Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev 15 km med cykeln igår och 8,8 km idag. Får nog om jag ska klara min tjejvättern ge mig ut på en längre runda i helgen och ta en rejäl paus på mitten med fika och iallafall cykla runt tre-fyra mil en dag. Så likadant nästa lördag som är sista dagen att samla ihop sina 10 mil.

Har du några bra tips att dela med dig av @strawberrysylt för hur man bäst lägger upp en sån lång runda? Jag brukar cykla som mest runt 20 km en runda. Tänker dels för att man ska orka hela vägen och fylla på med energi och vatten på ett vettigt sätt?

Så kul med Tjejvättern :). Jag skulle skriva i din tråd på Fritid häromdagen, men hittade den inte och sen glömde jag det.
Har du fått ordning på appar och sånt?
Jag har laddat ner RaceOne och Runkeeper och det verkar funka iaf.

Haha, kul att du frågar mig om tips :p. Jag är långtifrån någon jättevan cyklist. Men kan tipsa om grupperna Cyklande tjejer och Cyklande tjejer -kostdiskussioner på fb :).

Men, jag kan ju självklart tipsa om de upptäckter jag gjort under mitt år som lvg-cyklist.

Det är väl typ;
- Är och drick innan du behöver, inte när du redan är trött. Jag skulle säga stanna hellre flera korta stopp än ett rejält.
- Ät och drick mycket, det blir mycket roligare om man är fylld av energi :). Ha goda saker med dig som du längtar till.

Ffa när jag cyklat långt (2 lopp på 12 mil och så VR 30 mil) har jag haft godis i två öppna kameraväskor som jag fäst på styret så jag kan äta samtidigt som jag cyklar :). Plus en styrväska med påfyllning. Plus att jag har sadelväska och ramväska.

Jag har två vattenflaskor på min cykel, de har räckt nu på mina ca 4,5 mils-rundor. Men jag funderar över hur jag ska lägga upp min Vättern nu... Har inte bestämt mig än, men eventuellt får det bli att jag försöker ställa ut vattenflaskor och ev nåt ätbart på ett ställe längs vägen dagen innan plus lägga rundan förbi min pappa (och ev min bror och mamma) och ha depå/er där. Tänker ev cykla ca 16 mil en dag (men får se hur jag gör) och sen kortare övriga dagar tills jag har mina 315 km 💪👊.
 
Senast ändrad:
Så kul med Tjejvättern :). Jag skulle skriva i din tråd på Fritid häromdagen, men hittade den inte och sen glömde jag det.
Har du fått ordning på appar och sånt?
Jag har laddat ner RaceOne och Runkeeper och det verkar funka iaf.

Haha, kul att du frågar mig om tips :p. Jag är långtifrån någon jättevan cyklist. Men kan tipsa om grupperna Cyklande tjejer och Cyklande tjejer -kostdiskussioner på fb :).

Men, jag kan ju självklart tipsa om de upptäckter jag gjort under mitt år som lvg-cyklist.

Det är väl typ;
- Är och drick innan du behöver, inte när du redan är trött. Jag skulle säga stanna hellre flera korta stopp än ett rejält.
- Ät och drick mycket, det blir mycket roligare om man är fylld av energi :). Ha goda saker med dig som du längtar till.

Ffa när jag cyklat långt (2 lopp på 12 mil och så VR 30 mil) har jag haft godis i två öppna kameraväskor som jag fäst på styret så jag kan äta samtidigt som jag cyklar :). Plus en styrväska med påfyllning. Plus att jag har sadelväska och ramväska.

Jag har två vattenflaskor på min cykel, de har räckt nu på mina ca 4,5 mils-rundor. Men jag funderar över hur jag ska lägga upp min Vättern nu... Har inte bestämt mig än, men eventuellt får det bli att jag försöker ställa ut vattenflaskor och ev nåt ätbart på ett ställe längs vägen dagen innan plus lägga rundan förbi min pappa (och ev min bror och mamma) och ha depå/er där. Tänker ev cykla ca 16 mil en dag (men får se hur jag gör) och sen kortare övriga dagar tills jag har mina 315 km 💪👊.
 
Så kul med Tjejvättern :). Jag skulle skriva i din tråd på Fritid häromdagen, men hittade den inte och sen glömde jag det.
Har du fått ordning på appar och sånt?
Jag har laddat ner RaceOne och Runkeeper och det verkar funka iaf.

Haha, kul att du frågar mig om tips :p. Jag är långtifrån någon jättevan cyklist. Men kan tipsa om grupperna Cyklande tjejer och Cyklande tjejer -kostdiskussioner på fb :).

Men, jag kan ju självklart tipsa om de upptäckter jag gjort under mitt år som lvg-cyklist.

Det är väl typ;
- Är och drick innan du behöver, inte när du redan är trött. Jag skulle säga stanna hellre flera korta stopp än ett rejält.
- Ät och drick mycket, det blir mycket roligare om man är fylld av energi :). Ha goda saker med dig som du längtar till.

Ffa när jag cyklat långt (2 lopp på 12 mil och så VR 30 mil) har jag haft godis i två öppna kameraväskor som jag fäst på styret så jag kan äta samtidigt som jag cyklar :). Plus en styrväska med påfyllning. Plus att jag har sadelväska och ramväska.

Jag har två vattenflaskor på min cykel, de har räckt nu på mina ca 4,5 mils-rundor. Men jag funderar över hur jag ska lägga upp min Vättern nu... Har inte bestämt mig än, men eventuellt får det bli att jag försöker ställa ut vattenflaskor och ev nåt ätbart på ett ställe längs vägen dagen innan plus lägga rundan förbi min pappa (och ev min bror och mamma) och ha depå/er där. Tänker ev cykla ca 16 mil en dag (men får se hur jag gör) och sen kortare övriga dagar tills jag har mina 315 km 💪👊.


Hmm blev något konstigt när jag skulle svara första gången.

Tack för svaret! Ska försöka tänka på det du skriver, då får det bli många korta pauser istället tror jag. Jag är lite för vinglig för att fixa att äta och cykla samtidigt, har inte så bra balans efter en ridolycka och det påverkar även cyklingen har jag märkt iallafall om jag släpper styret med ena handen. Försöker träna på att släppa en hand i taget ibland och det har blivit bättre men vore ju olyckligt om jag skulle cykla omkull redan första dagen ;) Men ska ju inte heller cykla några 10 mil på en dag så det behövs nog inte. Så det får nog bli en min ryggsäck istället med en del att äta. Har en underbar Osprey som jag älskar, har bra remmar för att avlasta ryggen och lagom stor för en dagsutflykt. 16 mil på en dag låter som en riktig utmaning!

Ja var nog ett tag sen jag själv skrev i tråden på fritid. Jag har Strava men funderar på att testa runkeeper imorgon för att se om jag bättre förstår mig hur jag ska ladda upp filer därifrån. Racerone har jag laddat ner på telefonen. I övrigt tycker jag att Strava har fungerat bra visserligen. Jag har funderat på att köpa ett sadelöverdrag med gel för att göra det lite mjukare men jag har haft det tidigare och tycker inte det har varit någon större skillnad. Men det kanske beror på vad man köper finns ju säkert av olika kvalité.

Jag hoppas att Vätternrundan fortsätter med denna digitala varianten som man kan göra hemma även i framtiden. Jag är inte riktigt människan som tränar för ett 10-milslopp men tycker det är en kul sporre i träningen att ha ett mål att sikta på. Tycker det är för ett stort projekt för att ta mig iväg också och cykla på annan ort för jag kan inte köra bil på grund av sjukdom.

Vi får titta in i denna tråden och peppa varandra under våra vätternrundor de kommande dagarna och nästa vecka även om vi har lite olika mål! Lycka till med din runda.
 
Blev 15 km med cykeln igår och 8,8 km idag. Får nog om jag ska klara min tjejvättern ge mig ut på en längre runda i helgen och ta en rejäl paus på mitten med fika och iallafall cykla runt tre-fyra mil en dag. Så likadant nästa lördag som är sista dagen att samla ihop sina 10 mil.

Har du några bra tips att dela med dig av @strawberrysylt för hur man bäst lägger upp en sån lång runda? Jag brukar cykla som mest runt 20 km en runda. Tänker dels för att man ska orka hela vägen och fylla på med energi och vatten på ett vettigt sätt?
Det är ju helt grymt att du cyklar på så mkt med en vanlig cykel! Det blir ju extremt mkt tuffare. Starkt jobbat! :bow::banana:
 
Jag hade missat att det var Global Running Day igår men blev upplyst av min klocka efter genomfört pass. Ngt rejält löppass blev det dock inte utan hade ett härligt återhämtningspass tillsammans med bästa löparkompisen, dvs hästen, i skogen. :love: Blev bara ca 3,5 km löpning och en massa gräspauser.:D Härligt varmt och soligt var det! Och extra härligt att inte flugor och myggor vaknat till liv riktigt ännu. Om en månad kommer samma runda vara betydligt mindre njutningsfull pga alla insekter. Så det gäller att passa på och njuta ordentligt nu!

Det är roligt också att se hur otroligt mkt mer folk det är ute i skogen nu sedan Coronan. Varenda gång jag är i skogen är det en påtaglig skillnad mot tidigare. Jättekul att se!
 
Det är roligt också att se hur otroligt mkt mer folk det är ute i skogen nu sedan Coronan. Varenda gång jag är i skogen är det en påtaglig skillnad mot tidigare. Jättekul att se!
Jag tycker det är alldeles för mycket folk i skogen jag. Det är bara om det är dåligt väder som jag får vara ensam 😆 Till och med när jag orienterade i söndags var det fullt med folk omkring mig för orienteringsklubben körde nybörjarkurs just då och i just det skogspartiet som jag valt för dagen...
 
Jag tycker det är alldeles för mycket folk i skogen jag. Det är bara om det är dåligt väder som jag får vara ensam 😆 Till och med när jag orienterade i söndags var det fullt med folk omkring mig för orienteringsklubben körde nybörjarkurs just då och i just det skogspartiet som jag valt för dagen...

Jag möter YTTERST sällan någon i skogen här, tack och lov! 😅
 
Hahaha jag tycker det är jättehärligt! Det är så ofta som det känns så ensamt när man springer där i vanliga fall. Men kan tänka @hvala att det nog är skillnad ändå utifrån var vi bor. Det jag tycker är mkt är kanske riktigt glest för dig. 😂
 
Idag blev det bara en kortare promenad och stretching. Tänker att jag har rätt tuffa dagar framöver med tjejvättern. Lite dålig timing att jag har två privatlektioner imorgon och tömkörningskurs på lördag. Men tänker att jag får ta cykeln in till stan och sen ta bussen ut till stallet så blir det iallafall en mil per dag fredag och lördag. Cykla hela vägen blir för tufft har drygt tre mil en väg. Har iallafall oljat kedjan och pumpat däcken idag.
 
Idag blev det bara en kortare promenad och stretching. Tänker att jag har rätt tuffa dagar framöver med tjejvättern. Lite dålig timing att jag har två privatlektioner imorgon och tömkörningskurs på lördag. Men tänker att jag får ta cykeln in till stan och sen ta bussen ut till stallet så blir det iallafall en mil per dag fredag och lördag. Cykla hela vägen blir för tufft har drygt tre mil en väg. Har iallafall oljat kedjan och pumpat däcken idag.

Det låter som om du förberett dig väl!

Jag har också gjort förberedelser, bett min kompis köpa godis och frukt åt mig idag. Men hade kollat på fel dag och det ska ju bli regn på lör när jag tänkt cykla långt :(.
Imorrn verkar det bli perfekt cykelväder, men då ska jag jobba först... Men får ta en lite kortare fast ändå rejäl tur på em/kv om det känns bra tänker jag 👊💪.

Lycka till!
 
Idag ska det bli skitväder så jag överväger att ge mig själv en lugn dag. Hästarna ska skos vid lunch så ingen ridning då och efter jobbet ska det som sagt regna rätt mycket. Men stretch och massage ska jag köra en omgång i alla fall. Hade tänkt träna idag men tror ryggen behöver en vilodag så tar det under helgen :)
 
Hahaha jag tycker det är jättehärligt! Det är så ofta som det känns så ensamt när man springer där i vanliga fall. Men kan tänka @hvala att det nog är skillnad ändå utifrån var vi bor. Det jag tycker är mkt är kanske riktigt glest för dig. 😂
Jag börjar lära mig nu att de finaste stråken ska undvikas kring lunch och efter 9 på helgerna. Inte för att jag tror det är någon smittrisk men det är så jobbigt att behöva sicksacka, hoppa över hundkoppel och (ibland) behöva ropa åt folk att lämna plats. Plus att vi haft en del insändare i lokaltidningen om att vi löpare borde visa respekt och hålla oss på löparbana eller inte springa alls under pandemin (logiken i det... :banghead:).

Det påminner mig förresten om när jag sprang orienteringstävling i Gamla stan bland alla turister för ett gäng år sedan. Då var det trångt på riktigt. Det är inte fullt så illa nu ☺️
 
Plus att vi haft en del insändare i lokaltidningen om att vi löpare borde visa respekt och hålla oss på löparbana eller inte springa alls under pandemin (logiken i det... :banghead:).
O_o hade ingen aning om att folk störde sig på löpare, mer än möjligtvis ryttare som möter löpare som kommer snabbt och tyst...
 
Det går så dåligt för mig nu. Tror det beror på järnbrist och ev. B12-brist också. Har köpt järn igen och börjat med och ska försöka ta mig till hc nästa vecka för B12-injektion... skulle ha fått den för flera månader sen men först kom sportloven och sen corona så jag har inte tagit mig dit. Tycker inte konditionen är vad den borde, men känner igen det sen brist förut. Har för mig att det blev bättre ganska snabbt sist så tänkte ta det lite lugnare ett tag och inte pressa kroppen så mycket nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
88 975
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 574
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp