Träning, hälsa och kost 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick feeling på bänkpasset idag och dammade upp 52,5 kg rätt så enkelt. Blev sedan totalt tvärstopp på 55 kg (som är mitt numer ganska gamla personbästa), men årsbästa är fan inte illa det heller. :up:

Har kört tre veckor på "Semesterformen" nu och det börjar märkas skillnad. En del kläder sitter annorlunda och flera personer har kommenterat att jag ändrat form. Knappt ätit något godis alls på de här tre veckorna, vilket är o-t-r-o-l-i-g-t för att vara jag. De få gånger det hänt har det handlat om ett par-tre bitar, sedan har jag varit - hör och häpna - nöjd. Har inte heller några problem med att stå emot fika och glass. It's amaaaaaazing!
Men jäklar vad mycket du tar i bänk!! Bänk är min sämsta gren, jag har jättelånga armar så momentarmen blir lång...jag kommer upp i 37.5 kg efter 4 år. Rådåligt. Du måste va stark som en björn.
 
Gode gud, dagens pass var ett sådant där som jag aldrig hade gått på om jag hade vetat hur jag skulle känna mig under tiden. Det kvalar definitivt in på topp tre över de grisigaste crossfitpass jag någonsin gjort :yuck: Jag trodde att jag skulle spy och/eller svimmas flera gånger under passets gång, på ett sätt som jag aldrig känt förut.

Först 800 m löpning som uppvärmning, följt av 4x30 sekunder negativa pull-ups. Sedan delade vi in oss i par och hjälptes åt att göra 5 rundor av följande:

40 kcal rodd
30 burpees
20 toes to bar
10 sandbag cleans (lyft upp en säck på 30/40/50 kg från marken och släng den över axeln)

På pappret ser det inte så farligt ut tycker jag, och hon jag tränade med verkade inte vilja dö riktigt lika mycket som jag (hon gjorde till och med några extra burpees där sista rundan så jag inte behövde göra så många :love:), så jag tror att det var min kropp som inte var riktigt med på noterna helt enkelt. Jag sov rätt kasst natten till idag vilket säkert påverkade. Fast vi var rätt många som låg i små högar när det var över...

Såhär tre timmar efter avslutat pass börjar jag känna mig normal igen, men jag tänker definitivt ta det lite lugnt på gymmet imorgon. Axeln kände jag förresten inte av alls idag vilket är jätteskönt, men å andra sidan valde jag ju passet för att det såg ovanligt axel-snällt ut. Fortsätter nog att experimentera lite vidare imorgon för att se vad jag kan/inte kan göra, men förhoppningsvis har allt återgått till det normala! :)
Alltså jag och en kompis ska trsta cross fit i höst men efter jag läst det där ångrar jag mig.
 
Jag dör en smula bara av att läsa. :eek: Men jo, din axel måste ha läkt bra om den klarar 50 sandsäckslyft, kastade över axeln, utan att klaga!:eek::bow: Strongt jobbat!:banana::banana::banana:
Hold your horses här hörru, 25 sandsäckslyft om jag får be! Vi hjälptes åt att göra allt det där, så jag gjorde alltså bara ungefär hälften! Annars hade det nog blivit ambulans hem :p
Alltså jag och en kompis ska trsta cross fit i höst men efter jag läst det där ångrar jag mig.
Äsch, det var som sagt ett av de absolut tuffaste passen jag nånsin gjort, och då har jag hållit på med detta i 1,5 år. Det brukar inte vara sådär hemskt, faktiskt.

Och så gjorde man som sagt bara hälften av allt det där, eftersom det var en parövning :)
 
Hold your horses här hörru, 25 sandsäckslyft om jag får be! Vi hjälptes åt att göra allt det där, så jag gjorde alltså bara ungefär hälften! Annars hade det nog blivit ambulans hem :p

Äsch, det var som sagt ett av de absolut tuffaste passen jag nånsin gjort, och då har jag hållit på med detta i 1,5 år. Det brukar inte vara sådär hemskt, faktiskt.

Och så gjorde man som sagt bara hälften av allt det där, eftersom det var en parövning :)
Jaha, är det så det fungerar. Men oavsett, det är ju helt grymt att lyfta så pass tungt så mga ggr! Och det var ju liksom inte den enda övningen... Jag är lika imponerad oavsett om det var 25 el 50 lyft! :bow::banana:
 
Jaha, är det så det fungerar. Men oavsett, det är ju helt grymt att lyfta så pass tungt så mga ggr! Och det var ju liksom inte den enda övningen... Jag är lika imponerad oavsett om det var 25 el 50 lyft! :bow::banana:
Ja, jag kanske borde ha varit tydligare. Herregud, undrar hur många av de andra passen jag skrivit om som missförståtts på samma sätt och som lett till att en massa läsare har sett mig som värsta hulken och crossfit som världens hemskaste sport :rofl:
 
Jag har sprungit en mil höll jag på att säga, men det var faktiskt bara precis 9 km. Just den rundan innebär annars att jag måste springa förbi och tillbaka en bit och det orkade jag inte göra idag. Det är så mentalt tråkigt. Så det fick bli 9 km.

Nu har jag kommit in i den här tacksamma perioden då det sker förbättringar nästan för varje gång. Det är väldigt tacksamt för motivationen! Har dessutom nollat min klocka på gamla rekord så jag får pokaler med jämnan vilket är barnsligt kul att få! :o Första och typ halva sjunde samt åttonde km gick i lite långsammare tempo. Resterande gick i okej fart och jag kände mig stark. Så pass att den sista km gick snabbast av alla. Så det fanns kraft för mer. Är underbart att känna att både styrkan och flåset börjar återhämta sig!
 
Ja, jag kanske borde ha varit tydligare. Herregud, undrar hur många av de andra passen jag skrivit om som missförståtts på samma sätt och som lett till att en massa läsare har sett mig som värsta hulken och crossfit som världens hemskaste sport :rofl:
Du har säkert förklarat det tidigare men att jag glömt det. När man inte sysslar med sporten och har gjort rörelserna är det ibland svårt att förhålla sig till det och förstå hur jobbigt det egentligen är. Just sandsäckarna var för mig ngt jag kunde relatera till och verkligen förstå hur kämpigt det måste ha varit tillsammans med det övriga. Jag kunde liksom känna blodsmaken i munnen! :D
 
Jag har sprungit en mil höll jag på att säga, men det var faktiskt bara precis 9 km. Just den rundan innebär annars att jag måste springa förbi och tillbaka en bit och det orkade jag inte göra idag. Det är så mentalt tråkigt. Så det fick bli 9 km.

Nu har jag kommit in i den här tacksamma perioden då det sker förbättringar nästan för varje gång. Det är väldigt tacksamt för motivationen! Har dessutom nollat min klocka på gamla rekord så jag får pokaler med jämnan vilket är barnsligt kul att få! :o Första och typ halva sjunde samt åttonde km gick i lite långsammare tempo. Resterande gick i okej fart och jag kände mig stark. Så pass att den sista km gick snabbast av alla. Så det fanns kraft för mer. Är underbart att känna att både styrkan och flåset börjar återhämta sig!

Jag fick också pokal igår för snabbaste 5 km, love it! :love:
 
Jag har sprungit en mil höll jag på att säga, men det var faktiskt bara precis 9 km. Just den rundan innebär annars att jag måste springa förbi och tillbaka en bit och det orkade jag inte göra idag. Det är så mentalt tråkigt. Så det fick bli 9 km.

Nu har jag kommit in i den här tacksamma perioden då det sker förbättringar nästan för varje gång. Det är väldigt tacksamt för motivationen! Har dessutom nollat min klocka på gamla rekord så jag får pokaler med jämnan vilket är barnsligt kul att få! :o Första och typ halva sjunde samt åttonde km gick i lite långsammare tempo. Resterande gick i okej fart och jag kände mig stark. Så pass att den sista km gick snabbast av alla. Så det fanns kraft för mer. Är underbart att känna att både styrkan och flåset börjar återhämta sig!
Åh jag kommer ihåg dina inlägg om din peppande pulsklocka! Härligt! :)
Du har säkert förklarat det tidigare men att jag glömt det. När man inte sysslar med sporten och har gjort rörelserna är det ibland svårt att förhålla sig till det och förstå hur jobbigt det egentligen är. Just sandsäckarna var för mig ngt jag kunde relatera till och verkligen förstå hur kämpigt det måste ha varit tillsammans med det övriga. Jag kunde liksom känna blodsmaken i munnen! :D
Fullt förståeligt! Jag tycker det är jättesvårt själv och har oftast ingen aning om hur jobbigt det kommer att kännas, eller på vilket sätt, när jag läser om passen i förväg. Ok, om det innehåller typ 100 burpees eller en massa rodd är det rätt självklart, men annars finns det för många olika övningar att hålla reda på. Såhär 1,5 år senare stöter jag fortfarande på övningar som är helt nya för mig, så det tar nog ett tag att bli fullärd...
 
Det blev en liten sväng till gymmet i eftermiddags, mest för att jag skulle komma ut lite och röra på kroppen. Ett sjukt ostrukturerat pass där jag bara gjorde lite vad som kändes bra/kul - lite crosstrainer, lite armhävningar, lite wall balls, lite chins och lite militärpress. Militärpressen gjorde jag mest för att riktigt känna på axeln, eftersom det var just det här att pressa något över huvudet som gjorde ont förra veckan. Det kändes helt okej idag, en liten känning bara, så jag hoppas att jag inte kommer att ha mer besvär av den. Tänkte ju testa att göra den där sista delen av tävlingen imorgon, där bl.a. tunga thrusters står på schemat, så jag håller tummarna för att det går bra.

Annars kändes kroppen ganska trött och seg faktiskt, och jag känner att det ska bli skönt att åka på semester om en vecka och träna lite mindre intensivt ett tag.
 
Men jäklar vad mycket du tar i bänk!! Bänk är min sämsta gren, jag har jättelånga armar så momentarmen blir lång...jag kommer upp i 37.5 kg efter 4 år. Rådåligt. Du måste va stark som en björn.

Du får kompensera med brygga. :D Skämtåsido, det tog mig en hel del bänkande för att det skulle lossna. Programmet Bänkpress Boogie från Styrkelabbet var superbra för mig!
 
Jag fortsätter att spamma tråden :angel: (ska snart gå på semester, jag lovar!)

Jag har vaknat några gånger under natten av att axeln har värkt och nu under dagen är samma ilande smärta tillbaka, så den var tydligen inte alls redo att användas igen. Jag som ändå tyckte att jag var så försiktig igår! :arghh: Så jag kan varken göra tävlingspasset eller det vanliga passet på crossfit idag (båda innehåller mycket "ovanför huvudet-övningar"), men någon slags motion ska jag ändå få in. Kanske något så enkelt som en långpromenad med löpinslag längs floden. Vi får se!
 
Jag fortsätter att spamma tråden :angel: (ska snart gå på semester, jag lovar!)

Jag har vaknat några gånger under natten av att axeln har värkt och nu under dagen är samma ilande smärta tillbaka, så den var tydligen inte alls redo att användas igen. Jag som ändå tyckte att jag var så försiktig igår! :arghh: Så jag kan varken göra tävlingspasset eller det vanliga passet på crossfit idag (båda innehåller mycket "ovanför huvudet-övningar"), men någon slags motion ska jag ändå få in. Kanske något så enkelt som en långpromenad med löpinslag längs floden. Vi får se!
Nej, så tråkigt. :(
 
Ridit ett dressyrpass på ena hästen nu på em och tidigare idag krattade jag och slängde massa höbös i balvagnen som ska köras bort. Har träningsvärk i axlar och rygg efter all stapling av höbalar i två dagar 😅
 
Ridit båda islandshästarna på morgonen, hade shettisen med som handhäst ihop med en av dom :) Har burit höbalar, skönt att allt snart är levererat😅 Ska ta med ungarna till en stor gunga i skogen sen och så ska jag passa på att springa backintervaller där.
 
Jag har sprungit 8 km idag på slinga som går i skogen precis intill havet. Så underlaget är bitvis kritvit, djup sand och det går över stock och sten. Det är egentligen en vandringsled. Kontrasterna mot när jag sprang där i vintras/våras är enorma! Då var det för det mesta beckmörkt och inte en människa så långt ögat nådde. Nu vimlar det av badgäster och både gåendes och springandes personer med och utan hund. Väldigt kul!

Själva passet gick bra. Det är sjukt mkt jobbigare bara att springa där mot mina vanliga asfaltsrundor. Så tempot blir ju långsammare. Men ändå nöjd med snittempot som blev. Benen blev ganska trötta dock så kanske att jag tar två vilodagar nu. Det beror lite på hur det känns imorgon.
 
Dagens träning blev två dressyrpass på två väldigt olika hästar, så musklerna fick jobba på alla möjliga sätt och vis. Sen jobbade jag ponnyn från marken lite (tanken var att rida, men hans nya sadel är försenad), mockade och fixade lite så kroppen känns ordentligt genomkörd nu!

Imorgon går jag in på sista veckan innan semestern, och på fredag åker vi till Sverige för att vara där i två underbara veckor. Jag kommer att prioritera att fixa i ordning inför resan denna veckan, men hoppas få till 1-2 crossfitpass ändå och så ska jag rida igen på torsdag. :)
 
Ridit och sprungit idag :) Nyss kommit in från löprundan och idag kändes det riktigt bra! Hade kunnat springa längre om inte klockan var så mycket.
98C8FC53-30F0-418A-870A-56B222FA60D0.jpeg
 
Jag lyckades få till två styrketräningspass förra veckan. Överkroppsträningen är det som känns lite kul just nu, kör mycket med hantlar och ganska höga repsantal. Underkroppen får mest underhållsträning med väldigt lätta vikter, typ raka marklyft, good mornings. Och promenader. Igår gick jag en timmes promenad i värmen och var helt färdig efteråt, i morse kändes det nästan som träningsvärk O_o Får superlätt mjölksyra i benen nuförtiden. Gravidvecka 26 så det börjar ju bli tyngre.

Denna vecka är planen också två styrketräningspass. Och på FREDAG får äntligen jag också semester! :love: Hoppas kunna vara aktiv under mina fyra veckors ledighet men vi får väl se vad kroppen går med på :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
93 94 95
Svar
1 898
· Visningar
60 821
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 779
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 750
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
69 704
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp