Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kommer också att ha samma problem om mitt gym skulle få för sig att stänga. Tycker också att det är svårt att få till annat än något kort yogapass på hemmaplan, hallen eller vardagsrummet känns liksom inte alls som rätt miljö för träning :p Har du något utegym i närheten som du kan ta dig till? Eller bara någon park eller liknande? Det brukar hjälpa för mig, att bara ta mig ut ut lägenheten liksom och gå och köra ett kroppsviktspass som jag tänkt ut i förväg. Nu går vi ju dessutom mot tider då det blir betydligt mer behagligt och görbart att träna utomhus!

Precis som @Araminta brukar jag nöja mig med 5 minuter på roddmaskinen som uppvärmning för överkroppspass och 5-10 minuter på crosstrainer eller löpband för underkroppspass. Detta + lite rörlighetsövningar brukar räcka bra, men känner jag att jag vill värma upp t.ex. axlarna lite extra händer det att jag kör typ 7-8 reps av den första axelövningen med låg vikt för att verkligen stämma av att musklerna är med mig.

Vad gäller konditionspass fixar inte heller jag mer än typ 10 minuter på crosstrainer, jag blir så vansinnigt uttråkad! Löpning kan jag möjligtvis klara av i typ 20 minuter, men även det är en utmaning för min hjärna som helst inte vill göra samma sak i mer än ett par minuter :angel: Därför brukar jag träna kondition genom HIIT-inspirerade pass istället, där du alltså håller flåset och pulsen uppe genom att göra flera olika konditions-krävande övningar i en cirkel med kort vila emellan. Typ 1 minut burpees, 30 sekunders vila, 1 minut kettlebell-svingar, 30 sekunders vila, 1 minut knäböj med hopp, 30 sekunders vila, 1 minut mountain climbers, 30 sekunders vila... Där kan man välja mellan att ha få övningar och köra flera varv, eller fler övningar och färre varv. Det tränar upp en lite annan sorts kondition än om man skulle stå på crosstrainern i 60 minuter, men för mig är det det bästa och mest hållbara sättet att konditionsträna.

Jag skulle också rekommendera att köra styrketräningen före konditionsdelen, så att du inte riskerar att trötta ut dig och göra någon av styrkeövningarna fel.

Tack för tips! :) Cirkelträning låter ju mycket roligare än att stå och köra crosstrainer eller annat repetetivt så det tror jag kan passa mig. Kan ju funka bra nu när gruppträningssalarna står helt tomma och man får låna dem för egen träning.Ska kolla ut lite bra övningar för det sätta ihop ett program då.
 
... och där kom beskedet om att crossfit-boxen stänger p.g.a Corona :( Naturligtvis helt rätt beslut, men det känns ändå väldigt tråkigt. De kommer dock att lägga upp träningspass varje dag som är anpassade för hemmaträning, så det finns inga ursäkter att ligga på latsidan inte! :D

Både jag och sambon jobbar hemifrån på heltid från och med nu, så vi har smidit storslagna planer om alla joggingrundor och träningspass vi ska ta oss igenom tillsammans under de kommande veckorna. Vi kommer att köpa hem lite extra hantlar och grejer, något vi egentligen velat göra länge men inte haft anledning till eftersom vi båda har gym i närheten att utnyttja. Är fast besluten att göra något bra av det här!
 
Har startat nytt träningsschema då jag bokat flera lopp under året, tiden får utvisa vilka som blir inställda :laugh: Så nu tränar jag löpning 2 dagar i veckan och styrketräning 2 dagar i veckan, och i dessa sjuktider när barnen går in på sin andra vecka hemma så är tiden knapp för mina 4 pass. Men det ska gå!
 
... och där kom beskedet om att crossfit-boxen stänger p.g.a Corona :( Naturligtvis helt rätt beslut, men det känns ändå väldigt tråkigt. De kommer dock att lägga upp träningspass varje dag som är anpassade för hemmaträning, så det finns inga ursäkter att ligga på latsidan inte! :D

Både jag och sambon jobbar hemifrån på heltid från och med nu, så vi har smidit storslagna planer om alla joggingrundor och träningspass vi ska ta oss igenom tillsammans under de kommande veckorna. Vi kommer att köpa hem lite extra hantlar och grejer, något vi egentligen velat göra länge men inte haft anledning till eftersom vi båda har gym i närheten att utnyttja. Är fast besluten att göra något bra av det här!
Låter som en bra plan! Jag och sambon har också sagt att vi ska vara i livets form när vi (förhoppningsvis) kommer ut ur karantän om 2-4 veckor. Det är antingen det eller så kommer vi ha bingeat Netflix och popcorn 😂

Vi får dock inte gå ut och gå som jag hade hoppats på, så jag är så tacksam att vi åtminstone har balkong där man kan få lite sol och frisk luft.
 
Här har träningsrutinerna kollapsat fullständigt. Har inte styrketränat sen i torsdags (flexpasset i lördags räknas inte riktigt). Kvällsaktiviteten ikväll är dock inställd så tog med mig träningskläder idag. Tack och lov för inbokade pt-timmar tor-lör.
 
Här har träningsrutinerna kollapsat fullständigt. Har inte styrketränat sen i torsdags (flexpasset i lördags räknas inte riktigt). Kvällsaktiviteten ikväll är dock inställd så tog med mig träningskläder idag. Tack och lov för inbokade pt-timmar tor-lör.
Heja heja! Det blir inte alltid som man tänkt sig, men försök att vara lite snäll mot dig själv så att det inte blir för mycket stress och press kring träningen. I torsdags, det är ju inte ens en vecka sedan! Och så har du ju faktiskt varit aktiv på något vis i lördags också, även om du inte tycker att det räknas. Den bästa träningen är den som blir av, säger jag klämkäckt! :D
 
Dagens träning blev 10 + 10 minuters löpning + en trehundring. Det ska ju egentligen vara en femhundring, alltså att man gör totalt 500 reps av blandade valfria övningar, men se det hade vi inte riktigt tid till!

Efter 10 minuters löpning till utegymmet blev det:

25 knäböj
25 situps
25 Bulgarian split squats
13 tricep dips mot en bänk
12 armhävningar mot en bänk
x2

50 gående utfallssteg
50 jumping jacks
x1

Sedan 10 minuters löpning hem igen. Det kändes bra och som att hela kroppen fick sig en omgång! Inte det mest inspirerande eller tuffa träningspass jag nånsin kört, men just nu är det främst fokus på att hitta nya rutiner och att uppskatta det som blir av :)
 
Heja heja! Det blir inte alltid som man tänkt sig, men försök att vara lite snäll mot dig själv så att det inte blir för mycket stress och press kring träningen. I torsdags, det är ju inte ens en vecka sedan! Och så har du ju faktiskt varit aktiv på något vis i lördags också, även om du inte tycker att det räknas. Den bästa träningen är den som blir av, säger jag klämkäckt! :D

Tack för pepp! Det är uppskattat :)
 
Jag tänkte springa 9 km igår men avbröt efter 4 km. Det blåste enormt och jag kände mig lite matt och orkeslös. Så jag gick sista biten hem. Hade tänkt springa idag men nu har jag fått en jättesvullen lymfkörtel på ena sidan av halsen så jag vågar inte. Verkar ju ha ngt skit på gång. Men känner mig inte alls sjuk än så länge. Tror dock inte det är Corona då jag jobbat hemifrån och hållit mig ganska isolerad senaste veckan.
 
Jag tänkte springa 9 km igår men avbröt efter 4 km. Det blåste enormt och jag kände mig lite matt och orkeslös. Så jag gick sista biten hem. Hade tänkt springa idag men nu har jag fått en jättesvullen lymfkörtel på ena sidan av halsen så jag vågar inte. Verkar ju ha ngt skit på gång. Men känner mig inte alls sjuk än så länge. Tror dock inte det är Corona då jag jobbat hemifrån och hållit mig ganska isolerad senaste veckan.

Nej, vad tråkigt! Hur mår du idag?

Blä, jag har tappat det helt känns det som.
Idag är det jättefint väder och verkar inte blåsa heller, så jag hade kunnat springa, men har glömt av det helt och proppat i mig nu så jag inte kommer hinna smälta maten och springa före jobbet. Ba.

Så, virtuellt lopp 13/4 eller så hade nog verkligen behövts för att jag ska få upp ångan igen! Hoppas du snart är frisk @Saigon , ska jag höra om fler i fb-gruppen vore intresserade?

VR ska fatta beslut 6e april om det ska genomföras och jag hoppas såklart på att det körs (fast jag tvivlar ju starkt) men då kan det ju vara bra att sätta igång att träna också 🤣. Cykelloppet Siljan Runt har inte heller fattat beslut än... hoppas! Så, bara att starta träningen!

"Min" ssk skulle ha ringt mig i tisdags, men har fortfarande inte ringt... hoppas det inte beror på ökat antal suicid-försök eller sånt nu till följd av corona-oro ☹☹.
 
Igår tog jag en timmes promenad efter jobb och middag och han gå hela rundan innan solen gick ner :love: Sen blev det en kortare promenad för att möta barnen som varit hos grannarna och lekt. Jag styrketränade också. Jag kör samma som jag gjort det senaste och kommer fortsätta så en stund. Det är mest fokus på kontrollerade rörelser för att ställa om min kropp och sen lång stretch efteråt. Går hyfsat med ryggen. Värst nu är att jag nog behöver en annan madrass till sängen....

Idag ska jag rida och i em blir det nog gårdsjobb och ev promenad :)
 
Nej, vad tråkigt! Hur mår du idag?

Blä, jag har tappat det helt känns det som.
Idag är det jättefint väder och verkar inte blåsa heller, så jag hade kunnat springa, men har glömt av det helt och proppat i mig nu så jag inte kommer hinna smälta maten och springa före jobbet. Ba.

Så, virtuellt lopp 13/4 eller så hade nog verkligen behövts för att jag ska få upp ångan igen! Hoppas du snart är frisk @Saigon , ska jag höra om fler i fb-gruppen vore intresserade?

VR ska fatta beslut 6e april om det ska genomföras och jag hoppas såklart på att det körs (fast jag tvivlar ju starkt) men då kan det ju vara bra att sätta igång att träna också 🤣. Cykelloppet Siljan Runt har inte heller fattat beslut än... hoppas! Så, bara att starta träningen!

"Min" ssk skulle ha ringt mig i tisdags, men har fortfarande inte ringt... hoppas det inte beror på ökat antal suicid-försök eller sånt nu till följd av corona-oro ☹☹.
Tack, jag mår fortfarande bra. Mkt mindre svullen idag men fortfarande lite svullen. Känner lite halsont också på den sidan. Så det är fortfarande inte läge att springa tyvärr. Vilket är aptrist med tanke på att vi har strålande sol, 10 gr varmt och nästan vindstilla... Men det kommer fler dagar!

Ja, hör gärna med fler! Jag ska kolla lite jag också.

Taggar även några i tråden för att se om fler vill springa ett virtuellt lopp om en mil den 13/4? Vi skulle ju kunna ha 5 km som alternativ om ngn vill springa det. Bara en rolig grej för att hålla motivationen uppe nu när alla lopp IRL är inställda! :)
@Mineur @Hoarfrost @Luem @Niyama @Bexzor @westernsuzie @Malin_L @Lillgrådis @Derivata @Murphy @Amha @tigerflicka @Elektronen @Kakis @Tassetass @Trollunge @Araminta @zassoo Ngn mer som jag glömt?
 
Tack, jag mår fortfarande bra. Mkt mindre svullen idag men fortfarande lite svullen. Känner lite halsont också på den sidan. Så det är fortfarande inte läge att springa tyvärr. Vilket är aptrist med tanke på att vi har strålande sol, 10 gr varmt och nästan vindstilla... Men det kommer fler dagar!

Ja, hör gärna med fler! Jag ska kolla lite jag också.

Taggar även några i tråden för att se om fler vill springa ett virtuellt lopp om en mil den 13/4? Vi skulle ju kunna ha 5 km som alternativ om ngn vill springa det. Bara en rolig grej för att hålla motivationen uppe nu när alla lopp IRL är inställda! :)
@Mineur @Hoarfrost @Luem @Niyama @Bexzor @westernsuzie @Malin_L @Lillgrådis @Derivata @Murphy @Amha @tigerflicka @Elektronen @Kakis @Tassetass @Trollunge @Araminta @zassoo Ngn mer som jag glömt?
Låter kul, men hur funkar virtuella lopp? :)
För mig funkar dock inte måndagar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
88 974
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 574
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp