Träning, hälsa och kost 5

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mineur

Trådstartare
Moderator
I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt däremellan! Det handlar uteslutande om att peppa, inspirera och stötta varandra, och skryt om prestationer (stora som små) välkomnas med öppna armar! Träningshets, kalorihets, vikthets och annat som kan ha en negativ effekt på den fysiska och mentala hälsan är däremot icke välkommet.

Välkomna hit, gamla som nya! :)
 
Bukes bästa tråd :love:

Har tränat fyra dagar i rad nu varav två jobbiga löppass i skogen, ett styrkepass och sen den kuperade intervallmilen igår med maken och dottern. Innan dessa fyra dagarna hade jag en vilodag efter långpasset på 14 km så jag behöver ett par vilodagar känner jag :p Blir ridning idag och grejande hemma på gården ikväll bara. Vila onsdag förutom ridning och ev promenad, sen är planen långpass på torsdag eller fredag. Får se hur kroppen känns på torsdag :)
 
Studsade och hoppade med hopprepet igår. Bara cirka tio minuter, men det är bättre än inget, pulsen ökar rejält! Varierar med lite enfotshopp och krysshopp och nån kortare vila då och då. Supersmidigt att bara stiga utanför huset lite snabbt när man inte hinner med något annat!
 
Långpass med kiddot i löpvagnen idag! Det blev 21,2 km i lugnt tempo, lite kuperat på motionsspår blandat med asfalt. Kändes riktigt bra! Stor eloge till min träningspartner bebisen som sover skönt och sedan tålmodigt kikar sig omkring på våra löprundor tills morsan tränat klart! :angel:
 
Blä. Klev upp på vågen imorse. 94 kilo. Vilket gör att jag gått upp 6 kilo på mindre än två månader! :arghh: :cry: Och jag kan inte sätta fingret på vad det beror på. Stillasittande pga skjuskriven? Hypotyreosen som mött med full kraft? Liite mer godis och liite mindre träning pga dåligt mående? Antagligen en kombination av allt. Men faktum är att vikten ökar i en rasande fart och jag känner mig lite handfallen faktiskt!

Så. Idag bestämde jag mig för att ta tag i något jag velat testa i flera år. Juice-fasta! Vi har en jättebra råsaftscentrifug, vi har tillräckligt bra ekonomi och jag är ”ledig” hela dagarna! Sagt och gjort så har jag shoppat ekologiska frukter och grönsaker för över 500 spänn idag ( :eek: )
WOHO!

..tills jag insåg att sambon sover heeela dagen då han jobbat natt och ska jobba i natt igen. Då är det skottpengar på att dra igång en bullrande råsaftscentrifug! Jag har klarat mig hittills på innocent-juice och smoothie som jag köpte men dom är slut. Vad göra?
Jo, jag ”fuskar” redan efter 7h.
Och vad är jag sugen på? Toast med ost? Grill-rester från igår? Godis?
Nej. Min kropp blir sugen på quinoa?! Efter lite letande i kyl och skafferi så sitter jag nu och äter en sallad :eek: med 0,5 dl quinoa, en näve bladspenat, en halv liten gul lök och några blad basilika. Och dricker citronvatten. Alltså, hallå i huvet?!
Det är iaf jättegott, jag känner mig megahälsosam och funderar på om jag inte borde gå och meditera lite efter detta.

Namaste.

30858



( :D )
 
I går joggade jag 5,4 km. Lite tungt efter söndagens lite snabbare runda.
I dag tog jag mig inte hur sängen. Jag tränade nästan alltid om jag bestämt mig men i morse sa precis hela kroppen nej. Gick 3 km på eftermiddagen.
Sen undrar jag om det är normalt att ha ont i en fot 3 år efter brott?
 
Har läst i tråden ett tag och nu när jag är igång med min egen träning lite mer så vågar jag nog skriva ett par rader också. :p

Har mest sprungit förut men nu under våren börjat träna två gruppass i veckan med högintensiv styrketräning. Vi kör utomhus, övningar med egen kroppsvikt blandat med löpning/backintervaller typ. Igår var det sjukt tungt men det vägs upp av att det är så jäkla go stämning på passen! Har även dragit igång med lite yoga nu på slutet, sanslöst skönt är det. Löpningen har jag haft en lång paus från men sprang ett kortare pass på 4,3 km i helgen och även där känner man att passen gjort en stor skillnad redan. :)
 
Blä. Klev upp på vågen imorse. 94 kilo. Vilket gör att jag gått upp 6 kilo på mindre än två månader! :arghh: :cry: Och jag kan inte sätta fingret på vad det beror på. Stillasittande pga skjuskriven? Hypotyreosen som mött med full kraft? Liite mer godis och liite mindre träning pga dåligt mående? Antagligen en kombination av allt. Men faktum är att vikten ökar i en rasande fart och jag känner mig lite handfallen faktiskt!

Så. Idag bestämde jag mig för att ta tag i något jag velat testa i flera år. Juice-fasta! Vi har en jättebra råsaftscentrifug, vi har tillräckligt bra ekonomi och jag är ”ledig” hela dagarna! Sagt och gjort så har jag shoppat ekologiska frukter och grönsaker för över 500 spänn idag ( :eek: )
WOHO!

..tills jag insåg att sambon sover heeela dagen då han jobbat natt och ska jobba i natt igen. Då är det skottpengar på att dra igång en bullrande råsaftscentrifug! Jag har klarat mig hittills på innocent-juice och smoothie som jag köpte men dom är slut. Vad göra?
Jo, jag ”fuskar” redan efter 7h.
Och vad är jag sugen på? Toast med ost? Grill-rester från igår? Godis?
Nej. Min kropp blir sugen på quinoa?! Efter lite letande i kyl och skafferi så sitter jag nu och äter en sallad :eek: med 0,5 dl quinoa, en näve bladspenat, en halv liten gul lök och några blad basilika. Och dricker citronvatten. Alltså, hallå i huvet?!
Det är iaf jättegott, jag känner mig megahälsosam och funderar på om jag inte borde gå och meditera lite efter detta.

Namaste.

Visa bifogad fil 30858


( :D )
Ang. hypotyreosen: ha du tagit prover nyligen och har koll på att du är medicinerad som du ska?

Varför juicefasta? Hur länge har du tänkt dig det?
 
Ang. hypotyreosen: ha du tagit prover nyligen och har koll på att du är medicinerad som du ska?

Varför juicefasta? Hur länge har du tänkt dig det?
Ska ta nya prover imorgon. Diagnosen är helt ny så ska bli spännande att se hur det ser ut.
Tänkte bara köra 3 dagar för att se hur det är och för att bryta mitt sockerberoende.
 
Ska ta nya prover imorgon. Diagnosen är helt ny så ska bli spännande att se hur det ser ut.
Tänkte bara köra 3 dagar för att se hur det är och för att bryta mitt sockerberoende.
Aha. Jag har också hypotyreos och det blev en enorm skillnad på alla sätt när jag kom upp i rätt dos medicin.
 
Aha. Jag har också hypotyreos och det blev en enorm skillnad på alla sätt när jag kom upp i rätt dos medicin.
Ja jag hoppas att jag kommer hamna rätt. Dock vet jag många som har strul med att få till korrekt dos och bli symtomfria, så är inte jättehoppfull.
 
Har läst i tråden ett tag och nu när jag är igång med min egen träning lite mer så vågar jag nog skriva ett par rader också. :p

Har mest sprungit förut men nu under våren börjat träna två gruppass i veckan med högintensiv styrketräning. Vi kör utomhus, övningar med egen kroppsvikt blandat med löpning/backintervaller typ. Igår var det sjukt tungt men det vägs upp av att det är så jäkla go stämning på passen! Har även dragit igång med lite yoga nu på slutet, sanslöst skönt är det. Löpningen har jag haft en lång paus från men sprang ett kortare pass på 4,3 km i helgen och även där känner man att passen gjort en stor skillnad redan. :)
Det låter roligt, och kul att du märker av resultat i löpningen också! Är det någon slags military fitness du kör, eller är det bara jag som får de associationerna när jag hör "gruppträning ute med kroppsvikt och backintervaller"? :D
 
Det låter roligt, och kul att du märker av resultat i löpningen också! Är det någon slags military fitness du kör, eller är det bara jag som får de associationerna när jag hör "gruppträning ute med kroppsvikt och backintervaller"? :D

Det är jättekul! Fast också vidrigt jobbigt. :D Jag var tvungen att googla military fitness och ja, det kan man nog säga att det påminner om i alla fall? Vi kör en timma, oftast uppdelat på tre block. Ett block igår var t ex 100 knäböj följt av 10 backintervaller, 50 burpees följt av 5 backintervaller och 40 armhävningar följt av 4 backintervaller - så snabbt man kan.
 
Fick förstärkning ikväll i form av yngsta hunden. Han följde med för första gången och var jätteduktig. Jag har sprungit min första kilometer utan att stanna sen jag fick en stroke 2017!! Det trodde jag aldrig skulle hända när jag knappt kunde gå. Visst är det lång väg kvar fortfarande, men jag fick inte ont i varken den dåliga sidan eller den som kompenserar, och jag orkade!! :banana:
 
Promenad till sommarbetet med kiddot i bärsele idag. Ca 8 km genom skog, i snabbt tempo blev det för jag skulle iväg och hämta stora barnen och hade lite ont om tid. Råkade dessutom köpa en sån där liten nördig traillöparryggsäck idag :o hittade en för superpris i en sportaffär och tänkte att det kanske är bra till fjällmaran eftersom det är obligatoriskt att ha med vissa grejer som underställströja, vindjacka, första förband, kompass, mössa och vantar. Ska testa att springa med den när jag kör långpass tänkte jag:D
 
Stenhårt träningspass i 27 graders värme och gassande sol direkt efter frukost. Mycket löpning och backintervaller även invävt med styrkeövningarna. Det gick överlag ganska bra men var SÅ jobbigt idag, maxpuls 202 slag/min. Nu ska jag dricka resorb och vila resten av dagen! Kanske en promenad senare förresten, hade fortfarande träningsvärk sedan i måndags så vore bra att inte stelna till alltför mycket. :D
 
Stenhårt träningspass i 27 graders värme och gassande sol direkt efter frukost. Mycket löpning och backintervaller även invävt med styrkeövningarna. Det gick överlag ganska bra men var SÅ jobbigt idag, maxpuls 202 slag/min. Nu ska jag dricka resorb och vila resten av dagen! Kanske en promenad senare förresten, hade fortfarande träningsvärk sedan i måndags så vore bra att inte stelna till alltför mycket. :D

Typ samma här, backintervaller stod på schemat så jag joggade drygt 4 km till utsiktsberget, sprang upp där tre gånger och jogg tillbaka. Totalt en knapp mil. Såå jobbigt!! Inte nog med de :devil: backarna, man är ju inte van vid värmen så den tog hårt!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
86 87 88
Svar
1 757
· Visningar
56 201
Senast: Linta
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 096
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 166
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
68 962
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp