Träning, hälsa och kost 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det gick bra att träna idag! Jag kände mig rätt skakis emellanåt och fick lite ont i luftrören när jag kom upp i puls, men jag valde låga vikter och genomförde hela passet helt enligt plan :)

Efter uppvärmning körde vi teknikträning av Clusters, som väl bäst beskrivs som en frivändning som övergår i knäböj som övergår i push press. Det är mångas hat-övning vilket jag förstår, då den ställer stora krav på både överkroppsstyrka, benstyrka och rörlighet. Jag har framförallt svårt att komma ner tillräckligt djupt i knäböjen, dels p.g.a brist på rörlighet men också för att jag gärna vill skynda vidare upp i push press.

Efter detta gjorde vi följande:

9 clusters
18 KB-svingar
21 goblet squats
6 clusters
12 KB-svingar
15 goblet squats
3 clusters
9 KB-svingar
9 goblet squats

Maxtid 9 minuter, och jag som skulle ta det lite lugnt lyckades på något höger bli klar först av alla på 06:19 :confused:Det faktum att jag valde lite lättare vikter (min kettlebell vägde bara 8 kg) hjälpte nog mer än jag trodde :D

Nu blir det vila imorgon och på lördag förmiddag ska jag rida lektion! :bump:
 
Knäckte till nacken tidigare i veckan så har fått vila, urkasst men har behövt smörja med voltaren flera gånger per dag så då kan man inte chansa att träna.

Idag står mitt träningsprogram på tur, som jag längtar till lunchrasten :love:
Fick frågan senast igår om hur jag hinner, men nja man lägger väl ribban där man är i livet skulle jag tro samt prioriterar fram det man vill göra?

Ni i tråden är väl knappast hella alla arbetslösa med oändligt många timmar att kunna träna på? Jag själv skulle inte kunna klara en dag utan mina 2 (!) almanackor.
 
Knäckte till nacken tidigare i veckan så har fått vila, urkasst men har behövt smörja med voltaren flera gånger per dag så då kan man inte chansa att träna.

Idag står mitt träningsprogram på tur, som jag längtar till lunchrasten :love:
Fick frågan senast igår om hur jag hinner, men nja man lägger väl ribban där man är i livet skulle jag tro samt prioriterar fram det man vill göra?

Ni i tråden är väl knappast hella alla arbetslösa med oändligt många timmar att kunna träna på? Jag själv skulle inte kunna klara en dag utan mina 2 (!) almanackor.

Den frågan får jag ofta. Eller snarare "Hur orkar du med allt?".
Tränar 3-4 dagar i veckan själv, håller igång båda islandshästarna 5 dagar var och shettisen 4 dagar, jobbar heltid, har två små barn (4 och 7 år), en gubbe jag gärna umgås med, hund, smådjur, stort hus, egen gård.
Och som du säger så handlar det om prioriteringar. Jag tittar inte mycket på tvn t.ex utan tränar, rider eller umgås med familjen istället. Som exempel :)
 
Jag trappar upp träningen just nu. Ska snart springa lopp igen och tänkte försöka få upp formen lite ytterligare tills dess. Så idag blev det ett intervallpass i skogen på tot 5,7 km. Har bara sprungit asfalt på det senaste så det var välbehövligt att få springa i lite kuperad terräng.

Imorgon åker jag till sol och värme och hoppas få till mkt träning under veckan. Har packat ner mängder med vätskeersättning. :up:
 
Den frågan får jag ofta. Eller snarare "Hur orkar du med allt?".

Ja den frågan får jag också ofta. Men då jag följer Paolo Roberto och Elin Härkönen på Instagram så pekar de ofta på vad folk prioriterar. Det är sällan träning, utan mer tv-tittande som är i fokus. För folk som ställer frågan är ofta sagt av människor som gillar att se på film eller bor i lägenhet. Det är en stor skillnad att bo i lägenhet eller på gård som du och jag gör. Nu kör vi själva inget bruk, utan det gör hyresvärden men det är ändå mycket kvar att göra. Men samtidigt är det så himla skönt att träna i trädgården under sommaren eller ha mindre än 1 minut till skogen att springa i :love:
 
Dagens planer blev inställda så jag chansade och ringde upp fysioterapeuten för att se om de mot förmodan hade några avbokningar idag. Det hade de, så nu sitter jag och väntar på en halvtimmes Sports Massage :love: Har känt mig rätt stel i ffa högra sidan av ryggen de senaste veckorna så det ska bli underbart att bli lite genomknådad! Att jag dessutom har lite lagom, skön träningsvärk i ryggen från gårdagens ridlektion gör inte saken sämre!
 
Oops, jag fick inte godkänt av fysion! Min var den stelaste rygg han stött på den här veckan tydligen, och hela högersidan var mycket riktigt rätt ihopkörd från sätesmuskeln (fy #@%£! vad ont det gjorde när han körde runt med armbågen där!) hela vägen upp till axeln. Inte undra på att jag har haft svårt att hitta en bekväm position på jobbet! Nu blir det skärpning med yoga/stretchövningar åtminstone tre dagar i veckan, även om det så bara blir fem minuter eller nått. Jag ska även ta tag i att ringa till yogastudion här i närheten och kolla om de har någon lämplig fortsättningskurs där jag kan haka på, jag har ett presentkort där sedan i julas som jag planerat att använda nu under hösten.
 
Senast ändrad:
Jag körde veckans tredje pass med jogg-appen idag, härligt väder o känns väldigt lätt o behagligt än så länge!

Igår var jag och mannen på invigning av byns nya utegym! Först lite genomgång av de olika övningarna man kan göra och sen var det ett träningspass för de som ville. Jättefina grejer verkligen med höjdpunkterna 1. riktigt bra chinsräcke (viktigast imo) 2. en utmanande armgång (många steg och väldigt grova pinnar att hålla i så väldigt tufft för greppet) och 3. ett perfekt tungt traktordäck som jag precis klarade av att välta runt så jäkla kul 😁. Mannen hade träningsvärk överallt idag, jag har lite i magen och i underarmarna efter armgången 👌👌
Hoppas på att ta mig dit någon gång i veckan eller så 😃👍
 
Jag har kört ett försiktigt pass på strax under 5 km i 35 gr värme. Men det var sent på em så solen gassade inte så extremt längre. Tog det väldigt lugnt för att känna efter om jag skulle klara det. Och jo, det gick bra, men var rejält svettigt. Och det tog extremt mkt på musklerna. Oklart varför. Kändes efteråt som om jag hade sprungit ett par mil.

Tyvärr rätt dålig omgivning att springa i. Tror heller inte att det finns ngt bättre på nära håll. Men får leta lite under veckan. Får också se om det kommer gå att göra ngt mer än korta, långsamma rundor. Känns iaf just nu som att det kommer bli svårt att få till ngt annat.
 
Liten promenad med dottern och shettisen igår, sen en dryg timmes ridtur ihop med en gammal kompis och på kvällen en löptur runt sjön med hunden, 1 mil :)

Sovit kasst i natt. Maken snarkade så jag höll på att bli galen. Ändå har jag öronproppar. Fick lägga mig i en av ungarnas hårda sängar. Jag som har ont i ryggen sen ett tag tillbaka (måste dra igång styrketräningen igen) känner mig som en fillhög på ren värmländska! Så det blir massa kaffe idag för att orka jobba och eventuellt promenad på lunchen om det inte är så att jag kanske hinner klippa ena hästen istället. Blir tidigt i säng ikväll hoppas jag 😴
 
Tränade igår, bänkpress och skivstångsrodd. Blev lite golfträning på eftermiddagen också :) Hade tänkt träna igen nu på morgonen men orkade inte ta mig upp, har dessutom rätt så mycket träningsvärk från igår. Så det får bli någon annan morgon istället, troligtvis onsdag. På torsdag åker vi till Oslo och blir borta hela helgen, där kommer det bland annat bli mycket promenerande! Längtar :love:
 
Liten promenad med dottern och shettisen igår, sen en dryg timmes ridtur ihop med en gammal kompis och på kvällen en löptur runt sjön med hunden, 1 mil :)

Sovit kasst i natt. Maken snarkade så jag höll på att bli galen. Ändå har jag öronproppar. Fick lägga mig i en av ungarnas hårda sängar. Jag som har ont i ryggen sen ett tag tillbaka (måste dra igång styrketräningen igen) känner mig som en fillhög på ren värmländska! Så det blir massa kaffe idag för att orka jobba och eventuellt promenad på lunchen om det inte är så att jag kanske hinner klippa ena hästen istället. Blir tidigt i säng ikväll hoppas jag 😴
Härligt mkt aktivitet! Du är verkligen duktig som klarar att både hålla hästar och träning igång!
Hoppas du får sova bättre inatt!
 
Härligt mkt aktivitet! Du är verkligen duktig som klarar att både hålla hästar och träning igång!
Hoppas du får sova bättre inatt!

Bli ofta mycket aktivitet när man lever som vi gör med barn, djur och gård. Älskar det :)
Jag har turen att ha hemmakontor så min lunchtimme utnyttjar jag oftast till ridning. Vilket gör att jag kan träna själv eller ta en till häst på kvällen. Sen rider jag och dottern tillsammans i alla fall en dag i veckan och ibland tar hela familjen en tur med hästarna då två blir ridna och shettisen körd :)

Ja i natt SKA jag sova! Är maken lika irriterande som i natt så får han gå till en annan säng :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
92 93 94
Svar
1 867
· Visningar
60 035
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 643
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 640
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
69 551
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp