Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag lyckades jogga milen idag. Med riktigt god känsla förutom att jag tittade närmare på en sten så jag har två onda knän.
Jag är inte snabb men nöjd ändå.
D6079632-0C6C-42EE-A492-E97FD2C39D55.jpeg
 
Joggade 4,7 km. Kändes helt ok i kroppen men fick bogsera hunden hela vägen, eftersom hon vägrade springa för det va blött :banghead: Gick ju inte så snabbt men det är intressant hur det kan vara jobbigare att springa långsammare bara för att det liksom blir helt fel takt. Frustrerande.
Så ironiskt att jag köpte en aktiv ras bla för att ha med på joggingrundor. Jajuste. Hon hatar det. Hon får följa mest för det känns dumt att inte motionera henne när jag ändå ska ut, spec idag när det bara blev en kortare halvtimmesrunda i skogen.
Haha,hade samma tanke med Alvin men han var inget vidare intresserad så lät honom slippa men jag ska ta med Milou ut någon dag är tanken. Sprang kort med båda förra veckan och då tände Alvin till så kanske får dom följa med båda två som ett litet test.
 
Alltså jag som nojade över hemmaträning hade helt glömt mitt mördarpass jag satte ihop i början av den mer ”seriösa”/regelbundna” träningen och insåg att jag hade satt in alla dom värsta momenten i varje muskelgrupp, var nära att jag hoppade över saker och ge upp men jag blev tävlingsinriktad och ville verkligen klara det, dessutom ville jag veta hur lång tid passet tar och vilka moment jag ska ta vidare till ett lite kortare och mer fokuserat pass om man inte orkar träna så länge och så mycket olika moment som idag så jag ska göra en till plan så jag har lite alternativ, jag kan inte träna på känn så måste ha ett schema att följa även på gymmet.

Jag var helt utmattad, darrade i hela kroppen, och var så trött. Hade gått in med inställningen att jag inte skulle behöva duscha efter och att det skulle kännas som yoga men jösses vad passet tog allt av mig. Och ja, jag behövde duscha. Det kändes som ett militärläger fast att jag var både den som drev på och den som gjorde det.

Så nu fick jag in alla veckans pass som jag oroat mig för att inte hinna (fast det ju egentligen inte är världens undergång men vill följa saker jag bestämt), så det blev två löppass och två styrka.

Nu ska jag strax iväg på långpromenad i skogen
 
Jag har sprungit en sväng idag igen :) kändes riktigt bra! Ska köra lite sjukgymnastik och styrketräning ikväll sen också tänkte jag.

Har en tanke om att börja planera träningsveckan i förväg, nu kör jag liksom lite det jag känner för utifrån vilka dagar det passar att springa. Planerar att springa 2-3 dagar i veckan och styrketräna 2-3 dagar, samt köra lite sjukgymnastik.
 
Haha,hade samma tanke med Alvin men han var inget vidare intresserad så lät honom slippa men jag ska ta med Milou ut någon dag är tanken. Sprang kort med båda förra veckan och då tände Alvin till så kanske får dom följa med båda två som ett litet test.

Jag är på riktigt avundsjuk på en bekant som precis beställt en draghundsvalp. Ju mer less jag blir på hästlivet och ridningen ju mer sugen blir jag på att skaffa en hund som kan ersätta den tiden jag lagt i stallet. Min nuvarande hund är bevisligen inte intresserad av att ta den rollen.:meh:
 
Sprang samma runda som i fredags men på 2 min kortare tid, ska väl inte ha åt mig hela äran, för jag sprang den åt andra hållet och där är det mer nedför än uppför, men såklart gjorde det ju sitt att det var torrt ute så hunden inte behövde bogseras hela vägen :angel:
Gjorde sedan 2 kortare pass med Sandra Friberg, core samt ett specialpass för ryggen.

Blev en bra träningsvecka trots alls. Nästa vecka blir det nog däremot bara träning på ons, jobbar så mkt nätter att jag bara hinner springa en dag eftersom jag måste sitta två dagar i bilen när jag jobbat klart... och alla dagar däremellan kommer jag bara hinna jobba, rida och på sin höjd gå med hunden.
 
Jag kunde inte hitta mina anklar på insidan så jag drog på Linnex tills jag skämdes. Kan fortfarande inte se konturen av dem men de lyser som stoppljus 🙈🤣
 
Det funkade fint att skriva ner veckans träningsplan här förra veckan, så jag gör det igen! :)

Måndag: 2-3km promenad + 20-30 min yoga
Tisdag: 2-3 km promenad + crossfit
Onsdag: 2-3 km promenad, annars vila.
Torsdag: 2-3 km promenad + rida två hästar (dressyr på banan)
Fredag: 2-3 km promenad + crossfit
Lördag/söndag: Hoppträning + 15-30 min yoga, annars vila

Jag försöker som ni ser få in yogan lite mer i mitt liv igen eftersom jag vet att jag behöver den. Yogade ju varje dag där ett tag och kom upp i 72 dagar på raken, men sedan trillade jag av vagnen för ett par veckor sedan och har inte lyckats dra igång det igen. Körde ett pass i fredags och påmindes då om hur löjligt lätt det är att få till det om jag bara bestämmer mig, samt hur välbehövligt det är för min kropp, så det blev en liten sporre att komma igång igen.
 
Summering av förra veckan: ett enda, men ett utmärkt, ridpass med låga hinder. 140 intensiva minuter dvs cirka hälften av veckomålet. Men en tidskrävande genomgång av hästarnas hage med lite byten av stolpar och tråd gav ändå drygt 18 000 steg i lördags utan annan träning. Lite annat nödvändigt att göra + skitväder så blev det en mindre framgångsrik träningsvecka.

Det förväntas fortsatt svaj på träningen både med löpning, cykel och ridning pga mycket jobb och trädgård den närmaste tiden. Men ser fram emot en veckas ledighet - sista aprilveckan - och hoppas intensivt på kalasväder för uteträning i alla former då. Men jag tänker att om jag fortsätter skriva i den här tråden så har jag en egen påminnelse att i alla fall försöka få in några pass fram tills dess också!
 
Körde styrketräning 23 min armar/axlar/rygg igår kväll samt sjukgymnastik.

Har tyvärr känningar i benhinnorna idag efter gårdagens löpträning :( men shoppade iaf nya bättre skor på kvällen så blir förhoppningsvis skillnad längre fram (oklart dock när jag provar springa igen).

Började dagen imorse med att köra 13 min styrketräning armar/axlar/rygg igen, egentligen samma pass som igår kväll men ett varv istället för två. La på 0,5 kg på varje hantel och orkade faktiskt riktigt bra ändå. Hade några minuter tillgodo så körde 5 min inre core också :)
 
Fitbiten landade på 26 859 steg igår 😅 Gick en långpromenad på 1 h och 40 min med hunden och min bästis, blev 10,34 km. Sen gick jag till skogen och la spår till hunden som jag sen gick med henne senare på em. Red en häst och grejade en hel del ute. På kvällen blev det gym. Så en aktiv söndag 😅
Lite lugnare i lördags men blev ändå 12 000 steg, ridning och grejande.

Idag är planen gym på lunchen. Hästarna har vilodag och jag tror inte hunden kräver så himla mycket idag heller faktiskt.
 
Träningsplan för veckan :
  • Måndag - Hemmaträning mage/rygg
  • Tisdag - Hemmaträning armar + promenad /löpning
  • Onsdag - Hemmaträning ben
  • Torsdag - Vila
  • Fredag - promenad/löpning
  • Lördag - vila
  • Söndag - vila
Mycket vila denna vecka men drar igång ett nytt program nästa vecka så passar på nu när det går ☺️ plus att benen har ngt hyss för sig just nu
 
Jag har sprungit en sväng idag igen :) kändes riktigt bra! Ska köra lite sjukgymnastik och styrketräning ikväll sen också tänkte jag.

Har en tanke om att börja planera träningsveckan i förväg, nu kör jag liksom lite det jag känner för utifrån vilka dagar det passar att springa. Planerar att springa 2-3 dagar i veckan och styrketräna 2-3 dagar, samt köra lite sjukgymnastik.
Jag planerar alltid kommande veckas pass i helgen, tittar i min kalender för att se vad jag har för annat dom olika dagarna så jag vet vad jag orkar och hinner träna. Så rätt pass hamnar på rätt dag.

Har ju två olika pass på gymmet så jag planerar även in vilka muskelgrupper jag ska träna vilken dag så jag får in allt. Och att variera löpning med styrka och inte göra samma sak två dagar i rad, springa kan gå flera dagar i rad men om jag kan delar jag upp det också. Sen är det ”bara” att hålla fast vid det och köra järnet.

Planerar även upp olika pass som jag kan följa, har pass för lite allt möjligt, flera för gymmet och två för hemmaträning och det är skönt. Bär runt på mitt lilla schema på gymmet och följer det till punkt och pricka, jag gillar ordning och reda 😂
 
Jag är på riktigt avundsjuk på en bekant som precis beställt en draghundsvalp. Ju mer less jag blir på hästlivet och ridningen ju mer sugen blir jag på att skaffa en hund som kan ersätta den tiden jag lagt i stallet. Min nuvarande hund är bevisligen inte intresserad av att ta den rollen.:meh:
Jag har siberian husky som en önskeras. Älskar dom, så vackra och verkar så trevliga och tänk att cykla med dom eller springa och kanske åka någonstans (inte möjligt här för vintern är så oförutsägbar och vet inget bra ställe men kanske hittar man något) och faktiskt låta hunden dra.:love: I och för sig behöver ju hunden inte dra mig man kan väl sätta på en sele och låta dom dra en pulka eller liknande :idea:Men vet inte om jag kan ge den allt den behöver.

Har du häst nu?
 
Jag planerar alltid kommande veckas pass i helgen, tittar i min kalender för att se vad jag har för annat dom olika dagarna så jag vet vad jag orkar och hinner träna. Så rätt pass hamnar på rätt dag.

Har ju två olika pass på gymmet så jag planerar även in vilka muskelgrupper jag ska träna vilken dag så jag får in allt. Och att variera löpning med styrka och inte göra samma sak två dagar i rad, springa kan gå flera dagar i rad men om jag kan delar jag upp det också. Sen är det ”bara” att hålla fast vid det och köra järnet.

Planerar även upp olika pass som jag kan följa, har pass för lite allt möjligt, flera för gymmet och två för hemmaträning och det är skönt. Bär runt på mitt lilla schema på gymmet och följer det till punkt och pricka, jag gillar ordning och reda 😂

Så kul det låter! Jag tränar bara löpning eller hemma, så jag tror att jag skulle må bra av lite mer struktur även om all träning är bättre än ingen när man nyss börjat (jag har bara kört sen årsskiftet). Men att skriva upp lite olika pass låter smart. Jag kör ganska ofta kortare videos och då blir det ibland en kombination av de jag råkar komma på för stunden :o
 
Idag hade vi en halvtimmes digital lunchträning med PT via jobbet, så himla bra! Det var en del utfallsövningar och herregud, denna "lätta" träning gjorde mina ben till spaghetti. Ja då vet jag vad jag behöver träna. ;)
Det kommer fortsätta varje måndag resten av april och maj och jag hoppas kunna vara med varje gång.
 
Jag har siberian husky som en önskeras. Älskar dom, så vackra och verkar så trevliga och tänk att cykla med dom eller springa och kanske åka någonstans (inte möjligt här för vintern är så oförutsägbar och vet inget bra ställe men kanske hittar man något) och faktiskt låta hunden dra.:love: I och för sig behöver ju hunden inte dra mig man kan väl sätta på en sele och låta dom dra en pulka eller liknande :idea:Men vet inte om jag kan ge den allt den behöver.

Har du häst nu?

Jag vill hellre ha en mer sprintavariant av draghund faktiskt, utan att ha för mkt egen erfarenhet om de olika dragraserna så känns polarhundarna lite för mkt vildhund för att jag skulle trivas med dem. Bekymret med sprinthundarna, är ju att de oftare är jakthundar (fågel) och jag har ett inre agg mot att köpa jakthund för att inte jaga. Jag kommer aldrig nånsin jaga. Scandinavian hound är en modell jag gillar lite, men som sagt, det är korsning med pointer/vorsteh och husky så jag vet inte om det riktigt är bra det eller. Är ju en renrasfascist oxå :angel:

Ja jag har häst. Tyvärr. Eller nåt.
 
Eftersom jag fick en ofrivilligt tom dag pga att min bil vägrade starta och jag således inte kunde ta mig till stallet alls, så fick jag plötsligt tid att promenera en dryg timme och sedan körde jag ett rejält pass på 60 min minibands. Blev helt slut. Nu ska det bli skönt att gå iväg och jobba så att jag kan sluta vara less. För jobbet är det enda som är vettigt för tillfället, bortsett träningen.
 
Så kul det låter! Jag tränar bara löpning eller hemma, så jag tror att jag skulle må bra av lite mer struktur även om all träning är bättre än ingen när man nyss börjat (jag har bara kört sen årsskiftet). Men att skriva upp lite olika pass låter smart. Jag kör ganska ofta kortare videos och då blir det ibland en kombination av de jag råkar komma på för stunden :o
Det är jätte bra att sätta ihop egna träningsprogram. Man lär sig nya saker, hur momenten kan kombineras och välja lite av det man själv vill, bara så länge det påverkar samma muskler. Man kan göra flera pass så man i olika perioder kör olika moment. Jätte kul att sätta ihop.

Min bror lärde mig grunderna (extremt detaljerat för han har tränat i ca 15 år och är som mig perfektionist så jag blev väldrillad och vi ska köra ihop snart igen), bad en instruktör på gymmet om rundvisning på fria vikterna, det är gratis här, sen hjälpte han till att bygga upp ett pass och sen tittade jag på förklaringar och videos på Styrkelabbet och lite övningar från ett sjukgymnast för ett par år sen. Ibland studerar jag andra på gymmet ifall någon gör något som ser bra ut.Så ett väldans pyzzel att sätta ihop :rofl: .

Jag rekommenderar att du laminerar schemat så det håller längre när man bär runt på det och lägger på golvet osv.

Jag har ju flera hemmapass också, och hade glömt hur sjukt jobbigt det kan vara. Tränade 65 minuter hemma igår och det tog rejält.

Ska jag till exempel träna ben kanske jag inte springer dagen efter om det går att undvika. Eller om jag är iväg mycket eller är igång så kommer det bli inbokat som vila redan helgen innan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
384
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: Seaside
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 528
Senast: Mirtai
·
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
86 87 88
Svar
1 755
· Visningar
56 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp