Kropp & själ Träning, hälsa och kost 5

Alltså, de där passen när alla vikter känns som papper. :love: 100 kg i böj bara flög upp idag!
Du är så himla bra, alltid kul att läsa om din träning. Du och alla som håller på med crossfit pratar dock fortfarande ett språk som jag inte riktigt lärt mig än :p

Finns det både knäböj och benböj eller är det olika namn på samma sak?

Hur länge har du tränat på det viset du gör nu?
 
Införskaffade tejp och knäskydd igår och ska till sjukgymnasten för uppföljning och förhoppningsvis lite nya övningar för mina stackars knän. Jag vet ju att jag SKA träna trots smärtor för att på sikt bli av med dom men det går ju bara till en viss gräns även om jag är extremt envis och ihållig, ger liksom inte upp förrän det gör rejält ont.

Jag funderar på att simma faktiskt, jag har några närstående som ska börja simma en gång i veckan och jag kanske kommer hänga med dom och göra det. Problemet är dock det här med badkläder, jag har tillräckligt svårt för för att visa mig i träningstights och att då visa mig i badkläder känns väldigt jobbigt, har ett bikinilinne och boxerbikinibyxor så kan klä mig någorlunda heltäckande om jag fortfarande kan ha dom kläderna men jag skäms så mycket över min kropp. Så jag funderar på att gå dit själv då ingen jag känner kan se mig men även då känns det för jobbigt, vore det bara jag där skulle jag älska att simma runt men i och med hur jag ser på min kropp så förtar det en stor del av det jag älskar.
 
Eller hur man kan knappt vänta, men där kom det! Startled 10 fick jag! Start klockan 11.
Det är lite sent tycker jag och tänker att det är många ute i spåren då - Jag har som en hemlig dröm att klara av loppet under 2h även om 2.15 är mer realistiskt. Men ska jag gå under 2h behöver det vara tämligen fria (och bra) spår. V har ingen snö här heller så det går inte att träna :( Är orolig för seedningsloppet första helgen i februari om det ens kommer att bli av. Eftersom jag har så sent startnummer kommer jag nog att försöka starta på seedningen OM loppet blir av, åker inte land och rike runt...

Sedan får vi se om min dröm om prestation håller, åkte stefettvasan 2017 Från Hökberg- Mål 19 km på 1:30 och då var jag otränad, nu har jag haft en väldigt bra höst så därför finns förhoppningen om lite mer :D:o:eek:
Ja, där kom mitt också! Tjohoo! Led 4 med start 9.30! Ett snäpp upp och bästa ledet jag startat i nån gång!!

OJ! 2 h är väldigt bra tid och ska du åka på den så bör du nog seeda dig först ja, känns svårt att ta sig fram så fort i led tio tror jag ?!?

Vart bor du och vad är det för lopp du vill åka? Finns ett seedningslopp här nu på lördag ifall du inte har så långt hit?
 

Tassetass

Moderator
Du är så himla bra, alltid kul att läsa om din träning. Du och alla som håller på med crossfit pratar dock fortfarande ett språk som jag inte riktigt lärt mig än :p

Finns det både knäböj och benböj eller är det olika namn på samma sak?

Hur länge har du tränat på det viset du gör nu?
Knäböj och benböj är två ord för samma sak. Den benämning som används i tävlingssammanhang är knäböj. :)

Jag har styrketränat i snart fyra år, började när dottern var runt året gammal och jag fortfarande inte hade hämtat mig från det förfall som var min graviditet. Innan graviditeten tränade jag också, men det var mest konditionsträning och yoga, i princip ingen styrketräning.

Första knappa året tränade jag regelbundet med PT som introducerade mig till styrkelyft (till det räknas knäböj, bänkpress och marklyft) och all annan typ av tung träning. Jag har aldrig känt mig duktig på något idrottsrelaterat, men nu har jag äntligen hittat en typ av träning som verkligen passar mig. :)
 
Knäböj och benböj är två ord för samma sak. Den benämning som används i tävlingssammanhang är knäböj. :)

Jag har styrketränat i snart fyra år, började när dottern var runt året gammal och jag fortfarande inte hade hämtat mig från det förfall som var min graviditet. Innan graviditeten tränade jag också, men det var mest konditionsträning och yoga, i princip ingen styrketräning.

Första knappa året tränade jag regelbundet med PT som introducerade mig till styrkelyft (till det räknas knäböj, bänkpress och marklyft) och all annan typ av tung träning. Jag har aldrig känt mig duktig på något idrottsrelaterat, men nu har jag äntligen hittat en typ av träning som verkligen passar mig. :)
Saknar du inte konditionsträningen? Jag tycker kondition är roligast men har börjat tycka styrkan har sina fördelar och är rolig den med. Går det att öka på vikterna hela tiden eller kommer man inte tillslut till en gräns där man inte kan mer?
 

Tassetass

Moderator
Saknar du inte konditionsträningen? Jag tycker kondition är roligast men har börjat tycka styrkan har sina fördelar och är rolig den med. Går det att öka på vikterna hela tiden eller kommer man inte tillslut till en gräns där man inte kan mer?
Jag konditionstränar litegrann, men det är mer kort och intensivt än långt och lågintensivt (även om jag gärna rastar landsvägshojen när det är fint väder och joggar en del i perioder).

Det går att öka hela tiden, men ökningarna blir ju mindre och kommer mer sällan ju längre man håller på. Men det är det som är kul med styrketräning, man kan bli bättre på att lyfta t.ex. så tungt man kan i ett lyft, säg 100 kg i knäböj, men man kan också bli bättre på att lyfta t.ex. sin kroppsvikt i knäböj så många gånger som möjligt, eller någon annan vikt (alltså slå rekord i antal repetitioner). Sedan finns det ju oändligt många övningar och varianter på dessa, så man kan bli bättre genom att öka sin mångsidighet också.
 
Jag konditionstränar litegrann, men det är mer kort och intensivt än långt och lågintensivt (även om jag gärna rastar landsvägshojen när det är fint väder och joggar en del i perioder).

Det går att öka hela tiden, men ökningarna blir ju mindre och kommer mer sällan ju längre man håller på. Men det är det som är kul med styrketräning, man kan bli bättre på att lyfta t.ex. så tungt man kan i ett lyft, säg 100 kg i knäböj, men man kan också bli bättre på att lyfta t.ex. sin kroppsvikt i knäböj så många gånger som möjligt, eller någon annan vikt (alltså slå rekord i antal repetitioner). Sedan finns det ju oändligt många övningar och varianter på dessa, så man kan bli bättre genom att öka sin mångsidighet också.
Aha, då förstår jag tjusningen lite mer.
 
Gör ett litet avtryck här för att inte glömma bort tråden, härligt att läsa om er träning :)

Jag kämpar på med promenader, numera kan jag gå väldigt långt innan det börjar bli utmanande för bäckenbotten :up: Styrketränar lätt och oregelbundet.

Imorgon kväll ska jag följa med en kompis på ett jympapass på Friskis som har gratisveckor. Låter kanske lite galet med tanke på att det är 11 veckor sedan förlossning men jag kommer ta det oerhört lugnt och anpassa i princip allt. Inte springa, inte hoppa, anpassa övningar för att vara försiktig med bäckenbotten, bål och höfter. Kompisen är nybörjare på träning och osäker så hon behöver mest lite pepp och sällskap :)
 
Blir en väldans lugn vecka för min del. Idag är ryggen hemsk så jag låg på soffan på min lunchrast istället för att gå ut och gå som planerat. Men men, måste få detta bra så det får bara bli så nu om det är det som ska till. I morgon hoppas jag et värsta lagt sig så jag orkar gå en sväng.
 
Ja, där kom mitt också! Tjohoo! Led 4 med start 9.30! Ett snäpp upp och bästa ledet jag startat i nån gång!!

OJ! 2 h är väldigt bra tid och ska du åka på den så bör du nog seeda dig först ja, känns svårt att ta sig fram så fort i led tio tror jag ?!?

Vart bor du och vad är det för lopp du vill åka? Finns ett seedningslopp här nu på lördag ifall du inte har så långt hit?
Nu måste vi tänka här att 2h är en tid teoretiskt möjlig med medvind, isiga spår, formtoppad just den dagen allmänt solsken och fri lejd :D :rofl:

Jag bor efter Västerbottenskusten så letar lopp enbart här i stan, blir det inget seedningslopp så får jag helt enkelt ställa in mig på att kryssa spår och bara allmänt ha en trevlig dag i spåret i stället för att tänka topprestation

Ska upp till fjällen i helgen och är så sugen på att testa mina nya skidor som jag köpte i höstas, går i önskedrömmen om att de är supersnabba och självklart lätta att trycka ned för fäste :D
 
Känns som att jag skriver samma sak varje gång, men idag blev det skidåkning på morgonen och nu ska jag ta tag i dagens Yoga med Adriene och efter det meditation.

IMG_20200111_113519.jpg

Alltså vädret är helt fantastiskt den här vintern :love: blir så mycket piggare av att vara i solen.
 
Jag/vi råkade visst spontanboka en skidresa ikväll och åker till Österrike om mindre än tre veckor :D Får nog lägga lite extra fokus på benträning de kommande två veckorna, för jag har inte åkt skidor på över tre år och minns med fasa hur jobbigt det var då.

Någon som har tips på övningar el. liknande som kan förbereda mig på detta äventyr?

Åh vad kul!
Jag säker benböj, benböj, benböj och jägarstol! (90 graders vinkel mot en vägg - statisk träning) Så såg i alla fall försäsongsträningen ut för oss alpinister i början av nittiotalet - osäker på om den moderniserats på något sätt :o
 
Känns som att jag skriver samma sak varje gång, men idag blev det skidåkning på morgonen och nu ska jag ta tag i dagens Yoga med Adriene och efter det meditation.

Visa bifogad fil 44089
Alltså vädret är helt fantastiskt den här vintern :love: blir så mycket piggare av att vara i solen.
Men åhhhh:love: här efter Västerbottenskusten där det brukar vara vinter är det så deprimerande just nu - vet inte om det är januari eller april när man tittar ut :rage:
 

Bifogade filer

Nu måste vi tänka här att 2h är en tid teoretiskt möjlig med medvind, isiga spår, formtoppad just den dagen allmänt solsken och fri lejd :D :rofl:

Jag bor efter Västerbottenskusten så letar lopp enbart här i stan, blir det inget seedningslopp så får jag helt enkelt ställa in mig på att kryssa spår och bara allmänt ha en trevlig dag i spåret i stället för att tänka topprestation

Ska upp till fjällen i helgen och är så sugen på att testa mina nya skidor som jag köpte i höstas, går i önskedrömmen om att de är supersnabba och självklart lätta att trycka ned för fäste :D
Haha okej :p. Ja, det är bara att hoppas på det bästa!
Min bästa tid (ifjol) är 2.47 (eller om det var 2.48 :p). Vore kul att slå den!

Jag är i valet och kvalet om jag själv ska ställa upp i det där loppet jag nämde... inte för att jag tror jag kan seeda mig (det vore ju en underbar bonus dock), men som bra träning och en kul grej.... kommer komma typ sist, men nån ska ju göra det också? ;)
 

Mineur

Trådstartare
Moderator
Åh vad kul!
Jag säker benböj, benböj, benböj och jägarstol! (90 graders vinkel mot en vägg - statisk träning) Så såg i alla fall försäsongsträningen ut för oss alpinister i början av nittiotalet - osäker på om den moderniserats på något sätt :o
Ja det ska bli superkul! :) Tack för tips på övningar, låter som att jag bör satsa lite extra på benböj då helt enkelt! Jägarvila var ju en annan toppenövning, det ska jag banne mig lägga in lite då och då under dagarnas gång eftersom jag knappast behöver vara träningsklädd för ett par minuter här och där.
 

Hästdiskussioner nu

Övrigt-diskussioner nu

  • Vad gör vi? Del CXII
  • Kattsnack #6
  • Husköps-tråden del 2 :)

Radannonser

Hästnyheter

Bukefalos

  • Dagboksinlägg
Upp