Träning, hälsa och kost 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag/vi råkade visst spontanboka en skidresa ikväll och åker till Österrike om mindre än tre veckor :D Får nog lägga lite extra fokus på benträning de kommande två veckorna, för jag har inte åkt skidor på över tre år och minns med fasa hur jobbigt det var då.

Någon som har tips på övningar el. liknande som kan förbereda mig på detta äventyr?
Det finns inget du kan göra för att undkomma mörbultningen :angel: men jag tror också på att öva på knästabilitet. Benstyrka behövs såklart också, men att undvika alltför mycket mjölksyra i låren tycker jag har mer att göra med teknik än styrka (framförallt att försöka alltid behålla kontakt med skenbenen framtill på pjäxan så att man inte hamnar i bakvikt. Direkt jag hamnar i bakvikt får jag sjukaste träningsvärken i låren, vilket iofs är bra träning men då orkar man inte åka många vändor 😅). Du tränar ju mycket så du kanske inte har samma problem, men för mig är det oftast konditionen som sätter stopp först. Så det kanske inte är fel att lägga in lite extra konditionspass innan ni åker. Hoppas ni får det kul! Du får gärna säga vad du tyckte om skidorten efter ni varit där, jag funderar också på skidresa till Österrike eller Schweiz.
 
Kiropraktorn kallade mig skrothög, så jag fick inte nåt högt betyg av honom 😅 🙈 Men nu har vi en plan som vi hoppas funkar för att det ska bli ordning på mig! Jag kan nog skrota mina mål för året i styrketräningen direkt, kanske även löpningen. Mitt stora mål är att få ordning på ryggen och kroppen över lag. Det är ändå viktigast. Träna ska jag göra men väldigt försiktigt till en början och det kommer dröja några veckor till innan jag kan dra igång igen. Ska skippa ridning också denna veckan och bara promenera. Vill verkligen få ordning på mig!
Jag förstår att det känns jobbigt att skrota sina mål men du verkar ta det ganska bra ändå? Jag började som rehabträning jag också och det jag gör på styrketräningen är sjukgymnastens upplägg, det kan ta ett år för mina knän att bli bra också, och även ryggen. Mina knän kanske dock aldrig blir bra, har haft problem med dom sen jag var 8-9 år. Mina knäsmärtor är inte farliga, bara plågsamma så jag ska träna fast det gör ont (förutom om det är jätte jobbigt så klart). Knäna känns inte bättre än men å andra sidan har jag bara tränat 3 månader så det vore konstigt om det redan var bra men som tur är ska jag till sjukgymnasten imorgon och se över upplägget.

Kommer du gå till någon och få hjälp med hyr du ska rehabträna?
 
Det finns inget du kan göra för att undkomma mörbultningen :angel: men jag tror också på att öva på knästabilitet. Benstyrka behövs såklart också, men att undvika alltför mycket mjölksyra i låren tycker jag har mer att göra med teknik än styrka (framförallt att försöka alltid behålla kontakt med skenbenen framtill på pjäxan så att man inte hamnar i bakvikt. Direkt jag hamnar i bakvikt får jag sjukaste träningsvärken i låren, vilket iofs är bra träning men då orkar man inte åka många vändor 😅). Du tränar ju mycket så du kanske inte har samma problem, men för mig är det oftast konditionen som sätter stopp först. Så det kanske inte är fel att lägga in lite extra konditionspass innan ni åker. Hoppas ni får det kul! Du får gärna säga vad du tyckte om skidorten efter ni varit där, jag funderar också på skidresa till Österrike eller Schweiz.
Åh, tusen tack för input! Tänk att jag hoppades att du skulle svara eftersom jag sett att du verkar åka en del skidor till vardags, typ? Är det i Bulgarien då?

Jag kommer absolut att behöva öva på tekniken, jag tror främst att det var dålig teknik som satte käppar i hjulet för mig förra gången jag åkte (åkte bara en dag då så hann inte få någon direkt ordning på det). Åkte ganska mycket skidor som barn mellan typ 2000-2010, men efter det har det blivit ytterst sporadiskt så jag har tappat mycket av det jag en gång lärde mig. Ska tänka på det du säger och läsa på lite mer om hur man egentligen gör när man åker skidor! :D
 
Jag förstår att det känns jobbigt att skrota sina mål men du verkar ta det ganska bra ändå? Jag började som rehabträning jag också och det jag gör på styrketräningen är sjukgymnastens upplägg, det kan ta ett år för mina knän att bli bra också, och även ryggen. Mina knän kanske dock aldrig blir bra, har haft problem med dom sen jag var 8-9 år. Mina knäsmärtor är inte farliga, bara plågsamma så jag ska träna fast det gör ont (förutom om det är jätte jobbigt så klart). Knäna känns inte bättre än men å andra sidan har jag bara tränat 3 månader så det vore konstigt om det redan var bra men som tur är ska jag till sjukgymnasten imorgon och se över upplägget.

Kommer du gå till någon och få hjälp med hyr du ska rehabträna?

Ja det känns helt okej faktiskt :) Lite surt att jag eventuellt får skippa löpning helt och hållet, men det får vi se närmare våren. Nu ska vi se till så inte allt skjuts tillbaka igen utan stannar kvar så jag kan börja stärka musklerna där dom ska vara och få dom att slappna av.
Nej jag tror nog jag har rätt bra koll själv på hur jag ska träna, behövs ingen specialträning utan normal styrketräning där jag i början får vara extra noga med teknik och inte ta för tungt, utan kanske hälften av det jag gör nu. Till en början i alla fall. Kroppen får styra hur snabbt jag kan gå framåt i träningen. Räknar med att få träna lätt större delen av året och gå till kiropraktorn fler ggr.
 
Idag skulle jag springa 3 km men jag hade ont i knäna redan innan jag gick till gymmet, gjorde ont att gå den lilla rastningsrundan med hundarna liksom. Sprang 2 km sen fick jag ge upp. Jag tror jag får skippa löpningen ett tag. Funderar på att prova en crosstrainer som konditionsträning en period, är det bättre för knäna?

Hatar mina knän, kunde inte leka som dom andra barnen när jag var liten för att jag hade så ont, fick tejpa mina knän för att hålla allt på plats när jag tränade fotboll och sen fick jag sluta trots att jag blev erbjuden en plats i A-laget som låg ganska högt upp i ligorna.

Blir bra att träffa sjukgymnasten imorgon för tips och bra upplägg. Har ju följt det vi bestämde sist men det kanske behöver justeras lite.
 
Idag skulle jag springa 3 km men jag hade ont i knäna redan innan jag gick till gymmet, gjorde ont att gå den lilla rastningsrundan med hundarna liksom. Sprang 2 km sen fick jag ge upp. Jag tror jag får skippa löpningen ett tag. Funderar på att prova en crosstrainer som konditionsträning en period, är det bättre för knäna?

Hatar mina knän, kunde inte leka som dom andra barnen när jag var liten för att jag hade så ont, fick tejpa mina knän för att hålla allt på plats när jag tränade fotboll och sen fick jag sluta trots att jag blev erbjuden en plats i A-laget som låg ganska högt upp i ligorna.

Blir bra att träffa sjukgymnasten imorgon för tips och bra upplägg. Har ju följt det vi bestämde sist men det kanske behöver justeras lite.
Usch, vad tråkigt! Det låter som att du skulle behöva få specifika övningar för att träna upp styrkan i knäna? Och kanske med tejp under övningarna?

Sen tycker jag att det verkar ganska vanligt att få ont i knäna när man börjar löpa och har problematiska knän sedan innan. Men det verkar också vanligt att det går över om man bara kör i lugn takt och med tillräckligt mkt vila. Men så klart varierar det utifrån vad man har för problem med knäna i grund och botten.

Det låter i vart fall helt rätt att vila fr löpningen nu så länge det gör så pass ont. Håller tummarna för att du kan få bra övningar som gör att du kommer kunna forts springa.
 
Åh, tusen tack för input! Tänk att jag hoppades att du skulle svara eftersom jag sett att du verkar åka en del skidor till vardags, typ? Är det i Bulgarien då?

Jag kommer absolut att behöva öva på tekniken, jag tror främst att det var dålig teknik som satte käppar i hjulet för mig förra gången jag åkte (åkte bara en dag då så hann inte få någon direkt ordning på det). Åkte ganska mycket skidor som barn mellan typ 2000-2010, men efter det har det blivit ytterst sporadiskt så jag har tappat mycket av det jag en gång lärde mig. Ska tänka på det du säger och läsa på lite mer om hur man egentligen gör när man åker skidor! :D
Yes, nu bor jag i en skidort på vintrarna så jag försöker åka hela skidsäsongen, men jag tog upp skidåkningen för två år sen efter typ tio års uppehåll så jag är långt ifrån proffs 😅 Men att läsa på lite innan och tänka på tekniken (så att man hamnar i balans över skidorna) kan jag verkligen rekommendera. Det gjorde åkningen mycket roligare för mig eftersom man får en helt annan kontroll över skidorna och inte alls blir lika trött.
 
Usch, vad tråkigt! Det låter som att du skulle behöva få specifika övningar för att träna upp styrkan i knäna? Och kanske med tejp under övningarna?

Sen tycker jag att det verkar ganska vanligt att få ont i knäna när man börjar löpa och har problematiska knän sedan innan. Men det verkar också vanligt att det går över om man bara kör i lugn takt och med tillräckligt mkt vila. Men så klart varierar det utifrån vad man har för problem med knäna i grund och botten.

Det låter i vart fall helt rätt att vila fr löpningen nu så länge det gör så pass ont. Håller tummarna för att du kan få bra övningar som gör att du kommer kunna forts springa.
Ja jag älskar ju att springa, meditation för mig.Insåg när jag funderade på varför värken är så stark nu är att jag sprungit i helt platta aerobicsskor. Så nu ska jag ta dom löparskorna jag köpte till utesäsongen när jag springer på bandet eftersom jag ju ändå inte kan springa ute när det är kallt. Dom nya var den modellen med mest dämpning i och bra om man pronerar som jag gör som jag hittade när dom hjälpte mig på Stadium. Ska även köpa knäskydd som sitter åt, hade alltid det förr men vet inte var dom är, tror jag ska fixa det redan imorgon om det finns ork till det.

Blir ingen mer löpning i veckan förutom kort uppvärmning 10 minuter innan mina två styrkepass. Eller om sjukgymnasten säger något annat imorgon. Får se hur han tänker och vad vi kan komma fram till.

Tejpa hjälpte en del när jag spelade fotboll men tänkte testa med knäskydd och se om det hjälper, annars provar jag tejpningen igen.

Det är mycket möjligt att det är vanligt med knäproblem när man börjar träna. Jag hoppas att all grundträning jag gör i och med promenaderna och styrkan och lite löpning kan fixa det. Tänker att dom dagarna jag skulle sprungit men som jag har för ont så ska jag gå en längre promenad med hundarna för att få utlopp för lite energi, jag behöver röra mig för att må bra.
 
Yay, det blev skidåkning idag! Inte riktigt som i söndags, men helt okej spår absolut! Men mörkt blev det, känns som jag fick ett smakprov av Nattvasan 😆. Mellis i pannlampans sken och 10 km in på skidkontot 💪🤘.
 

Bifogade filer

  • 20200114_162101.jpg
    20200114_162101.jpg
    196,1 KB · Visningar: 26
Ja jag älskar ju att springa, meditation för mig.Insåg när jag funderade på varför värken är så stark nu är att jag sprungit i helt platta aerobicsskor. Så nu ska jag ta dom löparskorna jag köpte till utesäsongen när jag springer på bandet eftersom jag ju ändå inte kan springa ute när det är kallt. Dom nya var den modellen med mest dämpning i och bra om man pronerar som jag gör som jag hittade när dom hjälpte mig på Stadium. Ska även köpa knäskydd som sitter åt, hade alltid det förr men vet inte var dom är, tror jag ska fixa det redan imorgon om det finns ork till det.

Blir ingen mer löpning i veckan förutom kort uppvärmning 10 minuter innan mina två styrkepass. Eller om sjukgymnasten säger något annat imorgon. Får se hur han tänker och vad vi kan komma fram till.

Tejpa hjälpte en del när jag spelade fotboll men tänkte testa med knäskydd och se om det hjälper, annars provar jag tejpningen igen.

Det är mycket möjligt att det är vanligt med knäproblem när man börjar träna. Jag hoppas att all grundträning jag gör i och med promenaderna och styrkan och lite löpning kan fixa det. Tänker att dom dagarna jag skulle sprungit men som jag har för ont så ska jag gå en längre promenad med hundarna för att få utlopp för lite energi, jag behöver röra mig för att må bra.
Du har inte möjlighet att simma istället de dagar du inte kan springa? Det tar ju inte lika hårt på knäna. Cykla nöter ju heller inte lika mkt.
 
@Mineur för slalomåkning rekommenderat jag uppresning och nedsättning på stol på ett ben, ju lägre sitthöjd desto jobbigare. Step-up på bänk eller liknande är också bra, bromsa ordentligt på vägen ner. Är det för lätt med kroppsvikt så håll i hantlar. För stabilitet i höfter är musslan och draken bra :)
 
Körde nåt som kallas mördarpasset med en kompis idag och pulsen kom upp i 187 (är 29 så min teoretiska maxpuls är 191) :p imorgon lär det kännas i benen!
Körde också lite överkropp på gymmet och upptäckte att jag är betydligt svagare i baksidan av högre axel jämfört med vänster så här har jag lite att jobba med för att räta till styrkeskillnaden.
 
Jag sökte, men kanske inte så bra 😉 i alla fall, är det någon som sitter på bra och effektiva övningar för mage och rygg? Har tillgång till träningsmatta, lite vikter och sånt där gummiband.
Har kollat Youtube men jag tycker ärligt det är svårt att komma igång om jag inte märker något. Många övningar tycker jag är för lugna och jag tappar intresset om jag inte får träningsvärk i alla fall första gången 😳
 
Jag sökte, men kanske inte så bra 😉 i alla fall, är det någon som sitter på bra och effektiva övningar för mage och rygg? Har tillgång till träningsmatta, lite vikter och sånt där gummiband.
Har kollat Youtube men jag tycker ärligt det är svårt att komma igång om jag inte märker något. Många övningar tycker jag är för lugna och jag tappar intresset om jag inte får träningsvärk i alla fall första gången 😳
Vad är syftet med din träning? :)
 
Vad är syftet med din träning? :)
Bli stark! Om jag sitter ner lätt framåtböjd eller står och lutar mig fram en stund kan jag inte räta kroppen på kanske tio sekunder. Noll muskler i coren (?), vill slippa ha ont! 😊
Tyvärr är jag dålig på att komma igång så jag tror jag behöver nåt som är snabbt och effektivt ;)
 
@Derivata Haha, bara för du skrev häromdagen att vi snart bör få våra startled så blev jag jättenyfiken och väntar spänt nu ju :p.

Eller hur man kan knappt vänta, men där kom det! Startled 10 fick jag! Start klockan 11.
Det är lite sent tycker jag och tänker att det är många ute i spåren då - Jag har som en hemlig dröm att klara av loppet under 2h även om 2.15 är mer realistiskt. Men ska jag gå under 2h behöver det vara tämligen fria (och bra) spår. V har ingen snö här heller så det går inte att träna :( Är orolig för seedningsloppet första helgen i februari om det ens kommer att bli av. Eftersom jag har så sent startnummer kommer jag nog att försöka starta på seedningen OM loppet blir av, åker inte land och rike runt...

Sedan får vi se om min dröm om prestation håller, åkte stefettvasan 2017 Från Hökberg- Mål 19 km på 1:30 och då var jag otränad, nu har jag haft en väldigt bra höst så därför finns förhoppningen om lite mer :D:o:eek:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
86 87 88
Svar
1 755
· Visningar
56 155
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 075
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 122
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
68 923
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp