Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
😍
49 km cykel idag 💪 (+ 7 km t o r till jobbet med tantcykeln :p).
 

Bifogade filer

  • 20200601_181911.jpg
    20200601_181911.jpg
    557,7 KB · Visningar: 45
Massage idag och det är på riktigt stor skillnad nu! Flera månaders slit börjar ge riktiga resultat. Jag blir nästan tårögd, så glad och stolt över mig själv som gör detta, varje dag, och att jag är påväg mot en smärtfri vardag :heart

Ska unna mig en lugn dag, i mina mått mätt :p Alldeles för varmt för att gå med hunden ändå och jag tränar aldrig samma dag som jag fått massage. Ska jobba på och bara ta en kort lunchrast idag. Ikväll ska alla tre hästar longeras, så lite vardagsmotion blir det men inget annat.
 
Jag har haft lite svårt att ta mig tid till träning de senaste veckorna, vet inte varför. Men kände att jag behövde ett mer flexibelt upplägg som grund så att jag kan träna även när jag har bebis med mig och inte tvunget behöva ha en timmes ostörd tid i gymmet tre gånger i veckan. Även om jag gärna vill träna framför allt bänkpress :D

Sååå... nu testar jag en ny grej. Har laddat ner en app som heter SWEAT där jag har börjat följa ett program för hemmaträning. Grunden är styrketräning med kroppsvikt/lätta vikter tre gånger i veckan, lågintensiv konditionsträning (promenader typ, vilket jag redan har bra rutin på) och återhämtningspass. Sen kan man lägga till högintensiv träning och utmaningspass om man vill. Finns även möjlighet att byta ut styrkepassen mot kortare minipass om man har ont om tid.

Jag började igår och har tränat två dagar i rad, känns jättebra än så länge! Tänker att jag kan köra det upplägget som grund ett tag nu och så kan jag byta ut något styrkepass mot ett pass i gymmet om jag får möjlighet till det :)
 
Oj, så mga mil du cyklat de senaste dagarna! Klarar verkligen kroppen det? Blir du inte sliten? Kan du fylla på med tillräcklig energi?

Men jag förstår att det varit härligt i det här underbara vädret! 😍

Ja, det har blivit en del mil! 😊😊
Tack för omtanken ❤. Känner mig inte sliten och har blivit bättre på att fylla på med energi!
En av mormors kanelbullar varje mil i början och lite oftare på slutet 😍👍. Idag gick det åt 5 stycken plus 2 liter vatten!
 

Bifogade filer

  • 20200602_105003.jpg
    20200602_105003.jpg
    266,7 KB · Visningar: 34
Jösses vad du ligger i @strawberrysylt själv känner jag att jag ligger lite efter med cykelträningen till Min tjejvättern tyvärr. Ska ge ut mig strax med cykeln iallafall! Igår blev det dubbellektion på ovalbanan på ridskolan och jösses vad jag fick jobba, han ville bara springa hela tiden så jag fick jobba rejält för att få ner honom i ett lagom tempo.
 
Jag har hittat en styrketräningsform som funkar så bra för mig. Jag tränar på altanen hemma och kör en cirkel jag satt ihop som täcker alla de stora muskelgrupperna. Saknar bara något tungt att köra marklyft med, det blir lite futtigt med en 16kg-kettlebell. Nu körde jag mitt pass för tredje tisdagen i rad 👌

Igår blev det transportlöpning med 5-åringen i vagn. Hon skulle ha avslutning på sin Dramalek och jag vill inte ta bilen på korta sträckor. Som vanligt kom vi iväg sent så jag drog på rätt snabbt, gjorde 3,4 km i 4:37-tempo (med vagn, i 26 graders värme). Bara för att upptäcka när vi kom fram att avslutningen var inställd 😬 Vi joggade till mataffären istället, och sen hem. 7,5 km allt som allt.
 
Jag har testat på kettelbellträning ordentligt med Ptn idag. Kul med variation! Nu har jag en till variant för bålträningen utöver pilatespasset.
Körde följande övningar, 2-3 set av varje, 8-10 rep.
- Goblet squat
- Ensidigt marklyft
- Utfall bakåt med vikt i motsatt hand
- Ensidigt Romanian deadlift
- Ensidigt rodd ur plankposition (överjävlig bålövning! 😥)
- Push press
- Svingar

Ovanpå det så låg solen på in i lokalen så jag har svettig redan efter första övningen.

Imorgon ska jag och polaren ut och promenixa igen efter jobbet. Vila torsdag då gymmet är stängt och sen hårdträning med de normala passen fredag - söndag. Veckan därpå blir det betydligt lättare då vi ska göra ett nytt max-test nästa helg.
 
Ja, det har blivit en del mil! 😊😊
Tack för omtanken ❤. Känner mig inte sliten och har blivit bättre på att fylla på med energi!
En av mormors kanelbullar varje mil i början och lite oftare på slutet 😍👍. Idag gick det åt 5 stycken plus 2 liter vatten!


Fast det var visst bara 1 liter vatten :p haha, hej uppskattningsförmåga. Flaskorna rymmer visst en halv liter, inte en hel.

Visste ni förresten att imorrn är det cykelns dag? :) Då kan man registrera sina cyklade min och vara med i en tävling :).
 
Åh jag har träningsvärk i rumpan för första gången på evigheter! 🤩 lite mysigt ändå :D

Igår alltså ben och rumpa (knäböj, utfall, höftlyft), en kort promenad och årets första dopp ☺️💦

Idag siktar jag på en längre promenad och ett återhämtningspass, dvs lite foamroller och stretch.
 
Åh jag har träningsvärk i rumpan för första gången på evigheter! 🤩 lite mysigt ändå :D

Igår alltså ben och rumpa (knäböj, utfall, höftlyft), en kort promenad och årets första dopp ☺💦

Idag siktar jag på en längre promenad och ett återhämtningspass, dvs lite foamroller och stretch.

Det kanske bara är jag men 90% av de gånger jag har träningsvärk så är det i rumpan. Undrar vad det beror på? Är det jag som tränar väldigt mycket baksida eller är det bara en muskel som man lättare får träningsvärk i? :D
 
Det kanske bara är jag men 90% av de gånger jag har träningsvärk så är det i rumpan. Undrar vad det beror på? Är det jag som tränar väldigt mycket baksida eller är det bara en muskel som man lättare får träningsvärk i? :D

Haha, ingen aning! :D Men att göra många utfall med en rumpa som varit väldigt i många månader är i alla fall ett ganska säkert sätt att få träningsvärk just där 😅
 
Jag har en dålig dag och gav mig ut på en rensa skallen-runda på lunchen. Det enda målet var att komma hem lite mindre ledsen, arg och frustrerad. Jag brydde mig inte om varken hastighet, distans eller tidsåtgång utan sprang snabbt när det kändes bra att springa och promenerade långsamt när det kändes bra att promenera. Allt med bästa arg-musiken (Muse) i hörlurarna. Drygt 5 km senare började jag känna mig lite mer harmonisk inombords, och nu när jag sitter här nyduschad med trötta ben och en stor cappuccino känns livet åtminstone lite lättare.
 
Blev 15 km med cykeln igår och 8,8 km idag. Får nog om jag ska klara min tjejvättern ge mig ut på en längre runda i helgen och ta en rejäl paus på mitten med fika och iallafall cykla runt tre-fyra mil en dag. Så likadant nästa lördag som är sista dagen att samla ihop sina 10 mil.

Har du några bra tips att dela med dig av @strawberrysylt för hur man bäst lägger upp en sån lång runda? Jag brukar cykla som mest runt 20 km en runda. Tänker dels för att man ska orka hela vägen och fylla på med energi och vatten på ett vettigt sätt?
 
1,2 mils promenad och nästan 19 000 steg idag. Plus en del cykling. Väldigt aktiv dag. Skulle städat också men då var energin slut. Blev lite väl mycket för kroppen som är i återhämtning efter Coronan så det får jag ta lärdom av, får plötsliga febertoppar så fort jag gjort mer än kroppen klarar och sen försvinner febern relativt snabbt.

Har satt mig och gjort en matplanering för att jag under Corona tiden helt tappat all vettig kosthållning. Nu ska det bli ordning här. Imorgon införskaffar jag mat och kör igång.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
88 942
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 567
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp