Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har kört igång med Mammamage-app, olika övningar för bäckenbotten och inre magmuskler. Har ju inte kommit så värst långt än på två dagar ;) Men det verkar var ordnat i olika nivåer där man gör ett visst antal pass på nivå 1 och sen ett "test" och sen går vidare till nästa nivå osv.
Sen kör jag också ett annat program för bara bäckenbotten-träning.
Igår gick jag en liten promenad med barnvagnen men då hade jag faktiskt ganska ont i underlivet på vägen tillbaka så gör nog ett nytt försök med det först i helgen. Vi bor ju i en väldigt brant och lång backe och jag tror det blev för stor ansträngning att putta upp vagnen hela vägen helt enkelt :p Hade nog varit helt ok att gå en mer plan promenad men det har vi inga här haha.

Annars sitter jag mest hela dagarna och ammar och gosar med bebis. Sjukt mysigt men inte lätt att sitta och amma med bra hållning direkt utan kutryggig deluxe är det som är enklast för amningen. Jobbar på det!
 
Jag har kört igång med Mammamage-app, olika övningar för bäckenbotten och inre magmuskler. Har ju inte kommit så värst långt än på två dagar ;) Men det verkar var ordnat i olika nivåer där man gör ett visst antal pass på nivå 1 och sen ett "test" och sen går vidare till nästa nivå osv.
Sen kör jag också ett annat program för bara bäckenbotten-träning.
Igår gick jag en liten promenad med barnvagnen men då hade jag faktiskt ganska ont i underlivet på vägen tillbaka så gör nog ett nytt försök med det först i helgen. Vi bor ju i en väldigt brant och lång backe och jag tror det blev för stor ansträngning att putta upp vagnen hela vägen helt enkelt :p Hade nog varit helt ok att gå en mer plan promenad men det har vi inga här haha.

Annars sitter jag mest hela dagarna och ammar och gosar med bebis. Sjukt mysigt men inte lätt att sitta och amma med bra hållning direkt utan kutryggig deluxe är det som är enklast för amningen. Jobbar på det!
Ta det försiktigt med träningen är mitt råd. Det är en stor påfrestning för kroppen att föda barn och den behöver tid till återhämtning. Låt den läka i lugn och ro. Du kommer inte bli helt försoffad på någon månad eller två. Lovar!
 
Ta det försiktigt med träningen är mitt råd. Det är en stor påfrestning för kroppen att föda barn och den behöver tid till återhämtning. Låt den läka i lugn och ro. Du kommer inte bli helt försoffad på någon månad eller två. Lovar!

Ja du har säkert rätt, jag ska försöka! Är bara så himla glad att kunna använda min kropp igen :love: Insåg inte hur mycket jag saknat det!
Men jag tror du har en poäng och jag ska försöka sansa mig lite.. :)
 
Ja du har säkert rätt, jag ska försöka! Är bara så himla glad att kunna använda min kropp igen :love: Insåg inte hur mycket jag saknat det!
Men jag tror du har en poäng och jag ska försöka sansa mig lite.. :)

Just det, jag kan ju kanske tillägga att övningarna i Mammamage-appen är suuuuperbasic och tar typ 10 minuter att genomföra så här på nivå 1!
 
Jag har haft en bra träningsdag idag. :)

Började med morgonrunda. Joggade långsamt i 2 km och körde intervaller i 2 km. Fick en riktig aha-upplevelse i sista sprinten ang kroppspositionen. Liksom vilken hållning jag måste ha för att det ska kunna gå fort.

Sen har jag varit i stallet och ridit ett dressyrpass.

Nu på kvällen har jag kört ett par Tabata-pass från Youtube. Fast ganska halvfuskigt eftersom jag både var för osmidig och för svag för mga av övningarna. Blev faktiskt lite förvånad över hur otränad jag är. Behöver också ta tag i stretchingen mer på allvar eftersom jag bara blir kortare och styvare för var dag som går. Det blev extra tydligt nu.

Så en rolig dag idag!
 
Jag har haft en bra träningsdag idag. :)

Började med morgonrunda. Joggade långsamt i 2 km och körde intervaller i 2 km. Fick en riktig aha-upplevelse i sista sprinten ang kroppspositionen. Liksom vilken hållning jag måste ha för att det ska kunna gå fort.

Sen har jag varit i stallet och ridit ett dressyrpass.

Nu på kvällen har jag kört ett par Tabata-pass från Youtube. Fast ganska halvfuskigt eftersom jag både var för osmidig och för svag för mga av övningarna. Blev faktiskt lite förvånad över hur otränad jag är. Behöver också ta tag i stretchingen mer på allvar eftersom jag bara blir kortare och styvare för var dag som går. Det blev extra tydligt nu.

Så en rolig dag idag!
Vad är tabata? Har sett att de har sådana pass på lokala gymmet.
 
Vad är tabata? Har sett att de har sådana pass på lokala gymmet.
Egentligen har jag ingen aning. Men utifrån det lilla jag hört om det och de videos jag tittade på igår så är det klassiska gympaövningar á la plankan/sit ups/rumpkicks etc i korta intensiva sekvenser med kort vila emellan. Tanken är väl ett högintensivt pass på kort tid. Så pass kort att det ska vara svårt att skylla på att man inte har tid. Jag tyckte att det var som ett typiskt Friskis o svettis intensiv-pass fast mkt kortare. Kändes som bra hemmaövningar. Men jag skulle behöva en träningsmatta samt ett par inneskor (alltså joggingskor). Det var sjukt obekvämt att göra ryggövningarna med ryggraden ner i parkettgolvet. Och mina fötter och vrister gillade inte riktigt belastningen utan skor.
 
Egentligen har jag ingen aning. Men utifrån det lilla jag hört om det och de videos jag tittade på igår så är det klassiska gympaövningar á la plankan/sit ups/rumpkicks etc i korta intensiva sekvenser med kort vila emellan. Tanken är väl ett högintensivt pass på kort tid. Så pass kort att det ska vara svårt att skylla på att man inte har tid. Jag tyckte att det var som ett typiskt Friskis o svettis intensiv-pass fast mkt kortare. Kändes som bra hemmaövningar. Men jag skulle behöva en träningsmatta samt ett par inneskor (alltså joggingskor). Det var sjukt obekvämt att göra ryggövningarna med ryggraden ner i parkettgolvet. Och mina fötter och vrister gillade inte riktigt belastningen utan skor.
Lite som core? Man jobbar med kroppens egen vikt?
 
Drygt en halvtimmes promenad med hunden igår kväll. Kunde inte gå längre för pannlampan började ta slut i batteri och jag behövde den för att se nåt när jag packade hö sen :p Ridpass på lunchen också som sagt.

Idag vet jag inte riktigt om det blir nån träning eller ej. Får se vad jag känner för :) Ska köra shettisen på lunchen så det blir inte mycket motion för mig då :p
 
Besökte det lokala gymmet idag och hoppade på en crosstrainer. Körde 45 min och sista 15 min så jag blev lite svettig. Men har ingen aning om hur man jämför nivåer och så? Man kunde ställa in vilken level man ville ha, och program (kaloribränning kändes uppenbar, jag ska till Danmark och dricka pilsner i helgen). Men sen då?

Ska boka pt näst-nästa vecka tror jag...
 
Efter 7 veckor helt utan motion och därefter ungefär lika lång tid med bara cykel testade jag i dag foten med en kort joggingrunda. Värmde upp med 1 km promenad och avslutade med en och däremellan joggade jag 3,3 km.
Räknar med att det kommer kännas lite i foten men hoppas att det stannar vid lite.
 
Efter 7 veckor helt utan motion och därefter ungefär lika lång tid med bara cykel testade jag i dag foten med en kort joggingrunda. Värmde upp med 1 km promenad och avslutade med en och däremellan joggade jag 3,3 km.
Räknar med att det kommer kännas lite i foten men hoppas att det stannar vid lite.
Vad kul!! :banana::bump:
 
Jag körde ett intervallpass idag efter 3 km uppvärmning i lugnt tempo. Körde 30 s x 11 med en minuts vila emellan. Gick ok. Imorgon blir det ev en lugn, lite längre runda.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 308
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
654
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 609
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 925

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp