Träning, hälsa och kost 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grotesk träningsvärk i hela jäkla kroppen :angel: idag blev det lite stallpyssel och sedan en lugn löptur på ca 5 km med familjen, mest för att rasta kidsen:)
 
Jag fortsätter med min starka känsla! Igår flög 120 kg upp i mark utan att det ens kändes särskilt jobbigt. :banana: Att jag fått någon sorts inflammation i trapezius och därför kanske inte kan gå på en tung singel i bänkpress imorgon ignorerar vi, det kan ju ha hunnit gå över tills dess. :D
 
Nu blir det rent skidnörderi här.
Spenderar helgen i fjällen, steg upp tidigt idag och var den som fick äran att slå på lysknappen på spåret. Rätt magisk känsla att si mörkret trycka på en knapp och sedan se hela berget bli upplyst.

första gången jag fick möjlighet att testa mina nya skidor, svåråkta, hetsiga, jag hade snålat med fästzonen så fort jag inte satte tekniken (98% av tiden) snubblade, viftade jag som vilken Disneyfigur som helst 🙈🥵 glidet dock, magiskt ❤️Efter en mil gjorde jag ett byte och plockade fram mina gamla skidor med skins, magiskt fäste men väsentligt sämre glid. Jag kunde gå uppför vilken backe som helst, men inte staka uppför springbackarna som med de nya hetsiga skidorna. Dessutom så märkte jag vilken skillnad i stabilitet på skidorna. Skinsen som visserligen är en race-variant blir obalanserade och vingliga när jag stakar med tålyft medan de nya fullblodracerna bara blev styvare och styvare ju mer jag tåhävde i stakningen.

slutsats kommer att ta skinsen vid kuperad spår med många och långa uppförsbackar och njuta av fullblodsracerna vid flacka och mer stakinriktade spår.
 
Ba. Kollat resultatlistorna från skidloppet jag hoppade över att vara med på idag då jag trodde jag skulle bli ensam jättesist. Visade sig att det hade jag nog inte blivit...

Kanske jag vågar mig på att vara med i ett lopp om två veckor nu då... det är dessutom lite kortare....! Man får inte medalj, vilket jag tycker är jättetrist, men det kan jag ju beställa en egen sen...
Men åh. Det där gjorde lite ont i hjärtat att läsa. Klart du ska vara med på nästa. :heart
 
Det blev något så flummigt som ett konditions-orienterat pass helt utan mål och krav idag. 1h15 rask promenad uppblandat med löpning i strålande solsken bland vackra, frostiga gator och parker.

Jag hade planerat att vara mycket mer strikt och riktigt pusha mig själv, men kände att jag inte alls var på rätt plats rent mentalt för det. Jag behövde av olika anledningar vara lite extra snäll mot mig själv just idag, och jag är så jädra stolt över över att jag lät mig själv inse det. Att jag lyssnade på hela mig och gjorde det jag behövde, snarare än det jag tyckte att jag borde. Varje sådant beslut är verkligen ett så jäkla stort steg för mig och min prestationsprinsessa, och det bidrar till god hälsa på ett helt annat sätt än ett supersvettigt herregudnudörjag-pass (som definitivt har sin charm, men inte just idag).

Tack för det, hjärnan! :heart
 
Igår var jag och hunden och ute och gick i säkert 1,5h. Jag orkar inte ha mitt vanliga tempo pga ryggen men oj så gött det va att komma ut :love:
Idag har jag jagat älg så det har blivit nästan 7000 steg i skogen när jag gått till och från mina pass:) Ryggen är inte glad, men mitt psyke behövde en dag i skogen efter den här skitveckan.
 
Men åh. Det där gjorde lite ont i hjärtat att läsa. Klart du ska vara med på nästa. :heart
Skriver under på detta, självklart ska du vara med på nästa!💪🕺@strawberrysylt


Aaw, vad gulliga ni är, det värmer ❤. Jo, jag tror jag vill vara med på nästa faktiskt! 😃💪

----

Idag har jag åkt slalom hela dagen! Två år sen sist, härligt var det och lite motion gav det väl också :p.
 

Bifogade filer

  • received_2542487026034828.jpeg
    received_2542487026034828.jpeg
    416,4 KB · Visningar: 11
Har tränat här hemma nu när jag inte får springa eller träna övningar som tär på knäna. Med pilatesbollen fick jag till ganska många bra övningar för mage och rygg och jag gjorde 3 set axelpress med 10 rep i varje och ytterligare 3 set med annan lutning på kroppen för att komma åt fler muskelgrupper, chrunches, plankan och lite annat. Så det kändes i kroppen så det var skönt. Har promenerat lite mer än 2,5 timmar och blir en till liten runda. Haft det ganska tufft i veckan mentalt så hade behövt springa av mig allt, ta ut mig så ångesten skulle försvinna för jag får ångest så fort jag inte rör mig. Försöker tvångstitta på serier även på dagtid utan att få sammanbrott och det går lite bättre men jag måste ut i princip varannan timme av rastlöshet hela dagen, ibland tvingar jag mig att stanna inne men det går inte alltid.

Haft så himla konstig relation med maten senaste veckorna på ett sätt jag inte upplevt förut och dessutom har något hänt med mitt smaksinne så jag tycker helt plötsligt att det jag brukar tycka är jätte gott smakar förfärligt illa och jag mår dåligt. Kan vara hungrig och jag äter liksom ändå, mer än jag borde rent krasst för kroppen är hungrigare än vad jag vill att den ska vara och den beter sig skumt vill ha mat men vill inte alls på en och samma gång och det ör bara det att jag inte vet längre vad jag ska äta för att allt är så äckligt så provar allt jag kan komma på. Har några få saker så just nu får jag väl äta det som går ner helt enkelt. Vill tycka om mina favoritmaträtter och produkter igen!:arghh:
 
Så kul att få läsa om allas framsteg och vad som sker i träningslivet. Men framför allt vilken variation det finns.

På dagens långrast blev det 2:or i 35,5 kg bänkpress.
Vilket är mitt personbästa, så det roligaste var att de lättare vikterna efter det liksom bara flög upp. Följer ett träningsprogram just nu som finns på styrkelabbets app, och ja även om man ska prompt följa det så blir iaf jag för nyfiken när vikterna de vill ha känns lätta och provade vad som gick :angel: Vill dock inte ha allt för mycket träningsvärk på torsdag när jag ska köra en timme med min gamla PT, vilket iofs är kasst för idag kommer min ställning. En ställning med säkerhetsarmar så jag kan öka vikterna på knäböj även när jag är själv hemma :up:
 
Förra veckan sprang jag 4 pass om totalt 24,2 km. Blandat terräng- och intervallpass. Därutöver har jag gjort ett pass på motionscykel samt ett antal hemmajympa-pass med fokus på benstyrka.

Idag blir det backträning.
 
Så kul att få läsa om allas framsteg och vad som sker i träningslivet. Men framför allt vilken variation det finns.

På dagens långrast blev det 2:or i 35,5 kg bänkpress.
Vilket är mitt personbästa, så det roligaste var att de lättare vikterna efter det liksom bara flög upp. Följer ett träningsprogram just nu som finns på styrkelabbets app, och ja även om man ska prompt följa det så blir iaf jag för nyfiken när vikterna de vill ha känns lätta och provade vad som gick :angel: Vill dock inte ha allt för mycket träningsvärk på torsdag när jag ska köra en timme med min gamla PT, vilket iofs är kasst för idag kommer min ställning. En ställning med säkerhetsarmar så jag kan öka vikterna på knäböj även när jag är själv hemma :up:
Vad kul! Jag saknar så mycket att ha en squat rack hemma :love:
 
Jag har fått rehabba i helgen och det blir vila från tyngre träning även idag. Försökte knäböja lite i lördags men muskeln i nacken blev vansinnigt retad även av det. Ska testa på lite lätta vikter imorgon så får vi se hur det känns.
 
Inte ridit på en hel vecka pga ryggen och idag skulle jag äntligen ut på en försiktig tur på min lunchrast. När jag håller på att borsta så ringer dom från dagis, yngsta dottern hängig. Jättekul när hon precis blivit frisk från magsjukan...
Så ja, det blev ingen ridtur :arghh: Får bli senare ikväll när maken grejat med bilen. Finns risk att det blir sent, men det skiter jag i :p
 
Schemat säger 200m-intervaller i morgon men bara några få. Överväger att ta det på ridslingornas uppförsbackar med ponny i släptåg så vi får kämpa lite, jag och ponnyn.
 
Är det nån här som tränar via träningsapp? Jag laddade ner en för en tid sedan, har varit skeptisk till huruvida jag skulle idas ta mig igång på egen hand men nu har jag iaf provat. Helt okej.

Någon annan som tränar hemma på egen hand med hjälp av app? Funkar det i längden? Vilken app har du?
 
Är det nån här som tränar via träningsapp? Jag laddade ner en för en tid sedan, har varit skeptisk till huruvida jag skulle idas ta mig igång på egen hand men nu har jag iaf provat. Helt okej.

Någon annan som tränar hemma på egen hand med hjälp av app? Funkar det i längden? Vilken app har du?
Använder appar från Nike. Deras Run club och training :) gillar dem faktiskt. Vettiga upplägg och varierade styrkeövningar i training-appen.

Jag ledsnar snabbt utan att någon bygger schema åt mig så träning utan app eller motsvarande är big No no om jag inte har något annat
 
Är det nån här som tränar via träningsapp? Jag laddade ner en för en tid sedan, har varit skeptisk till huruvida jag skulle idas ta mig igång på egen hand men nu har jag iaf provat. Helt okej.

Någon annan som tränar hemma på egen hand med hjälp av app? Funkar det i längden? Vilken app har du?
Jag använder periodvis som tex inför vissa lopp. Dock inte app utan färdiga träningsscheman som ligger ute på nätet. Har dock laddat ner försvarsmaktens app som jag tycker verkar jättebra. Har dock inte kört efter den ännu. Men jag ska. Sen. Någon gång.
 
Stön. Jag har registrerat alla typer av träning på Funbeat sedan mitten av 2008. Sedan en tid tillbaka så har PaceUp tagit över sidan men nu går Funbeat i graven helt från kommande månadsskifte. Och jag är inte så pepp på att flytta över mina sparade pass till PaceUp utan får försöka att samla dem för mig själv.

Där finns allt från noteringar om glädjen att göra milen under 60 minuter efter en period av träning, mitt första ridpass någonsin (fem minuter på ridbanan) på den då treåriga unghästen, mitt marathonlopp, mina Ica-klassiker med simning, cykling och rullskidor, mina träningsuppehåll och mina maxade träningsperioder. Viktuppgång och viktnedgång och som sagt ett långvarigt tidsdokument med nogsamma noteringar som är kul att se tillbaka på. Så jag vill inte att det bara ska försvinna. I värsta fall får jag fota av bit för bit bara för att ha det sparat någonstans.

Har ni några träningsdagböcker? Många från Funbeat verkar gå till Jogg, så jag ska kolla om det kan funka. Jag vill gärna kunna regga alla typer av det jag tycker är träning, från rullskidor till enkla ridpass till crosstrainer eller styrketräning. Och jag vill att det ska vara överskådligt över lite längre perioder åt gången så man kan jämföra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
56 194
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 095
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 162
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
68 961
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp