Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Träningsvärk i rygg och ben efter hoppträning samt ett kortare dressyrpass (två olika hästar alltså) igår! Ni som rider aktivt - får ni nånsin träningsvärk av ridningen? Jag har ju ändå hållit igång med ridning två gånger i veckan i ungefär en månad nu men får fortfarande träningsvärk i minst en muskelgrupp efter varje pass. Förvisso rider jag rätt intensiva pass när jag väl rider, och ofta för tränare, men det känns som att jag - i vanlig ordning - kanske får lite mer träningsvärk än vad som är "normalt"?

Dagens aktivitet blir att gräva ur en rabatt och plantera några buskar, storstäda lägenheten och göra ett yogapass på 30 minuter. Ska ta en rejäl omgång med triggerbollen också, för min vänstra skuldra har varit väldigt ledsen denna veckan!
Jag har nog aldrig fått ordentlig träningsvärk av ridning. Lite stel och öm om det varit riktigt intensiva pass men inte sådär är att själva musklerna värker. Men så har jag ju alltid hållit på med träning som verkligen tar hela kroppen så även när jag tagit paus från ridningen har jag varit i form.

Sen tycker jag att mycket av ridning handlar mer om balans, avslappning, fokus. Blir svettigt ibland men aldrig jättejobbigt. Har aldrig hoppat dock, och kan tänka mig att det kan ha många variabler med gren, häst, och tränare mm.
 
Träningsvärk i rygg och ben efter hoppträning samt ett kortare dressyrpass (två olika hästar alltså) igår! Ni som rider aktivt - får ni nånsin träningsvärk av ridningen? Jag har ju ändå hållit igång med ridning två gånger i veckan i ungefär en månad nu men får fortfarande träningsvärk i minst en muskelgrupp efter varje pass. Förvisso rider jag rätt intensiva pass när jag väl rider, och ofta för tränare, men det känns som att jag - i vanlig ordning - kanske får lite mer träningsvärk än vad som är "normalt"?

Dagens aktivitet blir att gräva ur en rabatt och plantera några buskar, storstäda lägenheten och göra ett yogapass på 30 minuter. Ska ta en rejäl omgång med triggerbollen också, för min vänstra skuldra har varit väldigt ledsen denna veckan!
När jag red som mest red jag 5 hästar om dagen och jag har aldrig fått träningsvärk av ridning. Rider du nån häst som är väldigt tungjobbad, typ kräver massor av ben eller hänger i handen hela tiden? För normalt sett ska man ju behöva så pass lätta hjälper att man inte ska kunna få nån träningsvärk av det tycker jag (alltså om man är hyfsat ridvan, för en nybörjare fattar jag att det kan kännas att bara sitta på en häst).
 
Ang ridning... om jag inte ridit på länge känner jag av ljumskarna när jag sitter upp igen. Kanske även vaderna i enstaka fall. Men generellt ska ridning inte ge träningsvärk, då är det inte lätt och ridning ska vara lätt.
 
Var ute och joggade ikväll, vet ej sträcka för jag känner inte till området här. Rätt nöjd ändå att jag tog mig ut för jag hade eg ingen lust efter 100 mil i bilen men jag har ju verkligen inte fått till träningen i veckan och jag hade känt mig ännu sämre om jag slopat det. Vill verkligen inte komma ur rutinen med träning nu när jag bara ska sitta stilla hela dagarna och inte ens rida på en månad. Ska gå en utbildning på annan ort. Känns skönt med lite miljöombyte, men har med datorn och mina minibands så jag hoppas kunna hålla igång detta med youtubeträningen :)
 
Träningsvärk i rygg och ben efter hoppträning samt ett kortare dressyrpass (två olika hästar alltså) igår! Ni som rider aktivt - får ni nånsin träningsvärk av ridningen? Jag har ju ändå hållit igång med ridning två gånger i veckan i ungefär en månad nu men får fortfarande träningsvärk i minst en muskelgrupp efter varje pass. Förvisso rider jag rätt intensiva pass när jag väl rider, och ofta för tränare, men det känns som att jag - i vanlig ordning - kanske får lite mer träningsvärk än vad som är "normalt"?

Dagens aktivitet blir att gräva ur en rabatt och plantera några buskar, storstäda lägenheten och göra ett yogapass på 30 minuter. Ska ta en rejäl omgång med triggerbollen också, för min vänstra skuldra har varit väldigt ledsen denna veckan!
Nu var det ett par år sen jag red aktivt men jag fick bara träningsvärk om jag haft uppehåll några veckor minst. Då bara i ljumskar/insida lår.

Men som du är inne på själv så har du väl en tendens att få mer träningsvärk än de flesta? Då hänger det säkert ihop :)
 
Jag hade verkligen tänkt få till veckans andra styrketräningspass i helgen men det har varit väldigt mycket mentalt. Min fina mormor fick åka ambulans in till sjukhuset eftersom hon knappt var kontaktbar, covid trots att hon fått första sprutan... :( Det är stabilt nu tack och lov. Katten är också lite smårisig. Det plus mina gravidhormoner som lever loppan :idea:

Så ingen träning i helgen. Men igår gick jag 5 km promenad hyfsat raskt med barnvagn, det gick flåset att gå upp ganska mycket så kanske får jag räkna det som ett konditionspass :laugh:
 
Körigt som fasen att hinna med jobb och trädgård och hästar och livet nu, har aldrig önskat så mycket att en SOU kunde ha lästs in som ljudbok så jag kunde betat av den samtidigt som jag kunde vara ute i det fina vårvädret. Trots detta hela fem löppass i veckan. :-O Men alla under fem km så ingen imponerande totalmängd.

Ett ynka ridpass men det är dels för tidsbristen och dels pga ny hage så småhingstarna behöver finna sig tillrätta med farbror Zs trygghet där utan att jag snor honom från dem i början.

Intensiva minuter, som är ett av alla mått att nörda ner sig i med Garminstatistiken, har däremot gått rätt upp - jag har satt 300 minuter som mål per vecka, brukar ligga runt 450 - 500 i snitt kanske. Förra veckan dippade på 139 men denna gick upp till 1017. Känns lite väl stor skillnad för det var som sagt inga långa springrundor men visst, jag har varit ute och mockat hagar och grejat med staket och sånt så det har väl tickat på där.
 
Oj, vad förvånad jag blir att det verkar vara så ovanligt att få träningsvärk av ridning! Nu har ju jag som sagt en kropp som extremt lätt får extremt mycket träningsvärk, men även när jag är på ridläger brukar det stönas och stånkas på alla möjliga håll efter första dagens intensiva ridpass så SÅ ovanligt trodde jag inte att det var. Tycker även att jag läst en hel del om det här på Buke...

Hästen jag rider är inte svårjobbad på något sätt och det är naturligtvis inga hårda tag som så. Jag är fullt medveten om att hjälperna ska vara lätta och knappt märkbara :p Det är ingenting som känns under tiden jag rider, visst blir det svettigt och lite flåsigt emellanåt men aldrig sådär jättejobbigt, men ändå brukar jag känna av det i ljumskar samt magmuskler och ibland även ryggen dagen efter. Bara själva stabiliteten för att t.ex. kunna jobba hästen i galopp kräver ju en hel del muskelstyrka och det är väl kanske den jag inte riktigt hunnit jobba upp än. Det brukar ju sägas att ridning tillsammans med simning är den sport där man använder flest muskler. Och så rider jag som sagt intensiva, svettiga pass när jag väl rider så det är väl kanske en kombination av det + kropp som väldigt lätt får träningsvärk + muskler som inte riktigt vant sig än.
 
Senast ändrad:
Oj, vad förvånad jag blir att det verkar vara så ovanligt att få träningsvärk av ridning! Nu har ju jag som sagt en kropp som extremt lätt får extremt mycket träningsvärk, men även när jag är på ridläger brukar det stönas och stånkas på alla möjliga håll efter första dagens intensiva ridpass så SÅ ovanligt trodde jag inte att det var. Tycker även att jag läst en hel del om det här på Buke...

Hästen jag rider är inte svårjobbad på något sätt och det är naturligtvis inga hårda tag som så. Jag är fullt medveten om att hjälperna ska vara lätta och knappt märkbara :p Det är ingenting som känns under tiden jag rider, visst blir det svettigt och lite flåsigt emellanåt men aldrig sådär jättejobbigt, men ändå brukar jag känna av det i ljumskar samt magmuskler och ibland även ryggen dagen efter. Bara själva stabiliteten för att t.ex. kunna jobba hästen i galopp kräver ju en hel del muskelstyrka och det är väl kanske den jag inte riktigt hunnit jobba upp än. Det brukar ju sägas att ridning tillsammans med simning är den sport där man använder flest muskler. Och så rider jag som sagt intensiva, svettiga pass när jag väl rider så det är väl kanske en kombination av det + kropp som väldigt lätt får träningsvärk + muskler som inte riktigt vant sig än.
Fast jag tänker att du kanske inte får ett så representativt urval om du frågar i en träningstråd? Tänker mig att det nog kan vara ganska vanligt hos ryttare som inte jobbar lika aktivt med sin kropp, särskilt efter ett uppehåll. Jag har nog hört en del klagomål kring träningsvärk på ridskola men aldrig bland mer vana ryttare.
 
Fast jag tänker att du kanske inte får ett så representativt urval om du frågar i en träningstråd? Tänker mig att det nog kan vara ganska vanligt hos ryttare som inte jobbar lika aktivt med sin kropp, särskilt efter ett uppehåll. Jag har nog hört en del klagomål kring träningsvärk på ridskola men aldrig bland mer vana ryttare.
Okej då, bra poäng ;)
 
Oj, vad förvånad jag blir att det verkar vara så ovanligt att få träningsvärk av ridning! Nu har ju jag som sagt en kropp som extremt lätt får extremt mycket träningsvärk, men även när jag är på ridläger brukar det stönas och stånkas på alla möjliga håll efter första dagens intensiva ridpass så SÅ ovanligt trodde jag inte att det var. Tycker även att jag läst en hel del om det här på Buke...

Hästen jag rider är inte svårjobbad på något sätt och det är naturligtvis inga hårda tag som så. Jag är fullt medveten om att hjälperna ska vara lätta och knappt märkbara :p Det är ingenting som känns under tiden jag rider, visst blir det svettigt och lite flåsigt emellanåt men aldrig sådär jättejobbigt, men ändå brukar jag känna av det i ljumskar samt magmuskler och ibland även ryggen dagen efter. Bara själva stabiliteten för att t.ex. kunna jobba hästen i galopp kräver ju en hel del muskelstyrka och det är väl kanske den jag inte riktigt hunnit jobba upp än. Det brukar ju sägas att ridning tillsammans med simning är den sport där man använder flest muskler. Och så rider jag som sagt intensiva, svettiga pass när jag väl rider så det är väl kanske en kombination av det + kropp som väldigt lätt får träningsvärk + muskler som inte riktigt vant sig än.
När jag jobbade som tränare hörde jag elever prata om att de fick träningsvärk så jo jag har också hört det. Även personer som var vältränade. Förklaringen fanns i princip alltid i sits, följsamhet och balans. Så det är väl en träningssak, när de bitarna förbättras blir det mindre jobbigt också. Alltså ju duktigare ryttare en blir, desto mindre jobbigt att rida (ja om vi räknar bort de totala nybörjarna som skrittar runt då, det kanske inte är så jobbigt?).

(Har ju aldrig sett dig rida, det kanske bara handlar om att du lätt får träningsvärk.)
 
När jag jobbade som tränare hörde jag elever prata om att de fick träningsvärk så jo jag har också hört det. Även personer som var vältränade. Förklaringen fanns i princip alltid i sits, följsamhet och balans. Så det är väl en träningssak, när de bitarna förbättras blir det mindre jobbigt också. Alltså ju duktigare ryttare en blir, desto mindre jobbigt att rida (ja om vi räknar bort de totala nybörjarna som skrittar runt då, det kanske inte är så jobbigt?).

(Har ju aldrig sett dig rida, det kanske bara handlar om att du lätt får träningsvärk.)
Ja precis, det vore ju väldigt logiskt om det vore så. Jag är definitivt lite ringrostig efter att inte ha ridit aktivt på det här sättet på flera år! Jag red massor när jag var yngre men minns inte att jag hade träningsvärk mer än efter någon ovanligt hård träning eller så.
 
Ja precis, det vore ju väldigt logiskt om det vore så. Jag är definitivt lite ringrostig efter att inte ha ridit aktivt på det här sättet på flera år! Jag red massor när jag var yngre men minns inte att jag hade träningsvärk mer än efter någon ovanligt hård träning eller så.
Min kropp vänjer sig hyfsat fort, har jag inte ridit på länge så får jag definitivt träningsvärk insida lår.
Men skuldrorna och mina anklar är väl där jag lätt får träningsvärk när jag rider (verkligen mina akilleshälar).
Är jag iväg på träning så är det inte ovanligt att jag blir öm både här och där, fler timmar i sadeln med ett vakande öga som inte låter mig ta tjuvvägar gör nog sitt till.
 
Oj jag blir nästan provocerad, inte träningsvärk av ridning? Jag rider mellan 4 och 7 dressyrpass i veckan, den jag rider mest är min egen och han går GP, nog sjutton får jag träningsvärk ibland, speciellt efter att jag har varit iväg och tränat.
 
Lite sur mage pga pizza i går men kom ut strax efter halv fem och fick till en rätt bra halvmil.
Börjar få lite panik över hitta nya skor. Har mailat Asics men inte fått svar.
3B6BC3A8-4B3B-402E-8B31-4A61CE95A1C0.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
396
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
867
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 236
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
527
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp