Träning, hälsa och kost 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Denna vecka ska det tränas igen! Planerar för fyra styrkepass, fem ridpass och så många yogapass jag kan få in plus eventuellt någon promenad också :)

Idag blir det både yoga, styrka och ridning!
 
Tog en kort paus från jobbet nu och körde lucka 1 i Styrkelabbets julkalender. Den kändes :p Tre varv med 10 burbees, 10 knäböj (kroppsvikt) och 10 armhävningar på tid. Som sagt så kändes den för mig som aldrig gör varken burpees eller armhävningar!
 
Gymmade igår också förresten! Överkropp och började med bänkpress. Körde fyra set och set 3 tog jag 40 kgx1 och på sista setet 40 kgx2 :banana: Äntligen på väg tillbaka till mina vanliga vikter.
 
Nuså! Bara att starta säsongen nu!
 

Bifogade filer

  • 20191203_174502.jpg
    20191203_174502.jpg
    39,8 KB · Visningar: 27
Hjälp vad mycket info jag fått och hjälp till att skräddar sy en plan som passar just mig, var hos sjukgymnasten och vi gick igenom vilka övningar jag ska köra och diskuterade hur jag skulle lägga upp det här med seten. Han tyckte inte det räckte med bara ett set på varje maskin som dom säger på gymmet och som jag själv känt inte har gett så mycket heller så nu är jag tillbaka till ca 10x3 som jag gjorde hos dom. Även gått igenom hur jag ska arbeta i maskinerna för bästa effekt.

Vi kom också fram till att jag måste träna lite mer saker utan maskiner och då tog vi övningar jag gjort hos dom innan och så började vi jobba med knäböj som jag än så länge är urdålig på eftersom det var första gången idag och han sa att det kan ta lite tid att få in rätt teknik så nu har jag två små "fusk" som jag ska öva på tills jag är stark nog och har tillräcklig kontroll på musklerna. Först när det sitter ska jag lägga på vikter men jag är svag så det tar nog ett tag och det blir lätta vikter först.

Sen gick vi igenom chrunces igen bara för att se så jag verkligen kommer åt rätt magmuskler och så gjorde vi axelpress /Flyes med lätta hantlar och han visade hur man kan variera stolsryggen för att träna olika muskler med samma övning.

Det kommer bli en del träning nu men bara på ett bra sätt. Varannan gång styrka och varannan kondition, totalt 4 pass per vecka. Det var en mycket bra plan sa sjukgymnasten för då tränar jag olika saker och kroppen hinner bygga upp sig mellan gångerna

Och att jag ska träna knäböj, axelpress och pilatesövningar hemma. Så det blir fullt upp men det är roligt, i och med att det är så mycket jag vill få in blir det ibland lite träning varje dag men bara så där intensivt dom 4 dagarna jag är på gymmet, det andra går snabbt och lätt och tar inte många minuter att gå igenom-

På förmiddagen sprang jag 50 minuter, jag hade velat mer men när jag vaknade imorse var kroppen stel och trött och med träningsvärk så bestämde mig för att inte pressa fullt ut utan låta kroppen återhämta sig lite. Klarar nu mer och mer av att öka grundtempot och sen gå upp högre i intervallträningen.

Men det har varit fullt upp, för jag har förutom gymmet varit på stan och fixat lite och gått med hundarna osv så jag har gått ca 20 000 steg idag.
 
Lever just nu på honungsvatten med iKaffe (överdrift, men känns som det). Svider i halsen/svalget när jag sväljer och näsan/bihålorna börjar kännas av. Jag vill inte bli sjuk!

Gårdagens träning blev att jaga hästar som tog sig en promenad när någon inte stängt grinden efter att ha kollat vad vi hade för prylar i stallet (verkar inte vara något stulet dock).

Hade planerat att cykla idag, men iom halsen så har jag kört diverse huskurer och sovit större delen av dagen istället. Hoppas bli av med detta snabbt!
 
Det är dags för mig att joina den här tråden. Har precis kommit igång och börjat träna igen. Det enda jag gör än så länge är Bikram Yoga, vilket passar mig bra mentalt. Mkt svett men ingen konditionsträning. Hade behövt mer styrka men det får nog komma igång tids nog. Behöver gå ner mina tröstätningskilon som kommit smygande sen hästen togs bort i aug. Har ingen våg men det är nog typ fem för det är två storlekar i jeans och det har jag inte råd med. Men mest är det välbefinnande jag vill åt. Och en känsla av kraft.

Borde äta mindre kolhydrater tänker jag, men det är kanske ok att äta långsamma som i gröt och så? Har försökt sluta med godis och chips men jag funkar dåligt med förbud, blir elak mot mig själv...

Just nu ät det mkt tankar för jag skulle lätt köpa gymkort om jag planerade att bo kvar i Sthlm, men ska nog flytta till Skåne och det är svårt att hitta ngt kort med kort bindningstid.
 
Just nu ät det mkt tankar för jag skulle lätt köpa gymkort om jag planerade att bo kvar i Sthlm, men ska nog flytta till Skåne och det är svårt att hitta ngt kort med kort bindningstid.
Det finns ju flera gym som finns både i Skåne och Stockholm. Jag har ett kort där jag kan träna i hela landet :)
 
IMG_20191203_123115_043.jpg

45 min styrka/kondition. Hängde ej med pensionärerna på plats. Hade dock snyggast tights.
🤷

Nyfiken: vad "ger" det att träna max en gång i veckan? Blir det någon skillnad alls på styrka och kondition eller kan man bara dra ifrån eventuella kalorier man gör av med? :rofl: (obs, bryr mig inte om kalorier, bara nyfiken för hur mycket träning som krävs för att märka skillnad på styrka/kondition, tränar för välmående)
 
Visa bifogad fil 40978
45 min styrka/kondition. Hängde ej med pensionärerna på plats. Hade dock snyggast tights.
🤷

Nyfiken: vad "ger" det att träna max en gång i veckan? Blir det någon skillnad alls på styrka och kondition eller kan man bara dra ifrån eventuella kalorier man gör av med? :rofl: (obs, bryr mig inte om kalorier, bara nyfiken för hur mycket träning som krävs för att märka skillnad på styrka/kondition, tränar för välmående)
Jag tränade under en period av mitt liv inledningsvis 1-2 ggr/v på Friskis. Jag märkte def skillnad på både kondition och styrka. Men det tog ett tag innan det märktes. Men sen blev det ju så att träningen snabbt gav sug efter att röra sig ännu mer så det utökades efter ett tag till mer.
 
Jag tränade under en period av mitt liv inledningsvis 1-2 ggr/v på Friskis. Jag märkte def skillnad på både kondition och styrka. Men det tog ett tag innan det märktes. Men sen blev det ju så att träningen snabbt gav sug efter att röra sig ännu mer så det utökades efter ett tag till mer.
Det har du rätt i! Som mitt liv ser ut så har jag nog "aldrig" (alltså just nu) tid med mer än 0-2 gånger i veckan. Det vore kul om det ändå gjorde skillnad, någon nämnde att man måste träna minst två gånger i veckan för att se resultat.
 
Det har du rätt i! Som mitt liv ser ut så har jag nog "aldrig" (alltså just nu) tid med mer än 0-2 gånger i veckan. Det vore kul om det ändå gjorde skillnad, någon nämnde att man måste träna minst två gånger i veckan för att se resultat.
Jag tänker att all träning är bättre än ingen träning, åtminstone för välmående 🙂 att man måste något känns för mig bara skuldbeläggande och inte alls hjälpsamt.
Att komma igång med träning 1 gång/vecka kan ge längtan efter mer och då kan en kanske ibland hitta tiden till lite till 🤸‍♀️
 
Jag tänker att all träning är bättre än ingen träning, åtminstone för välmående 🙂 att man måste något känns för mig bara skuldbeläggande och inte alls hjälpsamt.
Att komma igång med träning 1 gång/vecka kan ge längtan efter mer och då kan en kanske ibland hitta tiden till lite till 🤸‍♀️
Absolut! Jag tänker inte sluta, även om det inte märks några resultat. Jag var bara nyfiken. Just nu pendlar jag 26 mil, pluggar 150%, jobbar extra och renoverar huset, så jag tror inte jag kan hitta så mycket tid till :laugh:
 
Idag blir det långpromenad i skogen och ärenden på stan vilket blir en hel del traskande och jag har tvättid idag också så det är ganska fullt upp och jag tror att kroppen kommer må bra av att ta det lite lugnare idag. Kommer träna lite hemma, crunches, rygglyft på pilatesboll och axelpress med lätta hantlar. Mitt träningssug är stort och jag vill egentligen till gymmet men jag vet att kroppen mår bra av vila och jag kommer ju träna lite hemma trots allt, lätt träning dock som inte tar mycket tid men ska ju resa iväg och vill inte ha träningsvärk i onödan, fast det har jag redan då jag ökade på belastningen på gymmet i måndags så hoppas den hinner lägga sig.

Fick övningar av sjukgymnasten som jag kan göra på hotellrummet under resan så det känns bra och mycket promenader kommer det bli också. Men vill jag inte träna alls under resan kommer jag skippa det med gott samvete och bara njuta av att ta det lugnt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
86 87 88
Svar
1 755
· Visningar
56 150
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 075
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 122
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
68 920
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Boräntorna
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp