Träning, hälsa och kost 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Intressant, det var faktiskt lite av det du beskriver, fastän lite tvärtom de hjälpte mig med :D
Coacherna menade att man inte ska ta sig ner som en armhävning utan att mer slänga sig ner med hjäp av gravitationen och landa på bröstet för att bara använda armarna som stöd då det går fortast. Jag har ju innan liksom gjort en planka och aldrig kommit ner hela vägen om du hänger med? :)
Ja alltså det blir ju en jäkligt snabb halv armhävning eftersom gravitationen gör det mesta av jobbet, men lite måste man ju hålla emot för att inte face plant och gör man typ 60 st på ett pass eller så så lovar jag att det känns i bröstmusklerna i alla fall ;) Jag stannade också i planka förut, det är så jag fått lära mig att göra burpees på andra ställen!
Igår släpade jag upp fyra jätte tunga flyttkartonger fem våningar upp till vinden och skadade ryggen, sträckte mig i vänstra skuldran. Idag när lillen blev rädd sprang jag från noll till hundra procent på en sekund och sen en ganska lång sträcka i max tempo från början till slut vilket gav mig rejäla knäsmärtor. Min sjukgymnast har sagt att knäsmärtorna inte är farliga utan att det är patella tendinos som bara kan bli bra om man tränar så jag ska träna fast det gör ont. Fast idag gjorde det lite väl ont i en viss övning så jag kommer vila från den en vecka nu. Skuldran som började värka igår har inte blivit bättre heller. Nästa vecka funderar jag på att köra max en gång styrka och resten kondition. Jag hade tänkt springa på söndag men tror jag tar helgledigt nu och tar nya tag på måndag. Eventuellt tar jag ett kortare pass på söndag men kroppen kanske vill vila lite, det är bara mitt psykiska mående som kräver mer träning.

Är i en fas då jag både vill träna hela tiden och har en inre stress som gör att jag måste vara igång hela tiden och har svårt eller omöjligt att komma ner i varv. Träningssak kanske. Ska gå en liten runda nu med hundarna och sen försöka hålla mig inne till halv åtta/åtta då vi går ut sista gången. Det är en konst att vila också och det är något jag är dålig på.

Vad gör ni när ni inte tränar, promenerar, städar, jobbar osv? Vad får er att slappna av och bli lugna? Vad kan man göra för att klara av att ta det lugnt ett par timmar? Tar gärna emot massor av tips. Mindfulness och yoga och andningsövningar fungerar verkligen inte för mig så det går bort.
Bra att du försöker lyssna på kroppen, du ska absolut inte träna med de omständigheterna! Ge kroppen en välbehövlig vilohelg istället :) Gå till biblioteket och låna ett par bra böcker, lite läsning kanske vore trevligt? Eller finns det någon serie du kan sträcktitta på? Utöver det brukar, bakning, matlagning, korsord och pussel vara det bästa för mig när jag vill ta det lugnt.
 
Jag är ledig och gick hemifrån 07.30 för att åka till stallet. Kom hem igen 15:30 :eek: Har inte en susning om var de åtta timmarna tog vägen, men oj vad trött jag är i kroppen efter en massa frisk luft, stalljobb, promenader med div. hästar, och så ridning såklart.

Ska unna mig en liten power nap i soffan nu innan sambon kommer hem från jobbet, för jag är helt slut! Imorgon blir det vila och på söndag ska jag rida markarbetesclinic på medryttarhästen! :bump:
 
I natt när jag inte kunde sova fick jag akut sug efter min tonårsfavorit serie, OC :love: Har boxen med alla säsonger men den är nerpackad i en låda och så även dvdspelaren (finns inget uttag i datorn för skivor) och mitt i natten kände jag inte för att gå upp på vinden och gräva runt i totalt kaos och 20 kartonger så jag chansade och sökte på streaming och viafree har 4 säsonger ute till gratis streaming. Lyckan är total!

Har bestämt mig för att inte träna på söndag heller utan den här helgen ska jag bara gå med hundarna, handla lite, umgås med familjen och min bästa vän och försöka se så många OC avsnitt som det bara går.

Hoppas innerligt att jag kan få börja med medicinökningen snart för det är sådan obalans i hjärnan att jag inte ens är trött fast jag tränat 4 dagar den här veckan, inte sovit mer än en timme i natt och 3-4 timmar alla övriga nätter plus långa promenader och inte kunnat sitta still hemma alls för att hjärnan och kroppen går på högvarv. Jag behöver liksom inte bara antidepp för att hålla mig frisk utan också medicin som får ner mig i varv och det är frustrerande att inte kunna styra det där själv.

Ljudböcker lyssnar jag på när jag är ute och går eller städar eller ska sova. Serier försöker jag mig på men kan aldrig sitta still ett helt avsnitt men ska gå all in på att ta det lugnt i helgen förutom vardagssaker och hundarna.
 
Ja alltså det blir ju en jäkligt snabb halv armhävning eftersom gravitationen gör det mesta av jobbet, men lite måste man ju hålla emot för att inte face plant och gör man typ 60 st på ett pass eller så så lovar jag att det känns i bröstmusklerna i alla fall ;) Jag stannade också i planka förut, det är så jag fått lära mig att göra burpees på andra ställen!

Ja man tar inte emot så mycket, känner faktiskt inget trots 72+ burpees igår (men det kanske kommer imorgon :D). Men benen känns :D Är ledig idag så hade varit smart nog att boka in en 45 minuters Hot Yin Yoga mitt på dagen så fick massa välbehövlig stretching i värmerummet :)
 
Hur noga är ni med maten när ni tränar en hel del som dom flesta här gör? Har ni någon plan eller kör ni lite på känn och tar det som det kommer?
 
Ridning och stalljobb klart för idag :) Ska städa nu och det innebär en del steg pga stort hus:p Ska ut på promenadsen också. Ska försöka bortse från skitvädret....
 
Ja man tar inte emot så mycket, känner faktiskt inget trots 72+ burpees igår (men det kanske kommer imorgon :D). Men benen känns :D Är ledig idag så hade varit smart nog att boka in en 45 minuters Hot Yin Yoga mitt på dagen så fick massa välbehövlig stretching i värmerummet :)
@Mineur Bröstmusklerna hörde av sig på dag 2 :D :D :D
 
Hur noga är ni med maten när ni tränar en hel del som dom flesta här gör? Har ni någon plan eller kör ni lite på känn och tar det som det kommer?
Jag funderar mer och mer på hur jag kan förbättra min kost. Behöver äta mer ”rent”. Mer enl tallriksmodellen. Har hittat rätt nivå på energiintaget sedan länge men skulle vilja bli bättre på att äta mkt av rätt saker.
 
Igår släpade jag upp fyra jätte tunga flyttkartonger fem våningar upp till vinden och skadade ryggen, sträckte mig i vänstra skuldran. Idag när lillen blev rädd sprang jag från noll till hundra procent på en sekund och sen en ganska lång sträcka i max tempo från början till slut vilket gav mig rejäla knäsmärtor. Min sjukgymnast har sagt att knäsmärtorna inte är farliga utan att det är patella tendinos som bara kan bli bra om man tränar så jag ska träna fast det gör ont. Fast idag gjorde det lite väl ont i en viss övning så jag kommer vila från den en vecka nu. Skuldran som började värka igår har inte blivit bättre heller. Nästa vecka funderar jag på att köra max en gång styrka och resten kondition. Jag hade tänkt springa på söndag men tror jag tar helgledigt nu och tar nya tag på måndag. Eventuellt tar jag ett kortare pass på söndag men kroppen kanske vill vila lite, det är bara mitt psykiska mående som kräver mer träning.

Är i en fas då jag både vill träna hela tiden och har en inre stress som gör att jag måste vara igång hela tiden och har svårt eller omöjligt att komma ner i varv. Träningssak kanske. Ska gå en liten runda nu med hundarna och sen försöka hålla mig inne till halv åtta/åtta då vi går ut sista gången. Det är en konst att vila också och det är något jag är dålig på.

Vad gör ni när ni inte tränar, promenerar, städar, jobbar osv? Vad får er att slappna av och bli lugna? Vad kan man göra för att klara av att ta det lugnt ett par timmar? Tar gärna emot massor av tips. Mindfulness och yoga och andningsövningar fungerar verkligen inte för mig så det går bort.
Vad bra att du lyssnar på kroppen och vilar när det behövs!

Jag tycker att allt som gör att man stannar upp och bara är i nuet är lugnande och bra för att komma ur stressen. För mig funkar meditation bäst, men att gå ut och sätta sig i naturen (kanske inte bästa årstiden för det nu dock 😅), måla eller rita något, sitta eller ligga och lyssna på musik, massera sig själv med händerna eller en massageboll/foamroller eller göra något annat för att ta hand om sig själv (ta ett långt bad, fila fötterna, måla naglarna osv.) är också avslappnande för mig.
 
Åkt skidor hela förmiddagen, så skönt att vara tillbaka i backen! :bump: Det var dock jobbigare än jag kom ihåg 😅 hoppas jag är inte alltför död i benen imorgon för då är det dags igen.
Jag har varit lite dålig på att meditera och yoga de senaste dagarna, har haft för många ursäkter och gjort lite halvdant istället. Så planen för idag är att göra en riktig meditation och köra igång med Yoga med Adriene. Kanske ska sätta igång med det nu på en gång faktiskt. Ingen mer prokrastinering :D
 
40 minuters promenad med hunden gjord :) Hade ev tänkt träna denna helgen då ryggen är lite bättre. Men jag har bestämt mig för att vänta till efter kiropraktorbesöket och massagen och sen börja igen vääääldigt försiktigt. Mitt viktigaste mål i år är att få ordning på ryggen och min snedhet så jag får passa mig för att ha för bråttom😅
 
Efter en seg förkylning (3 veckor) så kom jag i gång med träningen 6/1. Har fått till 6 pass totalt i år. Så tråkigt att motionera och särskilt när man har tappat allt men det är bara att kötta på.
 
Uppnått veckans aktivitetsmål med ett pass spinning 👍Var tungt idag, att börja jobba (fortfarande deltid pga utmattning) är tufft och kroppen behöver helt klart också återhämtning, inte bara huvudet. Hoppas jag snart landar i lite rutiner så det blir lättare!
 
Skippar promenaden! Känner att tre ridpass, en tur till skogen med familjen, tungt stalljobb och spårträning med hunden i krånglig terräng får räcka 😅 Snart middag och sen ska jag mysa med barnen resten av dagen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
92 93 94
Svar
1 867
· Visningar
60 009
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 627
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 635
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
69 545
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda -21
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp