Träning, hälsa och kost 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är en till som inte var pepp på träning idag, känt mig så trött hela dagen. Det blev en löprunda där jag på slutet stannade vi "vår" backe och körde några varv med styrkeövningar följt av fem backintervaller. Det blev 30 burpees, 30 armhävningar, 50 situps och 30 tricepshävningar (njae, mer försök till sådana men brände ordentligt) och således 20 backintervaller. Totalt 5,2 km löpning inkl backarna. Skönt nu efteråt men jäklar vad mycket roligare det är i grupp! Tog inte alls ut mig på samma sätt även om jag tyckte att jag körde i hyfsat tempo.

Har dock fått jättestora problem med vadkramp under löpning, någon som har tips??? Jag har både varit på massage och stretchar duktigt men kan inte springa alls utan kramp längre. Imorgon ska jag börja med magnesiumtillskott för att testa men sen vet jag inte vad jag ska hitta på. Erfarenheter?
 
Det är jättekul! Du kan köpa egna band och köra hemma eller ute! Jag körde alltid hemma innan, men nu gör jag det på gymmet för att det ska bli av. Planen är att skaffa nåt träd eller nåt så jag kan köra i trädgården sommartid!
Ja det är klart, jag har nog aldrig tänkt så långt :D Men det känns ändå som att jag skulle vilja gå på ett pass eller två bara för att lära mig hur man använder dem korrekt, och för att det känns som att det vore kul! Men det får bli i ett annat liv ;)
Här är en till som inte var pepp på träning idag, känt mig så trött hela dagen. Det blev en löprunda där jag på slutet stannade vi "vår" backe och körde några varv med styrkeövningar följt av fem backintervaller. Det blev 30 burpees, 30 armhävningar, 50 situps och 30 tricepshävningar (njae, mer försök till sådana men brände ordentligt) och således 20 backintervaller. Totalt 5,2 km löpning inkl backarna. Skönt nu efteråt men jäklar vad mycket roligare det är i grupp! Tog inte alls ut mig på samma sätt även om jag tyckte att jag körde i hyfsat tempo.

Har dock fått jättestora problem med vadkramp under löpning, någon som har tips??? Jag har både varit på massage och stretchar duktigt men kan inte springa alls utan kramp längre. Imorgon ska jag börja med magnesiumtillskott för att testa men sen vet jag inte vad jag ska hitta på. Erfarenheter?
Oj vilket pass, vad starkt att pressa sig igenom det själv! En annan hade definitivt fuskat med både det ena och det andra :angel:
 
Just det, glömde ju att berätta att jag anmälde mig till mitt livs första crossfit-tävling idag, lite spontant sådär :D Fast "tävling" är kanske synd att kalla det; det är en väldigt "low key" grej som görs inom mitt eget gyms fyra väggar och det finns ingen press alls att kunna göra alla rörelser utan man kan anpassa lite som man vill. Vi blir indelade i tre lag, och så ska alla lagmedlemmar göra samma workout varje onsdag i fyra veckor framöver. Man räknar ihop det totala antalet reps per lag, och det lag som har bäst resultat när det är slut vinner. Därifrån plockas sedan tre tjejer och tre killar ut, som får åka iväg och representera gymmet på en regional tävling om ett par månader. Det är ingen risk att jag blir en av de tre tjejerna, gudskelov, så jag tänker mest se det som en liten extra motivationskick att hålla igång nu under sommarveckorna :)

Jag har hört en massa om den här tävlingen i flera veckor nu men bara automatiskt stängt av öronen eftersom jag hatar tävlingar av alla de slag och definitivt inte känner att jag är i min bästa crossfit-form just nu. Men så pratade jag med en av coacherna ikväll, insåg att det bara kostade 150 kr att vara med och pjta, på den vägen var det... Vi kör första delen imorgon kväll, wish me luck! :nailbiting:
 
Får vila från löpning några dagar till, känner av knät än. Gör inte ont ont, men jag som ska springa så pass långt är rädd att det blir illa om jag bara kör på. Ska ta en promenad med hundarna på lunchen idag och ikväll rida ihop med dottern och sen fortsätta snickra :)
 
Tjoho! Lagen lottades fram i morse och jag är i lag med 3 av gymmets 4 starkaste, snabbaste och mest erfarna medlemmar! Det finns alltså goda chanser att jag kommer att vara i det vinnande laget när allt är över, utan att ha uträttat några stordåd själv :D

Dagens workout släpptes i samma vända, och går ut på att man ska klara så många rundor som möjligt av följande:

1000 m rodd
50 thrusters (:wtf:)
30 pull-ups/assisterade pull-ups/negativa pull-ups

Jag räknar inte med att hinna mer än en runda, och av vad jag sett hittills är det ungefär vad andra klarat av under morgonpassen också. En av tjejerna i mitt lag hann med en runda + 900 m rodd, men så har hon också ett psyke av stål (hon är också en person som en gång bestämde sig för att ro ett maraton, bara för att testa hur det kändes :cautious:). Jag avskyr när det är rodd inblandat eftersom man blir så fruktansvärt trött på alla sätt och vis, så jag förbereder mig för en rejäl omgång pannbensträning där. Men det som inte dödar det härdar, eller nått...
 
Senast ändrad:
45 min motionscykel. Hade på knäskyddet (BoT) och det kändes rätt bra.
Vad bra! Jag förstår att det är lätt att bli bitter efter så mycket fysiska motgångar i flera år. Träffar du/har du träffat någon slags fysioterapeut för att få hjälp? Min spontana tanke är att just löpning kanske inte är den ultimata motionsformen om man redan har problem med knän och fötter utan att det då är bättre att satsa på saker som cykling och simning, vilket du ju redan gör till viss del.
 
Vad bra! Jag förstår att det är lätt att bli bitter efter så mycket fysiska motgångar i flera år. Träffar du/har du träffat någon slags fysioterapeut för att få hjälp? Min spontana tanke är att just löpning kanske inte är den ultimata motionsformen om man redan har problem med knän och fötter utan att det då är bättre att satsa på saker som cykling och simning, vilket du ju redan gör till viss del.
Träffade fysioterapeut i samband med brotten.
Tyvärr verkar kunskapen begränsad när det det handlar om en kropp som inte är normalt fungerade i från början...
Du har säkert rätt i att löpning inte är optimalt men att bara cykla blir enformigt och det har ändå funkat ok att jogga.
Är rätt usel på att simma så det är inget jag gör mer än på sommaren i sjön.
 
Gud vad jag är tacksam för min fullt fungerande kropp och allt den ställer upp på. Jag är dålig på att komma ihåg att tänka så, men efter dagens träningspass känner jag mig verkligen tacksam. :heart

Det gick med andra ord bra på träningen - jag blev klar på 09.36 och hann därmed med ca 300 m extra rodd innan tiden var ute. Det hade jag definitivt inte väntat mig, utan jag var som sagt helt inställd på att knappt ens hinna med en hel runda på de där 11 minuterna. Men det var med livet som insats alltså - fy fan vad jobbigt det var! Min status redan innan passet var på nivån att det var plågsamt att sätta upp håret (för att inte snacka om att kränga på sig sportbehån :nailbiting:) p.g.a träningsvärk i hela överkroppen...

Känner mig hyfsat färdig nu och kan inte minnas senast jag var såhär förstörd efter ett träningspass. Även de minsta saker, såsom att klia mig på ryggen eller böja mig för att plocka upp något, är ett litet projekt och kommer med mycket ljudeffekter. :laugh: Äter godis och hoppas att det hjälper kroppen lite på traven ;)

Jag ska unna mig att verkligen vila imorgon + fredag, så hoppas jag att jag känner mig pigg och fräsch för lite vandring på lördag. Jag, sambon och två vänner har hyrt en stuga uppe i bergen och ska köra upp på fredag eftermiddag, och jag hoppas på en riktig friluftshelg med mycket frisk luft och gratismotion! :)
 
45 minuters promenad med hundarna på lunchen igår och en timmes ridning med dottern på kvällen, det blev gårdagens motion :)

Idag tänkte jag ralla sand till sandlådan på lunchen om det slutat regna. Har ingen lust att göra det i ösregn :p Ikväll fortsätter vi bygget. Kommer bli såååå bra! Hoppas på fint väder under semestern så jag kan må gött ute på vår nya, stora, fina altan ihop med familjen :love:
 
Jag hade tänkt träna "ordentligt" idag men kroppen är fortfarande otroligt trött och seg sedan i förrgår. Har faktiskt haft träningsvärk lite överallt! Kändes tydligt när jag cyklade till jobbet både igår och idag att min vanliga kraft saknas. Kör ett kortare yogapass framför youtube istället och kommer igen imorgon eller på lördag. :)
 
Alltså den här träningsvärken... Den är inte av denna värld! Det är en väldig tur att jag har hållit mig mestadels hemma idag, så jag har kunnat stånka och grimasera bäst jag vill när det kom till helt omöjliga uppgifter såsom att resa sig upp eller klia sig i huvudet. Allt gör ont! Det bästa med det är väl att jag äntligen fick tummen ut och beställde hem en foam roller samt en triggerboll, så slipper jag gå till sambon och tigga massage tre gånger om dagen :angel:
 
Drygt 6,4 km löpning i midsommarvärmen! Målet var att bara kunna rulla på ett lugnt tempo, fokusera på teknik och andning. Kändes riktigt bra största delen av rundan. Avslutade med lite styrkeövningar; armhävningar, situps med twist, planka mountain climber, ryggklocka och sidoplanka.

Framför allt: ingen vadkramp!!! :up:
 
Drygt 6,4 km löpning i midsommarvärmen! Målet var att bara kunna rulla på ett lugnt tempo, fokusera på teknik och andning. Kändes riktigt bra största delen av rundan. Avslutade med lite styrkeövningar; armhävningar, situps med twist, planka mountain climber, ryggklocka och sidoplanka.

Framför allt: ingen vadkramp!!! :up:
Är det magnesiumet som hjälpt så snabbt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
86 87 88
Svar
1 755
· Visningar
56 173
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 090
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 154
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
68 955
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp