Kropp & själ Träning, hälsa och kost 5

Bowlade med mina barn igår för att inte frestas av att träna eller promenera. Dagen idag bestod nämligen av 45 minuters skivstångsträning samt 45 minuter crossfit-inspirerad träning. Den sistnämnda var brutalt jobbigt och min kropp la upp före tiden. Otroligt imponerad av alla som tränar detta mer frekvent!

60 sekunders träning, 15 sek vila mellan övningarna. 45 minuter totalt.
Övningarna var battle rope, roddmaskin, utfallsgång med eller utan vikt, hopprep, dumbbell, box jump, raka marklyft med 30 kg skivstång, 12 kg kettlebell swing , 6 eller 8 kg wall ball samt hängande knälyft och burpes med eller utan hopp över stepbräda. Det var hemskt, vilket även erfarna crossfit-utövare tyckte så det var en liten tröst. Vad svag man är i sånt man sällan tränar :rofl:
 

Mineur

Trådstartare
Moderator
Bowlade med mina barn igår för att inte frestas av att träna eller promenera. Dagen idag bestod nämligen av 45 minuters skivstångsträning samt 45 minuter crossfit-inspirerad träning. Den sistnämnda var brutalt jobbigt och min kropp la upp före tiden. Otroligt imponerad av alla som tränar detta mer frekvent!

60 sekunders träning, 15 sek vila mellan övningarna. 45 minuter totalt.
Övningarna var battle rope, roddmaskin, utfallsgång med eller utan vikt, hopprep, dumbbell, box jump, raka marklyft med 30 kg skivstång, 12 kg kettlebell swing , 6 eller 8 kg wall ball samt hängande knälyft och burpes med eller utan hopp över stepbräda. Det var hemskt, vilket även erfarna crossfit-utövare tyckte så det var en liten tröst. Vad svag man är i sånt man sällan tränar :rofl:
Det låter rätt hemskt faktiskt! Men ändå lockande, på något lätt sjukt sätt... :D
 

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag avslutade träningsveckan med markarbetesträning på medryttarhästen i värmande solsken. Kunde rida i bara en tunn fleecetröja och blev svettig så! Herregud vad roligt det var! Instruktören är så otroligt duktig, hästen skötte sig utmärkt och jag kände att kroppen var med mig på ett helt annat sätt än den var i fredags.

Är jättenöjd med veckan även om den bara innehållit ett pass på gymmet, som förvisso var ett väldigt bra pass men annars brukar jag ju satsa på ca 3 styrketräningspass per vecka. Nåja, jag har även hunnit med två pass yoga och två rid & stall-pass, så det känns som en härlig blandning av rörelse för hela kroppen :)

I veckan tänkte jag fokusera lite mer på styrketräningen igen, med målet att gymma 3 gånger och utöva någon form av konditionsträning (förmodligen löpning) en gång.
 
Förresten, är här nån som simmar (utomhus)? Jag ska ju köpa tossor, vantar o varm mössa... har span på grejer, men inte hittat nån storleksguide... vad tror ni om 2xus mössa i strlk S/M unisex? Finns en storlek större också... och jag har ganska stort huvud... men det är ju unisex... haha beslutsångest 😆.
Och tossor i XS tror jag de va, från Head.. åh, så svårt... vantar i S från zone3... har inte möjlighet att prova tyvärr.

Asså grejerna lär ju sitta tight, så de inte stör eller ramlar av, men inte för tight så de hämmar cirkulationen? Töjer sig neopren i vattnet?

Så många frågor :p.
 
Lite nervös just nu, jag ska på zumba ikväll och förr var jag relativt bra på det (läs typ 7 år sedan) men sist jag provade i november var jag bedrövligt dålig. Det gick så snabbt! Jag hann inte med alls och skämdes över att jag gjorde precis allt fel, funderar på att avboka och ta ett löppass istället i eftermiddag. Men å andra sidan kan det ju inte bli värre än sist så kanske ska våga mig på det iaf.
 
Lite nervös just nu, jag ska på zumba ikväll och förr var jag relativt bra på det (läs typ 7 år sedan) men sist jag provade i november var jag bedrövligt dålig. Det gick så snabbt! Jag hann inte med alls och skämdes över att jag gjorde precis allt fel, funderar på att avboka och ta ett löppass istället i eftermiddag. Men å andra sidan kan det ju inte bli värre än sist så kanske ska våga mig på det iaf.
Tycker du att det är roligt? Isf säger jag tuta och kör! Det gör väl inget om du inte hänger med.
Jag hänger inte med på t ex Friskis och Svettis-gympa, men tycker inte det är så jättekul heller så det gör ju inget :p. Jag gör sånt jag tycker är kul istället!
 
Yoga med Adriene och meditation avklarad för idag! Ska köra lite push up och pull up-träning senare också hade jag tänkt. Imorgon hoppas jag att jag kan åka skidor men har fått blåmärken på skenbenen av mina nya pjäxor :arghh: Hoppas att det bara handlade om att jag gick ut lite för hårt första dagarna (:angel:) och att pjäxorna inte är för styva för mig.
 
Tycker du att det är roligt? Isf säger jag tuta och kör! Det gör väl inget om du inte hänger med.
Jag hänger inte med på t ex Friskis och Svettis-gympa, men tycker inte det är så jättekul heller så det gör ju inget :p. Jag gör sånt jag tycker är kul istället!
Jag tyckte det var väldigt roligt förr, en av favoriterna tillsammans med löpning och box. Men jag blir så stressad när jag måste infinna mig en viss tid som jag inte kan påverka, det stressar. Och det blir lite jobbigt för det blir liksom mitt i middagstiden som passen är, vet liksom inte hur jag lägger upp maten då. Jag brukar äta middag vid sex och antingen är passen halv sex eller halv sju vilket inte passar alls. Det finns dock ett pass på söndag halv fyra som jag kanske tänkte försöka mig på. Hann inte till dagens zumba för jag hade en kompis på besök. Är inte lika sugen nu på zumba som förr.

Nu är jag fokuserad på löpningen och mina promenader. Ska be sjukgymnasten på onsdag att visa övningar jag kan göra utan maskinerna för mina knän mår dåligt just nu.

Jag har aldrig tränat på gym med styrketräning som jag gör nu, det är helt ok och så men det är inte lika roligt som att springa. Har ju tränat typ alla sporter man kan så vet ju vad jag gillar och jag har förutom stallet haft perioder då jag bara sprang. Kanske blir det lite roligare med styrkan efter tips hos sjukgymnasten. Och om jag tycker zumban på söndag verkar rolig och tar mig dit.

Finns det någon nackdel med att springa 2-3 ggr/vecka och inte träna styrka? Eller borde jag träna styrka en gång i veckan ändå? Förr sprang ju alltid utan att ens fundera på styrketräning för att jag tyckte det var tråkigt. Men så känner jag inte nu. Det är roligt men jag vill ta en liten paus från maskinerna pga smärta och viss del uttråkning och för att jag hoppas få övningar med fria vikter på onsdag.
 
Kiropraktorn kallade mig skrothög, så jag fick inte nåt högt betyg av honom 😅 🙈 Men nu har vi en plan som vi hoppas funkar för att det ska bli ordning på mig! Jag kan nog skrota mina mål för året i styrketräningen direkt, kanske även löpningen. Mitt stora mål är att få ordning på ryggen och kroppen över lag. Det är ändå viktigast. Träna ska jag göra men väldigt försiktigt till en början och det kommer dröja några veckor till innan jag kan dra igång igen. Ska skippa ridning också denna veckan och bara promenera. Vill verkligen få ordning på mig!
 
Löprunda i lördags och igår, dock ganska korta rundor på 5 respektive 4 km pga hektiskt schema :) idag blev det styrketräning med en kollega på jobbet. Vi körde ett stentufft pass så jag lär vara mör imorgon!:D
 

Mineur

Trådstartare
Moderator
Kiropraktorn kallade mig skrothög, så jag fick inte nåt högt betyg av honom 😅 🙈 Men nu har vi en plan som vi hoppas funkar för att det ska bli ordning på mig! Jag kan nog skrota mina mål för året i styrketräningen direkt, kanske även löpningen. Mitt stora mål är att få ordning på ryggen och kroppen över lag. Det är ändå viktigast. Träna ska jag göra men väldigt försiktigt till en början och det kommer dröja några veckor till innan jag kan dra igång igen. Ska skippa ridning också denna veckan och bara promenera. Vill verkligen få ordning på mig!
Bra och viktigt mål! Har ni någon uppfattning om vad det är som orsakar problemen, är det någon gammal skada eller så som ligger bakom? Har för mig att du sagt att du har olika långa ben, kan det vara något så pass "enkelt" som orsakar det?
 

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag/vi råkade visst spontanboka en skidresa ikväll och åker till Österrike om mindre än tre veckor :D Får nog lägga lite extra fokus på benträning de kommande två veckorna, för jag har inte åkt skidor på över tre år och minns med fasa hur jobbigt det var då.

Någon som har tips på övningar el. liknande som kan förbereda mig på detta äventyr?
 
Jag/vi råkade visst spontanboka en skidresa ikväll och åker till Österrike om mindre än tre veckor :D Får nog lägga lite extra fokus på benträning de kommande två veckorna, för jag har inte åkt skidor på över tre år och minns med fasa hur jobbigt det var då.

Någon som har tips på övningar el. liknande som kan förbereda mig på detta äventyr?
Bulgarian split squats är det jag spontant tänker på. Lounges av din favorisort? :D
 
Bra och viktigt mål! Har ni någon uppfattning om vad det är som orsakar problemen, är det någon gammal skada eller så som ligger bakom? Har för mig att du sagt att du har olika långa ben, kan det vara något så pass "enkelt" som orsakar det?
Ja jag måste få ordning på detta för att få en kropp som orkar med allt jag vill göra!

Att benen är olika långa beror på förskjutningen jag får i höften och jag blir rak och benen blir lika långa när han knäcker mig. Men jag har haft olika långa ben så länge jag minns och har antagligen varit förskjuten i höften lika länge. Musklerna har ju vant sig vid detta så allt går tillbaka onödigt snabbt igen. Så jag måste vänja kroppen vid det nya och gå ofta till kiropraktorn så det blir bra nån gång, förhoppningsvis 😅 Tänk att jag skulle hinna bli 30 år innan nån såg det verkliga problemet och vill hjälpa mig...
 
Crossfit nybörjarkurs #2
Wallballs, armhävningar och medball situps
Teknikträning för att lära sig wallballs, så inte fokus på höjd utan att göra rätt rörelse (med tanke på den andra tråden), teknikträning även med armhävningar med hjälp av gummiband, kändes jättebra, jag kanske kommer kunna göra tricepsarmhävningar på tå någon gång :D

WOD 5 rounds
10 wallballs
5 burpees
10 medball situps
5 armhävningar
 

Mineur

Trådstartare
Moderator
Bulgarian split squats är det jag spontant tänker på. Lounges av din favorisort? :D
Bra tänkt! Låren är ju de som tar mest stryk känns det som, och vaderna... Får kanske börja göra sådana där tåhävningar som jag aldrig riktigt sett poängen med :D
Ja jag måste få ordning på detta för att få en kropp som orkar med allt jag vill göra!

Att benen är olika långa beror på förskjutningen jag får i höften och jag blir rak och benen blir lika långa när han knäcker mig. Men jag har haft olika långa ben så länge jag minns och har antagligen varit förskjuten i höften lika länge. Musklerna har ju vant sig vid detta så allt går tillbaka onödigt snabbt igen. Så jag måste vänja kroppen vid det nya och gå ofta till kiropraktorn så det blir bra nån gång, förhoppningsvis 😅 Tänk att jag skulle hinna bli 30 år innan nån såg det verkliga problemet och vill hjälpa mig...
Äsch, så himla jobbigt när kroppen har programmerat sig fel liksom! Hoppas du får ordning på den och som sagt jättebra att du verkligen tar tag i problemet!
 
Bra tänkt! Låren är ju de som tar mest stryk känns det som, och vaderna... Får kanske börja göra sådana där tåhävningar som jag aldrig riktigt sett poängen med :D

Äsch, så himla jobbigt när kroppen har programmerat sig fel liksom! Hoppas du får ordning på den och som sagt jättebra att du verkligen tar tag i problemet!
Tack, ja jag har ställt in mig på ett år av rehabträning och det känns okej faktiskt
:)
 
Bra tänkt! Låren är ju de som tar mest stryk känns det som, och vaderna... Får kanske börja göra sådana där tåhävningar som jag aldrig riktigt sett poängen med :D
Jag tänker även balansövningar på ett ben för att träna upp knästabiliteten lite extra. Ska du åka slalom? Jag kom inte riktigt på var det känns mest då för har inte åkt skidor på jättelänge och sist jag åkte körde jag telemark och då är det definitivt lounges och split squats som gäller :D
 

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag tänker även balansövningar på ett ben för att träna upp knästabiliteten lite extra. Ska du åka slalom? Jag kom inte riktigt på var det känns mest då för har inte åkt skidor på jättelänge och sist jag åkte körde jag telemark och då är det definitivt lounges och split squats som gäller :D
Ja precis, det är slalom det gäller. Kanske borde ha skrivit det :banghead: Mycket bra idé att öva upp knästabiliteten lite, det ska jag ge sambon i läxa också eftersom han har problem med sitt ena knä p.g.a just skidåkning (han har därför sadlat om till snowboard på senare dar).
 

Hästdiskussioner nu

Övrigt-diskussioner nu

Radannonser

Hästnyheter

Bukefalos

  • Dagboksinlägg
Upp