Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rapportvecka och så där infernaliskt mycket att få gjort och prestera. Sådana här veckor tenderar jag att bli sittande från tidig morgon till sen kväll, därför har jag ingen som helst tro på att det ska bli mycket träning.

Unnade mig dock en kort skidsväng på lunchen i dag 40 minuter med lurarna på så jag kunde ta den där telefonen som ringer precis hela tiden. Vår advokat lät tämligen förvånad när jag svarade väldigt flåsig på toppen av en backe :D

Blåste rätt bra på spåret, när jag slutade åka var jag alldeles vimmelkantig och kände att nacken inte alls tyckte att det där var bra. Nu sitter jag med två halsdukar och hoppas att värmen hjälper. Påminner mig själv om buff nästa gång det blåser...

Bättre med 40 minuter än ingenting!
 
Jag har aldrig gjort ett maxpulstest, så jag vet tyvärr inte vad min maxpuls är 🤷‍♀️
Inte jag heller. Men jag har lagt in det högsta värdet som klockan uppmätt ngn gång (201 bpm). Nu tror jag iof inte att jag har så hög maxpuls egentligen men det spelar ju inte så stor roll när det bara är klockan som mäter. Sen jag la in det stämmer zonerna mkt bättre för mig.
 
Joggade 5 km idag, gick jättetungt i säkert 3 första km, sedan tränade jag två korta pass med Sandra Friberg på tuben hemma. Ren tjurighet, har varit gruvligt trött sedan jag gick upp i morse. Förlamande trötthet som inte gick över förrän jag varit ute och tränat, ironiskt nog.
Jag har en konstig kombination av trötthet och rastlöshet, väldigt otrevligt. Jag är alldeles för trött för att orka prestera i träning, eller livet öht, men samtidigt så rastlös så jag tvingar mig ändå. Det känns bokstavligt talat som att köra med handbromsen i.
 
Jag har en konstig kombination av trötthet och rastlöshet, väldigt otrevligt. Jag är alldeles för trött för att orka prestera i träning, eller livet öht, men samtidigt så rastlös så jag tvingar mig ändå. Det känns bokstavligt talat som att köra med handbromsen i.
Mycket träffande beskrivning där, jag känner precis igen mig! Jag önskar, och hoppas, att lite vår ska råda bot på den känslan.
 
Sen jag hade ok på EKGet så släppte de det. Sen känns det väl som att jag skulle kunna höra av mig igen men det är inte så mycket de kan göra åt saken som jag förstått, så onödigt att springa in och ut på VC för att de bara ska säga åt mig att vila om det inte känns bra. Bara så svårt att veta om det är dålig kondition på grund av lång vila nu eller dålig kondition för att hjärtat fortfarande är dåligt. När det väl gör ont är det ju "för sent" som jag förstått det, då är det hög risk.

Lutar mot att jag tar pulsklockan på, men för att mäta att jag inte får för hög puls istället för tvärt om. Men hur vet jag ens vad som är en rimlig puls vid ansträngning? Brukade ligga på 190-200 innan, har vilopuls på 60-65. Max 160 kanske? Eller mindre? :confused:

Fick du bara göra EKG? Inget arbetsprov?
 
Fick du bara göra EKG? Inget arbetsprov?
EKG och syresättning vid vila (sån där på fingret, jag tror det är syre?). Inget arbetsprov. De sa att jag skulle vila om det inte kändes bra bara, trappa upp träningen efter förmåga. Jag är ju ung och frisk i övrigt och så.
 
EKG och syresättning vid vila (sån där på fingret, jag tror det är syre?). Inget arbetsprov. De sa att jag skulle vila om det inte kändes bra bara, trappa upp träningen efter förmåga. Jag är ju ung och frisk i övrigt och så.

Jag förstår. Men om du känner dig orolig kan det ju vara en idé att be om arbetsprov.
 
Skrev i slutet av tråd 7 att det märktes stor skillnad nu mot när jag började träna för 6 veckor sen.

Idag körde jag ett 15 minuters-pass men kände inte att jag krämat ur tillräckligt ur kroppen då konditionsövningen (som totalt utgör halva passet) inte alls funkade med mina trasiga knän och fast jag gjorde andra övningar istället kände jag mig inte riktigt färdig. Så jag plockade fram youtube och ett 20 minuters Tabatapass dök upp. Tänkte det kunde vara kul nu när träningen gjort skillnad. Så himla dum jag är ibland :laugh: trots att jag anpassade mycket och gjorde enklare övningar är jag helt skakig i kroppen :D
 
Jamen körde löpträning idag. Kände inte alls för det sig när det närmade dags att ge sig ut. Tog ett av mina lättare pass pga inte sprungit alls mycket i vinter. Trodde jag. Jag tog det jobbigaste :o jag går fortfarande i början och slutet av passet samt intervaller under tiden så egentligen är bara halva passet faktisk löpning. Men ändå.

Näst bästa tiden blev det :eek: av alla aktiviteter jag trackat. Känns riktigt jävla bra faktiskt!
 
Mer allmänt om min hälsa också; sen jag skaffade aktivitetsarmband i mellandagarna har jag sänkt min vilopuls från 90 till idag 76 slag/minut.

Tidigare trodde jag att jag sov ca 8 h/natt. Det visade sig med armbandet att det inte alls stämde utan jag sov bara strax över 6 h/natt. Inte konstigt att jag var trött jämnt. Nu när jag är medveten om det så har jag fått upp det till lite drygt 7 h/natt.

2021, min motivation och mitt armband har verkligen hjälpt mig börja leva hälsosammare :)
 
Min Garmin försöker smickra mig, undra vad den egentligen vill, råkade klicka in mig på statistiken och den säger att mitt VO2max är överlägset, hahaha säger jag tillbaka till min Garmin, "där ljuger du" Undra hur den egentligen mäter VO2max på skidor? Det är efter skidsäsongens början som jag gått från att ligga på sämsta delen av skalan till den bästa. Det roliga är att när jag i höstas hade min lilla för runstreak och därmed sprang som ska vara VO2maxets ömma moder så sjönk klockans spegling av mitt Vo2.

Ska jag göra en analys av Garmins statistik om mig så tycker klockan att jag har världens sämsta skidteknik (skidkadens), inte åker snabbt nog, men uppenbarligen så sammanfattar Garmin detta med att jag har toppenkondition :D Klockan måste alltså tro att jag har en helvetisk frekvens men att denna frekvens inte tar mig framåt mer än typ i vart tredje vift med stavar eller ben.... Dvs klockan försöker hinta om att jag är ineffektiv...Vilket kanske är rätt:idea:
 
Jamen visst, avslutar jag inte dagen med ett superbra ridpass? Rider inte regelbundet längre men det var stor skillnad på hur mycket bålen jobbade med mig istället för att inte orka mot när jag satt till häst senast.
 
Jamen visst, avslutar jag inte dagen med ett superbra ridpass? Rider inte regelbundet längre men det var stor skillnad på hur mycket bålen jobbade med mig istället för att inte orka mot när jag satt till häst senast.
Åh vilka härligt positiva inlägg du skrivit på senaste! Underbart när man märker sådär tydliga framsteg! :)
 
Om förra veckan var kaosartad jobbmässigt är denna veckan bara marginellt bättre. Jag har hamnat i en otroligt jobbig situation som skapar mycket stress och frustration, och just nu finns det ingen annan lösning än att köra på. Chefen är medveten om problemet men det är inget lättlöst och just nu har vi så fruktansvärt mycket att göra att ingen ens hinner stanna upp och tänka. Mycket övertid, mycket stress och mycket trötthet med andra ord - inte direkt upplagt för någon super-träningsvecka. Imorgon ska jag försöka slå mig fri på lunchen och ta mig ut på en löprunda, för att låta hjärnan vila lite om inte annat. Men vi får se hur det blir.
 
Jag körde hemmagympa igår igen. Var ett högintensivt pass som följdes av ett program med inriktning på armstyrka. Första passet gick bra. Sjukt jobbigt men genomförbart. Men armstyrkepasset passade mig inte alls. Så jag växlade över till att köra hantelträning istället. Det gick bra och var kul. Så jag var nöjd och glad när jag gick och la mig!

Imorse när jag kollade vilopulsen så låg den mer än tio slag högre än vad den brukar! Och den är fortf hög. Så nu undrar jag ju vad som är på gång. På schemat står intervaller idag. Vi får väl se om de blir av.
 
Min Garmin försöker smickra mig, undra vad den egentligen vill, råkade klicka in mig på statistiken och den säger att mitt VO2max är överlägset, hahaha säger jag tillbaka till min Garmin, "där ljuger du" Undra hur den egentligen mäter VO2max på skidor? Det är efter skidsäsongens början som jag gått från att ligga på sämsta delen av skalan till den bästa. Det roliga är att när jag i höstas hade min lilla för runstreak och därmed sprang som ska vara VO2maxets ömma moder så sjönk klockans spegling av mitt Vo2.

Ska jag göra en analys av Garmins statistik om mig så tycker klockan att jag har världens sämsta skidteknik (skidkadens), inte åker snabbt nog, men uppenbarligen så sammanfattar Garmin detta med att jag har toppenkondition :D Klockan måste alltså tro att jag har en helvetisk frekvens men att denna frekvens inte tar mig framåt mer än typ i vart tredje vift med stavar eller ben.... Dvs klockan försöker hinta om att jag är ineffektiv...Vilket kanske är rätt:idea:
Just Vo2-gissningarna är det jag tittar på minst på på klockan. Min klocka blir lyrisk när jag springer snabbt på asfalt. Om jag dagen efter går in i skogen och kör ett lugnt trailpass så droppar den Vo2 med flera enheter. Då har jag plötsligt sänkt min kondition avsevärt! :D

Mest komiskt var när jag vid ett tillfälle sprang ett uppdelat pass. På ditvägen var jag pigg, glad och stark och sprang på bra. Klockan jublade och meddelade att jag hade nytt Vo2-rekord. På vägen hem sprang jag lugnt och återhämtande. Då tog klockan tillbaka rekordet. :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
394
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
845
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 195
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp