Träning, hälsa och kost 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag inte ägnat mig åt vare sig träning eller bra kost, men däremot åt hälsa. :p Följde med dottern på gymnastik imorse och direkt efter hoppade hon i bilen med farmor och farfar och brummade iväg till huvudstaden (där även maken befinner sig). Jag åkte hem själv och har sedan dess tittat på ett gäng avsnitt av Downton Abbey, nu tittar jag på Solo: A Star Wars Saga och däremellan har jag rensat i ett förråd, sjungit ohyggligt många låtar till mer eller mindre bra karaokevideos på Youtube, ätit en halv påse ostkrokar och typ en halv Lindt Creation Honey Nougat. Tänker kröna det hela med palt. :D

Om vinden lugnar sig kanske jag beger mig ut i elljusspåret, men troligtvis inte. Imorgon börjar en ny träningsvecka, vilket jag ser fram emot! Ser mindre fram emot veckan på jobbet, som så här på förhand ser mycket tuff ut...
 
Jag är åter på svensk mark och har kört ett långpass. Vilken kontrast! Från 35 gr och gassande sol till 16 gr och med en vind så att man trodde att ngn skämtade med en. Ett dåligt skämt. Kändes helmysko också att klä sig i både långärmad tröja och långa tights.

Men oj, vilken effekt träningen i Turkiet hade gett trots den tveksamma kvalitén! Temperaturväxlingen gjorde att jag kände mig superfräsch! Nästan så att jag kände mig dopad! Kunde hålla ett mkt högre tempo på ”pratnivå” än tidigare. Det är inte heller var dag som man kommer på 8:e km av 15 och känner att ”Nej, men nu är det ju så kort bit kvar att jag måste köra på lite!”. Så jag körde lite fartlek (=spurta ej förutbestämd sträcka och växla tempon, lite på- och av så att säga) de sista kilometrarna. Ett kanonpass med andra ord! Jag hoppas bara att det inte tog för hårt på musklerna. Återstår att se imorgon.

Ska springa lopp i helgen så i veckan ska jag koncentrera mig på att få in lite fart i kroppen. För den fattas.

Veckan (mån-sön) har bestått av 4 löppass och 38,8 km.
 
Jag är åter på svensk mark och har kört ett långpass. Vilken kontrast! Från 35 gr och gassande sol till 16 gr och med en vind så att man trodde att ngn skämtade med en. Ett dåligt skämt. Kändes helmysko också att klä sig i både långärmad tröja och långa tights.

Men oj, vilken effekt träningen i Turkiet hade gett trots den tveksamma kvalitén! Temperaturväxlingen gjorde att jag kände mig superfräsch! Nästan så att jag kände mig dopad! Kunde hålla ett mkt högre tempo på ”pratnivå” än tidigare. Det är inte heller var dag som man kommer på 8:e km av 15 och känner att ”Nej, men nu är det ju så kort bit kvar att jag måste köra på lite!”. Så jag körde lite fartlek (=spurta ej förutbestämd sträcka och växla tempon, lite på- och av så att säga) de sista kilometrarna. Ett kanonpass med andra ord! Jag hoppas bara att det inte tog för hårt på musklerna. Återstår att se imorgon.

Ska springa lopp i helgen så i veckan ska jag koncentrera mig på att få in lite fart i kroppen. För den fattas.

Veckan (mån-sön) har bestått av 4 löppass och 38,8 km.

Låter som ett riktigt härligt pass! 😍

4 pass blev det denna veckan, två x jogg och 2 x styrka. Igår var jag på utegymet här i byn och körde ett 40 min pass med mkt fokus på hänga i räcke o övningar inför att klara chins igen 👍

Tror jag kommit på vad jag ska ha för mål för i år! @Voeux @Tassetass @Mineur. Var det fler som satt mål för året förresten?
Jag vill iaf bli klar med C25K-appen och klara en chin 😁 Och hänga 2 minuter i räcke. Och ett stort mål är att klara hela armgången på utegymet men det vettefasen om jag fixar så det är bara ett bonusmål.
 
Låter som ett riktigt härligt pass! 😍

4 pass blev det denna veckan, två x jogg och 2 x styrka. Igår var jag på utegymet här i byn och körde ett 40 min pass med mkt fokus på hänga i räcke o övningar inför att klara chins igen 👍

Tror jag kommit på vad jag ska ha för mål för i år! @Voeux @Tassetass @Mineur. Var det fler som satt mål för året förresten?
Jag vill iaf bli klar med C25K-appen och klara en chin 😁 Och hänga 2 minuter i räcke. Och ett stort mål är att klara hela armgången på utegymet men det vettefasen om jag fixar så det är bara ett bonusmål.
Jag ska också sätta mål men har inte funderat klart. Blir iaf inte ett kvantitetsmål då jag i år har lärt mig hur otroligt viktig återhämtningen är. Skulle nog egentligen vilja sätta ett tempo/tids-mål. Men vet inte riktigt vad som är rimligt ännu. Heller inte på vilken sträcka. Funderar...
 
Sprang milen runt sjön igår med hunden. Gick jääävligt tungt :p Kiropraktorbesök idag. Skulle vilja springa en gång till innan halvmaran på lördag men det beror på vad han säger idag. Kan vara bäst med bara promenader, men vi får se i em.

Satte ju också upp ett mål för resten av året, 60 pass innan årsskiftet och då räknas styrka, löpning och yoga, inte ridning och promenader. Nu har jag gjort 5/60 pass. Halvmara på lördag och nästa vecka ska jag börja styrketräna igen!
 
Tänkte gå och träna idag innan jobbet, men lyckades bli förkyld över helgen och har nu ont i halsen. :meh: Hoppas det går över snabbt. I helgen var dock jag och sambon i Oslo och hälsade på en kompis, det blev massor med promenader och cykelturer, så härligt och vackert!

36664

Utsiktsplats från en av promenaderna :love:
 
Både jag och hundarna råkade visst ta sovmorgon i går ( välbehövligt!) så det blev ingen crossfit-yoga :angel: Tog en långpromenad med de fyrbenta istället och storstädade sedan här hemma samtidigt som jag bakade bröd och gjorde kladdkaksmuffins innan sambons släktingar kom över på fika. Perfekt söndag!

Idag blir det dock träning av, kvällens crossfit-pass ser roligt ut och innehåller bl.a. teknikträning av split squats vilket vi aldrig haft förut. Mina benmuskler gör fortfarande löjligt ont efter lördagens pass så det är väl kanske inte helt schysst att utsätta dem för ännu ett ben-fokuserat pass, men det får gå!

Det blir crossfit även onsdag och fredag hade jag tänkt, och så yoga på söndag. Har även bokat in en ny sports massage på lördag förmiddag då det fortfarande sitter kvar lite låsningar i ryggen efter förra gången.
 
Låter som ett riktigt härligt pass! 😍

4 pass blev det denna veckan, två x jogg och 2 x styrka. Igår var jag på utegymet här i byn och körde ett 40 min pass med mkt fokus på hänga i räcke o övningar inför att klara chins igen 👍

Tror jag kommit på vad jag ska ha för mål för i år! @Voeux @Tassetass @Mineur. Var det fler som satt mål för året förresten?
Jag vill iaf bli klar med C25K-appen och klara en chin 😁 Och hänga 2 minuter i räcke. Och ett stort mål är att klara hela armgången på utegymet men det vettefasen om jag fixar så det är bara ett bonusmål.

Låter som ett kul mål! :) Åh, 1 chin skulle ju vara superkul att kunna. Ska öva på det jag med! En gång i tiden kunde jag göra 5 st.. ja, vad heter det? Chins fast händerna i axelbredd (så smala) och handflatorna vända emot varandra i stället för bortåt. Har hört att det är enklare då mycket armstyrka används då och inte lika mycket rygg som i vanliga chins. Vet inte om det stämmer dock men känns rimligt, har alltid tyckt att riktiga chins är helt omöjligt tungt.
 
Låter som ett kul mål! :) Åh, 1 chin skulle ju vara superkul att kunna. Ska öva på det jag med! En gång i tiden kunde jag göra 5 st.. ja, vad heter det? Chins fast händerna i axelbredd (så smala) och handflatorna vända emot varandra i stället för bortåt. Har hört att det är enklare då mycket armstyrka används då och inte lika mycket rygg som i vanliga chins. Vet inte om det stämmer dock men känns rimligt, har alltid tyckt att riktiga chins är helt omöjligt tungt.

I Sverige säger man chins (chin-up) när man har ett bredare grepp och handflatorna vända ifrån sig, och pull-ups om varianten där man håller lite smalare och med handflatorna mot sig. I resten av världen (typ?) är det tvärtom, lite lagom förvirrande ;) De flesta har lättare för pull-ups då man får mer hjälp av ffa biceps. Jämfört med chins där det är mer rygg :)

När jag blev gravid klarade jag 7 chins det är mitt rekord haha. Men då övade jag massor! Men jag tycker det är kul att hänga i räcke så nu jäklar ska jag öva så jag tar iaf en igen 😁💪
 
I Sverige säger man chins (chin-up) när man har ett bredare grepp och handflatorna vända ifrån sig, och pull-ups om varianten där man håller lite smalare och med handflatorna mot sig. I resten av världen (typ?) är det tvärtom, lite lagom förvirrande ;) De flesta har lättare för pull-ups då man får mer hjälp av ffa biceps. Jämfört med chins där det är mer rygg :)

När jag blev gravid klarade jag 7 chins det är mitt rekord haha. Men då övade jag massor! Men jag tycker det är kul att hänga i räcke så nu jäklar ska jag öva så jag tar iaf en igen 😁💪

Då var det pull-ups jag kunde en gång i tiden :D 5 x 3, måste ha varit dunderstark. Idag hänger jag som ett snöre. Men jag jobba på det! Som sagt, chins skulle vara väldigt häftigt! Åtminstone en :D
 
Blev en vända på gymmet idag, fick till ett bra pass förutom att jag glömde mina lurar hemma så jag hade inte min egen musik och jag får sjukt svårt att fokusera när jag hör andra som tränar.. Men men, så blir det ibland! Imorgon Ska jag springa långpass.
 
Hoppsan! På förekommen anledning ber jag då att få komma med ett förtydligande gällande mina mål... Det är alltså 5 stycken sådana här jag vill klara innan nyår:


(film från början av augusti, men har inte övat aktivt på dem sedan dess)

Och ja, jag håller med om att de med handflatorna mot en är mycket enklare än de andra. Jag tycker det är svårt att få kontakt med musklerna på rätt sätt när man har brett grepp och händerna ifrån sig, det är nästan den första decimetern som är svårast tycker jag. I den andra versionen har man ju som sagt lite mer att jobba med så att säga ;)

Sedan blir de ju svårare ju längre armar och ju mer kroppsvikt man har också, så det är en ganska orättvis övning på det sättet.

Det står förresten pull ups (svenska chins) på schemat på crossfit den här veckan, så det ska bli kul att få träna lite mer på det igen! :bump:
 
Hoppsan! På förekommen anledning ber jag då att få komma med ett förtydligande gällande mina mål... Det är alltså 5 stycken sådana här jag vill klara innan nyår:


(film från början av augusti, men har inte övat aktivt på dem sedan dess)

Och ja, jag håller med om att de med handflatorna mot en är mycket enklare än de andra. Jag tycker det är svårt att få kontakt med musklerna på rätt sätt när man har brett grepp och händerna ifrån sig, det är nästan den första decimetern som är svårast tycker jag. I den andra versionen har man ju som sagt lite mer att jobba med så att säga ;)

Sedan blir de ju svårare ju längre armar och ju mer kroppsvikt man har också, så det är en ganska orättvis övning på det sättet.

Det står förresten pull ups (svenska chins) på schemat på crossfit den här veckan, så det ska bli kul att få träna lite mer på det igen! :bump:

Jag får träningsvärk bara jag ser det här!
 
Känner mig helt sliten i kroppen efter kiropraktorbesöket 😅 Han tyckte väl att det va väl nära inpå att springa halvmara om 5 dagar men bröt rätt mig och sa till mig att enbart promenera (och äta spagetti haha) under veckan, får inte ens rida. Han mer eller mindre befallde mig att börja gå regelbundet på massage också för mina muskler i speciellt nacke och axlar är otroligt spända. Så jag får väl skärpa mig och börja med det. En massage nästa vecka efter halvmaran kan ju vara en trevlig belöning:)
 
Känner mig helt sliten i kroppen efter kiropraktorbesöket 😅 Han tyckte väl att det va väl nära inpå att springa halvmara om 5 dagar men bröt rätt mig och sa till mig att enbart promenera (och äta spagetti haha) under veckan, får inte ens rida. Han mer eller mindre befallde mig att börja gå regelbundet på massage också för mina muskler i speciellt nacke och axlar är otroligt spända. Så jag får väl skärpa mig och börja med det. En massage nästa vecka efter halvmaran kan ju vara en trevlig belöning:)
Just det här att unna mig massage lite oftare var ett nyårslöfte för mig, och även om jag inte gått riktigt så ofta som planerat så har jag nog tagit mig dit åtminstone 3-4 gånger i år i alla fall. Tycker absolut att du ska unna dig en efter halvmaran! :)

Sa han något om vad problemet var förresten, vad din värk berodde på liksom?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
92 93 94
Svar
1 877
· Visningar
60 269
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 688
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 681
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
69 617
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp