Kropp & själ Träning, hälsa och kost 5

Det är bra att träna.
Det är bra att äta hälsosamt.
Det är bra att väga lagom.
Tyvärr blir ofta den vetskapen och tankarna om det till stress, press och överdrift.
Tror att många håller med.
Vi lever i en sån tid dessutom.
Utan att veta vad som hände så har jag slappnat av lite.
Mitt mål är att motionera minst varannan dag. Det landar ofta på 4-5 dagar i veckan. Förr var det ofta 6 dagar. Absolut inget fel i det om man trivs med det men för mig blev det till slut för mycket, ett trist måste.
När jag motionerar nu så gör jag det så bra jag kan. Kroppen har återhämtat sig och även om latmasken gnäller i bland så känns passen på alla sätt mindre tunga.
Jag har fortfarande kvar min strategi om att äta nyttigt på vardagarna och unna mig på helgerna.
Men jag äter mig alltid mätt. Känner mig inte som en sämre människa för att jag tar lite till.
Tittar mig i spegeln och är medveten om att jag väger lite mer än förut. Men känner inte samma panik över det som jag ibland gjorde förut. Känns till och med ok.
Kanske är jag inne i en bra period. Kanske tittar jag mig i samma spegel i morgon och känner annorlunda.
Men i dag är i dag.
Hoppas att ni också kan se er i spegeln och vara nöjda med vilka ni är.
Åh vad jag känner igen mig, bra skrivet! Själv kommer jag inte i hälften av mina kläder just nu och när jag skulle ha första jeans-dagen för hösten igår så sprack dragkedjan. Jag känner lite.. äsch? Livet är så mycket mer, jag har inte råd att bry mig om sådant. Längre.
 
Då säger jag 60 pass innan nyår för min del och då räknar jag med de 3 jag gjorde förra veckan :D Planen är styrketräning 3 dagar/vecka och yoga 1 dag/vecka efter halvmaran. Ska inte planera in någon löpning då jag ska vila och rehaba mina knän ett tag efter och låta bli att springa ett tag. Om några veckor kanske jag byter ut ett styrkepass mot löpning, det får vi se :) Räknar inte in ridning i det här utan det blir utöver. Kommer rida mindre under oktober och november också då ena hästen ska vila två månader och den andra en månad. Kommer bli mer promenad istället.

Planen innan halvmaran är två pass denna veckan och två pass nästa vecka där ett av den här veckans pass är runt 15 km och de andra max 10 km. Egentligen borde jag springa tre pass denna veckan men jag sparar knäna plus att den här veckan är fullspäckad med hästrelaterade grejjer som jag inte kan/vill flytta på. Jag kommer klara halvmaran ändå :) Idag ska jag rida båda hästarna ett varsitt kort men effektivt pass på lunchen (började jobba tidigare idag så jag tar en lite längre lunchrast). Eventuellt att jag tar en promenad ikväll efter jag hållt lektion.

Så 3/60 pass gjorda hittills! Let´s do this! :banana:
 
Har hittat min gamla gym-playlist. Peppen! :banana:
Och kan ha satt ihop ett helt sinnessjukt pass. Om jag inte återkommer till buke under dagen så är det för att jag är död :angel: :D

(ja, jag vet att jag borde ta det lugnt pga har inte tränat på så länge. Men jag funkar bäst om jag får gå ut hårt i början! Sen lugnar det sig.. oftast..)
 
Har haft känningar i ryggen ett tag. Brukar få det när jag inte styrketränat riktigt och nu va det ju väldigt längesen pga allt fokus på löpning. Tidigare idag högg det till så nu är ryggen ännu värre! Inte en chans att jag orkar springa 21km med den smärtan :arghh: Får ringa kiropraktorn i morgon och hoppas han har tid snabbt. Hade egentligen tänkt bli behandlad efter halvmaran så jag kan vila riktigt men nu är det akut. Släpper det inte får jag ändra distans eller skippa helt....
 
Har haft känningar i ryggen ett tag. Brukar få det när jag inte styrketränat riktigt och nu va det ju väldigt längesen pga allt fokus på löpning. Tidigare idag högg det till så nu är ryggen ännu värre! Inte en chans att jag orkar springa 21km med den smärtan :arghh: Får ringa kiropraktorn i morgon och hoppas han har tid snabbt. Hade egentligen tänkt bli behandlad efter halvmaran så jag kan vila riktigt men nu är det akut. Släpper det inte får jag ändra distans eller skippa helt....
Åh nej! :( Hoppas han har tid.
 
Idag har jag sprungit 11 km. Sprang delvis ny sträcka längs med havet. Var tvungen att springa drygt en km på stranden. Men det var som tur var inte så väldigt djupt. Men det tog rejält på orken (hade dessutom spurtat upp för småbackar dessförinnan). Så när jag vek ut på vanliga rundan var jag ganska trött. Men det rättade till sig igen och resten av turen blev riktigt skön. Kombinationen av värmen, luftfuktigheten och underlaget gör dock att ansträngningen kändes som den dubbla sträckan.
 
Ryggen gör inte riktigt så ont som igår då det högg till titt som tätt. Men tid hos kiropraktor är bokad, tidigaste tid var på måndag. Hade tänkt springa idag men tror jag tar det i morgon istället och tar en promenad ikväll istället. Ska rida på lunchen.
 

Tassetass

Moderator
Fortsatte med min "gör det som känns bra för du har nyss haft ett ryggskott"-träning imorse; bänk, stångrodd och tricepsextensioner. Bänken gick svinbra, vilket var längesedan! Som tyngst gjorde jag tre set med fyror på 50 kg. Har aldrig gjort en fyra på den vikten förr. :banana:
 
Fortsatte med min "gör det som känns bra för du har nyss haft ett ryggskott"-träning imorse; bänk, stångrodd och tricepsextensioner. Bänken gick svinbra, vilket var längesedan! Som tyngst gjorde jag tre set med fyror på 50 kg. Har aldrig gjort en fyra på den vikten förr. :banana:
Härligt, bra jobbat :D
 
Jag lyckades ta mig till gymmet imorse innan jobbet! Det var nära att det inte blev av, men jag gick dit och är himla nöjd över det :) Marklyft och militärpress, speciellt militärpress gick bra! Har börjat använda bälte nu vid träningen och märker stor skillnad, vilket känns kul!
 
Kroppen blev rätt sliten igår några timmar efter träningen, så gick nog ut för hårt ändå. Lite stel i kroppen idag, ska träna imorgon men då får det bli ännu lugnare (snark). Konditionsintervaller och stora set marklyft blir nog lagom. Försöka hålla pulsen under 150.
 

Mineur

Trådstartare
Moderator
Ryggen gör inte riktigt så ont som igår då det högg till titt som tätt. Men tid hos kiropraktor är bokad, tidigaste tid var på måndag. Hade tänkt springa idag men tror jag tar det i morgon istället och tar en promenad ikväll istället. Ska rida på lunchen.
Usch, hoppas att det ordnar sig fort. Ryggont är skit!
Fortsatte med min "gör det som känns bra för du har nyss haft ett ryggskott"-träning imorse; bänk, stångrodd och tricepsextensioner. Bänken gick svinbra, vilket var längesedan! Som tyngst gjorde jag tre set med fyror på 50 kg. Har aldrig gjort en fyra på den vikten förr. :banana:
Såg sjukt stabilt ut på filmen på Insta, heja dig! Har du någon som passar eller vågar du utmana gränserna sådär själv?
Kroppen blev rätt sliten igår några timmar efter träningen, så gick nog ut för hårt ändå. Lite stel i kroppen idag, ska träna imorgon men då får det bli ännu lugnare (snark). Konditionsintervaller och stora set marklyft blir nog lagom. Försöka hålla pulsen under 150.
Kul att du är igång igen, skynda långsamt! :D
 

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag bröt upp arbetsdagen med lunchträning. Det var ett sådant där pass då jag inte riktigt visste vad jag hette efteråt och då jag påmindes om vilken tuff jäkla sport crossfit kan vara. Fy farao vad totalt genomjobbigt det var!

Uppvärmningen var lite rörelseövningar och sedan ett gäng olika kroppsvikt-övningar i Tabata-format. Sedan jobbade vi med frivändningar där målet var att bygga upp till tunga femmor. Jag landade på 2x5x35. Hade gärna testat 1x5x40 och tror absolut att jag har det i mig, men jag försökte även spara lite på krafterna inför passets huvudel som var 5 rundor av:

30 wall balls
200 m löpning
15 frivändningar

Maxtiden var 19 minuter och på det hann jag 4 hela rundor + 18 wall balls. Jag hatade varenda minut (speciellt de minuter som ägnades åt löpning :yuck:) men mår bättre än på länge såhär efteråt :D

En av tjejerna hade pulsklocka på sig och loggade 195 som maxpuls under passet :eek:
 

Hästdiskussioner nu

Övrigt-diskussioner nu

Dagbok

Radannonser

Hästnyheter

Bukefalos

Upp