Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Virtuellt lopp hade varit kul om det inte vore för att jag inte börjat springa än efter graviditeten :laugh: Tänkte börja smyga igång superförsiktigt under april-maj :) Dottern är snart 5 månader.

Har glömt av att skriva i tråden men kan rapportera bästa träningsveckan på SÅ LÄNGE! :love: Har gått med i ett 2 veckors bootcamp online med mammaträning - 3 ggr i veckan styrka och kondition! Såå skönt att få ta i och träna lite mer ordentligt, äntligen :) Bebis har varit medgörlig också så det är ju bra :D

Nu längtar jag bara efter lite tyngre vikter och lite löpning men en sak i taget!

Många kan man även gå :up:
Just detta inka-lopp får du använda av simning, cykel, osvbara du tar dig framåt
 
Jag tillbringade förmiddagen i stallet och knatade ihop 10 000 steg innan klockan ens hunnit bli 11. Det blev ingen ridning då hästkraken trampat av sig en sko, men ett par timmars stalljobb, ryktning och allmänt hästgos blev det. Så nyttigt för själen att bara låta tiden gå och njuta av den friska luften!

Imorgon satsar jag på mer frisk luft och ska köra ut på landet och hitta någon trevlig vandringsled att gå. Det ser ut att bli en jättefin vårdag, så jag ser väldigt mycket fram emot detta! :)
 
Fantastiskt dag idag! Började dagen med att rida båda hästarna sen hämta ved i skogen, klyva ved, gå till tjärnet uppe i skogen här och grilla korv och sen sitta ute i solen och mysa. Fitbiten visar 20563 steg och snart ska jag gå ut och fixa det sista hos djuren sen blir det soffläge.
 
Jag har sprungit 5,2 km i strålande solsken och härlig vårvärme! Heeeelt magiskt!!! 😍 Lyckades hålla högt tempo (lyssnade på hårdrock 💪😂) men ändå känsla av att inte gå för fullt. Var inte plågsamt på ngt vis. Däremot måste jag numera dela in det i korta etapper (springa fram till tex stenen. Sedan nytt kort mål när jag kommit dit) för att inte bryta av. Trots att jag springer i ganska bekväma tempon. Skulle verkligen behöva lite sällskap när jag springer. En liten hare att jaga hade inte varit fel. 😂
 
Jag har sprungit 5,2 km i strålande solsken och härlig vårvärme! Heeeelt magiskt!!! 😍 Lyckades hålla högt tempo (lyssnade på hårdrock 💪😂) men ändå känsla av att inte gå för fullt. Var inte plågsamt på ngt vis. Däremot måste jag numera dela in det i korta etapper (springa fram till tex stenen. Sedan nytt kort mål när jag kommit dit) för att inte bryta av. Trots att jag springer i ganska bekväma tempon. Skulle verkligen behöva lite sällskap när jag springer. En liten hare att jaga hade inte varit fel. 😂

Mitt pers på 5 km är satt med hare :laugh: Det gjorde susen :up:
 
Åh hej, fyra pass på fyra dagar! Lagom sliten men väldigt nöjd. En eller två dagars vila nu och sen på't igen. Jobbar för att bli mindre beroende av maskiner och köra mer och mer med fria vikter. Introducerade gående utfall idag. Min balans är kass så får börja helt utan vikt bara för att få in rörelsen.
 
Ni som gymtränar: Vad har ni för skor?
Jag har ett par äldre, billiga löparskor just nu (det var det som fanns i garderoben) och har förstått att det inte är optimalt. Har märkt att PTn är lite av en prylnörd så jag litar inte riktigt på hans råd i just den här frågan ;)
 
Oj vad jag har gått idag! Och gått, och gått, och gått. Vi hamnade på heeelt fel ställe (tips från coachen: lita inte på Google Maps när det kommer till de skotska högländerna) och höll på att ställa in hela vandringsprojektet, men i sista sekund stötte vi på en lokalbo (ett rent under med tanke på att det bokstavligen fanns tre hus i hela byn där vi hamnade :laugh:) som kunde tipsa om en trevlig slinga på drygt 2 mil som gick genom bergen och bort till nästa sjö. Det visade sig vara en riktigt trevlig tur, även om det inte alls var vad vi hade ställt in oss på. Men det var oerhört vackert, helt okej underlag och inga supertuffa stigningar så vi hann njuta riktigt mycket av det fina vädret och utsikten! Pausade både en och två gånger, och andra gången låg vi kvar i säkert en halvtimme och bara solade och njöt :love:

Stronachlachar 2.jpg


Imorgon ska jag låta benen vila, förutom en kort morgonpromenad, och istället köra ett överkroppspass med våra hemmavikter som levererades idag! :bump:

Skriver ner en veckoplan för första gången på ett tag, det känns som att jag kan behöva skapa lite mer struktur för min träning nu när det känns som att resten av livet/världen är lite upp och ner!

Måndag: 1x promenad + överkroppspass
Tisdag: 2x promenad, annars vila
Onsdag: 1x promenad, HIIT-pass hemma
Torsdag: 1x promenad, yogapass hemma
Fredag: 1x promenad, löprunda till utegymmet
Lördag: Stallet
Söndag: Vila
 
Ännu en fantastisk dag och jag är såå tacksam över att ryggen gått med på allt jag velat göra den här helgen bara jag tänkt mig för på vissa områden 🙏 Idag har det blivit vedklyvning, trädgårdsarbete, stallarbete, skogspromenad, ridning och styrketräning. Maken ska få smörja ryggen med liniment nu och sen ska jag sova skönt🥰
 
Ännu en fantastisk dag och jag är såå tacksam över att ryggen gått med på allt jag velat göra den här helgen bara jag tänkt mig för på vissa områden 🙏 Idag har det blivit vedklyvning, trädgårdsarbete, stallarbete, skogspromenad, ridning och styrketräning. Maken ska få smörja ryggen med liniment nu och sen ska jag sova skönt🥰
Wow, så himla härligt att du verkar ha hittat ett sätt att få den att hålla sig nöjd! :banana:
 
Måndag är löpning, och just nu intervaller. Blev 2 km på ca 15 minuter, vilket innebar gång och löpning i både olika tempon och tekniker. Imorgon är det styrka och överkropp, hur det ska gå med 2 barn och en hund vet jag inte än. Men jag funderar på att låta ett barn spela dator och det andre får spela på surfplattan :angel:
 
Ni som gymtränar: Vad har ni för skor?

Jag har ett par äldre, billiga löparskor just nu (det var det som fanns i garderoben) och har förstått att det inte är optimalt. Har märkt att PTn är lite av en prylnörd så jag litar inte riktigt på hans råd i just den här frågan
När jag fortfarande "bara" tränade vanlig styrketräning på gym tränade jag med vanliga löparskor. Det är kanske inte heeelt optimalt eftersom de ju är uppbyggda och grejer, men jag kände aldrig att jag tränade tillräckligt hårt eller med tillräckligt "viktiga" mål för att meritera att lägga ut x antal hundralappar på ett par lyftarskor. Har heller aldrig fått kommentarer om mina skor från någon av de PT:s jag tränat med under åren. Min uppfattning är att man ska vara nere på ganska mycket detaljnivå för att behöva speciella skor, jag tror att man kommer rätt långt även med ett par vanliga träningsskor. Men det finns säkert massor av folk som tycker annorlunda!

För crossfit har jag investerat i ett par särskilda skor som är gjorda för att funka som både löparskor (dock inte för några längre distanser, men det är aldrig ett problem för mig :p) och lyftarskor. Jag köpte dem främst eftersom det är rätt många tunga samt tekniskt svåra lyft i crossfit och då kände jag att ett par skor som är plattare än löparskor behövdes.

Känner du att du vill köpa ett par skor skulle jag rekommendera den sortens skor som jag har, tror de kallas crosstraining-skor. Reebok Nano är ett exempel på modell. De är väldigt användbara och man kan ofta hitta de äldre årgångarna för en billig(ish) peng! :up:
 
Måndag är löpning, och just nu intervaller. Blev 2 km på ca 15 minuter, vilket innebar gång och löpning i både olika tempon och tekniker. Imorgon är det styrka och överkropp, hur det ska gå med 2 barn och en hund vet jag inte än. Men jag funderar på att låta ett barn spela dator och det andre får spela på surfplattan :angel:
Känner på mig att dina barn och du kommer att uppskatta det där träningspasset lika mycket, fast kanske på lite olika sätt :D
 
Två promenader och ett överkroppspass går in på motionskontot idag! :up: Passet la jag upp som följer:

1. 5 inchworms + 10 burpees som uppvärmning. 3 varv.
2. Farmers walk med 25 kg i varje hand, 3x30 meter
3. Bänkpress med hantlar, 3x10
4. Hantellyft till sidan och framåt, 3x8
5. Armhävningar, 3x7
6. Militärpress med hantlar, 3x8

Det tog inte särskilt mycket tid och kändes lagom just idag! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
88 730
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 510
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp