Träning, hälsa och kost II

Status
Stängd för vidare inlägg.

Trollunge

Trådstartare
En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som skriver mest i den kände att den inte alls representerade vårt fokus :p Mest är det träning det skrivs om men även om att skapa eller bibehålla hälsosamma vanor, både för kropp och själ :heart

Behövs det så mycket mer presentation? :D

Välkomna båda nya och gamla!
 
Och jag drar igång nya tråden med att berätta att jag körde dubbelpass igår på min lediga dag :p Först morgon-pass crossfit i boxen (mest ben) och sen på kvällen hängde jag med min ena syster till hennes gym och körde axlar, triceps och mage. Det var kul! Alltid roligt att köra något annat än man brukar, det var exempelvis väldigt länge sen jag körde något i en smithmaskin (militärpress) eller så specifika övningar för en muskelgrupp (tricep pull downs och skull crushers ex). Mage körde vi några övningar i TRX:en och nån plank-variant.
Känns definitivt i triceps och mage idag så det tog nog bra :up:

Idag blev det vila från träningen, ledig förmiddag och vi har fått nästan 2 dm snö hemma och det var så vackert i morse :love: Imorgon planerar jag ett morgon-pass igen!
 
Bra med ny tråd precis nu. Tänkte göra en omstart här nu i dagarna, så vad passar bättre än en ny tråd? Är ledig i helgen, så tänkte inte stressa/bråka med hästarna efter deras ofrivilliga vila här nu de dagar som är kvar innan helgen (jobbar onsdag och fredag), utan väntar in helgen och ett bättre schema nästa vecka. Försöker även öva mig på att se saken ur samma perspektiv som @zassoo (tror jag det var i alla fall?) skrev i slutet på förra tråden, tänka bort det där med jag borde. Och istället gå in för jag vill.
 
Jag tänkte försöka komma igång och träna på gymmet lite mer (just nu är jag enbart med på olika gruppass) och tänkte därför sätta ihop ett litet träningsprogram att följa. Tanken är att dela upp det i två halvkroppspass och varva mellan ca varannan dag. Eller något åt det hållet. Vad tror ni om dessa övningar till överkroppen och tycker ni att jag missar någon del? Axlarna behöver jag träna upp men har lite svårt att hitta övningar som funkar.

Bröstpress
Militärpress
Skivstångsrodd
Latsdrag
Hantellyft åt sidan
Tricepspress
Bicepscurls
Crunches
 
Jag vill vara med! Kom mig aldrig för att uppdatera i gamla tråden.
Har haft en kass höst med vad som i backspegeln verkar ha varit någon slags årstidsrelaterat dåligt mående. När det blev vinter blev det bättre. Träningen blev ganska så lidande av det men jag har hållit igång litegrann ändå. Nu finns det snö och skidspår så jag åker mest skidor. Igår åkte jag en timme efter jobbet. I helgen ska jag vara med på skidläger med skateinriktning. Det är här hemma i byn så jag ska sova hemma i min egen säng och vara med på träningspassen. Mycket nöjd med det upplägget!
Idag blir det skidåkning igen. Min plan:
Torsdag vilodag
Fredag någon slags lättare styrketräning.
Lördag skidor (två pass på lägret)
Söndag skidor (ett pass)
Måndag vilodag
 
Vi åkte som sagt till gymmet igår. Körde bänkpress (känns idag :p), Cable flyes, enarms rodd och några försök till chins :D Blev ett kort med tungt pass. Vi hade lite tidspress då ungarna måste få se julkalendern innan de lägger sig :)

Idag började jag dagen med en vovvepromenad och fodring av hästar i 13 minusgrader :p Vet inte riktigt hur kvällen blir idag. Vi ska fira svärfar direkt efter jobbet och sen ville äldsta dottern gärna till kyrkan och kolla luciatåget. Jag hoppas hinna dit med henne eftersom hon så gärna vill och de senaste tre gångerna jag varit i kyrkan har det varit begravning så det vore roligt att åka dit för något kul. Ungarna ska sova hos farmor och farfar så beroende på vad klockan blir kanske jag longerar hästar eller springer.
 
Jag tänkte försöka komma igång och träna på gymmet lite mer (just nu är jag enbart med på olika gruppass) och tänkte därför sätta ihop ett litet träningsprogram att följa. Tanken är att dela upp det i två halvkroppspass och varva mellan ca varannan dag. Eller något åt det hållet. Vad tror ni om dessa övningar till överkroppen och tycker ni att jag missar någon del? Axlarna behöver jag träna upp men har lite svårt att hitta övningar som funkar.

Bröstpress
Militärpress
Skivstångsrodd
Latsdrag
Hantellyft åt sidan
Tricepspress
Bicepscurls
Crunches

Jag tycker det där ser ut att täcka in allt :up:

Jag vill vara med! Kom mig aldrig för att uppdatera i gamla tråden.
Har haft en kass höst med vad som i backspegeln verkar ha varit någon slags årstidsrelaterat dåligt mående. När det blev vinter blev det bättre. Träningen blev ganska så lidande av det men jag har hållit igång litegrann ändå. Nu finns det snö och skidspår så jag åker mest skidor. Igår åkte jag en timme efter jobbet. I helgen ska jag vara med på skidläger med skateinriktning. Det är här hemma i byn så jag ska sova hemma i min egen säng och vara med på träningspassen. Mycket nöjd med det upplägget!
Idag blir det skidåkning igen. Min plan:
Torsdag vilodag
Fredag någon slags lättare styrketräning.
Lördag skidor (två pass på lägret)
Söndag skidor (ett pass)
Måndag vilodag

Åh vad kul med skidåkning :love: Och grym träning med!

---------------------------

Wod kl 8:30 idag :)

A.
Tre set av:
Marklyft x 4-5 reps
Direkt följt av: Kettlebell Swings x 10-15 reps
Vila 3 minutes

B.
Tre set på tid av:
500 Meter Rodd
5 Thrusters
10 Burpees över skivstång (alltså ett jämfotahopp över skivstången mellan varje burpee)
Rest 3 minutes

Marklyft är ju alltid kul :up: Tyckte också om att gå direkt på svingarna efter, bra kontakt med gluteus och hamstring. B-delen visste jag på förhand skulle bli tuff, rodden suger musten ur en alltså :p
 
Men jag då...det där med otydligt program (kan jag missförstå så brukar jag göra det! :rofl: ) blev ju...intressant.
Eller det faktum att jag hade ett...distraktionsmoment förra veckan när vi körde, min PT och jag. (:angel: )
På benpress satte hon, tydligen, 15 kg TOTALT.
Jag tolkade det som 15 kg/sida :rofl: så det har jag ju kört. Utan problem
Sen körde jag själv igår och tyckte att jag ville öka lite, så jag la på 1,25 kg/sida...inga problem.

Min PT idag när hon såg att jag skrivit det ba "du vet att jag menade 15 kg TOTALT va??" Uppenbarligen inte...:rofl::rofl:
Så nu är jag då uppe i 32,5 (blir det väl?) Från 15...
Sen fick jag veta att själva puttgrejen man ska pressa iväg väger 22 kg :eek:
Så från 37 kg till typ 59 (sämst på huvudräkning) rakt av bara :rofl: :D

Igår var det BP-release. Jag brukar alltid fega på releaserna och börja lätt (sen inbilla mig att jag kommer börja höja...) men igår kände jag att nej, jag ska ta precis den vikt jag känner för (annars blir det en lägre vikt "bara för att" och sen höjer jag liter ibland någonstans kanske) och ta pauser om det behövs istället.

Gick ju asbra det!
De här timmarna med PT har verkligen gjort underverk. Och det ska fortsätta så för nu jävlar ska jag få ordning på fladdrande stjärt och lår. Och armar. Och mage. Och rygg. Och Framför allt - knäna!

Tjohej! :banana:
 
Kul med ny tråd! Och tack för alla krya-hälsningar i förra tråden :) Jag är fortfarande dålig tyvärr, eller rättare sagt så har jag blivit dålig igen efter att ha känt mig nästan helt som vanligt igår under hela dagen. Jag som trodde att det var över! :arghh:

Försöker att inte tänka för mycket på alla jobbtimmar, all träning och allt roligt jag går miste om (julfest med jobbet, bland annat), men det är svårt att inte känna sig lite stressad och bitter. Och luciamorgon, som på riktigt är min favoritmorgon på hela året, spenderades i år sovandes på badrumsgolvet. Kul!

Så, nu har jag fått klaga av mig lite och ska återgå till att fokusera på att jag i alla fall inte mår riktigt lika illa nu som jag gjorde för ett par timmar sedan. Man får vara glad för det lilla! :p
 
Kul med ny tråd! Och tack för alla krya-hälsningar i förra tråden :) Jag är fortfarande dålig tyvärr, eller rättare sagt så har jag blivit dålig igen efter att ha känt mig nästan helt som vanligt igår under hela dagen. Jag som trodde att det var över! :arghh:

Försöker att inte tänka för mycket på alla jobbtimmar, all träning och allt roligt jag går miste om (julfest med jobbet, bland annat), men det är svårt att inte känna sig lite stressad och bitter. Och luciamorgon, som på riktigt är min favoritmorgon på hela året, spenderades i år sovandes på badrumsgolvet. Kul!

Så, nu har jag fått klaga av mig lite och ska återgå till att fokusera på att jag i alla fall inte mår riktigt lika illa nu som jag gjorde för ett par timmar sedan. Man får vara glad för det lilla! :p

Fy fasen jag lider verkligen med dig! :cry:
 
Det är ju förvisso två veckor lite drygt kvar av året, men i och med ny tråd så. ;) Hur har det gått för er med era målsättningar för året som gått, och har ni börjat finula på några inför 2018?

Jag hade som mål att komma igång med ridningen ordentligt (stod kvar i förra stallet i slutet på förra året och det var k.a.o.s och jag hade en häst som var mer i luften än på marken), komma ut och träna regelbundet för tränare, få bättre procent i dressyren än tidigare år och börja röra på mig själv utanför stallet igen. Minns julafton förra året när jag gråtfärdig sa till pappa när vi släppte in alla hästarna i kollektivstallet (eftersom jag som inte har nått liv absolut skulle ta alla obekväma pass :meh:) att inte ett år till, nästa jul ska vi ha hästen närmare hemma.

På det sättet är mitt liv totalt förändrat i år med nytt (eget!) stall, ny häst och nytt boende :love:. Ridningen har gått himla bra när jag har lyckats hålla i det, men samtidigt har livet gjort att det blivit långa perioder där hon vilat. Träningsbiten sket sig totalt eftersom ekonomin brakade ihop när jobben krånglade, men procenten på tävlingarna HAR blivit bättre. Min egen träning är katastrof.

Så målen för 2018 är faktiskt hyfsat desamma.
- Komma igång ordentligt med ponny och rida minst fem men helst sex pass i veckan.
- Ta ut shettisen tre och helst fyra pass i veckan, men att medryttarna tar de dagar de kan.
- Utnyttja tiden nu när jag kommer bli arbetslös och komma igång med min egen träning utanför stallet.
- När/om min jobbsituation ordnar upp sig, åka ner till tränaren minst en gång i månaden.
- Få stabila procent på dressyrbanan och förhoppningsvis komma iväg på fler tävlingar än i år eftersom mitt jobb med helgjobb har ställt till det ordentligt.
 
Det är ju förvisso två veckor lite drygt kvar av året, men i och med ny tråd så. ;) Hur har det gått för er med era målsättningar för året som gått, och har ni börjat finula på några inför 2018?

Jag hade som mål att komma igång med ridningen ordentligt (stod kvar i förra stallet i slutet på förra året och det var k.a.o.s och jag hade en häst som var mer i luften än på marken), komma ut och träna regelbundet för tränare, få bättre procent i dressyren än tidigare år och börja röra på mig själv utanför stallet igen. Minns julafton förra året när jag gråtfärdig sa till pappa när vi släppte in alla hästarna i kollektivstallet (eftersom jag som inte har nått liv absolut skulle ta alla obekväma pass :meh:) att inte ett år till, nästa jul ska vi ha hästen närmare hemma.

På det sättet är mitt liv totalt förändrat i år med nytt (eget!) stall, ny häst och nytt boende :love:. Ridningen har gått himla bra när jag har lyckats hålla i det, men samtidigt har livet gjort att det blivit långa perioder där hon vilat. Träningsbiten sket sig totalt eftersom ekonomin brakade ihop när jobben krånglade, men procenten på tävlingarna HAR blivit bättre. Min egen träning är katastrof.

Så målen för 2018 är faktiskt hyfsat desamma.
- Komma igång ordentligt med ponny och rida minst fem men helst sex pass i veckan.
- Ta ut shettisen tre och helst fyra pass i veckan, men att medryttarna tar de dagar de kan.
- Utnyttja tiden nu när jag kommer bli arbetslös och komma igång med min egen träning utanför stallet.
- När/om min jobbsituation ordnar upp sig, åka ner till tränaren minst en gång i månaden.
- Få stabila procent på dressyrbanan och förhoppningsvis komma iväg på fler tävlingar än i år eftersom mitt jobb med helgjobb har ställt till det ordentligt.

Jag var tvungen att kolla årets första tråd för att se vad jag skrev då :p
Målet då var att bli mer jämnstark pga min snedhet så ryggontet håller sig borta, att hålla i styrketräningen i alla fall två dagar i veckan och att samtidigt tajta till kroppen lite för att bli mer bekväm.
Har väl lyckats med allt även fast jag fortfarande har en hel del att jobba på gällande min snedhet och kroppen kan helt klart tajtas till mer :o Men jag har tränat i regel tre pass i veckan, har till och med tagit steget från hemmaträningen till gymmet vilket är stort för en folkskygg människa som mig :D Har börjat få några delmål gällande vikter tack vare det.

Så mina mål inför 2018 är:
  • Ta kroppsvikt i knäböj med bra teknik och djup (30 kg dit....)
  • Ta 40 kg i bänkpress (inte långt kvar så det målet kommer ändras snabbt hoppas jag)
  • Ta 100 kg i marklyft (maxat 90 kg en gång hittills)
  • Fortsätta styrketräna 2-3 dagar i veckan
  • Börja springa regelbundet igen med mål att genomföra en halvmara i september utan att dö
  • Gå ner några kilon i vikt för att lätta kroppen lite
  • Hålla igång hästarna i alla fall 4 dagar/häst varje vecka
  • Fortsätta vara mer ego och våga säga nej
 
Dagens pass innehöll lite lätta knäböj, militärpress med som tyngst fem ettor på 40 kg (försökte på en tvåa men det ville sig inte idag) och sen marklyft som avslutning. 95 kg x 5 flög fan upp, det känns som att det finns ungefär hur mycket power som helst just nu. :bump: Jag är dock inte helt bekväm med bälte än och andningen blir lite lidande emellanåt, så det blir lite snurrigt på slutet ibland. :D

https://www.instagram.com/p/Bco0kULjXYZaqStN7XI5obIluVsDYi17fuurPI0/?taken-by=viklund.jenny
 
Sånt skitväder igår så jag kände inte för att träna hästar :p Ställde mig på löpbandet i 40 minuter istället. Körde ett av de förprogrammerade passen som finns, någon variant av intervall. Lite dåligt tempo för min smak så får prova ett annat nästa gång.

Idag är det luciafirande för båda barnen, två olika tider så ikväll gör jag nog inte så mycket mer än promenerar hunden tror jag :) Behöver jobba på lunchen i alla fall eftersom jag måste sluta tidigare.
 
Hej! Nu har jag läst i denna tråden ett tag och samlat mod för att själv skriva i den för jag tycker ni har sån härlig pepp och motivation gentemot varandra :)

Jag har egentligen aldrig tränat i någon större utsträckning tidigare men hängde ju såklart mycket i stallet med allt vad det innebär som tonåring och har jobbat något år inom lantbruket så fysiskt aktiv har jag ju varit ändå.
Nu jobbar jag som sjuksköterska och har tre barn (1, 3 och 5 år) och under den sista graviditeten kände jag att jag måste börja komma i form. Så efter att i stort sett ha gått i gravidkläder i fem år kunde jag i somras äntligen göra mig av med dem för nu kan jag få på mig vanliga jeans igen :)

Jag går på mammaträningspass som gymmet anordnar, då är vi antingen ute och kör löpintervaller med barnvagn eller inne och tränar core medans barnen leker. Jag försöker också få till något cirkelgympass i veckan och lite hemmaträning med kroppsvikt. Mitt största problem är att få tiden att räcka till känner jag.

Mitt mål är att minska fluffet på magen och framförallt känna att jag är stark och orkar med vardagen. Sedan hade det ju varit trevligt att bli av med typ 10 kg men jag tänker att det kanske kommer på köpet om man fokuserar på att röra på sig och äta någorlunda vettigt.
 
Jag tänkte försöka komma igång och träna på gymmet lite mer (just nu är jag enbart med på olika gruppass) och tänkte därför sätta ihop ett litet träningsprogram att följa. Tanken är att dela upp det i två halvkroppspass och varva mellan ca varannan dag. Eller något åt det hållet. Vad tror ni om dessa övningar till överkroppen och tycker ni att jag missar någon del? Axlarna behöver jag träna upp men har lite svårt att hitta övningar som funkar.

Bröstpress
Militärpress
Skivstångsrodd
Latsdrag
Tricepspress


Hantellyft åt sidan
Bicepscurls
Crunches

Jag tycker att du fått med det mesta, rent av lite för mycket. :D Men jag är också en "less is more"-person och vill gärna bli bra på några få övningar. Jag hade fokuserat på de fetmarkerade (möjligen bytt tricepspress mot t.ex. french press eller liknande så man får med även det långa huvudet i triceps) och skippat resten. Just nu kör jag faktiskt bara tre överkroppsövningar (bänkpress, militärpress och skivstångsrodd) och har så gjort en period, men märker att om jag provar t.ex. latsdrag eller french press så blir jag starkare även där även om jag inte gör just de övningarna.

För att motivera lite mer varför jag hade tagit bort vissa övningar: Bicepscurls tycker jag är helt menlösa om man inte är ute efter att verkligen bygga, för du får redan bicepsträning i flera av de andra övningarna. Hantellyft åt sidan är också, i min värld, en byggarövning som mest bara tar tid utan att ge så mycket annat. Crunches är jag inte heller så förtjust i eftersom jag inte vill jobba med att "korta" framsidan av kroppen på det sättet, men kör gärna liggande benlyft eller liknande övningar där magen får jobba genom att benen lyfts.
 
Tänkte gå en rask promenad i förmiddags, men när jag kom ut fick jag omvärdera lite och typ åka skridskor istället. :D Fy tusan vad halt det var! Nåväl, gick väl en fyra kilometer eller något och fick lite frisk luft. Funderar på att göra ett litet yogapass sen innan jag ska halka ut igen och hämta avkomman på förskolan, skulle vara skönt att sträcka ut lite. Eller så sträcker jag bara ut lite på soffan... :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
87 88 89
Svar
1 761
· Visningar
56 467
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 023
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
99 194
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
89 947
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp