Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var ytterst oklart om jag faktiskt skulle ta mig ut på dagens planerade joggingtur eller ej. Jag hade noll motivation, massor av träningsvärk i benen och hittade på säkert 10 anledningar att skjuta på det till imorgon. Men så blev jag av oklar anledning lite grinig och grälsjuk sådär framåt 17-snåret, så istället för att stanna hemma och ta ut det på min stackars sambo så gav jag mig hastigt och lustigt ut på den där joggingturen trots allt. Tror det tog 10 minuter från beslut till att jag var utanför dörren :D

Bestämde mig för att springa tills klockan vibrerade för 2 km och sedan promenera hem. Det gick hur bra som helst och jag kände mig knappt ens ansträngd när det var dags att sluta springa! Det är en sån jäkla vinst för mig att känna så! :love: Då kom ju naturligtvis min hjärna in och försökte få mig att fortsätta springa, att öka takten, lägga in lite sprint och liknande men jag lyckades ta mitt förnuft till fånga och promenerade lydigt hela vägen hem. Hela poängen med passet var ju att känna på kroppen, se hur ryggen reagerar och hitta den där goa känslan i löpningen igen - inte att köra slut på mig. Både jag och ryggen är nöjd såhär ett par timmar senare, så det känns toppen!
 
Två ridpass igår som sagt. Idag blir det ridning på lunchen och så verkar jag kunna få till ett styrkepass ikväll.

Vet inte vad som hänt men jag har varit smärtfri i ryggen i två dagar nu! Känner mig nästan chockad. Mååååånga månader sen jag var smärtfri en hel dag.
 
@Mineur skrev för inte så längesen om känslan när man använder triggerboll på en spänd, öm punkt som sen sakta släpper och flyter bort och lämnar värme. När jag läste det var min tanke bara: ":confused: Mina jäkla muskler släpper fasen ingenting! Lika hårda, stela och onda what so ever…. :meh:"

Men vet ni! Igår märkte jag att min extremt stela skulderbladsfilé faktiskt går att flytta på! Den sitter inte dyngfast längre. Använde bollen där en stund efter jag tränat igår och det kändes faktiskt som att muskeln släppte lite efter jag stannat på en öm punkt en liten stund! Det och att jag inte kände av ryggen alls på ett par dagar är ett halleluja moment för min del. Efter en halvårs slit kanske det börjar rätta till sig med min skrothög till kropp? Kanske 🙏

I alla fall så blev det ridning och styrketräning igår. Idag ska jag köra genom kroppen med ordentlig stretch och boll och rulle. Ska även ta en skogspromenad med hunden på lunchen. Hästarna ska jobbas för hand ikväll, alla tre :)
 
@Mineur skrev för inte så längesen om känslan när man använder triggerboll på en spänd, öm punkt som sen sakta släpper och flyter bort och lämnar värme. När jag läste det var min tanke bara: ":confused: Mina jäkla muskler släpper fasen ingenting! Lika hårda, stela och onda what so ever…. :meh:"

Men vet ni! Igår märkte jag att min extremt stela skulderbladsfilé faktiskt går att flytta på! Den sitter inte dyngfast längre. Använde bollen där en stund efter jag tränat igår och det kändes faktiskt som att muskeln släppte lite efter jag stannat på en öm punkt en liten stund! Det och att jag inte kände av ryggen alls på ett par dagar är ett halleluja moment för min del. Efter en halvårs slit kanske det börjar rätta till sig med min skrothög till kropp? Kanske 🙏

I alla fall så blev det ridning och styrketräning igår. Idag ska jag köra genom kroppen med ordentlig stretch och boll och rulle. Ska även ta en skogspromenad med hunden på lunchen. Hästarna ska jobbas för hand ikväll, alla tre :)
Åh vad härligt att du lyckades nå dit! Jag vet precis hur det känns när man står där och bara "men det HÄNDER ju ingenting!" och sen vips rycker det till lite och plötsligt har man inte så ont längre :D Ett alternativ som också hjälper tycker jag är att bara stå och trycka på den onda punkten tills det börjar göra lite mindre ont, och då förflyttar man bollen någon centimeter uppåt/neråt eller åt sidan. Fysion brukar be mig att säga till när det slutar göra ont, och då förflyttar hon trycket en liten liten bit till ett ställe där det gör skitont igen. Man behöver alltså inte få den här känslan av att muskeln flyter undan, men det är helt klart det bästa!
 
Åh vad härligt att du lyckades nå dit! Jag vet precis hur det känns när man står där och bara "men det HÄNDER ju ingenting!" och sen vips rycker det till lite och plötsligt har man inte så ont längre :D Ett alternativ som också hjälper tycker jag är att bara stå och trycka på den onda punkten tills det börjar göra lite mindre ont, och då förflyttar man bollen någon centimeter uppåt/neråt eller åt sidan. Fysion brukar be mig att säga till när det slutar göra ont, och då förflyttar hon trycket en liten liten bit till ett ställe där det gör skitont igen. Man behöver alltså inte få den här känslan av att muskeln flyter undan, men det är helt klart det bästa!

Ska på massage igen på tisdag, skulderbladet (höger) och nacke/axlar brukar vara det som gör absolut ondast. Har väl typiska problem för kontorsarbetare. Ska bli intressant och känna om det gör mindre ont nu, känner mig inte lika stel i alla fall :)
Men jag tror jag ska göra ett besök hos kiropraktorn snart för jag har säkert någon låsning i nacke och bröstrygg igen. Höfterna tror jag har hållt sig, tack och lov, då det är dom som är problemet med min rygg från början.
 
Ska på massage igen på tisdag, skulderbladet (höger) och nacke/axlar brukar vara det som gör absolut ondast. Har väl typiska problem för kontorsarbetare. Ska bli intressant och känna om det gör mindre ont nu, känner mig inte lika stel i alla fall :)
Men jag tror jag ska göra ett besök hos kiropraktorn snart för jag har säkert någon låsning i nacke och bröstrygg igen. Höfterna tror jag har hållt sig, tack och lov, då det är dom som är problemet med min rygg från början.
Japp, jag har precis samma besvär. Definitivt kontorsarbetes-relaterade problem! :down: Jag har aldrig besökt en kiropraktor, tycker det verkar så läskigt... :o
 
Träningsmotivationen är verkligen inte på topp denna veckan, men jag fick till ett hyfsat benpass igår i alla fall:

1a: 8 split squats med hantlar
1b: 8 enbensmarklyft med hantel
--- 4 rundor, ingen vila emellan.

2a: Tabata knäböj
2b: Tabata fällkniven
--- 8 rundor av varje övning med 10 sekunders vila och 20 sekunders jobb.

4: Höftlyft med hantel 3x15

5: Musslan med viktskiva, 3x12

Känner mig trött i benen idag och har lite träningsvärk, så jag uppnådde i alla fall känslan jag var ute efter även om det kanske inte går till historien som världens mest inspirerande pass.

Imorgon tänkte jag köra lite yoga i trädgården - med tanke på vilka temperaturer vi ska få lär det väl närmast bli Bikram-yoga (ok grav överdrift, men ändå). :laugh:
 
Senast ändrad:
Jag crawlade 1 km på lunchen med endast en kort paus i mitten. Hade tänkt simma 2 km totalt men behövde åka hem och jobba. Men jag var inte trött efter 1 km så hade lätt simmat en till! Har gått några gånger på en crawlkurs och övat en del själv så känner mig glad att jag har få till ett så bra flyt (!).
 
Jag har känt mig tung och seg sedan slutet av förra veckan. Det har blivit några korta löppass med barnvagn och två styrkepass hemma (iofs bra kvalitet på dessa) men jag har inte känt att jag kan eller vill köra hårt. Och så slog det mig idag - jag lämnade ju blod förra veckan! Nu går jag bara och väntar på brevet om att jag hade lågt järn den här gången också.
Ibland är jag så himla dålig på att koppla ihop saker 😳
 
Jag har känt mig tung och seg sedan slutet av förra veckan. Det har blivit några korta löppass med barnvagn och två styrkepass hemma (iofs bra kvalitet på dessa) men jag har inte känt att jag kan eller vill köra hårt. Och så slog det mig idag - jag lämnade ju blod förra veckan! Nu går jag bara och väntar på brevet om att jag hade lågt järn den här gången också.
Ibland är jag så himla dålig på att koppla ihop saker 😳
Jag blir också nedsatt efter blodgivning. Brukar ta 1-2 v innan jag känner mig återställd. Så det brukar bli lite tungt med träningen under den perioden. Men det är det värt! Jag ska lämna blod på måndag så jag får passa på att njuta av träningen fram tills dess. :D
 
Jag har kört ett intervallpass i strålande solsken och värme! Alldeles underbart! 😍 Jag valde att springa lite fram-och-tillbaka för att inte få motvind hela tiden. Var planerat med 10 x 1 min med 30 s joggvila. Men blev bara 5 x 1 min. Sen var jag tvungen att pausa lite pga att jag hade gått ut för hårt. Avslutade sen med 800 m i högt, jämnt tempo. Nöjd även om det inte blev som planerat.
 
Jag har lunchtränat! Först bänkpress, marklyft och knäböj nere i gymmet och sen gick jag ut i solen på altanen och körde tre coreövningar och sen en omgång med tortyrrullen och tortyrbollen.

Ska rida sen efter middagen och efter det ska jag mest njuta av vädret resten av kvällen :love:
 
Åh 😍.

Första riktiga passet/passen med Birken (min racercykel) idag. Känna på växlar, bromsar och skor typ. Sammanlagt 44,6 km med långpaus hemma hos mamma för lunch och Alfapet :p. Har laddat ner Runkeeper med inför #minvätternrunda och det verkar funka fint 😯👌.
 

Bifogade filer

  • 20200529_165434.jpg
    20200529_165434.jpg
    230,4 KB · Visningar: 41
Tränar på inför # mintjejvättern med 12 kilometer idag. Funderar på om det kanske blir i tuffaste laget att få ihop 10 mil mellan den 5 till 13 juni på cykel men jag ska ge det ett ärligt försök. Har kommit igång senare med cyklingen i år än jag brukar då vi bodde i annan lägenhet under stamrenoveringen och flyttade tillbaka i början av maj. När vi inte bodde hemma så hade jag inte tillgång till cykeln tyvärr, inget bra ställe att förvara den på där. Men märker att all styrka jag kört på friskis ändå hjälper mig en hel del i cyklingen. Kul att du också ska delta @strawberrysylt strongt jobbat med 44,6 km idag.

Funderar på om jag ska ladda ner runkeeper istället för strava då jag verkligen inte förstår mig på hur jag ska exportera GPX-filer därifrån för att kunna ladda upp vätternrundan sen.

Själv har jag egentligen ingen bra cykel för detta, en tung damcykel med cykelkorg men jag tycker jag har en så härlig cykel som jag verkligen gillar att cykla på så vi får kampera ihop ett tag till ändå.

Igår körde jag anpassad cirkelfys på friskis, anpassad i den meningen att man inte byter några redskap med varandra utan har sina egna hela passet. Brukar desinficera allt både före och efter för att vara på den säkra sidan och hålla gott om avstånd.
 
Senast ändrad:
Jag crawlade 1 km på lunchen med endast en kort paus i mitten. Hade tänkt simma 2 km totalt men behövde åka hem och jobba. Men jag var inte trött efter 1 km så hade lätt simmat en till! Har gått några gånger på en crawlkurs och övat en del själv så känner mig glad att jag har få till ett så bra flyt (!).

Åh vad kul med crawlkurs har jag verkligen velat gå ett tag men har inte hittat någon som passat ihop med mina tider, lite trist.
 
Kompisens bil strular så det blev ingen övernattning i tält den här helgen. Istället blev det en skogspromenad på drygt en mil. Har fått årets första myggbett. Har ett i tinningen som är stort som en halv köttbulle :crazy: Jätteskönt att komma ut och vi ska försöka få in lite rundor på 7-10 km någon gång i veckan framöver och då även med packning för att kommav igång lite inför sommarens längre turer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
88 979
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 575
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp