Träning, hälsa och kost 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kvällens pass var precis lika kul som det såg ut! Mina stackars lårmuskler ville mest dö, men annars kändes kroppen rätt fräsch och bra tycker jag :up:

Efter uppvärmning jobbade vi oss upp till tunga femmor i split squat. Jag har aldrig gjort split squats med skivstång förr, visste inte ens att det var en grej, men jobbade mig upp till 37,5 kg och kände att jag nog hade lite mer att ge ändå men eftersom lårmusklerna kändes som att de skulle gå av så stannade jag där.

Sedan gjorde vi följande i 18 minuter:

20 step ups på låda samtidigt som man höll en hantel bakom huvudet
20 burpees
20 KB-svingar

Jag hann 3 rundor + 18 step ups, sedan var tiden ute.

Massor av härligt folk och peppig stämning som vanligt! :love:
 
Just det här att unna mig massage lite oftare var ett nyårslöfte för mig, och även om jag inte gått riktigt så ofta som planerat så har jag nog tagit mig dit åtminstone 3-4 gånger i år i alla fall. Tycker absolut att du ska unna dig en efter halvmaran! :)

Sa han något om vad problemet var förresten, vad din värk berodde på liksom?

Samma som sist. Olika långa ben som beror på förskjutet bäcken. Kan ju vara en förklaring till att jag fått lite ont i knät också 😬 Så han bröt rätt och vips var benen lika långa igen. Inte säkert det håller sig pga halvmaran men då är det rätt inför den iallafall.

I natt har jag kunnat vända mig i sängen utan att det känts som hela ryggen suttit fast och gjort ont! Kunde till och med gå ur sängen i morse utan att vilja avlida. Det va ett tag sen inser jag nu 🙈 Men gud vilken lättnad!
 
Årets mål borde bli att träna upp konditionen, men jag tycker det är urtråkigt så det får bli att öka mina vikter istället. Innan årets slut vill jag ha ett säkerhetsrack, så jag kan träna tunga vikter utan mannens hjälp. Det är mitt mål; att bli mer självständig i hemmaträningen.

Har otrolig träningsvärk i rygg och armar idag. Allt jag gjorde var att bära treårige sonen i vatten i olika övningar på hans minisim :rofl: Han väger över 20 kg så de andra jämngamla såg så lätta ut :o
 
Alltså detta morgonlöp :love: Dimma över kanalen och soluppgång.

36699
 
Men så roligt! Inte ofta man får se dom där eftersom dom är så skygga :) Jag träffar bara på älg och rådjur på mina löprundor :p

Älg är ju mindre roligt :D Bäver ser jag ganska ofta här runt Kungsholmen, men bara tidiga mornar om jag springer eller går hundpromenad. Funderar dock på om det är samma bäver jag sett här i alla år :D
 
Älg är ju mindre roligt :D Bäver ser jag ganska ofta här runt Kungsholmen, men bara tidiga mornar om jag springer eller går hundpromenad. Funderar dock på om det är samma bäver jag sett här i alla år :D

Har inga problem med att stöta på älg, tycker det är roligt bara :) Kom ut en framför mig och hunden på löprundan i söndagskväll senast.
Många år sen jag såg bäver! Då var det när jag var liten och bodde hemma och var ute och red vid en älv. Vid älven där jag bor nu har jag inte lyckats se någon än men det syns runtomkring att det finns :p
 
Är det någon som har tips på vad man kan göra när man har en valk i handflatan som man känner är på väg att gå upp/spricka? Mina handflator är så härdade att jag inte brukar ha problem med det, det brukar bara bygga på med nya förhårdnader liksom, men sedan igår har jag av någon anledning en som det svider och drar ganska djupt i. Det bränner till om jag råkar stöta emot något eller håller i en varm kopp kaffe till exempel.

Med tanke på att det står pull ups/chins på schemat i morgon och jag hemskt ogärna vill få ett stort svidande sår på handflatan känns det som att jag borde göra något för att förebygga att den går upp... Träningshandskar är tyvärr inte ett alternativ. Att smörja med handkräm känns lockande, men det är kanske kontraproduktivt?
 
Är det någon som har tips på vad man kan göra när man har en valk i handflatan som man känner är på väg att gå upp/spricka? Mina handflator är så härdade att jag inte brukar ha problem med det, det brukar bara bygga på med nya förhårdnader liksom, men sedan igår har jag av någon anledning en som det svider och drar ganska djupt i. Det bränner till om jag råkar stöta emot något eller håller i en varm kopp kaffe till exempel.

Med tanke på att det står pull ups/chins på schemat i morgon och jag hemskt ogärna vill få ett stort svidande sår på handflatan känns det som att jag borde göra något för att förebygga att den går upp... Träningshandskar är tyvärr inte ett alternativ. Att smörja med handkräm känns lockande, men det är kanske kontraproduktivt?

Fila förhårdnaden (viktigast) och smörj in! Så jobbar de flesta vad jag vet 😁
 
En lugn promenad på 40 minuter med hunden blev det på lunchen. Ryggen var inte superglad efteråt så det var tur att jag inte gick längre som jag först tänkt. La mig på soffan ett tag när jag kom tillbaka för att kunna slappna av i alla muskler och det hjälpte. Maken ska få massera ikväll så hoppas jag musklerna blir lite gladare :p Just nu vet jag inte hur jag ska klara av en halvmara 🙈
 
Vilken härlig natur att få springa i @Voeux! :love:

Jag har också kört en morgonrunda idag. Kl 6 stod jag på trappan vilket egentligen är alldeles, alldeles, för sent. Men jag körde ändå. Blev som planerat ett intervallpass. Några saker blev då uppenbara för mig.

1. Jag måste börja fartträna regelbundet. Jag blir uppenbart inte något nämnvärt snabbare enbart av ökad kondition och träning. Jag kan springa långt och i hyfsat tempo trots långt, men "snabbt" är en jättestor stötesten för mig. Och då har jag inte ens några jättehöga krav på fart utan talar om tempon om 5.00 min/km och strax under (4.30 i en mil är ett drömmål).

2. Mitt mål för resten av denna terminen får bli i tre delar.

A. Börja träna fart regelbundet. Minst ett pass per vecka ska vara intervallträning av något slag.

B. Målet är att jag ska kunna genomföra nyårsloppet med en snabbare snittfart än vad jag hade sist (5:22 min/km, mkt beroende på att jag gick ut för hårt).

C. Utöver det vill jag även ha ett längd mål. Jag ska springa minst 3 mil/vecka.
 
Årets mål borde bli att träna upp konditionen, men jag tycker det är urtråkigt så det får bli att öka mina vikter istället.
Haha, jag är tvärtom. Har funderat att skaffa gymkort till vintern för att köra lite styrka men tycker allt som inte är kondition är dötrist och hatar dessutom inomhusträning 🙄.
 
A. Börja träna fart regelbundet. Minst ett pass per vecka ska vara intervallträning av något slag.
Det där har jag också tänkt som mål. Hittills har det bara blivit backintervaller och det går ju inte fort 🙈, även om det är bra träning. Behöver köra på platten så jag får tempo...
 
Mitt mål är över 115 träningstimmar innan nyår, räknat från 1 september. Gillar inte riktigt att räkna i antal pass för ett pass kan ju vara hur kort eller långt som helst, och påverkar ju då belastningen kommande dagar. Räknade sträcka ett tag men det blir ju också missvisande om det är många höjdmeter. Tror timmar funkar bäst.

Sen ska jag också försöka köra ett intervallpass i veckan.
 
Kom på ett till mål: jag ska också försöka träna mer morgon/förmiddag. Inte klockan sex :eek: dock. Men det blir i princip alltid eftermiddag/kväll för mig och nu blir det ju dessutom mörkare och mörkare. Borde nog försöka få lite dagsljus när jag ju faktiskt har möjlighet till det...
 
Åh jag blir så peppad av att läsa hur ni tränar! :love:

Status här är dock gravid i vecka 34 och halsont från :devil: så jag håller mig lugn :idea:

(För övrigt måste jag försöka sluta jämföra mig med alla jag ser på Instagram som tränar massor ända fram till förlossningen... de flesta IRL gör nog INTE det. Och alla har olika förutsättningar.)
 
Åh jag blir så peppad av att läsa hur ni tränar! :love:

Status här är dock gravid i vecka 34 och halsont från :devil: så jag håller mig lugn :idea:

(För övrigt måste jag försöka sluta jämföra mig med alla jag ser på Instagram som tränar massor ända fram till förlossningen... de flesta IRL gör nog INTE det. Och alla har olika förutsättningar.)

Jag tränade inte speciellt mycket när jag var gravid. Jag hittade tjusningen med löpning strax innan jag blev gravid med första men sprang bara i början, samma med andra barnet. Styrketräningen började jag med efter andra barnet så det var inget som fanns i mitt liv som gravid ens. Så promenader genom hela graviditeten båda ggr (när jag orkade) och ridning till v 30 med första och till v 25 med andra.

Så ta det lugnt! Du har ju inte många veckor kvar, finns egentligen ingen anledning att pressa sig till träning när man egentligen inte orkar. Kroppen har fullt upp med att vara gravid just nu, plus att du fortfarande jobbar, det var nog så jobbigt på slutet tyckte jag :)
 
Jag tränade inte speciellt mycket när jag var gravid. Jag hittade tjusningen med löpning strax innan jag blev gravid med första men sprang bara i början, samma med andra barnet. Styrketräningen började jag med efter andra barnet så det var inget som fanns i mitt liv som gravid ens. Så promenader genom hela graviditeten båda ggr (när jag orkade) och ridning till v 30 med första och till v 25 med andra.

Så ta det lugnt! Du har ju inte många veckor kvar, finns egentligen ingen anledning att pressa sig till träning när man egentligen inte orkar. Kroppen har fullt upp med att vara gravid just nu, plus att du fortfarande jobbar, det var nog så jobbigt på slutet tyckte jag :)

Nä jag veeeeet ju det :p Det är mest mentalt som det är jobbigt. Jag är van att kunna hantera depp och jobbighetskänslor med att riva av ett träningspass eller röja runt med något annat. Nu måste jag typ vila efter att ha tömt diskmaskinen... Så att jobba heltid och pendla räcker liksom, träning får inte riktigt plats i ekvationen. Hur mycket jag än vill.
 
Haha, jag är tvärtom. Har funderat att skaffa gymkort till vintern för att köra lite styrka men tycker allt som inte är kondition är dötrist och hatar dessutom inomhusträning 🙄.

Så komiskt för jag har länge funderat på om någon väljer kondition först :rofl:
Har du bra tips? Jag avskyr verkligen allt med kondition oavsett om det är pw, löpning, airbike, rodd etc. Vilket är så dumt för cardio ihop med styrka sägs vara optimalt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
87 88 89
Svar
1 761
· Visningar
56 467
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 112
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 187
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
69 024
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp