Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick till ett riktigt bra, lugnt helkroppspass i hemmagymmet idag. Höll på i knappt en timme och på den tiden hann jag med:
  • Militärpress med skivstång
  • Split squats med skivstång
  • Bänkpress med skivstång
  • Knäböj (först med skivstång, men när ryggen började protestera lite la jag ifrån mig den och körde med bara kroppsvikten)
  • Roterande planka med armhävningar
  • Jägarvila
  • Tricep dips mot en stol
Jag är fortfarande väldigt försiktig och kör med lättare vikter än jag brukar, men ryggen kändes nästan helt bra idag så jag kan nog våga mig på att trappa upp till det vanliga snart!

Hjärnan skriker efter flåsiga, svettiga pass men eftersom sådana tenderar att innebära en hel del explosiva övningar som jag inte vågar göra av rädsla att ryggen säger upp sig igen så får jag öva på att ta det lite lugnt ett tag till. Är också mycket sugen på att springa en runda, men det känns som att det lär dröja till åtminstone nästa vecka innan jag vågar mig på det.

Imorgon + torsdag ska det bli 22 grader och sol här, så känner jag mig själv rätt blir det två lata dagar i trädgården nu och så tränar jag nog igen på fredag :)
 
Idag tränade jag och maken tillsammans i trädgården. Vi kunde inte enas om upplägg så vi körde varsina pass. Jag tycker jag fick till ett riktigt bra pass men i vissa övningar blev det lite futtigt pga att vi inte har så mycket vikter. Ex stående rodd körde jag med 2x3 kg och marklyft med en 16 kg-kettlebell. Men totalt sett blev det bra. Körde 45 min.

På eftermiddagen var jag och besökte blodbussen så imorgon blir det lugnt. Kanske en lätt jogg om kroppen känns ok.
 
Jag är lite omotiverad just nu som jag alltid blir när jag vilar :p Gör lite yoga på morgonen och går en lugn promenad på eftermiddagen. Imorgon blir det två veckor jag kört på det sättet men ändå känns det ungefär som att jag har konstant träningsvärk i benen och särskilt rumpan och höften? Jättekonstigt. Någon som har varit med om något liknande? Jag antar att jag varit lite övertränad men det känns inte som att träningsvärkkänslan blir bättre trots vilan :confused:
 
Hann inte träna igår. Fick räcka med 15 000 steg som jag fick ihop genom att greja hemma på gården. Fixade med staketstolpar till ridbanan så lyfte och bar tunga stolpar som jag kapade och slog på plats så det får väl räknas som ett litet träningspass :)

Hade en plan för dagen för att hinna med både hästar och mig själv men är känslomässigt lite ur balans idag så jag kanske tar en promenad med hunden i skogen på lunchen och rensar tankarna lite och så får vi se hur det blir med träning av hästar och mig själv ikväll.
 
Jag är lite omotiverad just nu som jag alltid blir när jag vilar :p Gör lite yoga på morgonen och går en lugn promenad på eftermiddagen. Imorgon blir det två veckor jag kört på det sättet men ändå känns det ungefär som att jag har konstant träningsvärk i benen och särskilt rumpan och höften? Jättekonstigt. Någon som har varit med om något liknande? Jag antar att jag varit lite övertränad men det känns inte som att träningsvärkkänslan blir bättre trots vilan :confused:
Så där kan jag också få i perioder. Upplever också att det inte försvinner av vila. Så jag brukar bara vänta ut det (och hålla vila som planerat).
 
Har känt mig allmänt MEEH några dagar, först armen/axeln och sen har jag börjat en ny medicin som jag mår lite illa av, känt lite sjukdomskänslor, dåligt väder med plötsliga skurar...

Men idag var armen bättre och jag var ute och sprang en kort runda. Fy vad jobbigt det var. Känns som att jag sitter fast i marken typ.
Jaja, man kan inte vara på topp jämt.

Kanske får med min partner på långpromenad imorgon. Så blir det ändå lite lugn träning och vara ute i skogen.
 
Här har ni en som faktiskt tränade igår! :D Lite mer energi och så var det skönt med lite ordentlig egentid efter två dygn ensam med bebis.

Jag hade egentligen ett pass kvar i fas 1 men jag kände verkligen inte för det passet så jag fuskade och hoppade över det :angel: Istället in på fas 2 med skivstångsträning! :love:

Frontböj och bänkpress. Precis som förväntat kändes det lite vingligt och ovant med frontböj men jag drog ner på repsantalet (pga orkade inte genomföra alla med bra teknik på valda vikten som var 20-22,5 kg). Körde 6 resp 4 reps istället för 8 och 6. Har ju inga muskler kvar typ :p och balansen är inte densamma så det får jag öva på.

Bänkpress däremot :love: Kändes jättekul! Uppvärmningsseten var lite vingliga men när jag kom in i det och fick lite mer vikt på stången kändes det kanon!

Några kompletterande övningar sen också: knästående enarmspress, hängande rodd och lite mage.
 
Tränade inte igår, blev för sent. Vi hamnade hos ett par vänner på kaffe istället och sen åkte vi långt upp på skogen till ett tjärn. Fick se hjort, tjäder, lom och en bäverhydda. Hade lätt kunnat sitta där och njuta några timmar bara jag hade haft lite mer kläder 😅
Idag ska jag rida båda islandshästarna, gå i skogen och så får vi se då om jag får till träning idag istället.
 
Bankartorna för Stockholm Loop har kommit :nailbiting:
Jag ska springa 5x4,2. Är sjukt osäker på om jag klarar det. 4,2 loopen verkar vara i skogen typ :cautious:
Vad är detta för något spännande?
Här har ni en som faktiskt tränade igår! :D Lite mer energi och så var det skönt med lite ordentlig egentid efter två dygn ensam med bebis.

Jag hade egentligen ett pass kvar i fas 1 men jag kände verkligen inte för det passet så jag fuskade och hoppade över det :angel: Istället in på fas 2 med skivstångsträning! :love:

Frontböj och bänkpress. Precis som förväntat kändes det lite vingligt och ovant med frontböj men jag drog ner på repsantalet (pga orkade inte genomföra alla med bra teknik på valda vikten som var 20-22,5 kg). Körde 6 resp 4 reps istället för 8 och 6. Har ju inga muskler kvar typ :p och balansen är inte densamma så det får jag öva på.

Bänkpress däremot :love: Kändes jättekul! Uppvärmningsseten var lite vingliga men när jag kom in i det och fick lite mer vikt på stången kändes det kanon!

Några kompletterande övningar sen också: knästående enarmspress, hängande rodd och lite mage.
Bra jobbat! Måste vara underbart att känna att du kan börja komma igång ordentligt igen! :love:
 
Tränade inte igår, blev för sent. Vi hamnade hos ett par vänner på kaffe istället och sen åkte vi långt upp på skogen till ett tjärn. Fick se hjort, tjäder, lom och en bäverhydda. Hade lätt kunnat sitta där och njuta några timmar bara jag hade haft lite mer kläder 😅
Idag ska jag rida båda islandshästarna, gå i skogen och så får vi se då om jag får till träning idag istället.

Åh vad härligt det lät!
 
Tjohoo! Sprang just min vanliga 3,4 km-runda i gött väder! Fortsätter det såhär är det ju dags att skala av ett lager kläder faktiskt :O.
Jobbigt var det, det märks att kondis är en färskvara och att jag inte kunnat träna som vanligt på sistone. Men - desto större anledning att va stolt över att jag fixade det då! 💪👊!
 

Bifogade filer

  • 20200521_113457.jpg
    20200521_113457.jpg
    210,3 KB · Visningar: 11
Vad är detta för något spännande?

Det är som en variant av backyard ultra där man springer en kort slinga, säg 4km. Du har 30 minuter att klara den. Sen ska du göra så många du kan, så ser man hur långt man kommer :D

Sthlm Loop har 4 Loopar, 10 starter, och alla Loopar har samma startområde. Man har 30 minuter på sig att klara sin loop. Sen får man välja hur många loopar man vill göra.
Startarna börjar "bakifrån" så alla gör den sista loopen samtidigt. Jag ska springa 5 loopar och springer därför loop 5-10. Pappa ska springa 7 loopar och springer därför loop 3-10. :)
 
Jag äter troligtvis för lite just nu för jag är konstant hungrig. Undrar om någon har tips på vad jag bör lägga till i min kost? Jag har ökat träningsmängden och strypt allt godis, kakor, efterrätter, snacks och andra onyttigheter m.m. och alla drycker utom vatten och te då jag behöver gå ner i vikt just nu. Smög sig på lite väl mycket vikt när vi inte bodde hemma under åtta veckor på grund av stamrenovering och lägenheten vi hyrde hade ett lite halvbra utrustat kök att laga mat i. Blev mycket utemat och så som inte alltid är jättenyttigt.

Jag dricker ca tre liter vatten per dag så tror inte jag har hungerskänsla för att jag dricker för lite.

Igår åt jag:
frukost keso ca 120 gram, en banan , osötad musli 30 gram
Mellanmål äpple
Lunch en portion basmatiris, tre bräckta kasslerskivor, sås gjort på krossade tomater, lök, vitlök, olja ett krm socker och ett krm chiliflakes samt sallad gjord på gurka, sallad, tomat och groddar.
Mellanmål päron
EFtermiddagen så åt jag lite keso och musli innan jag skulle ut och cykla,
cyklade fem kilometer med både upp- och nerförsbackar höll medelhastighet på 14 km/timme så inte jättefort.

Åt efter det ett kokt ägg, en knäckemacka med ost samt keso.

Idag har jag ätit samma frukost som igår med tillägg för ägg och en knäckemacka då jag inte kände mig mätt.

Totalt den här veckan har jag cyklat 14 kilometer samt red en ganska svettig dressyrlektion i måndags kväll i ordinarie grupp. Förra veckan körde jag fyra pass på friskis, power hour två gånger, skivstång en gång och skivstång intervall en gång. Den här veckan blir det mest cykling och sen ska jag rida två privatlektioner imorgon och ridkurs med två pass om dagen lördag och söndag.
 
Jag äter troligtvis för lite just nu för jag är konstant hungrig. Undrar om någon har tips på vad jag bör lägga till i min kost? Jag har ökat träningsmängden och strypt allt godis, kakor, efterrätter, snacks och andra onyttigheter m.m. och alla drycker utom vatten och te då jag behöver gå ner i vikt just nu. Smög sig på lite väl mycket vikt när vi inte bodde hemma under åtta veckor på grund av stamrenovering och lägenheten vi hyrde hade ett lite halvbra utrustat kök att laga mat i. Blev mycket utemat och så som inte alltid är jättenyttigt.

Jag dricker ca tre liter vatten per dag så tror inte jag har hungerskänsla för att jag dricker för lite.

Igår åt jag:
frukost keso ca 120 gram, en banan , osötad musli 30 gram
Mellanmål äpple
Lunch en portion basmatiris, tre bräckta kasslerskivor, sås gjort på krossade tomater, lök, vitlök, olja ett krm socker och ett krm chiliflakes samt sallad gjord på gurka, sallad, tomat och groddar.
Mellanmål päron
EFtermiddagen så åt jag lite keso och musli innan jag skulle ut och cykla,
cyklade fem kilometer med både upp- och nerförsbackar höll medelhastighet på 14 km/timme så inte jättefort.

Åt efter det ett kokt ägg, en knäckemacka med ost samt keso.

Idag har jag ätit samma frukost som igår med tillägg för ägg och en knäckemacka då jag inte kände mig mätt.

Totalt den här veckan har jag cyklat 14 kilometer samt red en ganska svettig dressyrlektion i måndags kväll i ordinarie grupp. Förra veckan körde jag fyra pass på friskis, power hour två gånger, skivstång en gång och skivstång intervall en gång. Den här veckan blir det mest cykling och sen ska jag rida två privatlektioner imorgon och ridkurs moch ed två pass om dagen lördag och söndag.

Om jag jämför med mig själv (normalviktig, 175cm lång, styrketränar 3-4 dagar i veckan) så känns det som du saknar ett mål på kvällen. Jag äter fem mål om dagen varav två, lunch och middag, av målen är varma och hyffsat enligt tallriksmodellen. Därutöver blir det två "frukostar" med 1-2 ostmackor och ett mellanmål på eftermiddagen med keso och musli.

Sen vänjer sig ju magen och hjärnan vid den mängd man äter. Har man vant sig vid att äta för mycket så kommer man att under en period känna sig hungrig när man drar ner på intaget. Även om det är tillräckligt rent energimässigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
88 973
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 573
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp