Kropp & själ Träning, hälsa och kost 5

Morgonpass på gymmet, helt fantastiskt att bara komma hemifrån när barnen stökat halva natten. Blev ett helkroppspass vilket jag oftast kör eftersom jag bara är där 2ggr/vecka. Har fått riktigt bra kontakt i mage/bål nu och det är så skönt att kroppen börjar komma tillbaks i normalläge. Dock blir jag lite öm i magmusklerna vid kejsarsnittsärret och det kan jag bli efter löpningen också ibland.
 
Jag bröt upp arbetsdagen med lunchträning. Det var ett sådant där pass då jag inte riktigt visste vad jag hette efteråt och då jag påmindes om vilken tuff jäkla sport crossfit kan vara. Fy farao vad totalt genomjobbigt det var!

Uppvärmningen var lite rörelseövningar och sedan ett gäng olika kroppsvikt-övningar i Tabata-format. Sedan jobbade vi med frivändningar där målet var att bygga upp till tunga femmor. Jag landade på 2x5x35. Hade gärna testat 1x5x40 och tror absolut att jag har det i mig, men jag försökte även spara lite på krafterna inför passets huvudel som var 5 rundor av:

30 wall balls
200 m löpning
15 frivändningar

Maxtiden var 19 minuter och på det hann jag 4 hela rundor + 18 wall balls. Jag hatade varenda minut (speciellt de minuter som ägnades åt löpning :yuck:) men mår bättre än på länge såhär efteråt :D

En av tjejerna hade pulsklocka på sig och loggade 195 som maxpuls under passet :eek:
195 verkar väl vara en helt rimlig/vanlig WOD? :D Har en wod wall balls, air bike eller burpees så är jag nästan alltid uppe och nosar på 200.

(var uppe på 192 igår ser jag nu.. kanske därför jag mådde halvbra efteråt när jag inte tränat på tre månader.. :angel: )
 

Tassetass

Moderator
Såg sjukt stabilt ut på filmen på Insta, heja dig! Har du någon som passar eller vågar du utmana gränserna sådär själv?
Tack! :D Nu hade jag ju kompisen som filmade som hade fått rädda mig om jag blivit fast under stången. Hon fick stå bakom mig på sista setet, kan jag säga. Men jag kan göra the roll of shame med 50 kg om det krisar. :p
 
Buhu jag vill också träna ordentligt :arghh::p Riva av ett löppass eller köra tung styrketräning.

Meeen istället ska jag försöka mig på lite gummibandsträning och lite övningar med lätta vikter. Om jag inte behövde jobba om dagarna skulle jag säkert orka mer :D Vecka 33 nu, heja heja. Måste inse mina begränsningar.
 

Mineur

Trådstartare
Moderator
195 verkar väl vara en helt rimlig/vanlig WOD? :D Har en wod wall balls, air bike eller burpees så är jag nästan alltid uppe och nosar på 200.

(var uppe på 192 igår ser jag nu.. kanske därför jag mådde halvbra efteråt när jag inte tränat på tre månader.. :angel: )
Det är det kanske! Men det beror väl på vad man har för maxpuls, vilket i sin tur beror på en rad olika faktorer som jag har förstått det? Jag har noll koll, har aldrig mätt min puls på något sätt haha! Men hon verkade ganska chockad i alla fall och sa att 195 är typ maxpuls för hennes kropp och det klarar man väl inte av att ligga på särskilt länge.
 
Det är det kanske! Men det beror väl på vad man har för maxpuls, vilket i sin tur beror på en rad olika faktorer som jag har förstått det? Jag har noll koll, har aldrig mätt min puls på något sätt haha! Men hon verkade ganska chockad i alla fall och sa att 195 är typ maxpuls för hennes kropp och det klarar man väl inte av att ligga på särskilt länge.
Jag trooor att maxpulsen är 226-ålder för kvinnor, vilket gör att jag ”ska” ha maxpuls på 198. Men har legat på 201 vissa wodar, enligt min Garmin. Så det är väl lite flytande.

Generellt tror jag att det är så att det krävs mer och mer ansträngning för att komma upp i högre puls, men att maxpulsen förblir den samma oavsett hur vältränad man är. Typ en jätteotränad person kan komma upp i nästan maxpuls av att gå upp för en trappa och när den har blivit jättevältränad kan den spring milen på 75% av maxpuls. Så har jag fattat det.
Om man kommer över maxpuls får man mjölksyra för att hjärtat inte kan slå snabbare och därför inte kan pumpa ut syre tillräckligt snabbt till musklerna. Därför kan man inte ligga där speciellt länge (om man inte är typ längdskidåkare och tränar för att stå ut med mjölksyra).
Beroende på vad ens mål med träningen är brukar man väl ligga på mellan 130-180spannet i puls, alltså runt 65-90%.

Eeh. Summa summarum.. tror det är rätt vanligt att slå i maxpuls när man tränar explosivt/högintensivt men att man får ner pulsen snabbt också. Därför wodar oftast programmeras med olika ”pulsintensiva” rörelser. För att kroppen ska tränas i att både gå upp och ner i puls.. vilket typ är grundtanken med crossfit och varför det är så hälsofrämjande..? *svammel*
 
Jag trooor att maxpulsen är 226-ålder för kvinnor, vilket gör att jag ”ska” ha maxpuls på 198. Men har legat på 201 vissa wodar, enligt min Garmin. Så det är väl lite flytande.

Generellt tror jag att det är så att det krävs mer och mer ansträngning för att komma upp i högre puls, men att maxpulsen förblir den samma oavsett hur vältränad man är. Typ en jätteotränad person kan komma upp i nästan maxpuls av att gå upp för en trappa och när den har blivit jättevältränad kan den spring milen på 75% av maxpuls. Så har jag fattat det.
Om man kommer över maxpuls får man mjölksyra för att hjärtat inte kan slå snabbare och därför inte kan pumpa ut syre tillräckligt snabbt till musklerna. Därför kan man inte ligga där speciellt länge (om man inte är typ längdskidåkare och tränar för att stå ut med mjölksyra).
Beroende på vad ens mål med träningen är brukar man väl ligga på mellan 130-180spannet i puls, alltså runt 65-90%.

Eeh. Summa summarum.. tror det är rätt vanligt att slå i maxpuls när man tränar explosivt/högintensivt men att man får ner pulsen snabbt också. Därför wodar oftast programmeras med olika ”pulsintensiva” rörelser. För att kroppen ska tränas i att både gå upp och ner i puls.. vilket typ är grundtanken med crossfit och varför det är så hälsofrämjande..? *svammel*
Nej, ngn formel kan man inte använda. Det är bara test som gäller.
 

Tassetass

Moderator
Typiskt mig att inte tänka på att det visst var någon som höll i kameran också :banghead:
Kan väl tillägga att om jag inte har nån som filmar ;) och vill ha passning så ber jag någon i närheten. Folk brukar bli glada när man ber om hjälp.

När jag får mitt hemmagym ska jag ha rack med säkerhetsarmar. :)
 
Styrketränat ute på altanen idag. Underbart träningsväder med lite grått och småregnigt och 17 grader och massa syre i luften :love: Inte helt dumt med höst!

1. Värmde upp med 100 kb-svingar med 16 kg och lite rörlighetsövningar.
2. Sen en stegrande stege med enarms-svingar och knäböj med 16 kg kb i superset.
Från 5 svingar/arm direkt följt av 5 knäböj så ökade jag med 1 rep i taget till 10 svingar/arm + 10 knäböj.
3. Därefter en fallande stege där jag supersetade kb-marklyft och burpees. Från 20 marklyft direkt följt av 10 burpees, sen 18+9, 16+8 osv till 10 marklyft +5 burpees.
4. Avslutade med lite mer stretch/rörlighet.

Enkelt och gött pass som tog 45 minuter. Blir riktigt stolt över mig själv när jag får till bra hemmaträningspass! :D

@zassoo - alltså gravidträning är ju verkligen inte det roligaste... Man blir bara konstant sämre på allt haha. Men du är sjukt grym som håller igång och det är ju riktigt skönt där på slutet när den ovana belastningen börjar kännas att bara få lite muskelkontakt :heart

@Mineur - den där wod:en lät riktigt jäkla svinig :D Rolig med löpning och frivändningar! Men 30 wallballs känns ju onödigt :angel:
 
@zassoo - alltså gravidträning är ju verkligen inte det roligaste... Man blir bara konstant sämre på allt haha. Men du är sjukt grym som håller igång och det är ju riktigt skönt där på slutet när den ovana belastningen börjar kännas att bara få lite muskelkontakt :heart
Haha ja man får verkligen öva på att lägga all prestige åt sidan :laugh: Har ju svårt att ens ta på mig skorna så jag är glad för allt jag faktiskt KAN göra, även om det vissa dagar känns jobbigt att vara så himla begränsad.
 
Haha ja man får verkligen öva på att lägga all prestige åt sidan :laugh: Har ju svårt att ens ta på mig skorna så jag är glad för allt jag faktiskt KAN göra, även om det vissa dagar känns jobbigt att vara så himla begränsad.
Haha verkligen. Men jag tror verkligen du kommer ha igen det sen att du har kunnat/kan hålla igång om bara så lite. Hur mår du annars?
 
Haha verkligen. Men jag tror verkligen du kommer ha igen det sen att du har kunnat/kan hålla igång om bara så lite. Hur mår du annars?
Ja, jag hoppas ju det :) I övrigt mår jag väl hyfsat antar jag, men det är verkligen olika beroende på dagsform. Vissa dagar vill jag bara sova, andra dagar kan jag puttra på rätt bra. Kroppen är tung och otymplig, flåset är obefintligt och diverse olika (o)trevliga gravidkrämpor ger sig till känna (typ sura uppstötningar, värk, illamående, kissnödighet, yrsel...). Men annars så :D:rofl:
 

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag trooor att maxpulsen är 226-ålder för kvinnor, vilket gör att jag ”ska” ha maxpuls på 198. Men har legat på 201 vissa wodar, enligt min Garmin. Så det är väl lite flytande.

Generellt tror jag att det är så att det krävs mer och mer ansträngning för att komma upp i högre puls, men att maxpulsen förblir den samma oavsett hur vältränad man är. Typ en jätteotränad person kan komma upp i nästan maxpuls av att gå upp för en trappa och när den har blivit jättevältränad kan den spring milen på 75% av maxpuls. Så har jag fattat det.
Om man kommer över maxpuls får man mjölksyra för att hjärtat inte kan slå snabbare och därför inte kan pumpa ut syre tillräckligt snabbt till musklerna. Därför kan man inte ligga där speciellt länge (om man inte är typ längdskidåkare och tränar för att stå ut med mjölksyra).
Beroende på vad ens mål med träningen är brukar man väl ligga på mellan 130-180spannet i puls, alltså runt 65-90%.

Eeh. Summa summarum.. tror det är rätt vanligt att slå i maxpuls när man tränar explosivt/högintensivt men att man får ner pulsen snabbt också. Därför wodar oftast programmeras med olika ”pulsintensiva” rörelser. För att kroppen ska tränas i att både gå upp och ner i puls.. vilket typ är grundtanken med crossfit och varför det är så hälsofrämjande..? *svammel*
Aha, intressant! Jag har önskat mig en pulsklocka i födelsedagspresent så får jag det kommer jag definitivt att läsa på mer om ämnet :)
Styrketränat ute på altanen idag. Underbart träningsväder med lite grått och småregnigt och 17 grader och massa syre i luften :love: Inte helt dumt med höst!

1. Värmde upp med 100 kb-svingar med 16 kg och lite rörlighetsövningar.
2. Sen en stegrande stege med enarms-svingar och knäböj med 16 kg kb i superset.
Från 5 svingar/arm direkt följt av 5 knäböj så ökade jag med 1 rep i taget till 10 svingar/arm + 10 knäböj.
3. Därefter en fallande stege där jag supersetade kb-marklyft och burpees. Från 20 marklyft direkt följt av 10 burpees, sen 18+9, 16+8 osv till 10 marklyft +5 burpees.
4. Avslutade med lite mer stretch/rörlighet.

Enkelt och gött pass som tog 45 minuter. Blir riktigt stolt över mig själv när jag får till bra hemmaträningspass! :D

@zassoo - alltså gravidträning är ju verkligen inte det roligaste... Man blir bara konstant sämre på allt haha. Men du är sjukt grym som håller igång och det är ju riktigt skönt där på slutet när den ovana belastningen börjar kännas att bara få lite muskelkontakt :heart

@Mineur - den där wod:en lät riktigt jäkla svinig :D Rolig med löpning och frivändningar! Men 30 wallballs känns ju onödigt :angel:
Jag tyckte ju då att wall balls och frivändningar var det minst jobbiga, men alla är vi olika... :laugh:

Bra jobbat själv, jag imponeras verkligen av de som lyckas träna riktigt bra på hemmaplan!
 

Hästdiskussioner nu

Övrigt-diskussioner nu

Dagbok

Radannonser

Hästnyheter

Bukefalos

Upp