Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Intensiv träningsmorgon idag. Först red jag lektion på hästen, cyklade sedan hem och bytte direkt om till träningskläder och sprang en runda för att sedan göra ett 15 min plankingpass. Tufft för både ben och core, men kände mig riktigt stark idag. Hade en sådan skön känsla i kroppen när jag sprang där musklerna var trötta men jag hade ordentligt med reserver för att kunna fortsätta i samma tempo och kämpa mig igenom tröttheten.
 
Promenad igår och två omgångar stretch :)

Idag har vi grejat en del ute hos kaninerna så har samlat drygt 6000 steg på det bara. Jag har fått en cykel efter makens mormor som jag tänkte ta en tur på nu om det hinns mellan skurarna.
 
Det där låter jättekul, men ändå jättehemskt!
Ja! Jag hade nog tyckt att det var lite mer roligt och lite mindre hemskt om jag hade gjort det en annan dag. Idag var varken hjärnan eller kroppen på topphumör så det blev mer att det handlade om att bara ta sig igenom det, kändes inte kul nånstans. Jag inledde med att tänka "okej, 3 rundor räcker definitivt idag!" vilket sedan blev 4, sen 5, och när jag ändå hade gjort 5 kunde jag ju lika gärna fortsätta hela vägen in i mål liksom :D
 
Har haft träningsuppehåll 1 vecka efter förra veckans magplask men ska försöka mig på träning imorgon. Gå till gymmet och känna efter där och då om jag vill springa eller träna styrka. Känner mig lite starkare i kroppen men ska verkligen ta det lugnt. Har ändå under "vilan" promenerat minst 1 mil per dag.

Vilket är mest skonsamt mot kroppen att börja med? Styrka eller löpning? Tänker spontant styrka i och med att jag belastar fler muskelgrupper än när jag springer och att löpning sliter på knän osv. Är jag helt fel ute?
 
Har haft träningsuppehåll 1 vecka efter förra veckans magplask men ska försöka mig på träning imorgon. Gå till gymmet och känna efter där och då om jag vill springa eller träna styrka. Känner mig lite starkare i kroppen men ska verkligen ta det lugnt. Har ändå under "vilan" promenerat minst 1 mil per dag.

Vilket är mest skonsamt mot kroppen att börja med? Styrka eller löpning? Tänker spontant styrka i och med att jag belastar fler muskelgrupper än när jag springer och att löpning sliter på knän osv. Är jag helt fel ute?
Huvudsaken när man är på väg tillbaka från sjukdom är ju att inte överbelasta hjärtat för mycket, så jag hade absolut satsat på lätt styrketräning och väntat ett tag till innan jag gav mig på konditionsträning.
 
Det blev noll träning för mig i helgen. Jag skyller på regn och att sonen fick tillbaka sin feber i lördags, men det är bara svepskäl för träna går alltid (om man är frisk).

I morse skulle jag ut och springa direkt jag vaknade men under tiden jag klädde på mig vaknade sonen och ville att jag skulle komma. Istället blev det 20 min sätesträning i vardagsrummet med pepp från 2-åring 🤩

Nu på kvällen fick jag äntligen springa. Sonen har varit feberfri hela dagen så han fick åka med i vagnen. Det blev 8,5 relativt lugna km. Konditionen finns men tydligen inte benstyrkan. Vaderna är fortfarande jätteslitna efter förra veckan. Måste komma i form! 💪
 
Tack för era tankar, då kör jag nog en lugn uppvärmning och lätta vikter eller joggar 2 km i väldigt lugnt tempo eller liknande. Äter hjärtmedicin för jag fick takykardi och sinus arytmi. Hade hög puls innan Coronan men när jag blev sjuk blev den ohållbart hög. Dock hanterbar nu när jag äter medicinen. Men vill vara försiktig ändå även om det varit stabilt ett tag nu. Så super lätt träning får det bli och känns det inte bra avbryter jag.
 
Tack för era tankar, då kör jag nog en lugn uppvärmning och lätta vikter eller joggar 2 km i väldigt lugnt tempo eller liknande. Äter hjärtmedicin för jag fick takykardi och sinus arytmi. Hade hög puls innan Coronan men när jag blev sjuk blev den ohållbart hög. Dock hanterbar nu när jag äter medicinen. Men vill vara försiktig ändå även om det varit stabilt ett tag nu. Så super lätt träning får det bli och känns det inte bra avbryter jag.
Du bör inte springa alls, är min åsikt. 2 km jogg är nog så mycket ansträngning för ett hjärta som har gått igenom det ditt hjärta har gjort på senaste. Du bör försöka hålla dig till icke pulshöjande träning och rådfråga läkare innan du ger dig på något annat.
 
Du bör inte springa alls, är min åsikt. 2 km jogg är nog så mycket ansträngning för ett hjärta som har gått igenom det ditt hjärta har gjort på senaste. Du bör försöka hålla dig till icke pulshöjande träning och rådfråga läkare innan du ger dig på något annat.
Oj, även lätt träning alltså? Har visserligen misslyckats varje gång jag försökt börja springa igen, att kroppen bara gett upp och vägrat röra sig, inte kunnat få ner någon luft och bara strejkat. Förra gången var det riktigt obehagligt då jag hade snörpts ihop så mycket i halsen att jag inte ens kunde få ner pulvret i inhalatorn i luftvägarna. Men jag tänkte att det kanske går att prova lite i taget, öka sakta nu när jag vilat lite. Jag brukar springa minst 6-10 km 2-3 gånger i veckan och är frustrerad över läget nu.


Idag var jag på gymmet 65 minuter men värmde upp med gång på löpband då jag kände att jag inte skulle klara att springa. Men styrketräningen gick jätte bra, kortade ner programmet lite för att inte ta ut mig för mycket och jag hade väldigt roligt. Höll koll på pulsen hela tiden och gick aldrig upp så mycket i puls att det vore medelintensiv eller högintensiv träning utan höll mig på lågintensiv. Pulsklockor är väldigt bra i min situation även till vardags.

Så styrka ska jag fortsätta med efter dagsform.
 
Men jädrar vad jag saknar att träna med riktiga vikter alltså! När jag blundar kan jag riktigt känna den underbara känslan av att svänga upp en rejäl skivstång ovanför huvudet och jag blev nästan lite tårögd av längtan när jag såg en video på Instagram igår på någon som körde tunga marklyft :o Hoppas hoppas hoppas att crossfit kan komma igång lite snart igen, och att jag då kan känna mig trygg i att gå dit.
 
Idag var jag glad över att ha fått lite bättre kondition från löpningen - tömkörde hästen och kunde låta honom trava på i en bra takt på raka spår :up:

Fortsatte med min plankingapp som vanligt men jag har en annan app för "fitness" och har följt deras 4 veckors utmaning ett tag. Problemet är att de passen är för korta och lätta så det ger inte så effektiv träning. Valde istället att göra ett av deras benpass, enligt appen skulle det ha varit 20 min träning, men det var mycket pauser mellan övningarna som jag hoppade över och landade på 12 min. Var helt ok, men det var deras tuffaste pass så behöver nog hitta något annat snart som ger lite mer utmaning och något att jobba mot.
 
Har kommit in i en period där jag känner mig lite deppig och har svårt att motivera mig till träning på egen hand. Stod som reserv på ett pass idag men kom inte med. Tänkte ta en cykeltur efter jobbet men hittills har jag inte tagit mig ut. Blåser och regnar och känns inte alls lockande. Vet inte vad jag ska göra för att rycka upp mig.
 
Känner mig lite lat och uttråkad men får acceptera att 2 timmar promenad hittills, en rejäl storhandling då vi var iväg över en timme, en kompisträff plus 65 minuters gym är ok, behöver inte göra jätte mycket mer idag. Har blivit så rastlös igen. Under Coronan kunde jag inte vara rastlös, uttråkad men ingen energi för att bli rastlös. Men nu är jag mitt intensiva jag igen. Mamma sa till mig idag att jag blivit så intensiv igen i allt jag gör och att allt ska ske direkt och hela tiden, att jag måste ner i varv innan det spricker och jag inte har något kvar. Funderar på om min bipolära sjukdom börjar svänga lite åt det hypomana eller maniska hållet för det tar aldrig slut om jag inte tar medicin. Finns det någon som känner igen det här?

Enda stilla och lediga tiden trimmade jag ena hunden i över en timme. Blev nu plötsligt utan göromål och vill träna igen. Suck. Det får räcka med en kvällspromenad idag och sen gym och långpromenad i skogen imorgon. Jag vet ju att vila också är bra men vill inte dra ner på vardagsmotionen även om jag tränar, då tar jag ju bort aktivitet istället för att lägga till.

Kan ni också bli rastlösa efter en aktiv dag? Jag har jätte svårt att ställa om från på knappen till av knappen. Blir som en hamster i ett hjul.
 
Har kommit in i en period där jag känner mig lite deppig och har svårt att motivera mig till träning på egen hand. Stod som reserv på ett pass idag men kom inte med. Tänkte ta en cykeltur efter jobbet men hittills har jag inte tagit mig ut. Blåser och regnar och känns inte alls lockande. Vet inte vad jag ska göra för att rycka upp mig.
Det är inte bara att rycka upp sig, det är inte så att du gör fel. Jag är bipolär och har väldigt stora svängningar. I en riktigt djup depression januari-maj fick jag ställa in större träningsmoment och fokusera på vardagen, gå promenader med hundarna och vardagsmotion, sänka kraven och att det inte går att prestera på max året runt, att depression också är en sjukdom. I vissa fall kan det vara bra att pusha för att komma igång men mina vårdkontakter sa att jag skulle fokusera på att få vardagen att gå ihop och ta ett avbrott från gym och löpning. Hur känner du? Orkar du med vardagsbestyr?

Vad tycker du om för aktivitet? Har du häst? Jag brukade ta med min ponny på löpturer på mer än en timme (anpassa efter kondition)så fick vi båda motion samtidigt och sparade tid. Springa/cykla till från ställen. Vara ute i god tid nästa gång du vill boka pass. Träna med nån. Jag tycker det är skönt att bestämma en pod jag vill lyssna på och som är vikt för träning och välja ut någon jag verkligen ser fram emot.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
88 961
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 570
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp