Träning, hälsa och kost 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej jag gjorde det innan första året jag sprang. Jag har startat i startgrupp 17 och 12 (springer numer alltid för välgörenhet).

Okej! 👍Ja, egentligen är jag ju redan seedad till nästa år, men är kul och bra som uppvärmning att springa Varvetmilen ändå tycker jag och vore ju en extra bonus ifall jag kan seeda mig nåt mer led fram! :) :)
 
Jo, jag har tänkt! Känner flera som var med i år och har till och med gått med i en egen liten peppgrupp för träningen med en kompis och hennes kompis.

MEN: som vanligt är vardagen jäkligt ryckig när det gäller att få ihop tid för kontinuerlig träning och någon superkondition har jag inte hunnit jobba upp. Nu hade jag verkligen längtat efter de här höstkvällarna när det är för mörkt att gå ute i trädgården och skrota, det här är nästan min favorittid på året att ge mig ut ensam i mörkret med pannlampa och något trevligt i hörlurarna. Och utan att det är så kallt så det är plågsamt. Men då har såklart en överdjävlig förkylning valt att ockupera min kropp i snart en månad.

Förra måndagen fick jag nog av att försöka vänta ut skiten och tänkte att nåja ett par km kan jag väl ändå jogga, jag har ju i alla fall inte feber längre. I tisdags gick jag ut på en mil pw. I onsdags blev jag sängliggande och i torsdags var jag på vårdcentralen med bröstsmärtor över vänster sida.

Så även om det verkar ha varit möjligen ett revben som hostats sönder eller ett muskelfäste så känns det fortfarande av - om än mindre. Och det lär gå några veckor till av de fina höstkvällarna, innan jag vågar mig på konditionsträningen igen. 😡 Men jag ska göra vad jag kan, när jag väl kan, för att försöka komma till start!
Min första lunginflammation i våras startade så. Avfärdades med brutet revben eller skadad muskel.
 
Alltså ibland kan jag verkligen undra om jag helt saknar omdöme när det kommer till löpning. Idag gav jag mig tex ut för att springa i spåret trots blodgivning imorse och en stressig arbetsdag i övrigt. Och inte att jag bestämde mig för en lugn runda med tanke på det. Nej då, jag bestämde mig istället för att gå ut i ett högt tempo med förutsättningen att hålla det hela rundan. Alltså, hur dum får man bli? Som tur var fick jag en gnutta förnuft åter när kroppen så småningom protesterade högt. Så jag vände och gick tillbaka. Jag undrar om man kan få en förvaltare för träning? I så fall borde jag ansöka om en.
 
Kul att du tänkt vara med, men vad jobbigt med sjukdom och smärtor...! Krya på dig! Är ju ett tag kvar än! Har du sprungit Varvet förr?



Kul! Jag är inte heller anmäld ännu. Sprang du i år? Det gjorde jag :).
Nej, jag fick barn för mindre än 1år sedan så jag va inte i superform när det gick :D Men nästa år så!
Ska du springa nåt seedningslopp eller är du nöjd med förra årets tid?
Jag ska försöka klämma in ett för jag har liksom ingen tid eftersom jag fött 3barn på 3år och inte sprungit ett enda lopp på 4:rofl: Men planen är att springa på under 2h.
 
Alltså ibland kan jag verkligen undra om jag helt saknar omdöme när det kommer till löpning. Idag gav jag mig tex ut för att springa i spåret trots blodgivning imorse och en stressig arbetsdag i övrigt. Och inte att jag bestämde mig för en lugn runda med tanke på det. Nej då, jag bestämde mig istället för att gå ut i ett högt tempo med förutsättningen att hålla det hela rundan. Alltså, hur dum får man bli? Som tur var fick jag en gnutta förnuft åter när kroppen så småningom protesterade högt. Så jag vände och gick tillbaka. Jag undrar om man kan få en förvaltare för träning? I så fall borde jag ansöka om en.
Vissa dagar skulle man få en kramasejsjälvtröja på direkt när man vakna:up::D
In och ät blodpudding med dej!!!
 
@Saigon Då vilar jag hellre en månad till om det krävs för att undvika lunginflammation! Även om det är trist så brukar jag lyssna på kroppen när den säger ifrån. Ibland säger den till exempel bara att den vill sitta och chilla med Netflix och chips.

Men skämt åsido, träningen ska ju helst göra en friskare, inte riskera hälsan.
 
Det går lite tarvligt här med. Sprang igår och tränade ben på gymmet idag, och vips var ”skadan” från marathon tillbaks. Dagarna efter maran gjorde det ont att stödja på vänstra foten, det gjorde ont i hälen och mitt under foten. Lite som ett stort ömt blåmärke. Efter några dagar försvann det, men när jag sprang ingen 1,5 månad tillbaks så kändes det igen. Jag avvaktade med löpningen och började inte fören i september igen. Har gått utmärkt 1-2 rundor i veckan. Ja, fram tills nu då. Någon som vet vad det kan vara?
 
Frustrerad. Gick 1 km och joggade 4,3 km och fick ont i knät på slutet och även efter.
Innan denna höst har jag aldrig haft ont i knät.🙁

Jag hoppade upp på lådor på gymmet förra veckan. Small till i knät direkt. Kom på att jag inte är 20 längre och kanske inte borde hoppa upp på lådor kl. 6 på morgonen.
 
Det går lite tarvligt här med. Sprang igår och tränade ben på gymmet idag, och vips var ”skadan” från marathon tillbaks. Dagarna efter maran gjorde det ont att stödja på vänstra foten, det gjorde ont i hälen och mitt under foten. Lite som ett stort ömt blåmärke. Efter några dagar försvann det, men när jag sprang ingen 1,5 månad tillbaks så kändes det igen. Jag avvaktade med löpningen och började inte fören i september igen. Har gått utmärkt 1-2 rundor i veckan. Ja, fram tills nu då. Någon som vet vad det kan vara?
Inte riktigt samma men jag fick förra året ont under foten, ut mot sidan. Men det satt mer i främre delen av foten. Jag gick till sjukgymnast (bokad via VC) som gjorde lite dragningar/ryck i foten och vips så var det borta! Min poäng är inte att alla fotproblem ska kunna dras rätt men en sjukgymnast kan klämma igenom foten och analysera vad skadan beror på och lägga upp program för rehab. Så om jag får ont i foten igen kommer jag pallra mig iväg mkt snabbare till sjukgymnast.
 
Nej, jag fick barn för mindre än 1år sedan så jag va inte i superform när det gick :D Men nästa år så!
Ska du springa nåt seedningslopp eller är du nöjd med förra årets tid?
Jag ska försöka klämma in ett för jag har liksom ingen tid eftersom jag fött 3barn på 3år och inte sprungit ett enda lopp på 4:rofl: Men planen är att springa på under 2h.

Okej! Jag vill springa (minst) ett seedningslopp. :) Men som sagt egentligen är jag ju redan seedad, sprang i led 11 i år, sprang på 1:58:12 :) :).
 
Alltså ibland kan jag verkligen undra om jag helt saknar omdöme när det kommer till löpning. Idag gav jag mig tex ut för att springa i spåret trots blodgivning imorse och en stressig arbetsdag i övrigt. Och inte att jag bestämde mig för en lugn runda med tanke på det. Nej då, jag bestämde mig istället för att gå ut i ett högt tempo med förutsättningen att hålla det hela rundan. Alltså, hur dum får man bli? Som tur var fick jag en gnutta förnuft åter när kroppen så småningom protesterade högt. Så jag vände och gick tillbaka. Jag undrar om man kan få en förvaltare för träning? I så fall borde jag ansöka om en.
Känner igen det där. Jag förstår inte riktigt varför jag är sådär, jag tycker att jag har rätt bra omdöme när det gäller det mesta andra här i livet men när det kommer till träning är det som att inga regler gäller längre. Bra att förnuftet kom i kapp efter en stund i alla fall, ta hand om dig!
 
Kurstillfälle nr två på yogan igår, det var väl helt okej sådär men jag kommer inte att fortsätta när presentkortet tar slut och jag måste börja betala 150 kr per pass (:eek:) ur egen ficka. Det är det verkligen inte värt för mig, även om det säkert är en jättebra studio på många sätt och vis! Nä, yoga kommer att utföras i vardagsrummet med YouTube som sällskap hädanefter :D

Ikväll blir det crossfit, som jag längtar! Ryggen är tyvärr fortsatt tjafsig och varken yoga eller massage har hjälpt, men jag tror/hoppas att det lossnar nu när jag kommer igång lite mer med den sortens träning jag är van vid.
 
Inte riktigt samma men jag fick förra året ont under foten, ut mot sidan. Men det satt mer i främre delen av foten. Jag gick till sjukgymnast (bokad via VC) som gjorde lite dragningar/ryck i foten och vips så var det borta! Min poäng är inte att alla fotproblem ska kunna dras rätt men en sjukgymnast kan klämma igenom foten och analysera vad skadan beror på och lägga upp program för rehab. Så om jag får ont i foten igen kommer jag pallra mig iväg mkt snabbare till sjukgymnast.

Efter diskussion med en kollega idag så verkar symptomen stämma överens med hälsporre, eller någon form av förstadium till hälsporre. Jag tror hur som helst att det är en form av överansträngning i den senan, så jag ska köpa nya skor till både gym och löpning som se om det blir bättre! Mina löparskor är redigt nedslitna och var dessutom en "free" variant från början så just nu är det ingen stötdämpning alls. Gymskorna är också helt stumma.

KL

Jag kan ENBART ha Nike Free strumpvarianten för mina fötter. Jag har testat precis allt annat men får blåsor av precis allt. Nike har dock slutat göra strumpskon :arghh: Någon som har tips på var jag kan köpa en löparsko som är strumpa på sula?
 
Lite för mycket konditionsträning i den här tråden nu, tycker jag. :D

Så därför tänkte jag berätta att jag i morse slog personbästa i antalet repetitioner på 40 kg i bänkpress; 15 stycken blev det. Hade jag haft någon som passat hade jag nog kunnat kräma ur ett par repetitioner till.
 
Efter diskussion med en kollega idag så verkar symptomen stämma överens med hälsporre, eller någon form av förstadium till hälsporre. Jag tror hur som helst att det är en form av överansträngning i den senan, så jag ska köpa nya skor till både gym och löpning som se om det blir bättre! Mina löparskor är redigt nedslitna och var dessutom en "free" variant från början så just nu är det ingen stötdämpning alls. Gymskorna är också helt stumma.

KL

Jag kan ENBART ha Nike Free strumpvarianten för mina fötter. Jag har testat precis allt annat men får blåsor av precis allt. Nike har dock slutat göra strumpskon :arghh: Någon som har tips på var jag kan köpa en löparsko som är strumpa på sula?
Vad tråkigt. Vad kan man mer göra utöver att skaffa skor med mer dämpning?
 
Lite för mycket konditionsträning i den här tråden nu, tycker jag. :D

Så därför tänkte jag berätta att jag i morse slog personbästa i antalet repetitioner på 40 kg i bänkpress; 15 stycken blev det. Hade jag haft någon som passat hade jag nog kunnat kräma ur ett par repetitioner till.
Och jag drar till med ett PB i overhead squat! 🏋️‍♀️ (jag insåg just att det ju är precis den övningen den smileyn ser ut att göra! )

Jag hade ingen aning om det under passets gång, men när jag loggade resultatet i appen sa den att jag för ganska exakt ett år sedan loggade ett PB som var 7,5 kg mindre än dagens :)
 
Mycket bilåkande igår efter jag åkte tur retur Oslo för att bygga monter till mässan ihop med mina kollegor. Men fick ändå ihop 8000 steg under dagen så det va ju bra ändå :)
Idag är vanligt arbetsdag igen. Ska rida på lunchen och styrketräna ikväll.
 
Ni med fotproblem, sprickor och så, har ni testat Compeeds salva? Jag gör med den och den hjälper faktiskt!

För min del så märks det att smekmånaden är över. Började ju känna av halsen mot förra helgen, och läget är status q, blir varken bättre eller sämre, jag känner mig lite tröttare än vanligt men annars är kroppen hyfsad. Tänkte prova att köra ett spinningpass i dag, antingen så går det bra eller så får jag gå ut.

Som veckans projekt har jag att städa ur mitt hemmagym/förråd. Jag inser att det kommer att bli svårare att hänga på gymmet varje dag när jag börjar få heltidsuppdrag igen. Därför behöver jag mitt lilla nest. Jag har gillat att köpa utrustning så jag har en bra crosstrainer, skivstång, hantlar, bollar, gummiband, olika mattor med mera, det ska bara användas också. Dock så är hela golvet belamrat med vad som ser ut att vara en avdumpning från påsksemestern, dvs familjens samling av skidpjäxor för både utför och på tvären, Samt flera påsar med påbörjad utsortering för försäljning innan det nu vips plötslig nu är ny vintersäsong i antågande 😲
 
Benpass på gymmet idag, gör redan ont i hela ”sittytan”:crazy: Kommer nog inte va skönt alls imorgon. Fredag blir det ett pass igen och sen inget lördag/söndag eftersom vi har 1års kalas för minstingen med långväga gäster så då kan jag inte med att ge mej ut på löptur även om jag redan känner att jag kommer vilja:o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
92 93 94
Svar
1 871
· Visningar
60 102
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 660
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 652
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
69 558
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp