Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
När jag fortfarande "bara" tränade vanlig styrketräning på gym tränade jag med vanliga löparskor. Det är kanske inte heeelt optimalt eftersom de ju är uppbyggda och grejer, men jag kände aldrig att jag tränade tillräckligt hårt eller med tillräckligt "viktiga" mål för att meritera att lägga ut x antal hundralappar på ett par lyftarskor. Har heller aldrig fått kommentarer om mina skor från någon av de PT:s jag tränat med under åren. Min uppfattning är att man ska vara nere på ganska mycket detaljnivå för att behöva speciella skor, jag tror att man kommer rätt långt även med ett par vanliga träningsskor. Men det finns säkert massor av folk som tycker annorlunda!

För crossfit har jag investerat i ett par särskilda skor som är gjorda för att funka som både löparskor (dock inte för några längre distanser, men det är aldrig ett problem för mig :p) och lyftarskor. Jag köpte dem främst eftersom det är rätt många tunga samt tekniskt svåra lyft i crossfit och då kände jag att ett par skor som är plattare än löparskor behövdes.

Känner du att du vill köpa ett par skor skulle jag rekommendera den sortens skor som jag har, tror de kallas crosstraining-skor. Reebok Nano är ett exempel på modell. De är väldigt användbara och man kan ofta hitta de äldre årgångarna för en billig(ish) peng! :up:

Stort tack för svar! Jag hade inte heller funderat över skoval om det inte var för att de nuvarande börjar bli slitna. Jag är väl halvseriös med träningen men jävligt ny fortsatt så lyftarskor blir det inte (än). Däremot gärna något lite styvare än det jag har nu. Ska kika på crosstraining-varianterna :up:Jag har en prylnördig perfektionist till PT så detaljnivån är redan uppnådd ;)
 
Fyllde på träningsvärken igår med ett styrkepass :D Är ju inne på vecka 2 av 2 på bootcampträningen, efter det är slut så ska de köra en ny omgång men på 4 veckor. Funderar på att haka på det också, så najs att få köra pass med instruktör som pushar trots att det är på distans.
 
Ni som gymtränar: Vad har ni för skor?
Jag har ett par äldre, billiga löparskor just nu (det var det som fanns i garderoben) och har förstått att det inte är optimalt. Har märkt att PTn är lite av en prylnörd så jag litar inte riktigt på hans råd i just den här frågan ;)
Jag tränar i platta skor, i alla fall om jag ska köra marklyft, knäböj och liknande. Tycker att det är stadigare än löparskor. Men jag har aldrig skaffat skor som är gjorda för det - Converse eller liknande funkar bra för mig :)
 
Jag fick ett litet ryck igår och började träna på headstands :p jag har alltid ogillat att vara uppochner (ville inte ens göra kullerbyttor när jag var liten) men det var kul faktiskt! Följde Adriene's video på Youtube och den kändes väldigt trygg och grundlig samt att man byggde upp till ett headstand från marken uppåt. Jag tänkte fortsätta att öva på det den kommande tiden tillsammans med crow pose och half moon - de är alla yogapositioner som jag skyr för att jag är så dålig på dem så det hade varit kul att komma över det.

Sen har jag märkt en grej som inte direkt är träningsrelaterad men som måste vara relaterad till kost och det är att min hud har blivit sjukt len och mjuk :love: har aldrig varit såhär len i hela mitt liv. Min kille är väldigt intresserad av kost och sen någon månad tillbaka har han sett till att vi får i oss så gott som alla näringsämnen varje dag (genom att bl. a. lägga till olika nötter och frön, makrill, och spenatsmoothies). Kul när man märker skillnad av att göra såna förändringar!
 
Jag tränar i platta skor, i alla fall om jag ska köra marklyft, knäböj och liknande. Tycker att det är stadigare än löparskor. Men jag har aldrig skaffat skor som är gjorda för det - Converse eller liknande funkar bra för mig :)

Jag ska invitera skoförråden. Tror tyvärr inte jag har några platta skor som inte används utomhus. En del, tex marklyft, går ju att göra barfota också så behovet är väl inte jättestort - om det inte vore för att nuvarande börjar bli väl slitna. Jag kikar just nu på sk "träningsskor" som verkar vara en mer allround (och billigare) variant.
 
Idag är det vilodag, och jösses vilken seg kropp idag. Det märks att kroppen är ovan vid det nya träningsschemat, och speciellt att springa mer regelbundet.

Måndag= Löpintervaller
Tisdag = Styrka, överkropp
Torsdag=Träningsgrupp i löpning
Lördag= Styrka helkropp

Fick frågan igår om jag inte tappade motivationen någon gång. Jo, det finns flera dagar som jag mest vill sitta ner eller sova men jag vet av erfarenhet att väntan på motivation leder ingen vart. Det är mitt pannben när det är tufft som ger resultaten.
 
Jag ska invitera skoförråden. Tror tyvärr inte jag har några platta skor som inte används utomhus. En del, tex marklyft, går ju att göra barfota också så behovet är väl inte jättestort - om det inte vore för att nuvarande börjar bli väl slitna. Jag kikar just nu på sk "träningsskor" som verkar vara en mer allround (och billigare) variant.
Kan vara värt att kolla medan du letar efter ett mer permanent par :) jag tvättade upp ett par gamla Converse när jag började lyfta, funkade skitbra.
 
Igår blev det ridning på lunchen och på kvällen styrketräning. Känns riktigt bra nu! Jag har lagt till en väldigt försiktig magövning till mitt program och tänkte sakta börja träna mer core. Men det krävs en del av ryggen så jag börjar försiktigt. Jag stretchar fortfarande varje dag och har köpt hem heat lotion som jag tycker funkar bra.

Idag ska jag rida på lunchen och ikväll eventuellt promenad. Får se vad klockan är när jag och dottern är klara med de andra två hästarna osv.
 
Idag var det ett cardiopass, puh! :D Dock med paus i mitten för amning och lite lek, min coach kan tyvärr inte vänta om nöden kallar :laugh:

Ska gå en promenad i eftermiddag också, det blåser ganska ordentligt så jag måste verkligen bestämma mig, hatar blåst :p
 
Hur håller ni motivationen uppe?
Helt enkelt hur får ni träningspassen gjorda även när det känns motigt? Den där mentala sparken i röven som ser till att man faktiskt tränar när man ska :D
 
Hur håller ni motivationen uppe?
Helt enkelt hur får ni träningspassen gjorda även när det känns motigt? Den där mentala sparken i röven som ser till att man faktiskt tränar när man ska :D

Personlig tränare och en träningsform där man kan mäta/se resultat. Jag ska inte riktigt ropa hej än då jag fortfarande är ny men såhär bra här jag aldrig fått till träningen innan. Och då har jag testat och misslyckats väldigt många gånger innan. Min självbild har varit att jag är svag, okoordinerad och med dålig kondis. Det har varit självklarheter sen jag var 7 år och inte hängde med på knattedanslektionerna, och något jag inte trodde att jag kunde ändra på.

Att jag alls testade med PT och gymträning var för att jag vet att jag är en ögontjänare av rang. Har jag en lärare, instruktör, etc som jag respekterar och gillar så kan jag jobba väldigt hårt för den personen. Det har jag gjort med lärare i skolan och för förebilder inom hästvärlden och jag hoppades kunna hitta en PT som kunde ge samma inspiration. Jag har ADD och är otroligt beroende av yttre strukturer som jag behöver hjälp med att upprätthålla - återigen är PTn ovärderlig. Att gymträning ger mätbara och (till en början) snabba resultat är bara en bonus för mitt otåliga belöningssystem.

Tillägg: Är man någon där fysisk aktivitet inte kommer naturligt så får man leta i andra delar av livet och försöka hitta vad man behöver för att fortsätta med något som man inte är bra på eller som inte är jätteroligt. Varför gör man de tråkigare uppgifterna på jobbet? Varför diskar man?
 
Senast ändrad:
Hur håller ni motivationen uppe?
Helt enkelt hur får ni träningspassen gjorda även när det känns motigt? Den där mentala sparken i röven som ser till att man faktiskt tränar när man ska :D
Jag försöker tänka på på hur skönt det är när det är gjort samt på vilken jättetjänst jag gör min kropp genom att stärka den och hålla mig aktiv. Med tanke på hur mycket som kroppen ställer upp på dag ut och dag in förtjänar den att jag ger lite extra kärlek och skapar de bästa förutsättningar jag kan för att den ska hålla sig frisk och glad! Jag vet också att jag mår mycket bättre mentalt när jag håller igång med träning, så bara det i sig är en stor motivationsfaktor för mig. Sedan brukar det hjälpa att sänka tröskeln rejält också - att tänka att all träning är bättre än ingen träning alls, den bästa träningen är den som blir av, osv...
 
Oj vad jag har gått idag! Och gått, och gått, och gått. Vi hamnade på heeelt fel ställe (tips från coachen: lita inte på Google Maps när det kommer till de skotska högländerna) och höll på att ställa in hela vandringsprojektet, men i sista sekund stötte vi på en lokalbo (ett rent under med tanke på att det bokstavligen fanns tre hus i hela byn där vi hamnade :laugh:) som kunde tipsa om en trevlig slinga på drygt 2 mil som gick genom bergen och bort till nästa sjö. Det visade sig vara en riktigt trevlig tur, även om det inte alls var vad vi hade ställt in oss på. Men det var oerhört vackert, helt okej underlag och inga supertuffa stigningar så vi hann njuta riktigt mycket av det fina vädret och utsikten! Pausade både en och två gånger, och andra gången låg vi kvar i säkert en halvtimme och bara solade och njöt :love:

Visa bifogad fil 47424

Imorgon ska jag låta benen vila, förutom en kort morgonpromenad, och istället köra ett överkroppspass med våra hemmavikter som levererades idag! :bump:

Skriver ner en veckoplan för första gången på ett tag, det känns som att jag kan behöva skapa lite mer struktur för min träning nu när det känns som att resten av livet/världen är lite upp och ner!

Måndag: 1x promenad + överkroppspass
Tisdag: 2x promenad, annars vila
Onsdag: 1x promenad, HIIT-pass hemma
Torsdag: 1x promenad, yogapass hemma
Fredag: 1x promenad, löprunda till utegymmet
Lördag: Stallet
Söndag: Vila
Men åh vad fint 😍. Och jag är vansinnigt avundsjuk på snöfritt! Framför allt kombinationen berg och snöfritt.
 
Jag körde dagens hemmapass från crossfit idag, men ändrade lite utefter de förutsättningar jag har här hemma i mitt ytterst provisoriska och hastigt improviserade hemmagym.

Tanken var att man skulle börja med att springa 3 km, men eftersom vi bara får gå ut en gång om dagen där jag bor och jag redan använt den gången till en morgonpromenad i morse, gjorde jag istället:

10 burpees
10 knäböj
5 armhävningar

3 rundor, ingen vila emellan.

Sedan:

1a: 8 split squats med hantlar
1b: 8 enbensmarklyft med hantel

4 rundor, ingen vila emellan.

2: Tabata knäböj (20 sekunders jobb, 10 sekunders vila) x8
3: Tabata fällkniven x8

4a: Mountain climbers 3x 30 sekunder
4b: Höftlyft med hantel 3x15

5: Crab walk med gummiband runt knäna 3x30 sekunder

Det tog inte mer än en dryg halvtimme, men jag var igång nästan hela tiden och var ganska svettig och mör efteråt. :)

Imorgon blir det vila med undantag för morgonpromenad samt lite rörlighetsövningar under arbetsdagen, och på fredag satsar jag på lunch-yoga. På söndag ska jag ge mig ut och springa!
 
Aaaah jösses alltså!

Jag verkar som sagt ha tappat det alldeles. Men visst, jag ska ju ligga lågt träningsmässigt och högt ätmässigt, så jag sköter mig ju egentligen som jag ska 👍.
Jag cyklar till och från jobbet (de senaste dagarna i extrem motvind!), det är den motion jag fått på sistone.

Det blåser sjukt mycket här nu för tiden! Men, jag hade velat ta en liten springtur snart! Heja heja!

Minns inte vem som skrev det @Saigon ? , men att ha 10 eller 5 km som val för ett virtuellt lopp den 13/4 vore bra känner jag. Jag har inte sprungit en meter på... typ 8 veckor så :/...
Vi blir 4 iallafall då? :bump: jag, @Saigon @Hoarfrost och @Bexzor ?

Kanske vi skulle startat en egen tråd om detta och se om fler vill vara med? :)
Jag har inte hört nån annanstans om nån vill vara med, men vore kul med en "Buke-loppet"-medalj? :)
 
Jag vet inte vad jag tycker om gymmets corona-strategi. Var inne i bokningsappen för att boka rörlighetspass på lördag och ser att de lagt "crossfit"-pass fem dagar i veckan på de bästa träningstiderna :confused: Om man nu ska undvika att komma för nära folk och inte ta i samma saker mer än nödvändigt, hur tänker man när man klumpar ihop 10-15 pers på 20 kvadrat som ska rotera redskap mellan sig i 60 min? Jag gissar att de lagt in de passen istället för något annat (och hoppas för mitt liv att det inte är någon bestående lösning :nailbiting:) men fattar inte hur dessa pass kan innebära lägre smittrisk än de vanliga gympapassen?
 
Minns inte vem som skrev det @Saigon ? , men att ha 10 eller 5 km som val för ett virtuellt lopp den 13/4 vore bra känner jag. Jag har inte sprungit en meter på... typ 8 veckor så :/...
Vi blir 4 iallafall då? :bump: jag, @Saigon @Hoarfrost och @Bexzor ?

Kanske vi skulle startat en egen tråd om detta och se om fler vill vara med? :)
Jag har inte hört nån annanstans om nån vill vara med, men vore kul med en "Buke-loppet"-medalj? :)
Jag är definitivt med :D starta ny tråd vore bra, så det syns ordentligt. :up: Buke-loppet :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
88 733
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 511
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp