Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har alltid bara tränat då jag varit 100% frisk. Jag har gärna känt efter för mycket och avstått träning vid minsta lilla. Nu har jag en segdragen halsinfektion (vore jag häst skulle jag säga "röd i halsen" :angel: ), dvs lite rethosta. Testad negativt för Corona. Kan jag styreträna? Om man värmer upp med lugn cykling, inte går upp så högt i puls och tar det lite lugnare? Eller ska jag vänta tills jag är helt 100% frisk? Kan jag bli sämre av den typen av träning?

Har du koll på din vilopuls? Jag hörde en podd med en landslagsläkare där de pratade just träning och sjukdom (motionsklubben) han menade på om om vilopulsen låg på upp till 10% över normalt så kunde man träna. Men om vilopulsen är över 10% än normalt så skulle man avstå då det var tecken på pågående infektion i kroppen.

(Jag tycker det är rätt spännande med vilopulsen, ser på klockan att vilopulsen skjuter dygnet innan själva sjukdomstecknen kommer, men sedan går ned väldigt fort igen, även om det är segdraget så brukar för mig vilopulsen gå ned till normalt efter bara några dagar)
 
Har du koll på din vilopuls? Jag hörde en podd med en landslagsläkare där de pratade just träning och sjukdom (motionsklubben) han menade på om om vilopulsen låg på upp till 10% över normalt så kunde man träna. Men om vilopulsen är över 10% än normalt så skulle man avstå då det var tecken på pågående infektion i kroppen.

(Jag tycker det är rätt spännande med vilopulsen, ser på klockan att vilopulsen skjuter dygnet innan själva sjukdomstecknen kommer, men sedan går ned väldigt fort igen, även om det är segdraget så brukar för mig vilopulsen gå ned till normalt efter bara några dagar)
Jag har en pulsklocka, men litar inte riktigt på den, så vågar inte gå efter det. Jag siktar på att träna på onsdag, men om jag inte är pigg så skjuter jag på det en vecka till. :)
 
Veckans första träningspass ✅ Morgonträning. Bänkpress, pausböj, hantelflyes på lutande bänk, french press och skivstångscurls.

Kände mig ändå hyfsat stark, hade ätit ett par knäckemackor innan så var inte helt utan föda :D Lite skönt skak i armarna efteråt :up:
 
Här är en till som checkar av veckans första träningspass, men det tyvärr i form av min sämsta löprunda på väldigt länge. Herregud vad dåligt det gick! Jag fick av oklar anledning håll efter bara 600 meter och efter det var det bara en enda lång kamp ungefär. Hade absolut noll pannben, kände mig extremt obekväm både fysiskt och psykiskt och jag tyckte inte det blev bättre hur mycket jag än sänkte tempot. Nä fy, det här passet ska jag bara försöka glömma!

Såhär i efterhand känner jag att jag är väldigt spänd i kroppen och jag har haft mycket problem med smärta i ryggen & nacken på senaste, så eventuellt påverkar det. Vilopulsen har legat mycket högre än normalt idag (70 idag vs 54 igår och 57 dagen innan det), så det kan också vara att det ligger något i bakgrunden och gror. Eller så hade jag bara en ovanligt dålig dag helt enkelt!
 
Jag lyckades nästan slita sönder bröstmuskeln i söndags, tänker inte berätta hur det gick till pga klantigt :angel: Så jag är rätt öm och vissa saker är nästan svåra att göra pga svag där. Så jag har inte tränat sen i fredags. Men jag ska ta ett pass ikväll. Får hoppa vissa övningar bara så jag inte sliter på den ömma muskeln mer än nödvändigt. Fick mina nya löparskor igår så ska nog testa dom på löpbandet före och så får det bli coredelen av mitt rehabprogram och rörlighet sen.

Har gått både morgonpromenad och lunchpromenad idag så har redan 7382 steg. Igår gick jag morgonpromenad och på lunchen red jag.
 
Jag lyckades nästan slita sönder bröstmuskeln i söndags, tänker inte berätta hur det gick till pga klantigt :angel: Så jag är rätt öm och vissa saker är nästan svåra att göra pga svag där. Så jag har inte tränat sen i fredags. Men jag ska ta ett pass ikväll. Får hoppa vissa övningar bara så jag inte sliter på den ömma muskeln mer än nödvändigt. Fick mina nya löparskor igår så ska nog testa dom på löpbandet före och så får det bli coredelen av mitt rehabprogram och rörlighet sen.

Har gått både morgonpromenad och lunchpromenad idag så har redan 7382 steg. Igår gick jag morgonpromenad och på lunchen red jag.
Aj, det låter obekvämt! Jag har också lyckats sträcka brösmuskeln rejält en gång, det var inte skönt :crazy:
 
Aj, det låter obekvämt! Jag har också lyckats sträcka brösmuskeln rejält en gång, det var inte skönt :crazy:

Det gjorde väldigt ont när det hände! Men det är redan lite bättre idag mot vad det var igår. Att skotta skit hos hästarna och slänga bajshögarna på dynghögen var inte lätt... Knappt jag kunde knäppa och knäppa upp ridbyxorna heller 😅
 
Här är en till som checkar av veckans första träningspass, men det tyvärr i form av min sämsta löprunda på väldigt länge. Herregud vad dåligt det gick! Jag fick av oklar anledning håll efter bara 600 meter och efter det var det bara en enda lång kamp ungefär. Hade absolut noll pannben, kände mig extremt obekväm både fysiskt och psykiskt och jag tyckte inte det blev bättre hur mycket jag än sänkte tempot. Nä fy, det här passet ska jag bara försöka glömma!

Såhär i efterhand känner jag att jag är väldigt spänd i kroppen och jag har haft mycket problem med smärta i ryggen & nacken på senaste, så eventuellt påverkar det. Vilopulsen har legat mycket högre än normalt idag (70 idag vs 54 igår och 57 dagen innan det), så det kan också vara att det ligger något i bakgrunden och gror. Eller så hade jag bara en ovanligt dålig dag helt enkelt!
Usch, sådana pass är inte roliga. :( Ett tips, om du inte redan prövade det, är att våga stanna och stå still tills pulsen gått ner rejält. Sen prövar man att börja om igen och börja i lägre tempo. För ofta, om man startat fel/för hårt så blir det liksom inte bättre hur länge man än kämpar på. Men en omstart kan då göra underverk. Men om det känns lika motigt och fel efter omstarten så är det ofta läge att våga avbryta passet helt.

Jag håller tummarna för att du inte är på väg att bli sjuk och att nästa löppass ger en bättre upplevelse. :heart
 
Jag vill börja spela innebandy men motionslaget har lagt ner pga covid. 👎 Så himla tråkigt. Ville mest gnälla för nu är jag superpepp på att spela innebandy och så kan jag inte.

Nåja, ska styrketräna idag och göra zoomyoga i morgon.
 
Usch, sådana pass är inte roliga. :( Ett tips, om du inte redan prövade det, är att våga stanna och stå still tills pulsen gått ner rejält. Sen prövar man att börja om igen och börja i lägre tempo. För ofta, om man startat fel/för hårt så blir det liksom inte bättre hur länge man än kämpar på. Men en omstart kan då göra underverk. Men om det känns lika motigt och fel efter omstarten så är det ofta läge att våga avbryta passet helt.

Jag håller tummarna för att du inte är på väg att bli sjuk och att nästa löppass ger en bättre upplevelse. :heart
Tack för bra tips! Det där hade min envisa hjärna naturligtvis inte en tanke på, utan den var helt insnöad på att köra på tills det löste sig. Vilket det aldrig gjorde... Ska tänka på det där om/när det händer igen, att det ibland kan vara bra att "ge upp" och börja om från början! Det känns ju väldigt logiskt när jag tänker på det :)
 
Idag lättade de en liiiten aning på restriktionerna här, på ett sätt som innebär att jag nu känner mig bekväm med att börja åka till stallet igen. Jag vet inte om jag eller "min" härliga hästägare blev gladast :D:love:

Så nu har jag bokat en dressyrträning till på lördag! Jag går ut hårt med andra ord, med tanke på att jag inte ridit ordentligt på över ett år, men det blir säkert bra! Att jag sedan inte kommer kunna gå på söndag blir ett senare problem :D

Det ska bli så himla kul! Får se om jag tränar något annat innan dess eller om jag satsar på att vila mig i form med yoga och promenader ;)
 
Blev inget styrkepass varken idag eller igår. Jag sitter rätt fullt fast i mitt flyttprojekt, stall, hundaktiviteter och så har jag börjat läsa en kurs på webben inför min kompletterande yrkesbana 🙄 Men jag har iaf ridit och gått med hunden 1,5-2 tim per dag så det är väl ändå nåt.
 
-5 grader och blåst på dagens runda. Men 5 nya km är gjorda och jag är nöjd med att ha joggat varannan dag hittills i år.
C0BC20D0-3786-4684-B3D3-FECCC60DF823.jpeg
 
Jaha. Snöstorm aviserad imorgon så min träningsplan går i stöpet. Det betyder att jag bör rida idag istället. Hade planerat vila för min häst idag, och tänkt träna själv idag och rida imorgon då resten av veckan inte blir ridning alls pg jobb halv dygnen fram till mån... Men eftersom jag inte kommer loss från jobb och läkarbesök förrän tidigast 16 idag betyder det att jag är hemma från stallet runt 20. Inte en chans att jag orkar dra igång egen träning då eftersom jag går upp 5 varje morgon nu pga jobb. Så antingen blir det jogga i snöstorm imorgon eller så blir det bara ett pass denna vecka :down:
 
Jag har sprungit en morgonrunda för första gången på länge! -2 grader, nästan vindstilla och strålande sol! Underbart! Själva passet var dock ganska kantigt och trögt. Jag körde ett ganska tufft intervallpass igår och uppenbarligen hade jag behövt stretcha och köra lite uppvärmning innan jag gav mig ut idag. Men det hoppade jag eftersom jag bara skulle köra lugn distans. Så det får bli att göra om och göra rätt till näst gång.
092DA0DA-CB59-4967-8771-4442552B37E5.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
394
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
845
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 195
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp