Träning, hälsa och kost 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vanliga kilometern på simhallen igår, lite trött, men det gick bra.

Å så frågade en kompis om jag vill vara med på ett par friskis&svettis-pass i jul när de är gratis, så det ska jag nog när jag kan :). Det är inte min grej egentligen, har så dålig koordination, men som en kul grej när det är gratis blir de ju bra omväxling :).
Får kanske inspiration till övningar att göra hemma :).
 
Jag har förfallit totalt.
Men har faktiskt tagit hjälp av sjukvården, ska bara fylla i en blankett så får jag "internetstöd" för att komma igång med goda vanor. Har också anmält till yoga en gång i veckan med start i januari. På gångavstånd fast vi bor i skogen...
 
Planen idag är yoga, promenad och ridning. Egentligen är det gymdag också men får nog prioritera att få ena hästen klippt ikväll om han är nog torr :p
 
Semestern och vilan fortsätter, slappar mest hela tiden men snorklade och simmade i två timmar igår och promenerar på stranden en del.

Vägde mig imorse och har gått upp 5 kg på 4 dagar och trots att jag äter mer på en dag nu än på tre dagar totalt kan det väl inte bli 5 kg fett på några dagar? Tror jag samlat på mig massor av vätska,skor och armband sitter åt och magen och allt är svullet av värmen. Man blir trött av värmen, jag smörjer mig noga men har bränt mig ändå så jag är öm och röd nu. Känner mig pösig och helt ur gängorna med mat och ingen träning, behöver komma igång med träningen när jag kommer hem. Saknar hundarna och träningen men annars njuter jag här
 
Puh! Veckans 3e pass avklarat! 💪5 km på bandet i 5-tempo + 3,5 km pw utomhus som uppvärmning.

På lördag är planen återigen längdskidor om vädret tillåter, men det är ju osäkert... och det blir inget hårt pass isf eftersom det är säsongspremiär, så känns bra att ha veckans tre pass gjorda :).
 

Bifogade filer

  • 20191212_130639.jpg
    20191212_130639.jpg
    120,4 KB · Visningar: 39
Har inte blivit så mycket träning senaste veckan då ena hunden varit dålig i magen och man är inte på topp om man är vaken mellan 3 och 4 flera nätter i rad. Nu är hinden på bättringsvägen och jag har vågat lämna henne själv så jag kört en timme PT styrka och sen en timme Hot Yin Yoga.

Och nu har jag vågat signa upp mig på nybörjarkurs i CrossFit! Ska bli så kul :D 2 gånger i veckan i 8 veckor med start 9 januari :bump:
 
Usch vad det har varit dåligt med träning det sista.. Yngsta barnet har sovit noll och inget på nätterna ett tag så jag har helt enkelt inte orkat. Har fått ta tillvara på tillfällena av vila och verkligen göra just inget.
Tack och lov verkar det bli som normalt och idag tog jag mej äntligen ut tillsammans med båda hundar, helt underbart!!!
 
Hehe, träningen får ligga på is ett tag för jag har aldrig varit med om en sån värme och stark sol som här. Skulle gått en lång sväng på stranden men fick gå tillbaka, det gick inte för att solen gjorde för ont så sen gick jag i vattnet med vatten ända upp så bara huvudet var över ytan, gick på botten med fötterna men simmade med armarna, lite skumt sätt att promenera på :D

Har tränat knäböj lite med bara tekniken och ska göra ett pass med knäböj, crunches och axelpress med vattenflaskor som hantlar
 
Senast ändrad:
Körde lite yoga förut. Har gjort mig något i nacken/sidan av halsen så behövde sträcka ut lite. Ska ta en ridtur på lunchen och ikväll hoppas jag orka ett styrkepass. Kan hjälpa nacken att verkligen bli varm och få genomströmning i musklerna. Har hjälpt mina stela muskler förr :)

Snart uppe i 50 pass från september. Målet var ju från början 60, kanske hinner det ändå, men kommer vara nöjd oavsett för jag har yogat på bra vilket var en tanke bakom att lägga målet så pass högt.
 
2 x pw idag, till och från jobbet. Tidigare räknade jag inte det som träning, men nu försöker jag slå mina tider och pinnar verkligen på, blir ju roligare så :p. Nytt rekord på hemvägen idag 💪.
 
Semestern och vilan fortsätter, slappar mest hela tiden men snorklade och simmade i två timmar igår och promenerar på stranden en del.

Vägde mig imorse och har gått upp 5 kg på 4 dagar och trots att jag äter mer på en dag nu än på tre dagar totalt kan det väl inte bli 5 kg fett på några dagar? Tror jag samlat på mig massor av vätska,skor och armband sitter åt och magen och allt är svullet av värmen. Man blir trött av värmen, jag smörjer mig noga men har bränt mig ändå så jag är öm och röd nu. Känner mig pösig och helt ur gängorna med mat och ingen träning, behöver komma igång med träningen när jag kommer hem. Saknar hundarna och träningen men annars njuter jag här
Det är garanterat inte 5 kg fett du har lagt på dig. Snarare vätska, som du säger. Men varför ens väga sig under semestern? Skit i sådant och njut av semestern för bövelen! :)
Har inte blivit så mycket träning senaste veckan då ena hunden varit dålig i magen och man är inte på topp om man är vaken mellan 3 och 4 flera nätter i rad. Nu är hinden på bättringsvägen och jag har vågat lämna henne själv så jag kört en timme PT styrka och sen en timme Hot Yin Yoga.

Och nu har jag vågat signa upp mig på nybörjarkurs i CrossFit! Ska bli så kul :D 2 gånger i veckan i 8 veckor med start 9 januari :bump:
Åh vad spännande! Ska bli så kul att höra vad du tycker :banana:
 
Idag har jag gjort något som kan liknas vid motion för första gången på alldeles för många dagar/veckor! Jag är hemma i Sverige för julen nu och cyklade in till stan tur & retur vilket blir ca 13 km. Benen var rätt stumma framförallt efter hemvägen, då det är lätt uppförslut och alltid motvind. Fick mjölksyra lite fortare än jag vill erkänna :o :p Men det var så himla himla härligt att röra lite ordentligt på kroppen och få frisk luft! Annars har jag mest hållit mig till horisontellt läge inomhus de senaste 2,5 veckorna p.g.a diverse virus med feber och grejer.

Jag har ingen direkt träningsplan för resten av året, har inte vågat/velat tänka så mycket på det eftersom jag varit så risig och känt mig bitter över det :angel: Men nästa vecka tänkte jag isolera mig i föräldrarnas sommarhus i ett par dygn, så där lär det bli en hel del strandpromenader och ett eller annat besök på gymmet som ligger i byns spahotell. Längtar efter att utmana musklerna lite igen!
 
Tror jag skippar träning och vilar nacken istället. Känner mig nästan sjuk. Tror på tidig kväll och kolla serier i sängen med maken istället efter julkalendern och lussefika med barnen :heart
 
Ingen skidåkning idag, lite halvt väntat som sagt, men trist... skönt veckans 3 pass var gjorda :).

Nästa vecka är planen 2 x pw + 5 km springning på måndag, friskis och svettis på tisdag och pw och springning på ons och/eller tors :).
 
Har äntligen kunnat starta upp lite mjuk träning efter nästan en vecka som sjuk. Körde lite mer än en halvtimme för att mest känna på kroppen, var riktigt segt emellanåt. Efter mitt hemmapass tog vi de små barnen på 6 och 3 år till skridskohallen, så det blev några minuters träning även där.

Ni som åker längdskidor, vilka budgetskidor är bäst?
 
Lite OT men jag blev biten och jagad av en haj igår! Kände något nafsa i överarmen och svängde bort och då bet den mig i armbågen och jag skrek till och hoppade och då bet den mig i benet. Inga stora bett men lite bara, det var en väldigt liten haj, ca 50 cm lång ungefär och mamma såg den också. Hade jag inte haft ögonvittnen skulle nog ingen trott mig.

Äter annorlunda här än hemma,inte mina rutiner här men kanske är det nya bättre förutom att jag snaskar i mig massor av tunna cocos kex. Det måste jag ta tag i, att jag inte ska småäta hela tiden, blir tuggummi istället. Känt mig riktigt missnöjd med vikten och kroppen och har fått ha helt andra rutiner med maten. Känns lite svagt av mig att jag släppt loss så pass på maten, äter mycket mer än hemma och ingen riktig motion. Det går inte att gå på stranden för att det är så varmt så jag går i så jag har vattnet vid axlarna och så springer jag med fötterna mot botten och simmar med armarna, nytt träningskoncept, simspringa . :D Har börjat att inte trycka i mig mat utan sluta när jag är lagom mätt men samtidigt passa på att njuta av maten här och inte ispäka mig.

Helt annorlunda mattraditioner här, min frukost är en sorts äggröreomelett med bara ägg men alla andra tar fyllning. Sen äter jag stickyrice, nya favoriten. Klibbigt ris med små bitar avolika frön, cocos, bönor,frukt osv. Mums! Bara jag och asiaterna som äter det på frukostbuffén :p

Målen nu är att sluta småäta, lyssna på kroppen när den är hungrig och mätt och inte äta så jag blir övermätt och åt andra sidan inte hoppa över saker. Jag har inte haft möjlighet att få äta vad jag vill och hur mycket i många år så jag har fått äta tills det känns som att jag kommer kräkas, nu får jag bestämda själv och försöka tyda kroppens signaler, det är svårt. Mina måltidsrutiner hemma var ganska dåliga men nu har jag kommit igång med frukost, lunch och middag här på semestern och äter lagad mat som jag inte gjort sen 2017 så det ska jag ta med hem. Längtar efter långpromenader med vovvarna och träningen på gymmet. Har gått upp i vikt ganska mycket men får ta tag i det hemma,inte banta utan bara ha bra rutiner och vanor.
 
Får inte riktigt till det här med träningen nu när jag har fullt jobbuppdrag igen. Att ta sig till gymmet är lite av en omotiverad månlandning. 5-6 pass i veckan som jag körde under den jobblugna perioden september-oktober är orealistiskt. Nu är målet 3 pass i veckan, denna vecka blir det två ☺️ Inser att jag måste fixa det hemma istället, när vintern kommer igång kommer det att bli lättare, elljusspåret lockar alltid 😍 i alla fall igår tog jag en fri trial på les mills ondemand, nu kan jag köra det mesta av deras pass hemma. I går körde jag body combat och testade ett kort pass ”Barre” i dag tror jag att jag ska testa att köra ett spinningpass med eftersom jag inte har en cykel ska jag testa det på crosstrainern istället 😁
 
Det är garanterat inte 5 kg fett du har lagt på dig. Snarare vätska, som du säger. Men varför ens väga sig under semestern? Skit i sådant och njut av semestern för bövelen! :)

Åh vad spännande! Ska bli så kul att höra vad du tycker :banana:
Ja precis, jag tänker inte ställa mig på vågen igen här. Jag tänker äta vad jag vill och ta det lugnt, träningen finns kvar hemma och maten kanske får bli lite mer här än hemma för det är inte varje dag man är i Vietnam och vill smaka allt som verkar gott
 
Jag tragglar på med promenader och aktivering av bäckenbotten och magen :) Har börjat smyga igång styrketräningen väldigt försiktigt med lite sporadiska övningar hemma på golvet. Det blir inte så många sammanhängande pass direkt, lite beroende på bebis humör och min energinivå. Men skönt att kunna använda kroppen lite mer igen. Överlag känns det rätt bra måste jag säga, är verkligen glad att jag prioriterade knipträningen under graviditeten för det känns som att jag har igen det nu! :up:
 
Hoppade över träning även under helgen då jag bestämde mig för att vila nacken. Fick räcka med ridning och gårdsarbete. Det är tungt att skotta blöt hästskit :p

Idag har jag däremot tänkt både göra yoga och träna. Ingen ridning idag då jag körde shettisen på lunchen istället. De stora får en vilodag så rider jag i morgon :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
86 87 88
Svar
1 755
· Visningar
56 168
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 084
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 151
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
68 952
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp