Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här med träning går trögt just nu, motivationen tryter. Rejält. Men i morse hoppade jag upp lite motiverad av vädret. Underbar tur blev det!
05680909-BCD3-4548-AC14-20BE96724DB1.jpeg

skidor på igen och då blir allt så mycket roligare igen 😁 Det är fem månader sedan jag i den föregående tråden lade ut en bild från samma ställe, det var dagen innan julafton och knappt ljust, fast klockan var 12. I dag klockan sju var ljuset lite annars 😁
blir en tur i morgon också sedan ska skidorna få sig en omgång sommarparaffin, fast vem vet de kanske åker fram i juni när jag åker upp igen. Våren är verkligen sen här på 66:e nordliga breddgraden
 
Så där kan jag också få i perioder. Upplever också att det inte försvinner av vila. Så jag brukar bara vänta ut det (och hålla vila som planerat).
Känns betryggande att höra att det inte är något konstigt! Nu har jag vilat i två veckor ganska exakt så jag tänkte prova på ett lättare träningspass idag eller imorgon och se hur det känns
 
Det här med träning går trögt just nu, motivationen tryter. Rejält. Men i morse hoppade jag upp lite motiverad av vädret. Underbar tur blev det!
Visa bifogad fil 51156
skidor på igen och då blir allt så mycket roligare igen 😁 Det är fem månader sedan jag i den föregående tråden lade ut en bild från samma ställe, det var dagen innan julafton och knappt ljust, fast klockan var 12. I dag klockan sju var ljuset lite annars 😁
blir en tur i morgon också sedan ska skidorna få sig en omgång sommarparaffin, fast vem vet de kanske åker fram i juni när jag åker upp igen. Våren är verkligen sen här på 66:e nordliga breddgraden
Men gud var härligt! Vart bor du egentligen? :love:
 
Jag äter troligtvis för lite just nu för jag är konstant hungrig. Undrar om någon har tips på vad jag bör lägga till i min kost? Jag har ökat träningsmängden och strypt allt godis, kakor, efterrätter, snacks och andra onyttigheter m.m. och alla drycker utom vatten och te då jag behöver gå ner i vikt just nu. Smög sig på lite väl mycket vikt när vi inte bodde hemma under åtta veckor på grund av stamrenovering och lägenheten vi hyrde hade ett lite halvbra utrustat kök att laga mat i. Blev mycket utemat och så som inte alltid är jättenyttigt.

Jag dricker ca tre liter vatten per dag så tror inte jag har hungerskänsla för att jag dricker för lite.

Igår åt jag:
frukost keso ca 120 gram, en banan , osötad musli 30 gram
Mellanmål äpple
Lunch en portion basmatiris, tre bräckta kasslerskivor, sås gjort på krossade tomater, lök, vitlök, olja ett krm socker och ett krm chiliflakes samt sallad gjord på gurka, sallad, tomat och groddar.
Mellanmål päron
EFtermiddagen så åt jag lite keso och musli innan jag skulle ut och cykla,
cyklade fem kilometer med både upp- och nerförsbackar höll medelhastighet på 14 km/timme så inte jättefort.

Åt efter det ett kokt ägg, en knäckemacka med ost samt keso.

Idag har jag ätit samma frukost som igår med tillägg för ägg och en knäckemacka då jag inte kände mig mätt.

Totalt den här veckan har jag cyklat 14 kilometer samt red en ganska svettig dressyrlektion i måndags kväll i ordinarie grupp. Förra veckan körde jag fyra pass på friskis, power hour två gånger, skivstång en gång och skivstång intervall en gång. Den här veckan blir det mest cykling och sen ska jag rida två privatlektioner imorgon och ridkurs med två pass om dagen lördag och söndag.
Du är hungrig för att du går på kaloriunderskott. Det är det som är så svårt (för de flesta) med att gå ner i vikt, att trotsa kroppens hungersignaler. Sen kanske du äter onödigt kalorisnålt men det går inte att säga utifrån vad du skriver. Försök hålla ut och se vad som händer. Ät mer om du känner att du måste/vill.
 
Tack för svaren @Araminta @hvala jag är medveten om att jag går på ett kaloriunderskott men har gjort såna här driver förr med nyttigare mat och mer träning. Då har jag inte känt mig hungrig hela tiden som jag gör nu. Men kanske får testa att lägga till något mer på kvällen . Tänker nog köra kaloriräknare en period för att få koll på exakt hur mycket jag äter och hur fördelningen är mellan kolhydrater,protein o.s.v Ska se om jag hittar en bra app.
 
Det här med träning går trögt just nu, motivationen tryter. Rejält. Men i morse hoppade jag upp lite motiverad av vädret. Underbar tur blev det!
Visa bifogad fil 51156
skidor på igen och då blir allt så mycket roligare igen 😁 Det är fem månader sedan jag i den föregående tråden lade ut en bild från samma ställe, det var dagen innan julafton och knappt ljust, fast klockan var 12. I dag klockan sju var ljuset lite annars 😁
blir en tur i morgon också sedan ska skidorna få sig en omgång sommarparaffin, fast vem vet de kanske åker fram i juni när jag åker upp igen. Våren är verkligen sen här på 66:e nordliga breddgraden
Åh, jag funderade på skidor idag men kände mig trött och har inte kommit iväg. Måste nog imorgon 😍.
 
Tack för svaren @Araminta @hvala jag är medveten om att jag går på ett kaloriunderskott men har gjort såna här driver förr med nyttigare mat och mer träning. Då har jag inte känt mig hungrig hela tiden som jag gör nu. Men kanske får testa att lägga till något mer på kvällen . Tänker nog köra kaloriräknare en period för att få koll på exakt hur mycket jag äter och hur fördelningen är mellan kolhydrater,protein o.s.v Ska se om jag hittar en bra app.
Appar är bra. Spontant tänkte jag när jag läste att lite mer fiber och protein kanske mättar mer. Just keso ger mig exakt noll mättnadskänsla O_o Men jag är typ världens sämsta på banta osv :D
 
Benpass med PTn idag och vi klurar kring vari min oliksidighet ligger. Det är något med höger höft/lår men det är inte helt tydligt. I utfall så gör jag rörelsen bättre till höger jmf med vänster men tycker själv att högern känns vingligare. Jag kan göra höftöyft på häl med ett ben rakt ut åt båda håll utan sidoskillnad. I musslan är höger svagare. Knäböjen är lite dagsformsberoende, idag var ett bättre pass men jag får tänka på att sätta mig ner mittemellan fötterna och inte skjuta över höften till vänster. Vi tror att det är svaghet i höger framsida lår och möjligen även minskad rörlighet i den sidan.

Vi testade lite olika och gick bla tillbaka till benpressen och jobbade med gå sakta ner och explosivt upp. Det tog på framsida lår! Testade även kettelbell svingar och jag höll på att ramla omkull första gången :rofl: Jättekul när man väl hittar rörelsen! Vi ska köra något helkeoppspass med bara kettelbells någon gång. Jag tycker att det vi gjort hittills varit himla skoj!
 
Eftersom Hjärnan sa att jag aldrig skulle kunna springa 4,2 kilometer på under 30 minuter ute i skogen, tog jag med herr hjärna ut.
Snörade på trailskorna och tänkte att ok nu får vi se här om du har fog för din tråkiga negativitet, Herr Hjärna.

Sprang en runda med mycket jävliga backar, hälften i skogen. Med ben som var så trötta så trötta så. Var tvungen att stanna till en liten stund och stretcha en muskel som krampade. När 30 minuter hade gått hade jag sprungit 4,37. Ha! Där har du jäkla neggo-hjärna! :D:p

Förstår inte varför Herr Hjärna ska förstöra för oss jämt. :cautious:
 
Appar är bra. Spontant tänkte jag när jag läste att lite mer fiber och protein kanske mättar mer. Just keso ger mig exakt noll mättnadskänsla O_o Men jag är typ världens sämsta på banta osv :D

Tack för svaret! Keso har alltid gett mig väldig hög mättnadskänsla så det är säkert olika. Brukar oftast äta frukost runt 06.30 och sen klara mig fram till lunch om jag har ätit keso, frukt och krossat knäckebröd eller osötad musli till. Men jag kanske får kolla också på om jag kan få in mer fiber och proteiner i min kost också, tänker att jag kan få en bra överblick om jag använder app ett tag om det är snett fördelat mellan kolhydrater, fibrer och protein bl.a. Så justera utifrån det. Behöver också eventuellt öka kesomängden kanske lite då jag dragit ner på den och den innehåller ju inte så många kalorier.
 
Tack för svaret! Keso har alltid gett mig väldig hög mättnadskänsla så det är säkert olika. Brukar oftast äta frukost runt 06.30 och sen klara mig fram till lunch om jag har ätit keso, frukt och krossat knäckebröd eller osötad musli till. Men jag kanske får kolla också på om jag kan få in mer fiber och proteiner i min kost också, tänker att jag kan få en bra överblick om jag använder app ett tag om det är snett fördelat mellan kolhydrater, fibrer och protein bl.a. Så justera utifrån det. Behöver också eventuellt öka kesomängden kanske lite då jag dragit ner på den och den innehåller ju inte så många kalorier.

Jag köper keso med extra protein (kostar exakt lika mycket som den vanliga på ica). Om det kan vara något :)
 
Ingen regelrätt träning idag men däremot 23 000 steg, varav de flesta med barn på ryggen 💪 Även en del trädgårdsarbete med grävning och jordsäcksbärande. Trött i fötter, rygg och baksida lår 👌 I morgon planerar jag ett lite längre löppass, yay! Ska också rida på kvällen.
 
Jag äter troligtvis för lite just nu för jag är konstant hungrig. Undrar om någon har tips på vad jag bör lägga till i min kost? Jag har ökat träningsmängden och strypt allt godis, kakor, efterrätter, snacks och andra onyttigheter m.m. och alla drycker utom vatten och te då jag behöver gå ner i vikt just nu. Smög sig på lite väl mycket vikt när vi inte bodde hemma under åtta veckor på grund av stamrenovering och lägenheten vi hyrde hade ett lite halvbra utrustat kök att laga mat i. Blev mycket utemat och så som inte alltid är jättenyttigt.

Jag dricker ca tre liter vatten per dag så tror inte jag har hungerskänsla för att jag dricker för lite.

Igår åt jag:
frukost keso ca 120 gram, en banan , osötad musli 30 gram
Mellanmål äpple
Lunch en portion basmatiris, tre bräckta kasslerskivor, sås gjort på krossade tomater, lök, vitlök, olja ett krm socker och ett krm chiliflakes samt sallad gjord på gurka, sallad, tomat och groddar.
Mellanmål päron
EFtermiddagen så åt jag lite keso och musli innan jag skulle ut och cykla,
cyklade fem kilometer med både upp- och nerförsbackar höll medelhastighet på 14 km/timme så inte jättefort.

Åt efter det ett kokt ägg, en knäckemacka med ost samt keso.

Idag har jag ätit samma frukost som igår med tillägg för ägg och en knäckemacka då jag inte kände mig mätt.

Totalt den här veckan har jag cyklat 14 kilometer samt red en ganska svettig dressyrlektion i måndags kväll i ordinarie grupp. Förra veckan körde jag fyra pass på friskis, power hour två gånger, skivstång en gång och skivstång intervall en gång. Den här veckan blir det mest cykling och sen ska jag rida två privatlektioner imorgon och ridkurs med två pass om dagen lördag och söndag.
Jag tycker spontant att det ser lite fettsnålt ut. Fett är det som mättar allra bäst och längst tycker jag och keso är ju känt för att vara just fettsnålt. Hade jag varit du så hade jag testat att byta ut keson mot helfet grekisk yoghurt till frukost. Jag kollade och det blir 30 kcal mer per 100 gram, men betydligt mer fett vilket lär ge en bättre mättnadskänsla. Ett annat alternativ är att köra hälften keso och hälften grekisk yoghurt, eller att lägga till en näve nötter/mandlar av något slag vilket också bidrar med lite nyttigt fett.
 
Jag tycker spontant att det ser lite fettsnålt ut. Fett är det som mättar allra bäst och längst tycker jag och keso är ju känt för att vara just fettsnålt. Hade jag varit du så hade jag testat att byta ut keson mot helfet grekisk yoghurt till frukost. Jag kollade och det blir 30 kcal mer per 100 gram, men betydligt mer fett vilket lär ge en bättre mättnadskänsla. Ett annat alternativ är att köra hälften keso och hälften grekisk yoghurt, eller att lägga till en näve nötter/mandlar av något slag vilket också bidrar med lite nyttigt fett.

Tack för tipsen, ska fundera lite på detta då om jag kan lägga till lite mer fett av något slag. Grekisk yoghurt är ju jättegott. :) Men hade ärligt talat inte kollat kalorierna och har kört på keso så länge och tycker det är gott så har inte funderat över alternativen eller ens att det skulle vara för lite fett. Annars får det bli nötter eller mandlar på morgonen.

Har iallafall ätit en portion pasta med tomatsås efter cyklingen förut, blev 9 kilometer idag. Tränar ju inför min tjejvättern där jag ska göra 10 mil på den vecka.
 
Jag måste nog iallafall försöka komma tillrätta med hungerskänslan för jag klarar inte av att vara konstant hungrig hela tiden då kommer det nog att sluta med att jag vräker i mig onyttig mat eller något annat kontraproduktivt. Har till och med vaknat mitt i natten och varit hungrig den senaste veckan och det är ju inte riktigt normalt.
 
Två ridpass, en långpromenad i skogen med familjen, styrketräning och ett pass med rullen och bollen. Blev en aktiv dag :up: Även kört shettisen men det blir ju inte så mycket motion för mig mer än att man grejar med henne före och efter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
88 730
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 510
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp