Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har bonusväder idag! Var utlovat 21-22 gr och molnigt. Men vi har strålande solsken och 28 gr! Såååå härligt!! Så jag var tvungen att passa på och springa lite snabba intervaller! Svetten sprutade och musiken pumpade i öronen. :love: Orkade hålla i och hålla ungefär samma tempo i alla 10 intervallerna trots att jag sprang dem i rejält övertempo (mot vad jag skulle). Kändes sjukt konstigt att sen jogga hem i ett för mig då vilsamt tempo och upptäcka när jag tittade på klockan att jag sprang i ett helt overkligt (för mig) tempo! Så himla nöjd med passet!
O_o solsken och 28 grader hade jag sett som en god anledning att inte springa intervaller 😅. Men känslan låter härlig!
 
Var tokvarmt igår så bestämde mig på kvällen för att gå en led på fjället här hemma som är 15 km, första gången i år. Fläktade skönt när jag kom upp en bit och tänkte wow vilken fin tur det här blir. Men sen var det vatten, lera och snö som gjorde att jag fick gå omvägar hela tiden. Försöka kliva på stenar, leta efter någon möjlig väg. Ett vad som man brukar kunna ta sig över med skor fick jag ta av skorna. Till slut kom jag till ett parti med massor av snö, rinnande vatten under och brant på sidorna. Vågade inte gå över och verkade svårt att ta sig runt. Gav upp och vände hem. På drygt 3 timmar kom jag 10 km :meh:. Var så frustrerad av att hela tiden möta nya hinder, lyckas ta mig förbi och sen fick jag ändå vända istället för att gå den tänkta rundan.

Bild från när jag fortfarande var nöjd med svalkande vind och insektsfritt:
 

Bifogade filer

  • DSC_2349.JPG
    DSC_2349.JPG
    247,5 KB · Visningar: 17
Vi har bonusväder idag! Var utlovat 21-22 gr och molnigt. Men vi har strålande solsken och 28 gr! Såååå härligt!! Så jag var tvungen att passa på och springa lite snabba intervaller! Svetten sprutade och musiken pumpade i öronen. :love: Orkade hålla i och hålla ungefär samma tempo i alla 10 intervallerna trots att jag sprang dem i rejält övertempo (mot vad jag skulle). Kändes sjukt konstigt att sen jogga hem i ett för mig då vilsamt tempo och upptäcka när jag tittade på klockan att jag sprang i ett helt overkligt (för mig) tempo! Så himla nöjd med passet!
Härligt och bra kämpat! Håll fast vid den känslan 😀
 
Var tokvarmt igår så bestämde mig på kvällen för att gå en led på fjället här hemma som är 15 km, första gången i år. Fläktade skönt när jag kom upp en bit och tänkte wow vilken fin tur det här blir. Men sen var det vatten, lera och snö som gjorde att jag fick gå omvägar hela tiden. Försöka kliva på stenar, leta efter någon möjlig väg. Ett vad som man brukar kunna ta sig över med skor fick jag ta av skorna. Till slut kom jag till ett parti med massor av snö, rinnande vatten under och brant på sidorna. Vågade inte gå över och verkade svårt att ta sig runt. Gav upp och vände hem. På drygt 3 timmar kom jag 10 km :meh:. Var så frustrerad av att hela tiden möta nya hinder, lyckas ta mig förbi och sen fick jag ändå vända istället för att gå den tänkta rundan.

Bild från när jag fortfarande var nöjd med svalkande vind och insektsfritt:

Åh, påminner om när vi skulle upp till pappas stuga i fjällen och vandra. På ett fjäll med full skidanläggning (längd och alpint). Första helgen i maj. Inte så lyckat. Vi gick uppför fortfarande snötäckta alpinbackar och vadade igenom längdskidspår. Var ute i 6-7 timmar och jag begriper fortfarande inte varför vi inte vände O_o Men runt kom vi och det är en rätt bra historia såhär i efterhand :D
20180510_130308.jpg
 
Jag har gått till gymmet, insett att det var stängt (öppettiderna på hemsidan stämmer inte :down:) och gått hem igen. Lagom svettigt trots duggregn. Har storstädat lägenheten hela dagen och funderar nu på om det ska få räcka som motion idag, eller om jag ska ge mig på ett pilatespass som kompensation för det uteblivna gymmandet.
 
Jag har sprungit 30 minuter i sträck! :banana: Första gången sedan graviditeten (och det var ett tag innan dess också), 8 månader efter förlossning. SÅ NÖJD! 🥳🌟

Egentligen tänkte jag springa joggintervaller, springa så mycket som möjligt men ta gångpauser då och då under de 30 minuterna. Men så kändes det så bra så jag bara tuffade på och det var inte speciellt jobbigt. Lugnt och stadigt, hålla takten och andas lugnt. Sista fem minuterna var lite tyngre, då kom solen fram också. Men då hade jag bestämt mig för att springa hela vägen så jag kunde inte gärna ge upp :D

Så glad att kroppen känns så bra! Och glad att jag har investerat i alla dessa promenader för att stärka upp kroppen innan löpning. Knipträning och magaktivering är jag förstås också nöjd över att jag har tragglat 😅
 
Fick ställa in träningen, kass ryggdag.... Blir så himla besviken varje gång det är så här. Men försöker påminna mig själv om allt jobb jag gjort det senaste halvåret och som gjort att de kassa ryggdagarna inträffar mycket mer sällan nu än för någon måndag sen. Har gjort vad jag kan för att lindra nu och hoppas på en bättre dag i morgon.

Har ridit, städat och promenerat iallafall idag. Det var nog med facit i hand för mycket, men men.
 
Kan fortfarande inte göra mycket pga knät, men red markarbeteslektion imorse och hade så kul att jag glömde bort att jag hade ont. Hästen var dessutom superfin och glad :heart Ska rida dressyrlektion imorgon och hoppas på att kunna träna lite själv på eftermiddagen. Det är bara några dagar sedan jag skadade mig, men vill komma igång igen med träningen!
 
Jag har sprungit 30 minuter i sträck! :banana: Första gången sedan graviditeten (och det var ett tag innan dess också), 8 månader efter förlossning. SÅ NÖJD! 🥳🌟

Egentligen tänkte jag springa joggintervaller, springa så mycket som möjligt men ta gångpauser då och då under de 30 minuterna. Men så kändes det så bra så jag bara tuffade på och det var inte speciellt jobbigt. Lugnt och stadigt, hålla takten och andas lugnt. Sista fem minuterna var lite tyngre, då kom solen fram också. Men då hade jag bestämt mig för att springa hela vägen så jag kunde inte gärna ge upp :D

Så glad att kroppen känns så bra! Och glad att jag har investerat i alla dessa promenader för att stärka upp kroppen innan löpning. Knipträning och magaktivering är jag förstås också nöjd över att jag har tragglat 😅
Woop woop! :love: :banana::banana::bow:
 
Ryggen är inte bättre idag så det får bli lugnt för min del. Ska på massage i morgon, hoppas det kan hjälpa.

Men jag kan sammanfatta förra veckan med 8 ridpass, 2 styrkepass och 4 promenader utöver pyssle på gården och med djuren.
 
Jag har sprungit 30 minuter i sträck! :banana: Första gången sedan graviditeten (och det var ett tag innan dess också), 8 månader efter förlossning. SÅ NÖJD! 🥳🌟

Egentligen tänkte jag springa joggintervaller, springa så mycket som möjligt men ta gångpauser då och då under de 30 minuterna. Men så kändes det så bra så jag bara tuffade på och det var inte speciellt jobbigt. Lugnt och stadigt, hålla takten och andas lugnt. Sista fem minuterna var lite tyngre, då kom solen fram också. Men då hade jag bestämt mig för att springa hela vägen så jag kunde inte gärna ge upp :D

Så glad att kroppen känns så bra! Och glad att jag har investerat i alla dessa promenader för att stärka upp kroppen innan löpning. Knipträning och magaktivering är jag förstås också nöjd över att jag har tragglat 😅
Fy vad du är bra! :banana:
 
Jag vet inte riktigt vad som pågår i min kropp, men det verkar som att det enda den vill göra just nu är att vila. Jag fick jätteont i huvud & hals samt en kliande, stickande känsla i luftrören och bröstet framåt eftermiddagen igår. Var hängig och hade ingen aptit under resten av dagen och gick och la mig i sängen vid 20. Kände mig nästan som vanligt, om än lite mer energilös än vanligt, när jag vaknade i morse men nu under eftermiddagen har symptomen från igår återvänt. Trots att jag inte gjort någonting förutom att sitta på ändan och jobba. Känner mig jättetrött och vill bara lägga mig ner, trots att jag sovit i 10 resp 11 timmar de senaste nätterna och dessutom sov en stund på dagen igår.

En del av mig vill fortsätta träna som planerat för att "se vad som händer", men min förnuftiga sida säger att det inte vore schysst mot kroppen när den nu protesterar så tydligt. Jag tänkte ta en lugn promenad efter jobbet för att få lite luft, men annars ligger jag nog lågt i några dagar framöver.
 
Jag vet inte riktigt vad som pågår i min kropp, men det verkar som att det enda den vill göra just nu är att vila. Jag fick jätteont i huvud & hals samt en kliande, stickande känsla i luftrören och bröstet framåt eftermiddagen igår. Var hängig och hade ingen aptit under resten av dagen och gick och la mig i sängen vid 20. Kände mig nästan som vanligt, om än lite mer energilös än vanligt, när jag vaknade i morse men nu under eftermiddagen har symptomen från igår återvänt. Trots att jag inte gjort någonting förutom att sitta på ändan och jobba. Känner mig jättetrött och vill bara lägga mig ner, trots att jag sovit i 10 resp 11 timmar de senaste nätterna och dessutom sov en stund på dagen igår.

En del av mig vill fortsätta träna som planerat för att "se vad som händer", men min förnuftiga sida säger att det inte vore schysst mot kroppen när den nu protesterar så tydligt. Jag tänkte ta en lugn promenad efter jobbet för att få lite luft, men annars ligger jag nog lågt i några dagar framöver.
Inte exakt samma symtom men har fortfarande min enorma trötthet. Jag har försökt träna idag men det går bara inte. Tror på din förnuftiga sida gällande din situation.
 
Inte exakt samma symtom men har fortfarande min enorma trötthet. Jag har försökt träna idag men det går bara inte. Tror på din förnuftiga sida gällande din situation.
Ja verkligen, att lyssna på kroppen är viktigt så jag gör som den säger till mig! Lite läskigt att känna sig så otroligt orkeslös, men det antar jag att du kan relatera till rätt bra vid det här laget... :p
 
Jag vet inte riktigt vad som pågår i min kropp, men det verkar som att det enda den vill göra just nu är att vila. Jag fick jätteont i huvud & hals samt en kliande, stickande känsla i luftrören och bröstet framåt eftermiddagen igår. Var hängig och hade ingen aptit under resten av dagen och gick och la mig i sängen vid 20. Kände mig nästan som vanligt, om än lite mer energilös än vanligt, när jag vaknade i morse men nu under eftermiddagen har symptomen från igår återvänt. Trots att jag inte gjort någonting förutom att sitta på ändan och jobba. Känner mig jättetrött och vill bara lägga mig ner, trots att jag sovit i 10 resp 11 timmar de senaste nätterna och dessutom sov en stund på dagen igår.

En del av mig vill fortsätta träna som planerat för att "se vad som händer", men min förnuftiga sida säger att det inte vore schysst mot kroppen när den nu protesterar så tydligt. Jag tänkte ta en lugn promenad efter jobbet för att få lite luft, men annars ligger jag nog lågt i några dagar framöver.
Mot tröttheten kan du pröva att ta vätskeersättning om du inte redan gjort det. Varma dagar i kombination med träning och extra svettning gör en lätt urlakad. Och då blir man sjukt sänkt. Så kan vara värt att prova.
 
Skulle tränat idag men allt körde ihop sig med jobbet på eftermiddagen så det var bara att avboka för att inte stressa ihjäl mig. Har varit ute och cyklat nu på kvällen och jag känner mig jättestark. Har haft det lite motivet i cyklingen ett tag och blivit trött i uppförsbackar men cyklade på utan problem i uppförsbackarna idag. Har nog vilat lite mer än jag brukar från träningen. Nu blir det ridning resten av veckan har hyrt häst och funderar även på att hyra en häst till. Kan inte bli för mycket av det goda när man inte har egen då får man passa på när ridskolan har hyrvecka.:D:banana:
 
Bra att du lyssnar på kroppen @Mineur! Jag har också haft mycket trötthet på sistone. Kroppen svarar bäst om jag verkligen lägger mig och vilar när jag känner så. Vanligtvis blir jag piggare på kvällen sen och orkar göra i alla fall något litet.

Idag sprang jag ”på riktigt” för första gången på några veckor. Jättehärligt! 🤩 Det blev en kuperad slinga i skogen, 8,3 km totalt. Jag hade mer kondis kvar än jag hade trott, det var skönt att jag inte tappat så mycket 😊
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
88 734
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 511
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp