Kropp & själ Träning, hälsa och kost 5

Aha, ja, då finns det ju anledning att bygga långsamt! Kul att kunna ha hundsällskap under löpturerna!
Ja, och det kanske är tur. Har man bara sig själv att tänka på blir det lätt att man tutar och kör lite väl häftigt - för att sedan tröttna :cautious:
Ja, superhärligt!
 
Kul med träningstips!
Efter att precis ha lyckats gå ner allt efter 3:e och sista graviditeten ( :bow: ) har jag satt upp ett mål. -Nästa år ska jag springa Göteborgsvarvet. Älskar löpträning och springer 2-4pass per vecka beroende på hur det funkar med barnen (Yngsta är 7,5mån och äldsta 2år.) Just nu springer jag antingen 5k eller 8k rundor beroende på tid (och ork) håller runt 5.35 tempo.
Intervalltränar typ aldrig utan är mer typen som ställer in ett jämt tempo och håller mej där. Innan graviditeterna höll jag 5-5.10 tempo men är inte riktigt där ännu, har valt att börja lugnt eftersom jag har gjort 2 täta kejsarsnitt och är lite rädd om magen.
Men mitt största mål med träning/löpning är att må gott!
 
Hoppar också in här! Började med styrketräning för två månader sedan efter att ha suttit i soffan i ca ett halvår pga arbetslöshet och depression. Kombinationen av nytt jobb, vår och friskvårdspengar gjorde dock att jag satte igång med träningen igen :D Har styrketränat tidigare, men det har väl gått ca 1-2 år sedan dess. Följer just nu Styrkelabbets nybörjarprogram, så det är träning tre dagar i veckan med marklyft, knäböj, bänkpress, militärpress, skivstångsrodd och latsdrag (förhoppningsvis chins så småningom!) Glor mycket på Youtube och läser olika artiklar osv, så nördar ner mig som sjutton i teknik just nu. Har därför fortfarande inte ökat vikterna särskilt mycket sedan jag satte igång, utan försöker få till alla lyft rätt istället. Superkul är det i alla fall :up:
 
Hoppar också in här! Började med styrketräning för två månader sedan efter att ha suttit i soffan i ca ett halvår pga arbetslöshet och depression. Kombinationen av nytt jobb, vår och friskvårdspengar gjorde dock att jag satte igång med träningen igen :D Har styrketränat tidigare, men det har väl gått ca 1-2 år sedan dess. Följer just nu Styrkelabbets nybörjarprogram, så det är träning tre dagar i veckan med marklyft, knäböj, bänkpress, militärpress, skivstångsrodd och latsdrag (förhoppningsvis chins så småningom!) Glor mycket på Youtube och läser olika artiklar osv, så nördar ner mig som sjutton i teknik just nu. Har därför fortfarande inte ökat vikterna särskilt mycket sedan jag satte igång, utan försöker få till alla lyft rätt istället. Superkul är det i alla fall :up:
Vad kul det låter! Måste kolla upp Styrkelabbet, är det en app? :)
 
Vad kul det låter! Måste kolla upp Styrkelabbet, är det en app? :)
Det är blogg, podcast och app! :) Två killar som skriver och pratar om styrketräning, jättebra tycker jag att de är! Och så har de gjort en app som kan användas för deras träningsprogram.
 
Jag planerade om hästarnas vecka igår och gav dom ledigt så jag tog en 45 minuters promenad med hunden på lunchen istället :)

Ikväll ska jag och maken springa långpass, minst 15 km. Äldsta hästen får sin andra vilodag för veckan idag för att jag ska få ihop allt men dottern ska rida den andra och jag och yngsta dottern ska köra shettisen samtidigt.

Maken ska köpa med ett par kompressionsstrumpor till mig från stan. Jag har knepiga fotleder och tänkte att dom kanske skulle bli glada över lite mera stöd vid långa löppass. Ska prova i alla fall :)
 

Mineur

Trådstartare
Moderator
Sista riktiga utepasset för säsongen idag! Var hyfsat tufft men hade en bra dag och det kändes ovanligt lätt (eller ja, mestadels i alla fall :angel:).

Ett block innehöll t ex fem varv med styrkeövningar nedanför, på och på andra sidan av en backe där man uppför spurtade eller gick utfallssteg. Direkt efter följde ett eller två varv runt fotbollsplanen där mitt psyke sätter lite gränser. :p Klockan visade på nästan 4 km löpning. Maxpuls nära 200 igen men medelpuls betydligt lägre kring 165 slag/min trots att jag levererade på samma nivå som vanligt (minst). Det förklarar den mer bekväma känslan!
Alltså jag känner typ att jag vill komma och träna med dig för det låter så kul! :D
Hoppar också in här! Började med styrketräning för två månader sedan efter att ha suttit i soffan i ca ett halvår pga arbetslöshet och depression. Kombinationen av nytt jobb, vår och friskvårdspengar gjorde dock att jag satte igång med träningen igen :D Har styrketränat tidigare, men det har väl gått ca 1-2 år sedan dess. Följer just nu Styrkelabbets nybörjarprogram, så det är träning tre dagar i veckan med marklyft, knäböj, bänkpress, militärpress, skivstångsrodd och latsdrag (förhoppningsvis chins så småningom!) Glor mycket på Youtube och läser olika artiklar osv, så nördar ner mig som sjutton i teknik just nu. Har därför fortfarande inte ökat vikterna särskilt mycket sedan jag satte igång, utan försöker få till alla lyft rätt istället. Superkul är det i alla fall :up:
Låter jättekul, och framförallt som en väldigt bra approach! :up:
 

Mineur

Trådstartare
Moderator
Fråga från icke-löpare: När man pratar om t.ex. "5.20-tempo", menar man 5.20 minuter per kilometer då eller vad är det man räknar egentligen?
 

Hästdiskussioner nu

Övrigt-diskussioner nu

Dagbok

Radannonser

Hästnyheter

Bukefalos

Upp