Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
I dag lyckades jag fullkomligen krossa mitt 5km rekord! Från 29:47 till 28:20. Fattar inte hur jag gjorde :D
Är hur glad som helst! Det var hjärnans förtjänst och klockans fenomenala "race pace" fuktion hjälpte mig att hålla koll på vad jag gjorde. Har länge länge haft problem med en hjärna som vid minsta flås reagerat med "neeej åh så jobbigt vi gååår" men nu sakta men säkert börjar hjärnan istället gå över till "jag vill, jag kan, jag ska dit, jag ska inte sakta ner, flås är inte farligt, det här kommer att gå" 💪🧠
VO2 låg på 50, det högsta jag haft hittills.
Kroppen kändes ok. Jag var varken pigg eller seg i kroppen tyckte jag. Undrar vad som hande hänt om kroppen var pigg :eek:

Så himla roligt att få kvitto och resultat för all tid och energi man lägger ner. I kväll kan det hända att jag sätter i mig en hel Ben & Jerrys för att fira.:up:

Wow!!! Fantastiskt bra jobbat! Det ska du absolut fira! :banana:
 
I dag lyckades jag fullkomligen krossa mitt 5km rekord! Från 29:47 till 28:20. Fattar inte hur jag gjorde :D
Är hur glad som helst! Det var hjärnans förtjänst och klockans fenomenala "race pace" fuktion hjälpte mig att hålla koll på vad jag gjorde. Har länge länge haft problem med en hjärna som vid minsta flås reagerat med "neeej åh så jobbigt vi gååår" men nu sakta men säkert börjar hjärnan istället gå över till "jag vill, jag kan, jag ska dit, jag ska inte sakta ner, flås är inte farligt, det här kommer att gå" 💪🧠
VO2 låg på 50, det högsta jag haft hittills.
Kroppen kändes ok. Jag var varken pigg eller seg i kroppen tyckte jag. Undrar vad som hande hänt om kroppen var pigg :eek:

Så himla roligt att få kvitto och resultat för all tid och energi man lägger ner. I kväll kan det hända att jag sätter i mig en hel Ben & Jerrys för att fira.:up:
Vad kul, vad duktig du är! :bump: Jag är imponerad av er som springer, jag har väldigt dåligt pannben för sånt.
 
Hm. Jag undrar om jag planerade den här dagen klokt. Kom just till gymmet efter 2,5 timmars promenad, har inte ätit vettig och ska nu träna för PTn. Tack och lov är det inte ben vi ska köra idag :p
 
I dag lyckades jag fullkomligen krossa mitt 5km rekord! Från 29:47 till 28:20. Fattar inte hur jag gjorde :D
Är hur glad som helst! Det var hjärnans förtjänst och klockans fenomenala "race pace" fuktion hjälpte mig att hålla koll på vad jag gjorde. Har länge länge haft problem med en hjärna som vid minsta flås reagerat med "neeej åh så jobbigt vi gååår" men nu sakta men säkert börjar hjärnan istället gå över till "jag vill, jag kan, jag ska dit, jag ska inte sakta ner, flås är inte farligt, det här kommer att gå" 💪🧠
VO2 låg på 50, det högsta jag haft hittills.
Kroppen kändes ok. Jag var varken pigg eller seg i kroppen tyckte jag. Undrar vad som hande hänt om kroppen var pigg :eek:

Så himla roligt att få kvitto och resultat för all tid och energi man lägger ner. I kväll kan det hända att jag sätter i mig en hel Ben & Jerrys för att fira.:up:

Åh, vad roligt!! Grattis! :banana: Klart du ska fira! Jag har länge sagt att när jag springer milen på under 50 så blir det tårtkalas!!

Tack! Jag fattar som sagt ingenting :rofl: Var dock tvungen att sätta mig på en bänk när jag var kvar bara för att kunna andas som en människa igen 🙄

Gött! Man ska vara trött! Jag slänger mig ofta ner på marken efter målgången i lopp. Om man inte är helt slut när man går i mål är det väl inge kul! :D.
 
I dag lyckades jag fullkomligen krossa mitt 5km rekord! Från 29:47 till 28:20. Fattar inte hur jag gjorde :D
Är hur glad som helst! Det var hjärnans förtjänst och klockans fenomenala "race pace" fuktion hjälpte mig att hålla koll på vad jag gjorde. Har länge länge haft problem med en hjärna som vid minsta flås reagerat med "neeej åh så jobbigt vi gååår" men nu sakta men säkert börjar hjärnan istället gå över till "jag vill, jag kan, jag ska dit, jag ska inte sakta ner, flås är inte farligt, det här kommer att gå" 💪🧠
VO2 låg på 50, det högsta jag haft hittills.
Kroppen kändes ok. Jag var varken pigg eller seg i kroppen tyckte jag. Undrar vad som hande hänt om kroppen var pigg :eek:

Så himla roligt att få kvitto och resultat för all tid och energi man lägger ner. I kväll kan det hända att jag sätter i mig en hel Ben & Jerrys för att fira.:up:
Tjoho, heja dig! Ben & Jerrys låter som en strålande idé :love:
Hm. Jag undrar om jag planerade den här dagen klokt. Kom just till gymmet efter 2,5 timmars promenad, har inte ätit vettig och ska nu träna för PTn. Tack och lov är det inte ben vi ska köra idag :p
Aj då, det låter inte schysst mot kroppen! Hoppas passet gick hyfsat ändå!
 
Jag avrundade träningsveckan med Almenäsintervaller, ett mycket bekant begrepp för oss som lyssnar på Träningspodden! Det innebär rask löpning i en minut, vila i en minut (vilan kan vara allt från jogging till stillastående vila, jag brukar köra rask promenad), och så gör man det 10 gånger. Jag tror dock att jag var lite disträ, tappade räkningen och gjorde 12 omgångar istället, för klockan stod på 24:00 istället för 20:00 när jag var klar. Typisk mig att inte ens kunna räkna till tio utan att schabbla bort mig! 🙄😂

Jag tolkar dock detta som ett tecken på att kroppen var pigg och att jag klarade av intervallerna fint, och jag hade faktiskt inte himla många "herregud nu dör jag"-stunder :D Jag skulle överdriva om jag sa att det var roligt, men helt okej i alla fall! Det underbara vädret förhöjde definitivt upplevelsen. En hel del backträning blev det också, jag lyckas alltid förtränga hur backig den här staden är egentligen. När jag vände runt hörnet och insåg att visst hamnat vid botten av den här backen inför intervall nummer 7 var jag nära på att fega ur, men det gick det också!

När jag kom hem gjorde jag en överkroppsövning från crossfit som innebär att man gör en armhävning, roterar över i sidoplanka till höger, sedan sidoplanka till vänster, tillbaka till armhävning, och så repeterar man det 10 gånger. Efter det + lite övningar jag fått från fysioterapeuten kände jag mig nöjd! :)
 
Jag är förresten väldigt nöjd med min första träningsvecka under rådande lockdown-omständigheter, och är lite stolt över mig för att jag lyckats bibehålla en hel del bra rutiner trots att det mesta är lite upp och ner för tillfället. Jag har hållit kvar i mina morgonpromenader (mest tack vare sambon, annars vete katten om jag tagit mig ut varje dag), jag har fått till flera bra träningspass i all min ensamhet och jag har inte ändrat mina kostvanor nämnvärt trots att köket med div. lockande godsaker finns ungefär 15 meter från skrivbordet numera.

Den här veckan har jag fått till två styrkepass, ett konditionspass och ett yogapass på 45 minuter. Jag skulle kunna träna mer och jag skulle kunna träna mindre, men jag känner mig nöjd med det här och kommer att satsa på liknande upplägg även kommande veckor :)
 
@Mineur satan vilken backe! :eek: Ser ju ut som San Francisco! Himla bra jobbat med intervallerna och träningen i stort. Självdisciplinen sätts verkligen på prov och du/ni verkar ha hittat en bra rytm.


För egen del så gick passet bra rent kroppsligt. Huvudet var det värre med. Lyckades shabla till det med sommartidsomställningen så var en timma tidig :o Men behövde nog den vilan även om det blev att jag värmde dubbelt.

Började marklyft lätt på 37,5 kg och tog 12 reps. Tränaren höjde och jag tog 12 igen utan att tänka. Nästa höjning och jag frågar hur mycket - "ja det där var ju 50 så vi får väl ta 55". "Vad i helvete?" O_o:rofl: Jag har inte lyft mer än 40kg innan. Hade jag vetat att han ökat med 12 kg så hade jag aldrig tagit 12 repetitioner så enkelt. Galet hur mycket det är som sitter mellan öronen!

Kunde även reintroducera skivstångsrodd och pull ups med gummiband idag. Det fungerade inte alls i början så jag har jobbat i maskin istället. Nu har jag hittat tekniken bättre i rodden och även fått tillräcklig styrka för att klara pull upsen rimligt.
 
2 timmars promenad i mestadels skog igår, två ridpass, pyssel på gården+inne med allt möjligt och styrketräning på kvällen blev gårdagens motion och träning.

Jag fortsätter styrketräna väldigt lätt. Kör 25 kg i bänkpress, 30 kg i marklyft och 20 kg i knäböj (har sämst teknik i böj så där får det räcka med stången ett bra tag) + en enkel coreövning som inte belastar ryggen för mycket. Så jag kör väldigt lätt mot vad jag brukade göra innan jag började med min rehab. Men jag tror det ger resultat så än är det inte så tråkigt faktiskt :D
 
Lite trött i ryggen idag. Inte gjort något på lunchrasten idag då jag hade hovslagaren här. Men ska träna och stretcha ikväll. Hoppas hinna en promenad också för det behöver ryggen, helst i skogen men får se hur det blir med det.
 
Nu när jag har mina nya snabba skor ska jag äntligen börja löpa igen! SATS har ju öppnat men jag är inte fullt komfortabel med att hänga där. Det får bli gym 2 dagar i veckan och se till att komma dit när det är lugnt och lite glesare. Annars blir det löpning och utomhusträning för hela slanten :)

Det har verkligen blivit lite platt fall med träningen på sistone. Längtar efter att få springa långt och känna att jag orkar mycket igen. Har kommit in i en "tungt att resa sig från soffan" fas :D
 
Jag fick till ett riktigt bra styrkepass med fokus överkropp på lunchen idag! :up:

Uppvärmning:

6 thread the needle
3 downward dog
10 mountain climbers
- 3 rundor -

Sedan:

1a Snatches med hantlar x8
1b Bent over row med hantlar x10
- 3 rundor, ingen vila mellan a och b men 1 min vila mellan rundorna -

2a Militärpress x8
2b Frivändningar x8
- 3 rundor, ingen vila mellan a och b men 1 min vila mellan rundorna -

3a Renegade rows x8 (per arm)
3b Situps med hantel x15
- 3 rundor, ingen vila mellan a och b men 1 min vila mellan rundorna -

4a 30 sekunder plankan
4b 10 st burpees
- 3 rundor, ingen vila mellan a och b men 1 min vila mellan rundorna -

Det tog totalt 45 minuter och jag känner mig rätt mör i både axlar, rygg och mage nu :)
 
Här är man duktig och tränar och så går brandlarmet på gymmet :eek: Står lydigt och väntar vid ytterdörren, i träningskläder, och hoppas få komma tillbaka in snart.
 
Nämen vad störigt! Det gick i alla fall inte när du stod i duschen, det hände mig en gång! :arghh:

Haha! Men satan vilken panik! Vad gjorde du då?
Vi stod och frös i 15 minuter innan nån kom och sa att vi kunde komma in igen. Jag tappade helt motivationen och gick hem. Surt för jag hade bra flyt fram till avbrottet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
88 979
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 575
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp