Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har sprungit 18,7 km idag! Men inte i ett sträck. Det hade blivit alldeles för mkt. Men sprang först en runda på 10,5 km. Sen transport-sprang jag till stallet vilket gav 4+4 (jag har mkt längre än så till stallet men brukar ofta parkera på lagom avstånd och springa dit). Det är för att jag har semester som jag har tid att göra så. Det skulle inte fungera till vardags. Men det är ett perfekt sätt att kunna få springa mkt under semestern. Känner mig inte ett dugg sliten i kroppen vilket jag ju garanterat skulle ha gjort om jag hade sprungit allt på en gång. Så just nu känns träningslivet väldigt härligt trots extremt mga regntunga turer den senaste tiden. 😍
 
Har kommit in i en period där jag känner mig lite deppig och har svårt att motivera mig till träning på egen hand. Stod som reserv på ett pass idag men kom inte med. Tänkte ta en cykeltur efter jobbet men hittills har jag inte tagit mig ut. Blåser och regnar och känns inte alls lockande. Vet inte vad jag ska göra för att rycka upp mig.
Vädret är ju inte inbjudande nej. Jag släpper alla krav på prestation när det är dåligt väder och springer runt i snigelfart. För då blir jag inte så påverkad av vinden och regnet. Försöker jag prestera blir jag totalt uppgiven. Så kan det hjälpa att tänka att du bara ska ta en kort, lugn tur? Likaså tycker jag det hjälper mkt att ta fram en ny bra spellista eller ngt bra/spännande att lyssna på (podd/bok) när motivationen är låg. Då kan jag ge mig ut bara för att få lyssna.

Hoppas det släpper snart. ❤️
 
Känner mig lite lat och uttråkad men får acceptera att 2 timmar promenad hittills, en rejäl storhandling då vi var iväg över en timme, en kompisträff plus 65 minuters gym är ok, behöver inte göra jätte mycket mer idag. Har blivit så rastlös igen. Under Coronan kunde jag inte vara rastlös, uttråkad men ingen energi för att bli rastlös. Men nu är jag mitt intensiva jag igen. Mamma sa till mig idag att jag blivit så intensiv igen i allt jag gör och att allt ska ske direkt och hela tiden, att jag måste ner i varv innan det spricker och jag inte har något kvar. Funderar på om min bipolära sjukdom börjar svänga lite åt det hypomana eller maniska hållet för det tar aldrig slut om jag inte tar medicin. Finns det någon som känner igen det här?

Enda stilla och lediga tiden trimmade jag ena hunden i över en timme. Blev nu plötsligt utan göromål och vill träna igen. Suck. Det får räcka med en kvällspromenad idag och sen gym och långpromenad i skogen imorgon. Jag vet ju att vila också är bra men vill inte dra ner på vardagsmotionen även om jag tränar, då tar jag ju bort aktivitet istället för att lägga till.

Kan ni också bli rastlösa efter en aktiv dag? Jag har jätte svårt att ställa om från på knappen till av knappen. Blir som en hamster i ett hjul.
Du kanske skulle göra en träningsplan, eller ännu hellre följa en som någon annan tagit fram, så att du har ett mål med träningen och vet när det är tillräckligt. Det är inte rimligt att du efter 2 h promenad och 65 min gym (fattade jag rätt?) känner dig lat och tycker att du måste träna mer. Det är inte en dålig träningsmängd utan snarare 200% av en vanlig träningsmängd. Och du har nyss varit jättesjuk! Du måste vara rädd om dig. Om du inte klarar att kontrollera det här själv måste du försöka få hjälp med det. Och säkerställ att du äter tillräckligt, för din kropp måste få återhämta sig och bygga upp sig igen.
 
Idag var jag glad över att ha fått lite bättre kondition från löpningen - tömkörde hästen och kunde låta honom trava på i en bra takt på raka spår :up:

Fortsatte med min plankingapp som vanligt men jag har en annan app för "fitness" och har följt deras 4 veckors utmaning ett tag. Problemet är att de passen är för korta och lätta så det ger inte så effektiv träning. Valde istället att göra ett av deras benpass, enligt appen skulle det ha varit 20 min träning, men det var mycket pauser mellan övningarna som jag hoppade över och landade på 12 min. Var helt ok, men det var deras tuffaste pass så behöver nog hitta något annat snart som ger lite mer utmaning och något att jobba mot.
Min bästa träningsapp är Nike Training Club. Jag vet inte om det finns utmaningar men passen är riktigt bra och det finns väldigt många pass att välja på. Den appen använder jag när jag inte orkar tänka ut övningar själv.

Till min helkroppsstyrka har jag ett eget nedskrivet pass och kör cirklar med hjälp av appen Workout Timer som säger när jag ska träna och när det är vila.
 
Min bästa träningsapp är Nike Training Club. Jag vet inte om det finns utmaningar men passen är riktigt bra och det finns väldigt många pass att välja på. Den appen använder jag när jag inte orkar tänka ut övningar själv.

Till min helkroppsstyrka har jag ett eget nedskrivet pass och kör cirklar med hjälp av appen Workout Timer som säger när jag ska träna och när det är vila.

Tack för tips, ska spana in den! Jag har svårt att motivera mig om jag inte har någon/något som säger åt mig vad jag ska göra.
 
@Lillefrun Jag håller med @hvala, det låter verkligen inte sunt. Det du har gjort idag är extremt mycket för en fullt frisk person som inte återhämtar sig från drygt 3 månaders svår sjukdom och äter hjärtmedicin. Jag hade varit jättetrött, och fruktansvärt nöjd med mig själv, efter en sådan dag som du beskriver. Och då är jag alltså ung, ganska aktiv, hyfsat vältränad och frisk som en nötkärna.

Det låter för mig som att du bör försöka få hjälp med denna rastlöshet och känsla av otillräcklighet innan den får styra så pass mycket att den tar kål på dig. Det är jättebra att din mamma uppmärksammat beteendet och håller lite koll, men har du någon slags kontakt inom vården just nu som du kan ta hjälp av? Tills dess - finns det något du kan göra när du känner att rastlösheten slår till - se på TV, läsa en bok, sticka, baka eller vad som helst? Det finns ju saker man kan sysselsätta och distrahera sig med rätt länge utan att utsätta kroppen för fysisk ansträngning, menar jag.
 
Herregud, jag testade just Almenäspokalen (6 varv av 6 burpees, 20 knäböj, 10 armhävningar och 200 m löpning) för första gången. Kroppen är inte imponerad. :wtf:
Alltså jag har så mycket träningsvärk efter detta pass att jag nästan skäms :o Vet inte riktigt hur det kunde bli så, men kroppen visar med all önskad tydlighet att den inte var beredd på en sådan behandling i alla fall!
 
Det känns som att jag tränar och rör mig mindre än vad "andra" gör och mot vad jag brukar och vill och har lite svårt att veta vad som är lagom. Men när jag är igång i rutinerna jag hade innan Coronan kommer det kännas bra. Har lagt upp en grund med en sjukgymnast och ett program på gymmet med en instruktör.

Försöker öka på lite i taget och ta det steg för steg och mitt mål är ändå att vara aktiv men med balans. Träna 2 dagar i veckan på gymmet, vartefter springa 1-2 gånger i veckan men just nu ska jag prova lite Zumba och yoga och köra lite hemmaträning så träning 3-5 dagar i veckan varav vissa pass väldigt lätta. Det är väl ganska lagom?

Och vardagspromenaderna med hundarna så klart men dom finns ju alltid.
 
Tack för tipset om Nike-appen @hvala !

Lät den sätta ihop ett fyraveckors program åt mig med 3-4 pass i veckan med fokus på styrka utan vikter, tror att det kommer att kännas rätt lagom tillsammans med mina 3 löppass.

Efter att några av er här i tråden skrivit om lugna löprundor för att njuta så bestämde jag mig för att ta det lugnt på min runda i morse och joggade mina 7x4 min. Nu ikväll körde jag första styrkepasset och det var tufft men kul, kändes skönt att ta i lite!

Imorgon blir det ingen träning, bara en lugn uteritt, tror att dagens träning kommer att kännas i musklerna :p
 
Jag har sprungit 18,7 km idag! Men inte i ett sträck. Det hade blivit alldeles för mkt. Men sprang först en runda på 10,5 km. Sen transport-sprang jag till stallet vilket gav 4+4 (jag har mkt längre än så till stallet men brukar ofta parkera på lagom avstånd och springa dit). Det är för att jag har semester som jag har tid att göra så. Det skulle inte fungera till vardags. Men det är ett perfekt sätt att kunna få springa mkt under semestern. Känner mig inte ett dugg sliten i kroppen vilket jag ju garanterat skulle ha gjort om jag hade sprungit allt på en gång. Så just nu känns träningslivet väldigt härligt trots extremt mga regntunga turer den senaste tiden. 😍
Det låter på dina senaste inläggen som att du är i ett bra flow med träningen :banana: Härligt!
 
Styrketräning med fokus på ben och rumpa stod på schemat idag för mig. Mycket fokus på muskelkontakt och mindre på intensitet - oftast brukar mina pass vara tvärtom :p Det var svettigt och det kändes som att jag kom åt de muskler jag ville riktigt bra, så jag är nöjd! :)

Passet tog ca 40 minuter och utöver det blev det en promenad på 30 minuter i morse. Känns som en rätt bra och lagom dag i mitt liv! Det enda problemet med att träna på lunchen är att jag blir så vansinnigt sömnig! Träning, dusch och sedan mat är värsta sömnpillret för mig :o Nåja, ska hälla i mig en kopp kaffe eller två och försöka jobba undan lite mer nu!
 
Bestämde mig för att prova att springa lite eftersom kroppen känts pigg och bra ett tag och det var underbart! Jag tog ett kort pass som lätt hade kunnat dubblas men vill ge mig själv en lugn start och oj vad mycket hormoner och energi som frisattes, blev jätte glad och sprudlande av energi. Har promenerat 2 timmar och 50 minuter också så idag har det varit en aktiv dag men med slöande däremellan. Haft koll på pulsen och hjärtat hela tiden och det har hållt sig på perfekt nivå hela tiden.
 
Det känns som om träningen börjar komma igång äntligen, senaste 90 dagarna har jag loggat 33 pass och senaste två veckorna fyra pass i veckan 😁. Det är lite pilligt för jag som egentligen tränar bäst eftermiddag /kväll har lagt om träningen till morgon./förmiddag pga covid då det nästan folktomt på gymmet. Jag är själv inte orolig för smitta men då jag jobbar med riskgruppen så vill jag ta det säkra före det osäkra. Sen är det skönt att vi numera har ordentligt med skyddsutrustning.
Är inne på sista veckan på SL BB schema och kommer troligen starta om samma schema när det klart.
 
Ridning och cykeltur blev det igår utöver vanlig vardagsmotion :)
Slog även några golfbollar när vi var hos mina föräldrar igårkväll. Pappa hade några skruttbollar som vi slog ut i sjön och jag verkar ha svingen kvar för jag träffade de flesta riktigt bra:D
 
Jag brukar träna hemma ibland, med många övningar med pilatesboll, styrka med ganska många olika moment med loopbands och vanliga träningsband och vanliga hederliga övningar som crunches, sneda sit ups, plankan och ska prova squats och knäböj.

Jag har ju definitivt inte samma motstånd som i maskinerna på gymmet men räknas det ändå som träning? Sist höll jag på i 40-45 minuter men har kortare pass också som kanske tar 20 minuter. Ger det samma resultat eller behöver man tunga vikter? Jag vill bli stark och vältränad men har ju inte som mål att få stora muskler utan bara må bra.
 
Tränat 30 min både igår och idag. Hittade mig till Chloe Ting och tycker än så länge efter 4 pass att det passar mig utmärkt. Skönt att se och bli tillsagd vad och hur länge man ska göra det och vad på vilka dagar :D :angel: Träningsvärk i magen efter gårdagen.

Nu har jag testat första dagen på Chloe Tings 2 week shred challenge. Jag trodde jag skulle dö när hon ba "Nu ska vi göra bicycle crunch :) " i slutet. Liksom du skojar? Då dör jag ju! :D

Skämt åsido så vad det skitjobbigt, men det kändes precis så där skitjobbig som det ska vara. Jag kommer nog köra hela 2 veckors programmet sen när jag kommer hem från sommarstugan :up: Skönt när man är så där helt slut att som du säger - ha någon som talar om vad man ska göra och hur länge. Lättare att kötta på liiite till då :angel:
 
Nu har jag testat första dagen på Chloe Tings 2 week shred challenge. Jag trodde jag skulle dö när hon ba "Nu ska vi göra bicycle crunch :) " i slutet. Liksom du skojar? Då dör jag ju! :D

Skämt åsido så vad det skitjobbigt, men det kändes precis så där skitjobbig som det ska vara. Jag kommer nog köra hela 2 veckors programmet sen när jag kommer hem från sommarstugan :up: Skönt när man är så där helt slut att som du säger - ha någon som talar om vad man ska göra och hur länge. Lättare att kötta på liiite till då :angel:

Haha ja alltså jag har haft bra med träningsvärk efter varje pass :angel: och då är jag inte otränad (men inte tränat så specifikt på många år).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
88 979
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 575
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp