Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har 50mg diklofenak och 2*500mg Alvedon som jag tar 3ggr/ dag när jag får lite värre inflammationer. Har ju oftast minst en inflammation pågående så tar bara vid de gånger då jag märker att det inte kommer gå över av sig själv, typ nu.

Tror inte det är muskelinflammation denna gång utan känns mer i själva leden. En del i min bindvävssjukdom är att jag överanstränger muskler /leder och sener. Samtidigt måste jag ju vi starkare för att minska mängden inflammationer 🙄 smal balansgång 🙈
Känns bekant 🙋 Kan gissa vilken diagnos du har. Själv ligger jag precis utanför med många inflammationer och skador regelbundet.
Jag fick precis en antiinflammatorisk medicin, minns inte namnet nu. Ska vara lik Ipren men snällare mot magen.
Håller med om att det är tufft nu när man är äldre och efter graviditet. Jag har ju alltid blivit väldigt trött när jag bygger upp mig efter vila/skada men nu när man har barn så kan man inte bara lägga allt åt sidan för att man behöver sova efter träning. Plus att det är så mycket tyngre och tuffare generellt. Heja dig som kämpar på!
 
Så mycket jobb med ved och trädgård nu när våren är på snabb ingång så jag hinner knappt med någon träning alls känns det som. Blir för sliten av vårgörorna och sen måste jag vila flera dagar, blir stressad och så direkt på vårgöror igen utan ens tid till fysio eller stretching:down: Försöker göra så lite som möjligt men tiden räcker bara inte:(
 
I ett försök att bli av med smärtan i benhinnorna så smetade jag på rejält med liniment.....

Så att eh jag känner inte smärtan i benhinnorna just nu :up: för det känns som om mina ben brinner :arghh::arghh::arghh:
 
I ett försök att bli av med smärtan i benhinnorna så smetade jag på rejält med liniment.....

Så att eh jag känner inte smärtan i benhinnorna just nu :up: för det känns som om mina ben brinner :arghh::arghh::arghh:

Jag gjorde det misstaget med Linnex för ett par år sedan. Var olidligt. Så nu när jag fick mina bekymmer med ryggen förra veckan tog jag hem Arnika från stallet, noll och ingen effekt. Får höra med massören imorgon vad man ska använda för ett behagligt mellanting...
 
Senast ändrad:
Jag gjorde det misstaget med Linnex för ett par år sedan. Var olidligt. Så nu när jag fick mina bekymmer med ryggen förra veckan tog jag hem Arnika från stallet, noll och ingen effekt. Får höra med mösseren imorgon vad man ska använda för ett behagligt mellanting...
Jag lägger dubbla strängar linnex. Det ska tydligen vara det värsta man kan använda. Jag undrar om det finns något starkare? :angel:
 
Jag gjorde det misstaget med Linnex för ett par år sedan. Var olidligt. Så nu när jag fick mina bekymmer med ryggen förra veckan tog jag hem Arnika från stallet, noll och ingen effekt. Får höra med mösseren imorgon vad man ska använda för ett behagligt mellanting...
Det är inte första (eller sista) gången jag gör detta. Värst var när jag tog i pannan för att hjälpa till mot spänningshuvudvärk 🙄

Jag tillhör kategorin "lär sig aldrig" 🙈
 
Dagens motion blev att gräva ner två buskar och gräva upp några små träd ur en cementring i trädgården. Så himla nöjd med träden, det grävandet känns fortfarande i händer och armar men är så nöjd att jag fixade det själv och inte tog i med ryggen. :up:
 
Snön tyckte att det var lämpligt att komma tillbaka. Det tycker inte jag! Dessutom fastnade snön under broddarna. Men står det jogg på schemat så gör det. 6 km avklarat.
7994235F-B77C-42D2-AA52-902D9F9C5784.jpeg
 
Jag är ju en sådan där typ som tycker om att göra upp veckoplaner för träningen, och helst också dela med mig av den till andra så att sannolikheten ökar för att den ska bli verklighet :D Så här kommer min plan för veckan!

Måndag: 3km rask promenad, annars vila
Tisdag: Hoppträning + promenad
Onsdag: Crossfit + promenad
Torsdag: Crossfit + promenad
Fredag: Promenad, annars vila
Lördag: Dressyrträning + programridning
Söndag: Vila

Om det skulle gå åt pipsvängen på jobbet eller liknande (vi går in i ännu en stressig period den här veckan men jag vet inte exakt hur illa det blir än) så flyttar jag kanske torsdagens crossfit till fredag istället, men förhoppningsvis ska jag kunna hålla ovanstående!
 
Chefen ringde precis och sa att det är en coronasjuk på jobbet, så det blir att jobba extrapass nästa vecka. Helt plötsligt försvann mitt ena joggingpass... då jag aldrig kan jogga efter nattskift och jag hinner knappast få in två pass med vilodagar emellan nu då jag jobbar natt i sträck tom torsdag morgon :banghead: Isf får jag jogga fre och sön nästa vecka och skiter nåt sig då med annat då är jag rökt. Kan inte springa två dagar i rad. Hoppas jag kan få in 3 styrkepass istället, men det brukar jag vara sisådär sugen på också efter nattskift, sömnbrist, stall och hundmotion O_o
Jag jobbar mycket med att göra prioriterings listor, skriva ner allt och organisera och se vad jag måste göra och vad jag behöver planera om eller kanske spara till ett tillfälle när det finns mer tid. Har ett särskilt system med listor och färgsystem och har lärt mig av en jätte duktig person hur jag ska planera och se helheten och vad jag ska prioritera och se vad jag behöver och vad som går att ta bort för det varierar ju, en dag eller en vecka orkar och hinner man massor och andra dagar/veckor mycket mindre.

Och att se till att lägga in vila och att göra sådant som ger energi, glada saker. En balans för att orka med det jag verkligen måste, som typ möten jag måste gå på, städa, tvätta, ta hand om hundarna, något socialt ibland (har inget mega behov av det) och att göra den träning som det finns ork och tid för men inte pressa för mycket. Träningen ska ju ge energi (fast det ibland/oftast är jobbigt precis när man tränar). Men jag prioriterar träningen bland dom viktigaste sakerna. Det kanske du med gör?
 
Jag jobbar mycket med att göra prioriterings listor, skriva ner allt och organisera och se vad jag måste göra och vad jag behöver planera om eller kanske spara till ett tillfälle när det finns mer tid. Har ett särskilt system med listor och färgsystem och har lärt mig av en jätte duktig person hur jag ska planera och se helheten och vad jag ska prioritera och se vad jag behöver och vad som går att ta bort för det varierar ju, en dag eller en vecka orkar och hinner man massor och andra dagar/veckor mycket mindre.

Och att se till att lägga in vila och att göra sådant som ger energi, glada saker. En balans för att orka med det jag verkligen måste, som typ möten jag måste gå på, städa, tvätta, ta hand om hundarna, något socialt ibland (har inget mega behov av det) och att göra den träning som det finns ork och tid för men inte pressa för mycket. Träningen ska ju ge energi (fast det ibland/oftast är jobbigt precis när man tränar). Men jag prioriterar träningen bland dom viktigaste sakerna. Det kanske du med gör?

Ja träningen är för mig just nu bland de viktigaste sysslorna. Tom viktigare än stallet, som mest känns som ett måste men jag gör det mer av plikt än av nöje till skillnad från träningen 🙄 Träningen är väl egentligen det enda jag gör bara för min egen skull just nu, då det inte finns så mkt annat en kan ägna sig åt i pandemin. Stall och jobb är måsten. Städa och tvätta likaså. Träning är det jag känner att jag är mest nöjd med. Jag behöver bara få lite mer muskler och sluta gå ner i vikt. Jag tänkte att den här veckan kanske blir bra på så vis, då jag bara hinner med ett joggingpass. Ska försöka lägga in mer styrketräning istället.

Och ja, listor är bra. Det har jag gjort i hela mitt liv. Men nu har jag skalat så mkt att det inte behövs listor, jag gör bara det som är nödvändigt + träning då, och det anser jag är nödvändigt. Ska snart ta tag i en utbildning och då kommer jag behöva vara på annan ort i ett par veckor, så då kommer stallet att gå bort så träningen kan förhoppningsvis ändå upprätthållas.
 
Det blev bara ett pass förra veckan men idag var det på’t igen! :) Helkroppspass: utfall med skivstång, enbens rumänska marklyft med kettlebell, liggande hantelpress, hantelrodd, sidolyft med hantlar och triceps kickbacks.

Så skönt att känna musklerna jobba 🤩 Känner redan att jag kommer få träningsvärk i baksida lår så det blir intressanta dagar imorgon och övermorgon :D
 
Jag tränade två korta pass framför teven innan jag gick till massören, mest för att jag vet att det nog inte blir nån träning på minst ett par dagar då jag var så mörbultad sist, samt att jag tänkte försöka ta mig i kragen och rida nu två dagar. Blev ett kort minibandspass 7 min och ett midja/mage 8 min. Gillar verkligen de där korta passen som man kan komponera ihop lite som man vill, känns mentalt lättare också att göra flera korta än ett längre...

Funderar på om jag ska börja träna mer med fokus på tyngder. Det bygger ju mer muskler än många repetitioner. Hade en diskussion med en som är kunnig inom träning, ang mitt problem att jag behöver bygga muskler nu och inte gå ner i vikt. Känns klokt men jag tror det blir svårt för mig att genomföra detta hemma, och jag vill inte gå till ett gym i dessa tider.
 
Har idag sprungit på löpbandet på gymmet, det var ett tag sen. Jag är nog tvärtemot många men jag älskar löpbandet. Slog rekord för den här omstarten men slutade innan jag var för trött för jag kör ju lite lugnt nu i början. Började med grundtempo och på slutet körde jag intervaller. Det var så härligt :banana: Blev på så bra humör.
 
Har idag sprungit på löpbandet på gymmet, det var ett tag sen. Jag är nog tvärtemot många men jag älskar löpbandet. Slog rekord för den här omstarten men slutade innan jag var för trött för jag kör ju lite lugnt nu i början. Började med grundtempo och på slutet körde jag intervaller. Det var så härligt :banana: Blev på så bra humör.
Jag älskar också löpband 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
396
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
860
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 225
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
526
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp