Träning, hälsa och kost 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här står det rätt bra om maxpuls för den som är intresserad:
https://traningslara.se/vilken-formel-ar-bast-for-att-uppskatta-sin-maxpuls/
Alltså det här får mig att bli väldigt fundersam. 🤔
Jag var på hälsoundersökning i somras (nytt jobb) och fick då göra konditionstest på cykel. Jag skulle trampa ett visst antal gånger i minuten (watt?) på ett visst motstånd samtidigt som hon tog pulsen. Vid några tillfällen fick jag även uppskatta hur jobbigt det var.

Min puls var för låg och jag tyckte det var lätt så hon fick avbryta och höja motståndet till mer än det skulle vara i testet. Då blev det jobbigare och högre puls, inte så konstigt kanske...

Som resultat fick jag att min kondition var urusel 🤔
Nu när jag läser din länk blir jag ännu mer konfunderad över hur hon kom fram till det resultatet? Vad är det som gör att man i ett sådant test kan mäta någons kondition?
 
Blev ett gympass innan jobb idag 💪
Har satt ihop ett pass tillsammans med fysioterapeuten som fokuserar på nacke/ axlar och rygg, vilka är mina största problemområden just nu utöver min fot.

Hoppade benböj då det just nu känns som om ngn försöker klyva mig i 2 delar i ländryggen men resten gick helt OK.

sprang totalt 5min under uppvärmningen, på 20 min, utan att foten protesterade så det känns ju bra. 👍
 
Idag är det äntligen soligt ute! Ska rida på lunchen, gå till och från svärföräldrarna i em (1,5km enkel bara) och ikväll springa. Ryggen är ju inte bra, men inte lika illa som i förrgår så jag tar mig en tur ändå. Får bli 10 km ca, beror lite på vilken tid jag kommer iväg, blir mörkt tidigare och tidigare nu :p
 
Alltså det här får mig att bli väldigt fundersam. 🤔
Jag var på hälsoundersökning i somras (nytt jobb) och fick då göra konditionstest på cykel. Jag skulle trampa ett visst antal gånger i minuten (watt?) på ett visst motstånd samtidigt som hon tog pulsen. Vid några tillfällen fick jag även uppskatta hur jobbigt det var.

Min puls var för låg och jag tyckte det var lätt så hon fick avbryta och höja motståndet till mer än det skulle vara i testet. Då blev det jobbigare och högre puls, inte så konstigt kanske...

Som resultat fick jag att min kondition var urusel 🤔
Nu när jag läser din länk blir jag ännu mer konfunderad över hur hon kom fram till det resultatet? Vad är det som gör att man i ett sådant test kan mäta någons kondition?

Jag har inte läst hela artikeln, men gjorde ett liknande konditionstest för många år sedan. Jag tyckte att det var jättekonstigt det där med att uppskatta hur jobbigt det var på en skala. Vad är liksom "lite jobbigt" och "jättejobbigt" i sammanhanget? Jag tyckte att det var svårt att svara på och liksom placera jobbigheten på en skala.
 
Min kropp verkar ha fått koll på det här med att skjuta ifrån med höften i frivändningar, för idag vaknade jag med en prydlig rad blåmärken längs med båda låren. De sitter dock lite för långt ner för att jag ska ha utfört vändingarna med helt godkänd teknik, men nu vet jag i alla fall vad jag har att jobba med! :D
 
I tisdags så var spinningpasset både tungt och snabbt. Jag fuskade inte och tog ut mig helt.
I går visade det sig att det blev lite för mkt.
När jag blev trött hängde jag antagligen på styret (jag är duktig på att inte göra det vanligtvis) för jag hade ont i både axlar och nacke. (som även blev huvudvärk)
I dag var det dags för ett nytt pass. Fullt inställd på att jag skulle vara avslappnad passet igenom och inte skruva på lika mkt motstånd. Jag höll det avslappnat hela passet igenom och skruvade tom på lite mer än vad jag trodde att jag skulle göra.
 
Hade tänkt springa en mil idag igen. Men det ville inte kroppen. Heller inte knoppen efter ett tag. Så jag nöjde mig med 6 km. Vi går ganska mkt em/kvällar och jag tror det är främsta anledningen till att kroppen inte kändes återhämtad. Och när det bara känns plågsamt så ser jag ingen mening alls med det. Så det här blev nog mitt sista pass här i Turkiet i värmen. Har inte alls blivit så mkt träning som jag hade planerat, men vad gör väl det!
 
Blev en 5km runda med labben som sällskap ikväll, höstluften är ljuvlig!!! Kroppen känns alltid lätt när det är svalt tycker jag. När jag kom väntade världens härligaste kaos med två gossar som toklekte med varandra i ett hav av leksaker och maken stod och grillade.
Älskar fredagar :love:
 
Jag har övat på det här med att vara flexibel med min träning den här veckan. Det har varit en skitjobbig vecka rent ut sagt, med dålig sömn och allmän deppighet, och typ ingenting har gått enligt plan. Jag minns knappt ens vad den ursprungliga planen var 🤷‍♀️

Idag har jag i alla fall roat mig med crossfit på förmiddagen, istället för ridlektionen jag hade bokat (som blev inställd). Sedan har vi hastigt och lustigt blivit med hund(ar) över helgen så det har blivit två halvtimmespromenader med dem också än så länge. Nu har vi landat i soffan alla tre och ska njuta av att göra ingenting i några timmar innan vi ska ut och äta med sambons familj ikväll.

Jag är ganska sugen på att gå på yoga på mitt crossfitgym imorgon bitti, så det är ambitionen. En av coacherna har just kommit tillbaka från sin yogalärare-utbildning i Indien och har dragit igång söndagsyoga som ett koncept. Det kan nog vara nyttigt för mig tror jag!
 
Tävlade igår, båda hästarna i två klasser var. Blev en final med den äldsta hästen så det blev alltså fem starter totalt. Äldsta hästen blir stark och taggad och jag har fan träningsvärk överallt idag :p
Men det fick bra! Vi red ihop till en fjärdeplats i fyrgång och jag är så nöjd med dagen :love:

Idag ska jag greja ute, gå med röjsågen och springa. Promenad med hästarna också.
 
Tävlade igår, båda hästarna i två klasser var. Blev en final med den äldsta hästen så det blev alltså fem starter totalt. Äldsta hästen blir stark och taggad och jag har fan träningsvärk överallt idag :p
Men det fick bra! Vi red ihop till en fjärdeplats i fyrgång och jag är så nöjd med dagen :love:

Idag ska jag greja ute, gå med röjsågen och springa. Promenad med hästarna också.
Grattis till placeringen! Vad roligt! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
87 88 89
Svar
1 761
· Visningar
56 391
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 107
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 177
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
68 995
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp