Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänkte att jag skulle springa en snabb 5 km imorse efter 2 km uppvärmning. Jag älskar ju att springa när det är varmt och brukar kunna prestera ungefär som vanligt. Startade i kontrollerad fart. Kändes helt ok i ett par minuter. Sen bara anföll värmen mig och det gick långsammare och långsammare och långsammare... Och när jag hade 1,5 km kvar så tog det tvärstopp. Jag pallade inte en minut till. Så jag ställde mig en stund i skuggan innan jag släpade mig hem. Misstänker att jag hade druckit för lite helt enkelt.

Imorgon funderar jag på att ta ett riktigt lugnt lite längre pass. Om det känns bra.
 
Ibland går det inte som planerat. Hästen blev rädd för en sprinkler när vi red ut ikväll och mitt knä kom i kläm mellan honom och en staketstolpe. Stöveln är söndertrasad men benet verkar ha klarat sig bra och jag sitter med is på knät nu och hoppas att det inte svullnar upp så mycket. Det gjorde rätt ordentligt ont så länge jag satt i sadeln men bättre när vi kom tillbaka till stallet och jag kunde röra mer på benet så hoppas på att det går över snabbt. Men det lär inte bli någon löpning i morgon.
 
Jag har drabbats av total energiförlust i kroppen, helt dränerad. Kände lite igår eftermiddag/kväll men idag kan jag knappt gå. Har fått gå flera korta promenader för klarar bara 10 minuter i sträck och jag känner redan dom första stegen att benen vill vika sig och dom är tunga som bly och det är som ett motstånd mot benen och jag har ont i huvudet också.

Får prioritera vad jag ska lägga energin på vilket varit att ta mig till apoteket och gå med hundarna. Då är inte träningen prio ett utan att hundarna får komma ut är det viktigaste, dom är dock ganska nöjda med mindre promenadtid i värmen.

Hade tänkt träna styrka på gymmet men det ställs in för det finns inte en chans att klara av det. Eventuellt kör jag lite lugn hemmaträning och låter kroppen vila helt från intensiv träning några dagar, kör igång igen på söndag eller måndag om kroppen känns ok. Känns tråkigt när jag precist kommit igång. Vet inte om jag gick ut för hårt med träningen, om det är värmen, om jag inte fått i mig tillräckligt eller vad det kan vara eller om det är en blandning.

Vila från löpning och styrketräning på gymmet minst 2 dagar, mer om det behövs. Ska se om det finns något yoga pass istället.
 
Hittade ett pass med funktionell träning på måndag och då kan man ju vara med på egna vilkor. Så det blir vila hela helgen förutom lite träning med band, pilatesboll och styrka med bara kroppsvikt och sen egen träning eller funktionell träning på måndag. Då har jag säkert återhämtat mig.

Är det fler som får så här ibland? Att kroppen strejkar helt?
 
Eventuellt kör jag lite lugn hemmaträning och låter kroppen vila helt från intensiv träning några dagar,
Tycker faktiskt inte du ska köra nån hemmaträning, oavsett om det beror på värmen eller tidigare sjukdom så signalerar ju kroppen vila.

Min kropp ville inte alls för någon månad sedan. Jag anade att det berodde på järnbrist och tog det lugnt och käkade järn. För nån vecka sedan var benen blytunga när jag skulle springa, tror det var värme och sovit och ätit för dåligt. Jag avbröt det passet och några dagar senare var benen superpigga.

Om det är bekvämlighet eller lathet finns ju en mening med att pressa sig, men jag tror inte det är så med dig. Lyssna på kroppen, gör du inte det så kommer du heller inte få framsteg.
 
Oki, vad tråkigt! (eller det behöver det väl inte va iofs :p) men kul med cyklingen då iaf!

Vårt lokala cykel-lopp Siljan Runt blir en virtuell variant i år, det hade du kanske gillat? Man får en dalahäst som/istället för medalj :) Jag tror inte man får dela upp det på flera dagar, men kortaste loppet är 7 mil, det tror jag du fixat!
Jag hade tänkt cykla 16, men nu när jag inte får/kan det, så hoppas jag få/kunna vara med på 7 mil virtuellt iaf, tänkte ta det sakta som en kul grej 😊.


Hmm kanske skulle fundera på det, verkar ju inte som man behöver mäta med en app eller liknande som för Vätternrundan. Så är väl lite öppet för tolkning om man kan dela upp det eller inte tänker jag. Jag tror 7 mil med min cykel på en dag riskerar att bli något för tufft i år. Har inte riktigt den grundträningen i år med cyklingen tror jag. Har en kronisk sjukdom så jag får tänka mig för lite hur jag belastar mig själv och min kropp.
 
Lyckades halta upp till stallet i morse och skritta ut en kort runda, och tänkte gå en promenad med maken när han slutat jobba (och sedan belöna mig med sangria). I övrigt har jag hållit mig stilla och i skuggan, det är alldeles för varmt för mig. Nästa vecka ska det bli svalare igen så dags att få lite mer ordning på träningen. Knäet verkar ha klarat sig bra så räknar med att vara igång som vanligt om ett par dagar igen :)

@Mineur Visst bor du i Glasgow? Hoppas du och dina nära är ok!
 
Jag har drabbats av total energiförlust i kroppen, helt dränerad. Kände lite igår eftermiddag/kväll men idag kan jag knappt gå. Har fått gå flera korta promenader för klarar bara 10 minuter i sträck och jag känner redan dom första stegen att benen vill vika sig och dom är tunga som bly och det är som ett motstånd mot benen och jag har ont i huvudet också.

Får prioritera vad jag ska lägga energin på vilket varit att ta mig till apoteket och gå med hundarna. Då är inte träningen prio ett utan att hundarna får komma ut är det viktigaste, dom är dock ganska nöjda med mindre promenadtid i värmen.

Hade tänkt träna styrka på gymmet men det ställs in för det finns inte en chans att klara av det. Eventuellt kör jag lite lugn hemmaträning och låter kroppen vila helt från intensiv träning några dagar, kör igång igen på söndag eller måndag om kroppen känns ok. Känns tråkigt när jag precist kommit igång. Vet inte om jag gick ut för hårt med träningen, om det är värmen, om jag inte fått i mig tillräckligt eller vad det kan vara eller om det är en blandning.

Vila från löpning och styrketräning på gymmet minst 2 dagar, mer om det behövs. Ska se om det finns något yoga pass istället.
Jag håller med @Niyama, jag tycker att det låter som att du behöver vila från allt vad träning heter ett tag. Promenader är mer än tillräckligt när man, som du, återhämtar sig efter en extremt lång period med extremt svår sjukdom. Försök att tänka på det som att din kropp har jobbat 120% 24 timmar om dygnet de senaste tre månaderna - då behöver den vila, vila och mera vila. Jag förstår att det är sjukt frustrerande och jobbigt, men du behöver verkligen ge kroppen det här och lyssna på den ännu mer än nånsin.
Lyckades halta upp till stallet i morse och skritta ut en kort runda, och tänkte gå en promenad med maken när han slutat jobba (och sedan belöna mig med sangria). I övrigt har jag hållit mig stilla och i skuggan, det är alldeles för varmt för mig. Nästa vecka ska det bli svalare igen så dags att få lite mer ordning på träningen. Knäet verkar ha klarat sig bra så räknar med att vara igång som vanligt om ett par dagar igen :)

@Mineur Visst bor du i Glasgow? Hoppas du och dina nära är ok!
Jadå, ingen fara med oss! Tack för omtanken :heart Hotellet ligger rätt långt från där vi bor men däremot väldigt nära både sambons och mitt kontor, så idag var det ännu skönare än någonsin att jobba hemifrån!

Hoppas att benet fortsätter att krya på sig, låter inte som någon kul upplevelse!
 
Lite svalare hos oss idag, så jag tog mig i kragen och tränade lite efter jobbet. 1,3 km rask löpning som uppvärmning följt av 3 varv av pausade goblet squats + musslan i superset och 3 varv av utfall bakåt i superset med marklyft. Avslutade med en omgång av Bring Sally Up-utmaningen.

Utöver detta har det blivit en promenad på ca 2 km samt 15 minuters rörlighetsövningar på lunchrasten då jag känt mig ovanligt stel i nacke och bröstrygg denna veckan.

Nu blir det indisk mat, glass och slappande i soffan resten av kvällen! :d
 
Jag körde en lugn mil i värmen igårmorse. Det var heeeelt underbart! :love: Dels för värmen men dels för att jag på senaste tid (som mga ggr förr) tappat bort de lugna rundorna där man inte behöver anstränga sig. Att bara få rulla på. Så det var underbart att få genomföra ett sådant pass och bara njuta. Nu ska jag bli bättre på att lägga in dem regelbundet igen i träningen eller rättare sagt, att genomföra dem, för de ligger ju där i mina scheman. Det är bara jag som har en förmåga att hoppa över dem och köra ngt annat. Men det ska bli skärpning på det nu.
 
@Niyama och @Mineur

Ni har nog rätt i totalt träningsstopp några dagar och sen får jag träna försiktigt sen. Kroppen skulle ju inte strejka så här utan anledning. Mår lite bättre idag, kan iaf röra benen så tog mig till affären och nu ska jag ut med hundarna. Det får bli lugna hundpromenader och sen vila. Frustrerande när jag längtat efter träningen i flera månader men allt har ju sin tid. Träningen finns kvar
 
Jag körde en repris på gårdagen och sprang samma miltur. Noterade att det finns enormt mga fler träningscyklister i området än vad det finns löpare. Mötte typ 5-6 cyklister (och 2 turister som hade hyrt sådana där låga cyklar som gör att det ser ut som att det är barn som kommer cyklandes) mot bara en enda löpare (eller jag tror hon skulle springa men hon stod och snackade med en kille). Känns överlag som att cyklingen har börjat få ett uppsving. I övrigt var det jobbigt mkt trafik (turister) på vägavsnitten. Vissa kör förbi utan att hålla ut en millimeter. Jag undrar hur de resonerar. De flesta kör dock ut ordentligt. Får se om jag kör ett snabbare pass imorgon eller om jag håller vila.
 
Okej nu känner jag av värmen! Seg och klibbig och trött då jag inte sover som jag brukar. Hoppas på väderomslag imorgon så att det är uthärdligt på gymmet när jag ska köra ben. Gjorde mitt yogapass närmare midnatt igår och det blir nog samma tidpunkt idag.
 
Joggade/gick 5 km igår, då jag hade anmält mig till world virtual run som var anordnat av KriXrun. 8500 deltagare där jag fick plats 244 av 415 på min distans, samt en gigantisk medalj.
I dag fick jag äntligen till lite styrketräning, som jag längtat efter att få lyfta och pressa men tiden och orken har inte riktigt funnits sen jag blev frisk.Har fokuserat på promenader och löpning.
 
Har börjat försöka maxa min cykelsträcka till affären i fart. Det är inte helt självklart att det går för det är inte cykelbana hela vägen och på flera ställen får man se upp för korsande bilväg. Men lyckades iallafall igår när det nästan inte var några bilar alls, fick bara stanna till på ett ställe. Kom upp i en maxfart på 25 kilometer/timme och snittfarten blev 20,6 km/timme. Sträckan tog 4 minuter och 52 sekunder. Har varit ett mål att komma under fem minuter så det var kul att uppnå! :)
 
Jag har ridit lektion varje dag måndag-lördag den här veckan och även om det varit roligt så var det också skönt igår att det var sista dagen. Jag är sååå trött! Orkar ingenting i den här värmen! Mitt normaltillstånd är genomsvettig, det bara forsar om mig vad jag än gör.

Jag tog barnen till lekparken på fm idag och passade på att jogga den lilla biten dit samt körde lite armhävningar och benstyrka medans barnen lekte. Det kändes jättehärligt i kroppen. Men så fort jag kom hem blev jag jättetrött och vill bara ligga och vila 😴
 
I går vid 8 ungefär gav jag mig iväg på kravlös löprunda. Hade noll planer förutom att jaga skugga och vind, samt lägga in att trycka på lite vid några tillfällen för att se om benen kanske kunde vara med på noterna igen.
Jag drog på mig knähöga löparstrumpor och blötte från knäna till anklarna - ett genidrag!

Benen var med, nästan helt återställda! Det blev att varannan kilometer tryckte jag på lite försiktigt och varannan joggade jag lite lugnare. Sjukt nöjd. Speciellt med en 500m backe där jag trots direkt solljus rätt på klarade att hålla 6.25 tempo hela vägen upp.

I dag blir det nog styrketräning igen. :up:
 
Vi har bonusväder idag! Var utlovat 21-22 gr och molnigt. Men vi har strålande solsken och 28 gr! Såååå härligt!! Så jag var tvungen att passa på och springa lite snabba intervaller! Svetten sprutade och musiken pumpade i öronen. :love: Orkade hålla i och hålla ungefär samma tempo i alla 10 intervallerna trots att jag sprang dem i rejält övertempo (mot vad jag skulle). Kändes sjukt konstigt att sen jogga hem i ett för mig då vilsamt tempo och upptäcka när jag tittade på klockan att jag sprang i ett helt overkligt (för mig) tempo! Så himla nöjd med passet!
 
Ett dressyrpass med äldsta hästen hann jag idag innan världens åskväder drog in. Planen var att den andra också skulle på ett dressyrpass. Får väl se hur det är senare idag. Ska träna också, kanske lika bra att göra det nu så blir det gjort :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
88 735
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 511
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp