Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äntligen fått tag i en roddmaskin :up: så nu ska jag börja lite smått tänkte jag. Får ta det försiktigt så inte höften protesterar.

Men en helt annan fundering. Kan man ta bricanyl (luftrörsvidgande) innan träning i förebyggande? Just nu känns det som om jag har ansiktsmask på mig ungefär, det tar emot att andas. Och då anstränger jag mig inte ens! Det är skitjobbigt att ens ta en promenad, jag upplever dessutom att det blivit värre ju mer jag rör mig..
Väntar på tid till astmasköterska och läkare.
Jag har bricanyl för att ta innan jag börjar för att inte få problem under passet.
 
Tack hörrni! Då tar jag en puff innan nästa pass. Körde ett lätt ett på tio minuter, det var ungefär vad som gick utan att få problem med andningen.
 
Ja tyvärr bara kvällstid. Som precis allt annat. Bor i en liten håla och det finns inte underlag för att hålla igång sånt på dagtid :(
Äsch vad tråkigt! Men ändå förståeligt, såklart. Jag tror jag fastnar lite för mycket i min storstadsbubbla i tankarna ibland :angel:
Äntligen fått tag i en roddmaskin :up: så nu ska jag börja lite smått tänkte jag. Får ta det försiktigt så inte höften protesterar.

Men en helt annan fundering. Kan man ta bricanyl (luftrörsvidgande) innan träning i förebyggande? Just nu känns det som om jag har ansiktsmask på mig ungefär, det tar emot att andas. Och då anstränger jag mig inte ens! Det är skitjobbigt att ens ta en promenad, jag upplever dessutom att det blivit värre ju mer jag rör mig..
Väntar på tid till astmasköterska och läkare.
Kul! Roddmaskin är en av de bästa och allsidiga gym-maskinerna man kan köpa tycker jag :)
Fyterakkern, i går tog jag mig i väg på vasaåket 30 hemma och i dag känns det i kroppen att jag har genomfört min första 3-mil.

Jag åkte på en niokilometersslinga som är ganska brutal, svagt uppåt den större delen av tiden men egentligen bara en långbacke. Spåren var så där hårda och fina som jag drömt om. Hade dåligt fäste, tog pälsskidorna för att jag har vallarskidorna i "kärvt före mode". Men fäste är inte så viktigt på den slingan jag var på då det är ett typiskt "stakspår". Första varvet stod jag mest och skrattade för att det var så kul och gick så snabbt, andra varvet i mitten började jag känna att det nog var lite jobbigt ändå. Vid sista varvningen var jag stum i benen (trots all stakning??? det blir ju bara en liten putt ut med baken i stakning???) kände att jag höll på att få en blåsa på ena handen och hade som tur var med mig ett par extra handskar som jag kunde byta till.

Fikade vid varje varvning då jag ville hålla uppe energinivåerna ordentligt, inte för att klara loppet det tror jag att jag hade gjort ändå, men för att inte bli helt tom efteråt.

Sladdade in på just över 2 timmar, vilket jag är strålande nöjd med. Har haft som drömmål att klara tjejvasan på under 2,5h så de här ger eld till den förhoppningen.

Men nog saknade jag folkfesten utmed det riktiga vasaloppsspåret och målgång i Mora...
Wow! Grattis! Har du åkt något slags Vasalopp förut eller var detta första?
 
Fyterakkern, i går tog jag mig i väg på vasaåket 30 hemma och i dag känns det i kroppen att jag har genomfört min första 3-mil.

Jag åkte på en niokilometersslinga som är ganska brutal, svagt uppåt den större delen av tiden men egentligen bara en långbacke. Spåren var så där hårda och fina som jag drömt om. Hade dåligt fäste, tog pälsskidorna för att jag har vallarskidorna i "kärvt före mode". Men fäste är inte så viktigt på den slingan jag var på då det är ett typiskt "stakspår". Första varvet stod jag mest och skrattade för att det var så kul och gick så snabbt, andra varvet i mitten började jag känna att det nog var lite jobbigt ändå. Vid sista varvningen var jag stum i benen (trots all stakning??? det blir ju bara en liten putt ut med baken i stakning???) kände att jag höll på att få en blåsa på ena handen och hade som tur var med mig ett par extra handskar som jag kunde byta till.

Fikade vid varje varvning då jag ville hålla uppe energinivåerna ordentligt, inte för att klara loppet det tror jag att jag hade gjort ändå, men för att inte bli helt tom efteråt.

Sladdade in på just över 2 timmar, vilket jag är strålande nöjd med. Har haft som drömmål att klara tjejvasan på under 2,5h så de här ger eld till den förhoppningen.

Men nog saknade jag folkfesten utmed det riktiga vasaloppsspåret och målgång i Mora...
Åh kul :bow:

Jag har lite Vasaloppsdrömmar men sen kommer jag på att jag hatar folk och vill åka för mig själv i total tystnad, så idén kanske inte är klockren. Jag planerar iaf att genomföra nåt (för mig) långt pass nån dag, inget Vasaåk dock.
 
Joggade 6.5 km ikväll, kändes helt okej men gick inte speciellt snabbt. Men jag är nöjd med att jag inte flåsar ihjäl mig i varje steg, hade tänkt 5 km men det kändes så pass bra att det blev 6.5 :) Tränade sedan 2x10 min framför teven. Får summera träningsveckan som god, har gjort mina planerade pass på de planerade dagarna, det är svårt bara det att få ihop det med nattskift, häst,hund och egen träning.
Nu blir det jogging onsdag samt någon dag i helgen, hoppas kunna köra styrketräning måndag eller tisdag samt ons + nån dag i helgen. Hästen ska ridas och hunden promeneras men jag jobbar åtminstone inte natt så slipper ju ta hänsyn till det i träningsplanen i varje fall...
 
Jag har alltid bara tränat då jag varit 100% frisk. Jag har gärna känt efter för mycket och avstått träning vid minsta lilla. Nu har jag en segdragen halsinfektion (vore jag häst skulle jag säga "röd i halsen" :angel: ), dvs lite rethosta. Testad negativt för Corona. Kan jag styreträna? Om man värmer upp med lugn cykling, inte går upp så högt i puls och tar det lite lugnare? Eller ska jag vänta tills jag är helt 100% frisk? Kan jag bli sämre av den typen av träning?
 
Jag har alltid bara tränat då jag varit 100% frisk. Jag har gärna känt efter för mycket och avstått träning vid minsta lilla. Nu har jag en segdragen halsinfektion (vore jag häst skulle jag säga "röd i halsen" :angel: ), dvs lite rethosta. Testad negativt för Corona. Kan jag styreträna? Om man värmer upp med lugn cykling, inte går upp så högt i puls och tar det lite lugnare? Eller ska jag vänta tills jag är helt 100% frisk? Kan jag bli sämre av den typen av träning?

Jag hade tränat lågintensvia styrkepass och promenader dvs inte så mkt puls, förutsatt att hostan inte blir värre av det. Och så käkar jag Bafucin vid minsta antydan till halsproblem. Jag frågade en gång min kusin som är läkare och hon sa att eg kan man träna så länge man inte har feber så länge man anpassar träningen.
 
Jag har alltid bara tränat då jag varit 100% frisk. Jag har gärna känt efter för mycket och avstått träning vid minsta lilla. Nu har jag en segdragen halsinfektion (vore jag häst skulle jag säga "röd i halsen" :angel: ), dvs lite rethosta. Testad negativt för Corona. Kan jag styreträna? Om man värmer upp med lugn cykling, inte går upp så högt i puls och tar det lite lugnare? Eller ska jag vänta tills jag är helt 100% frisk? Kan jag bli sämre av den typen av träning?

Nu har ju jag superdåliga erfarenheter av träning med förkylning så jag säger givetvis absolut nej.

MEN det säger ju inte att det behöver hända dig, förstås. Jag har dock fått lära mig att det är okej att träna så länge man inte har feber eller halsont.
 
Nu har ju jag superdåliga erfarenheter av träning med förkylning så jag säger givetvis absolut nej.

MEN det säger ju inte att det behöver hända dig, förstås. Jag har dock fått lära mig att det är okej att träna så länge man inte har feber eller halsont.
Det låter som att jag skulle behöva avstå utifrån det. Mitt absolut enda symptom är lite rethosta, men det hamnar väl i kategorin "ont i halsen".
 
Jag har alltid bara tränat då jag varit 100% frisk. Jag har gärna känt efter för mycket och avstått träning vid minsta lilla. Nu har jag en segdragen halsinfektion (vore jag häst skulle jag säga "röd i halsen" :angel: ), dvs lite rethosta. Testad negativt för Corona. Kan jag styreträna? Om man värmer upp med lugn cykling, inte går upp så högt i puls och tar det lite lugnare? Eller ska jag vänta tills jag är helt 100% frisk? Kan jag bli sämre av den typen av träning?
Jag skulle hellre vila en dag för mycket än en dag för lite. Promenader i första hand om jag vill röra på mig. Möjligtvis teknikträning, eller relativt lätt bänkpress för då ligger man ändå ner :D Låg puls alltså, som du är inne på.

Det man riskerar vid träning med pågående infektion är ju hjärtmuskelinflammation. Det vill man inte ha. Ovanligt men kan hända (en pluggkompis fick det när han cyklade till universitetet med en rejäl förkylning...). Annars så är det väl risken att sjukan blir mer långdragen än nödvändigt, om man hoppar på för fort igen.
 
Jag skulle hellre vila en dag för mycket än en dag för lite. Promenader i första hand om jag vill röra på mig. Möjligtvis teknikträning, eller relativt lätt bänkpress för då ligger man ändå ner :D Låg puls alltså, som du är inne på.

Det man riskerar vid träning med pågående infektion är ju hjärtmuskelinflammation. Det vill man inte ha. Ovanligt men kan hända (en pluggkompis fick det när han cyklade till universitetet med en rejäl förkylning...). Annars så är det väl risken att sjukan blir mer långdragen än nödvändigt, om man hoppar på för fort igen.
Jag är motvilligt övertygad att fortsätta avvakta. Risken finns att jag tar i för mycket om jag tränar och det är definitivt inte värt att få en hjärtmuskelinflammation!
 
Jag hade tänkt träna i helgen men alltså nej, jag har inte varit på topp och bestämde mig för att lyssna på kroppen. Idag har jag varit ute lite med dottern och så tog jag en knappt 20 min lång promenad på kvällen. I övrigt har jag tagit det oerhört lugnt, har knappt gjort nån nytta alls. Men två pass helkropp styrketräning får jag vara nöjd med :up: Kontinuitet är det viktigaste.
 
Jag är motvilligt övertygad att fortsätta avvakta. Risken finns att jag tar i för mycket om jag tränar och det är definitivt inte värt att få en hjärtmuskelinflammation!

Jag tror att man är ganska duktig på att överskatta att man ska "ta det lugnt", risken att man liksom flyter med i passet och ändå tar i mer än man tänkt är nog stor. Är jag sjuk blir det inget annat än promenader och lätt yoga. Det är liksom inte värt en veckas incheckning på hjärtavdelningen och sex månaders strikt vila igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
395
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
850
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 202
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Montevideo
  • Framridning inför träning

Omröstningar

Tillbaka
Upp