Träning, hälsa och kost 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
I tisdags var det spinning 45 min.
I dag körde jag 45 min kondition på gymmet. (Cykel, spinningcykel och CT) Rejält svettigt pass.
810B3BDD-EDD7-4E42-8F7D-891D82F8F1EA.jpeg
 
Jag fick ultraljudsbehandling och stötvågsbehandling när jag pajade foten.

Hmm.. undrar om inte min sambos mamma sysslar med något sånt där. Måste fråga! Vet att vi hade någon form av maskin hemma som sambon använde efter en träningsskada.

Jag vet ju inte vad detta är exakt, men eftersom det dykt upp efter löpning varje gång så gissar jag att just löpning inte är så smart just nu. Nu har jag dessutom haltat fram sen i måndags så jag borde kanske ta tag i att kolla upp det. Men jag gissar att det är någon form av överansträngning och/eller inflammation så då är väl vila (just för den foten) samt stötdämpande skor en bra idé.

Så jag tragglar vidare på gymmet tillsvidare! Denna vecka har varit lite tuffare, jag brukar ju vila på helgen men ett pass sköts upp förra veckan så jag fick ta det på söndagen. Sedan har jag tränat mornar varje dag denna vecka och mer fokus på styrketräning eftersom foten är lite paj. Så nu är jag trött i kroppen efter 5 dagar på raken, lite halt och lite stel. I morgon blir det ett lugnt cardiopass.. jag tänker mig kanske 45 min rätt chill på crosstrainern. Sen blir det en hel helgs vila i stugan med tjejkompisar :love:
 
Tuff vecka för mina ben- och magmuskler detta! Dagens pass började med att vi jobbade oss upp till 8 stadiga reps i knäböj, med tanken att det skulle ta 7 set av 5-8 reps att komma dit. Superskoj och bra att få en massa tid att fila på tekniken ordentligt! Jag körde enligt följande:

8 x 25 kg
6 x 30 kg
6 x 32.5 kg
6 x 35 kg
7 x 37.5 kg
8 x 40 kg
8 x 42,5 kg
8 x 45 kg

Kände mig stark och hade nog lite mer att ge ändå, men eftersom ryggen känts rätt instabil på senaste (spännande att det som händer när jag lägger lite extra krut på yoga & massage är att ryggen blir sämre 🙄) och allt hade känts stadigt och bra dittills ville jag inte utmana ödet. Är jättenöjd med att ha kunnat trycka upp nästan kroppsvikt efter allt det där!

Efter detta fick vi obegränsat med tid på oss att göra följande:

100 good mornings med hantel
100 ab mat situps
100 Bulgarian split squats (kroppsvikt)

Jag delade upp det i 5 set à 20 reps. Det var inte lika jobbigt som jag hade väntat mig, förmodligen främst p.g.a good mornings som jag aldrig riktigt sett poängen med. Nog för att det känns lite grann i baksida lår, men aldrig så att det blir direkt jobbigt tycker jag! Sit ups var det jobbigaste, förmodligen främst eftersom det var en huvuddel i tisdagens pass också så mina magmuskler var redan jäkligt ömma.

Nu ska jag äta den cupcake jag fick med mig hem från gymmet (en av tjejerna jobbar som professionell bagare och hade med sig lite "misslyckade" bakverk ikväll) och se ett avsnitt serie :)
 
Det var inte lika jobbigt som jag hade väntat mig, förmodligen främst p.g.a good mornings som jag aldrig riktigt sett poängen med. Nog för att det känns lite grann i baksida lår, men aldrig så att det blir direkt jobbigt tycker jag! Sit ups var det jobbigaste, förmodligen främst eftersom det var en huvuddel i tisdagens pass också så mina magmuskler var redan jäkligt ömma.

Jag upplever att man måste lasta på rätt rejält för att få träff i good mornings, jag behöver uppåt 50 kg för att det ska kännas.
 
Spännande! Heja dig :bump:

Jösses vad du tränar på! En annan är glad om hon kommer upp i 165 pass på ett helt år :laugh:
Jag har minskat ner då det blev för mkt. Försöker ha varannan dag som grundmål.
Får jag ihop 182,5 pass så har jag precis tränat hälften av årets dagar.
 
Ger mig in i denna tråden. Behöver verkligen ta tag i mig själv och komma igång med träning och kost. Har inte så många kilon att bli av med, men vill ha en fast kropp igen! Dessutom vet jag ju att jag mår bättre när jag tränar.

Några bra komma igång tips när allt tar emot? :D. Mår inte jättebra psykiskt pga separation m.m. heller så motivationen är på noll men behovet är stort!
 
Då var den hektiska veckan över! Som tur är har det varit roliga saker. Mässa med jobbet tre dagar och älgjakt två dagar och sen har maken varit borta en heldag och kom hem på kvällen så jag hade allt med ungar osv själv :) Vi däckade i säng innan kl 21 igår 😂

Denna veckan är mer normal så vi ska komma ikapp med städning, träning och motion av hästar och hund igen :) Ska rida på lunchen idag, promenera med barn och shettis efter middagen och gymma innan läggdags.
 
Ger mig in i denna tråden. Behöver verkligen ta tag i mig själv och komma igång med träning och kost. Har inte så många kilon att bli av med, men vill ha en fast kropp igen! Dessutom vet jag ju att jag mår bättre när jag tränar.

Några bra komma igång tips när allt tar emot? :D. Mår inte jättebra psykiskt pga separation m.m. heller så motivationen är på noll men behovet är stort!

I det läget brukar jag tänka att det viktigaste är att jag tränar. Inte exakt vad, eller när, eller hur hårt. Men att jag börjar komma ut och röra på mig som steg 1. Du kanske kan sätta upp (precis som jag och några andra här i tråden) ett mål på antal träningspass per vecka, eller per månad, eller innan nyår?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
86 87 88
Svar
1 759
· Visningar
56 235
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 096
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 168
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
68 965
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp