit 174 båda gångerna och snittpuls typ 155. Är det tillräckligt för att få upp flåset?

Jag har hört att intervaller ska vara grymt just för flåset, men hur borde man börja?
Puls är ju så individuellt att du behöver lära känna din egen. Att springa långt i ett så lågt tempo att du kan föra ett samtal under tiden gör jättemkt för flåset.

5.20 tyckte jag också tidigare var ett bekvämt tempo. Men vill du just öka flåset snabbt skulle jag sänka tempot lite (om det nu går när du har hundar med) och sakta öka distansen istället. Jag upplever att längd är så väldigt mkt viktigare än tempo och puls för konditionen.
 
Puls är ju så individuellt att du behöver lära känna din egen. Att springa långt i ett så lågt tempo att du kan föra ett samtal under tiden gör jättemkt för flåset.

5.20 tyckte jag också tidigare var ett bekvämt tempo. Men vill du just öka flåset snabbt skulle jag sänka tempot lite (om det nu går när du har hundar med) och sakta öka distansen istället. Jag upplever att längd är så väldigt mkt viktigare än tempo och puls för konditionen.
Åh, jag som hade hoppats på en smidig guide typ, "Ligg på x puls i x km så kommer du snart orka hur mycket som helst" :D

Intressant, lite tvärtom mot vad jag trodde! Jag håller inte 5:20-tempo utan hund som hjälp, särskilt inte på våra kuperade rundor där de hjälper till fint i uppförsbackarna :p Det borde gå att sänka tempot en del, jag har precis börjat "springa in" min unga hund och han är förvånansvärt lyhörd och enkel att styra tempot på.
Jag har inte känt mig så trött/stum i benen när vi sprungit, så om vi sänker tempot något borde det gå att länga till i alla fall 5-6 km ganska snart.

Tack för tips! :)
 
Åh, jag som hade hoppats på en smidig guide typ, "Ligg på x puls i x km så kommer du snart orka hur mycket som helst" :D

Intressant, lite tvärtom mot vad jag trodde! Jag håller inte 5:20-tempo utan hund som hjälp, särskilt inte på våra kuperade rundor där de hjälper till fint i uppförsbackarna :p Det borde gå att sänka tempot en del, jag har precis börjat "springa in" min unga hund och han är förvånansvärt lyhörd och enkel att styra tempot på.
Jag har inte känt mig så trött/stum i benen när vi sprungit, så om vi sänker tempot något borde det gå att länga till i alla fall 5-6 km ganska snart.

Tack för tips! :)
I och med att du redan har en bra grundkondition och vana av rörelse fr promenader så är förmodligen inte risken så stor för skador så länge du inte tok-ökar längd eller tempo. Så länga till 5-6 km kan du säkert göra.

Ett ytterligare tips för flåset är att springa mkt off-road och kuperat. Men det är rätt skönt, tycker jag, att först skaffa sig en grund genom att ligga och nöta lite asfalt.
 
I och med att du redan har en bra grundkondition och vana av rörelse fr promenader så är förmodligen inte risken så stor för skador så länge du inte tok-ökar längd eller tempo. Så länga till 5-6 km kan du säkert göra.

Ett ytterligare tips för flåset är att springa mkt off-road och kuperat. Men det är rätt skönt, tycker jag, att först skaffa sig en grund genom att ligga och nöta lite asfalt.
Tack, då ska jag göra det! Behöver vara lite försiktig med hunden också, han är snart 1 år och inte röntgad ännu, så jag vill bygga honom försiktigt.

Jag är nästan bara ute på skogsvägar/stigar/grusvägar, enda asfalten här är på riksvägen :) Vi bor uppe på en "bergsrygg", ibland hade man önskat att det var lite mindre kuperat...
 
Tack, då ska jag göra det! Behöver vara lite försiktig med hunden också, han är snart 1 år och inte röntgad ännu, så jag vill bygga honom försiktigt.

Jag är nästan bara ute på skogsvägar/stigar/grusvägar, enda asfalten här är på riksvägen :) Vi bor uppe på en "bergsrygg", ibland hade man önskat att det var lite mindre kuperat...
Aha, ja, då finns det ju anledning att bygga långsamt! Kul att kunna ha hundsällskap under löpturerna!
 

Hästdiskussioner nu

Övrigt-diskussioner nu

Radannonser

Hästnyheter

Bukefalos

Upp