Träning, hälsa och kost 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har inte sprungit något på semestern, men slogs av hur mycket lättare det är att få till stegmålet på 10500 steg/dag när jag inte sitter vid en dator i 8h :p Senaste 4 veckorna har jag haft ett snitt på 12770 steg/dag, vilket jag ska försöka upprätthålla nu när jag börjat jobba igen.
Funderar även på att börja simma någon dag per vecka, och att försöka få till en någorlunda regelbunden löpträning. Sambon börjar plugga nu i september, och eftersom han jobbat fysiskt med kroppen i 10 år och äter därefter så är han också pepp på att börja träna mer ordentligt nu. Om inte annat för att slippa behöva köpa en ny garderob :D
Vore kul att få till träning tillsammans, det ser så najs ut när t ex @FengurLaugar med respektive är ute och springer ihop!

Kul om ni också får till träning tillsammans :D Vi brukar både springa och styrketräna ihop.
 
Jag har inte sprungit något på semestern, men slogs av hur mycket lättare det är att få till stegmålet på 10500 steg/dag när jag inte sitter vid en dator i 8h :p Senaste 4 veckorna har jag haft ett snitt på 12770 steg/dag, vilket jag ska försöka upprätthålla nu när jag börjat jobba igen.
Funderar även på att börja simma någon dag per vecka, och att försöka få till en någorlunda regelbunden löpträning. Sambon börjar plugga nu i september, och eftersom han jobbat fysiskt med kroppen i 10 år och äter därefter så är han också pepp på att börja träna mer ordentligt nu. Om inte annat för att slippa behöva köpa en ny garderob :D
Vore kul att få till träning tillsammans, det ser så najs ut när t ex @FengurLaugar med respektive är ute och springer ihop!
Det är kul att få med partnern ibland! Maken och jag sprang ihop massor före barnen, just nu är han dock i en ”formsvacka” eller vad man ska kalla det så jag springer både för fort och för långt men han är med ibland ändå och jag anpassar tempo och sträcka efter honom.
 
Kul om ni också får till träning tillsammans :D Vi brukar både springa och styrketräna ihop.

Det är kul att få med partnern ibland! Maken och jag sprang ihop massor före barnen, just nu är han dock i en ”formsvacka” eller vad man ska kalla det så jag springer både för fort och för långt men han är med ibland ändå och jag anpassar tempo och sträcka efter honom.

Kul! 😃
Jag hoppas att det kanske kan göra så att träningen faktiskt blir av också, att vi kan peppa varandra.
 
Idag är planen löpning. Svärföräldrarna erbjöd sig att ta ungarna en stund om vi ville springa ihop. Jag måste ha världens bästa svärföräldrar, dom ställer fan alltid upp :love: Islandshästarna har vilodag. Kanske gör något med shettisen ihop med ungarna på lunchen, annars får hon också vila :)
 
Har precis kommit hem från ett styrkepass på gymmet :D Det blev inte så mycket mer träning under min semester, men nu när jag är hemma och kan återgå till mina vanliga rutiner. Det kändes väldigt bra idag! Har beställt ett lyftarbälte nu också, det ska bli spännande att se hur det känns att använda ett sånt. Hoppas jag får det nästa vecka :)
 
Sprang 11 km igår, varav de första 5,5 km går uppför hela tiden. Inte slalombacke-brant men ändå uppför konstant, dock på grusväg. Kändes jättetungt igen :crazy:. Planen idag var att gå uppför backen i grannbyn (1000 höjdmeter) men benen känns så himla trötta så jag tror jag skippar det. Jag ökade träningsdosen rätt rejält för några veckor sen, vet inte om det är det som gör att det känns tyngre nu? Inte ont eller så nånstans, bara tungt och att benen efteråt känns trötta. Eller så vänder det nästa pass. För nåt år sen hade jag rejäl järnbrist, och vet att jag slarvat lite med järntillskottet nu så ska bättra mig med det också.
 
Sprang 11 km igår, varav de första 5,5 km går uppför hela tiden. Inte slalombacke-brant men ändå uppför konstant, dock på grusväg. Kändes jättetungt igen :crazy:. Planen idag var att gå uppför backen i grannbyn (1000 höjdmeter) men benen känns så himla trötta så jag tror jag skippar det. Jag ökade träningsdosen rätt rejält för några veckor sen, vet inte om det är det som gör att det känns tyngre nu? Inte ont eller så nånstans, bara tungt och att benen efteråt känns trötta. Eller så vänder det nästa pass. För nåt år sen hade jag rejäl järnbrist, och vet att jag slarvat lite med järntillskottet nu så ska bättra mig med det också.
Det låter som att det skulle kunna bero på låga järnnivåer tycker jag. Få ordning på tillskottet och kroppen lite extra vila så är du säkert tillbaka på banan snart :)
 
... och på tal om att vara tillbaka på banan så är det precis det jag är. Typ. Jag har känt mig nästan som vanligt sedan igår eftermiddag och kan äta rätt normalt, om än mindre portioner, så jag tänkte försöka mig på crossfit ikväll. Det är ett helt individuellt pass vilket är jättebra, då kan jag ta det helt i min egen takt och låta kroppen bestämma hur hårt den är redo träna. Hoppas det går bra!
 
... och på tal om att vara tillbaka på banan så är det precis det jag är. Typ. Jag har känt mig nästan som vanligt sedan igår eftermiddag och kan äta rätt normalt, om än mindre portioner, så jag tänkte försöka mig på crossfit ikväll. Det är ett helt individuellt pass vilket är jättebra, då kan jag ta det helt i min egen takt och låta kroppen bestämma hur hårt den är redo träna. Hoppas det går bra!
Håller tummarna! Skönt att du känner dig piggare :)
 
Det gick rätt bra att träna, men jag skulle ljuga om jag sa att jag kände mig stark. Jobbade ändå på rätt bra med maxlyft frivändningar (= 45 kg för mig idag), vilket följdes av 5 rundor av följande:

300 m löpning
12 burpees
7 frivändningar

Det märks att det var ett par veckor sedan jag tränade på det här viset, det var oerhört tungt mentalt och såhär 2h efteråt känner jag mig fortfarande helt slut!

Planen för imorgon är att känna efter hur kroppen känns, och beroende på det blir det antingen crossfit eller löpning till utegymmet :)
 
Trotsade grymmaste träningsvärken efter gymmet igår och gav mej ut på en 5km löptur med busungarna i vagn. Gick gnissligt i början men när jag väl mjukat upp så flöt det på rätt bra:)
 
I tisdags var jag på spinning. Trots att jag skruvade ganska försiktigt så kände jag mig kass.
Idag kändes det bättre, kände mig starkare. Men uh vad jag spränger mig. Ligger högt i puls. Är det ok att göra det?
 
I tisdags var jag på spinning. Trots att jag skruvade ganska försiktigt så kände jag mig kass.
Idag kändes det bättre, kände mig starkare. Men uh vad jag spränger mig. Ligger högt i puls. Är det ok att göra det?

Högt i puls relativt till vad? Din maxpuls? Den puls du brukar ligga på vid en given ansträngning?
 
Gymmet idag igen, sjuklig träningsvärk efter onsdagens pass plus gårdagens löppass med kidsen i vagn. Kunde knappt sätta upp håret 🤣 Men fick till ett bra pass när jag väl värmt upp ordentligt.
Känns att jag fött 3barn på 3år.. Herrejisses så stel och otymplig jag känner mej:meh::arghh: Tur att jag inte har en massa extrakilon att brottas med dessutom, det räcker gott med att få tillbaks musklerna, idag lyckades jag iallafall få bra kontakt i både mage och rygg och det känns att det behövs.
 
Känslan när man missförstått passet och tror att det är klart när man i själva verket bara gjort runda 1 av 3... :arghh:

Jag var i och för sig lite besviken när vi var "klara" eftersom jag inte tyckte det var så jobbigt. Det tyckte jag INTE när vi var klara på riktigt kan jag säga. I par skulle vi turas om att göra följande:

12 bänkpress (alltså 6 st var)
6 sandbag cleans (3 var)
x3

1 minuts vila

18 kcal rodd (9 var)
18 push press med hantlar (9 var)
x3

1 minuts vila

... och sedan började vi alltså om från början igen och gjorde samma sak två gånger till. Svettigt och jobbigt för precis hela kroppen! Jag kände det särskilt i bröstmusklerna och fick ha hjälp att få upp stången under de sista repsen av sista rundan bänkpress.

Två tuffa pass inom loppet av 19 timmar alltså, nu blir det vila fram till söndag eftermiddag då det är dags för Bikramyoga! :)
 
Börjar bli riktigt sugen på att dra igång styrketräningen på riktigt igen! En månad ca till halvmaran, sen ska jag ta det lite lugnt med löpning pga känningar i ena knät och styrketräna så mycket jag hinner :p Har inga speciella mål utan ska bli starkare bara :D Ska försöka yoga två ggr i veckan också, tror verkligen det är bra för min kropp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
86 87 88
Svar
1 755
· Visningar
56 173
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 090
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 154
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
68 955
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp