Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj, vad förvånad jag blir att det verkar vara så ovanligt att få träningsvärk av ridning! Nu har ju jag som sagt en kropp som extremt lätt får extremt mycket träningsvärk, men även när jag är på ridläger brukar det stönas och stånkas på alla möjliga håll efter första dagens intensiva ridpass så SÅ ovanligt trodde jag inte att det var. Tycker även att jag läst en hel del om det här på Buke...

Hästen jag rider är inte svårjobbad på något sätt och det är naturligtvis inga hårda tag som så. Jag är fullt medveten om att hjälperna ska vara lätta och knappt märkbara :p Det är ingenting som känns under tiden jag rider, visst blir det svettigt och lite flåsigt emellanåt men aldrig sådär jättejobbigt, men ändå brukar jag känna av det i ljumskar samt magmuskler och ibland även ryggen dagen efter. Bara själva stabiliteten för att t.ex. kunna jobba hästen i galopp kräver ju en hel del muskelstyrka och det är väl kanske den jag inte riktigt hunnit jobba upp än. Det brukar ju sägas att ridning tillsammans med simning är den sport där man använder flest muskler. Och så rider jag som sagt intensiva, svettiga pass när jag väl rider så det är väl kanske en kombination av det + kropp som väldigt lätt får träningsvärk + muskler som inte riktigt vant sig än.
Alltså jag fick ofta träningsvärk efter dressyrträning med min tränare. Men då var det väldigt tufft. En vanlig övning kunde vara att göra halt från galopp utan att använda tyglarna. ☺️

Min andra häst kunde inte skritta när man red ut så en långrunda på henne innebar väldigt mycket jobb på en taktande häst. Har aldrig haft så snygga biceps som då 😁
 
Träningsvärk i rygg och ben efter hoppträning samt ett kortare dressyrpass (två olika hästar alltså) igår! Ni som rider aktivt - får ni nånsin träningsvärk av ridningen? Jag har ju ändå hållit igång med ridning två gånger i veckan i ungefär en månad nu men får fortfarande träningsvärk i minst en muskelgrupp efter varje pass. Förvisso rider jag rätt intensiva pass när jag väl rider, och ofta för tränare, men det känns som att jag - i vanlig ordning - kanske får lite mer träningsvärk än vad som är "normalt"?

Dagens aktivitet blir att gräva ur en rabatt och plantera några buskar, storstäda lägenheten och göra ett yogapass på 30 minuter. Ska ta en rejäl omgång med triggerbollen också, för min vänstra skuldra har varit väldigt ledsen denna veckan!

Jag rider ju nästan varje dag och får sällan träningsvärk. Kan känna av lite efter träning för tränare då det gärna blir mer intensivt än när jag tränar själv. Då är det insidan lår isåfall.
 
Bra och aktiv helg med ridning båda dagarna, grejande ute och inne, promenader, träning mm.

Gymmet igår, både löpning, styrka och rörlighet.

Idag tror jag det blir en skogspromenad i det vackra vädret på lunchen.
 
Kvällens skidåkning:
DSC_2928.JPG

Galet varmt, åkte i t-shirt och fodrade längdtights men borde haft shorts 🥵. Lite löst, jobbigt utför 🙈. Struntade helt i tempo och puls, bara ut och njuta.
 
Även en lite tyngre mil är en mil.😉
Jag motionerar allra helst direkt före frukost. När trivs ni bäst med att motionera?Visa bifogad fil 68012
Trivs och trivs, men jag har kommit fram till att lunchen är mitt fönster om något ska bli gjort. Jag har kommit ur morgondvalan men inte inträtt i matkoman eller eftermiddagströttheten. Inget barn hemma heller. På kvällen är jag trött och det är ju rätt sent innan barnet sover. Vid den tiden är jag helt färdig.

Min nästa insikt är att jag ska träna på lunchen på vardagar och på helgerna ska jag göra kul saker. Vilket oftast är greja i trädgården eller gå i skogen, vilket kan vara motion det med. Men jag ska inte försöka trädgårda och träna. Orkar inte och min tid är knapp så detta upplägg nyttjar nog tid och ork på bästa sätt. :) Träning var kul en gång i tiden men nu är det mest nödvändigt och inte vad jag frivilligt väljer som kul fritid.
 
Oj, vad förvånad jag blir att det verkar vara så ovanligt att få träningsvärk av ridning! Nu har ju jag som sagt en kropp som extremt lätt får extremt mycket träningsvärk, men även när jag är på ridläger brukar det stönas och stånkas på alla möjliga håll efter första dagens intensiva ridpass så SÅ ovanligt trodde jag inte att det var. Tycker även att jag läst en hel del om det här på Buke...

Hästen jag rider är inte svårjobbad på något sätt och det är naturligtvis inga hårda tag som så. Jag är fullt medveten om att hjälperna ska vara lätta och knappt märkbara :p Det är ingenting som känns under tiden jag rider, visst blir det svettigt och lite flåsigt emellanåt men aldrig sådär jättejobbigt, men ändå brukar jag känna av det i ljumskar samt magmuskler och ibland även ryggen dagen efter. Bara själva stabiliteten för att t.ex. kunna jobba hästen i galopp kräver ju en hel del muskelstyrka och det är väl kanske den jag inte riktigt hunnit jobba upp än. Det brukar ju sägas att ridning tillsammans med simning är den sport där man använder flest muskler. Och så rider jag som sagt intensiva, svettiga pass när jag väl rider så det är väl kanske en kombination av det + kropp som väldigt lätt får träningsvärk + muskler som inte riktigt vant sig än.
När jag rider hästar med stor gång så är det verkligen ett träningspass, för det kräver sån stabilitet i bålen bara att sitta med utan att störa, så mycket kroppskontroll och verkligen en balans mellan att sitta med ändamålsenligt med spänst, och göra det lätt att inverka och samla med sätet utan att spänna sig på fel sätt! det är så jävla svårt att rida alltså! nu rider jag så ofta och mycket att musklerna är anpassade till den nivån av träning, men har jag varit ledig en vecka så får jag verkligen träningsvärk framförallt i bålen då och ibland ljumskarna, vill helst inte ha det i ljumskarna för det får jag oftast när jag suttit och knipit mig fast lite för att mage/rygg inte orkar göra jobbet.. Så tycker verkligen inte det är konstigt att du får träningsvärk av att rida! Så länge man inte får det i armarna är det som det ska tycker jag!
 
När jag rider hästar med stor gång så är det verkligen ett träningspass, för det kräver sån stabilitet i bålen bara att sitta med utan att störa, så mycket kroppskontroll och verkligen en balans mellan att sitta med ändamålsenligt med spänst, och göra det lätt att inverka och samla med sätet utan att spänna sig på fel sätt! det är så jävla svårt att rida alltså! nu rider jag så ofta och mycket att musklerna är anpassade till den nivån av träning, men har jag varit ledig en vecka så får jag verkligen träningsvärk framförallt i bålen då och ibland ljumskarna, vill helst inte ha det i ljumskarna för det får jag oftast när jag suttit och knipit mig fast lite för att mage/rygg inte orkar göra jobbet.. Så tycker verkligen inte det är konstigt att du får träningsvärk av att rida! Så länge man inte får det i armarna är det som det ska tycker jag!
Jamen precis, det är lite så jag tänker också. Jag har inte alls tänkt att det är konstigt att få lite värk i bål & ben efter ett tufft ridpass, det känns ganska naturligt för mig eftersom det är så himla mycket att hålla ordning på på en och samma gång. Men det är klart, rider man en eller flera hästar varje dag bygger man ju till slut upp en rätt stadig grund. Har inte reflekterat över det där med ljumskarna, men det kan säkert ligga mycket i det. Jag tänkte lite extra på hur kroppen kändes när jag red igår, och nog är jag lite spänd och obalanserad ibland vilket säkert bidrar. Kan nog behöva rida ett par pass utan stigbyglar, och så ska jag fortsätta rida för instruktör och bli av med div. dåliga vanor. :)
 
Oj, vad förvånad jag blir att det verkar vara så ovanligt att få träningsvärk av ridning! Nu har ju jag som sagt en kropp som extremt lätt får extremt mycket träningsvärk, men även när jag är på ridläger brukar det stönas och stånkas på alla möjliga håll efter första dagens intensiva ridpass så SÅ ovanligt trodde jag inte att det var. Tycker även att jag läst en hel del om det här på Buke...

Hästen jag rider är inte svårjobbad på något sätt och det är naturligtvis inga hårda tag som så. Jag är fullt medveten om att hjälperna ska vara lätta och knappt märkbara :p Det är ingenting som känns under tiden jag rider, visst blir det svettigt och lite flåsigt emellanåt men aldrig sådär jättejobbigt, men ändå brukar jag känna av det i ljumskar samt magmuskler och ibland även ryggen dagen efter. Bara själva stabiliteten för att t.ex. kunna jobba hästen i galopp kräver ju en hel del muskelstyrka och det är väl kanske den jag inte riktigt hunnit jobba upp än. Det brukar ju sägas att ridning tillsammans med simning är den sport där man använder flest muskler. Och så rider jag som sagt intensiva, svettiga pass när jag väl rider så det är väl kanske en kombination av det + kropp som väldigt lätt får träningsvärk + muskler som inte riktigt vant sig än.
Jag får ofta träningsvärk av ridning och annan träning med. Liksom förlamande träningsvärk. I början när man är helt otränad på att rida räcker det att skritta ut i skogen på min runda nordsvensk för att få träningsvärk i insida lår. Så jag tycker du är helt normal. ;) Sen är jag inte tillräckligt duktig ryttare eller har ridit så utbildade hästar för att kunna sitta där och vara allmänt obrydd. Jag tar nog ofta i på fel sätt och har mer ridit ut i skogen. Efter tre timmars uteritt är jag rätt mör även om jag rider i veckorna och ofta tar en sådan långtur på helgerna (men inte nu för nu är jag hästfri).
 
Jag får ofta träningsvärk av ridning och annan träning med. Liksom förlamande träningsvärk. I början när man är helt otränad på att rida räcker det att skritta ut i skogen på min runda nordsvensk för att få träningsvärk i insida lår. Så jag tycker du är helt normal. ;) Sen är jag inte tillräckligt duktig ryttare eller har ridit så utbildade hästar för att kunna sitta där och vara allmänt obrydd. Jag tar nog ofta i på fel sätt och har mer ridit ut i skogen. Efter tre timmars uteritt är jag rätt mör även om jag rider i veckorna och ofta tar en sådan långtur på helgerna (men inte nu för nu är jag hästfri).
Åh, en till med samma anlag för förlamande träningsvärk! Inte världens roligaste klubb att vara med i, får jag erkänna 🙄
 
Jag red ett dressyrpass på egen hand igår och jobbade mycket med tempoväxlingar i galopp, så det blev ordentligt svettigt för både mig och hästen. Dock ingen träningsvärk idag ;)

Idag blev det en promenad på 3km men annars ingenting. Har just påbörjat ännu ett stort och stressigt projekt på jobbet, så fokus den här veckan kommer mest att vara på att hålla mig flytande. Har dock bokat in mig på ett pass crossfit 17:30 imorgon och sagt till sambon att sparka ut mig genom dörren om så behövs, så att jag inte fastnar vid jobbdatorn hela kvällen istället. Jag har redan jobbat alldeles för mycket obetald övertid den här våren och känner att jag behöver börja sätta gränser på ett annat sätt med tanke på min nära väggen-upplevelse för två månader sedan.
 
Suck alltså, så praktiskt att man har en smart klocka när man är en tönt som använder den. Har haft galet svårt att lägga mig rätt i tempo pga jag inbillar mig att jag springer långsammare än jag gör och hamnar i stället i för högt tempo mest hela tiden. Och orkar därför inte hålla det utan hela passet blir ryckigt och ojämnt och inte så himla njutbart.

Men i kväll kom jag - äntligen - på den ljusa idén att trycka in lite lämpliga högsta och lägsta-hastigheter och fick genast bättre hjälp att tvinga ner mig i vad jag är i form för med återkommande varningar typ "nu springer du för fort, dumskalle". (det sista är mitt eget tillägg) Och fick då ganska enkelt till en någorlunda jämn löpning som också bör hålla för att komma upp bättre i längd utan att rasa ihop. Jag tycker jag hade en mycket bättre känsla för snitthastighet förut, men den verkar vara försvunnen nu. Hoppas den går att hitta igen med lite milt tvång så här.

Det väntar några hyggligt kaotiska jobbdagar till även här, och sedan dags att styra upp resten av livet och hushållet som är duktigt eftersatt av tidsbrist f n, men här sitter jag ändå och längtar redan till nästa löprunda. Det gör det ju inte sämre att det är så himla fina kvällar också nu.
 
Åh, en till med samma anlag för förlamande träningsvärk! Inte världens roligaste klubb att vara med i, får jag erkänna 🙄
Nej jag har ju trott att alla är likadana men så är det visst inte. ;) Mannen brukar säga att han är lite stel men han förstår inte begreppet träningsvärk. Han vet inte riktigt hur det känns tror jag. 😳 Jag hade träningsvärk i fem dagar förra veckan efter att ha gjort en del utfallsövningar på vår 30 min lunchträning. 😂 Jag har inte gjort utfall på länge och då blir det som det blir!
 
Igår blev det 1,5 h trädgårdsjobb med jobbmöte i lurarna. Fantastiskt. Efter det 30 min lunchträning där vi körde lite mage, axlar och ben/rumpa.
Idag en allmänt kaosdag så jag har bara varit ute och andats i trädgården lite men ingen direkt motion. Nu arbetar jag igenom säte och rygg med massagekudden. :heart Tror axlarna har varit i höjd med öronen större delen av dagen...
 
Igår blev det 1,5 h trädgårdsjobb med jobbmöte i lurarna. Fantastiskt. Efter det 30 min lunchträning där vi körde lite mage, axlar och ben/rumpa.
Idag en allmänt kaosdag så jag har bara varit ute och andats i trädgården lite men ingen direkt motion. Nu arbetar jag igenom säte och rygg med massagekudden. :heart Tror axlarna har varit i höjd med öronen större delen av dagen...
Vad har du för kudde? Skulle vilja ha någon massageapparat som faktiskt funkar. Ett ställe jag jobbade på ett tag hade en massagestol som var placerad mitt i lunchrummet, en avancerad sak som säkert var bra men gick ju inte direkt att njuta och slappna av när man satt på display för alla som hängde i samma rum. Den satte igång med ett dån och fångade ens ben med några slags kuddar, sen satt man där och studsade av vibrationen medan stolen skrek av ansträngning och alla tittade nyfiket på den som för tillfället blev knådad. Lite awkward. Men skulle gärna ha något som funkar för det är ju rätt dyrt att gå till en duktig människa.
 
@Kerry

Jag lånar mammas och det är en Sableline Mc g5 flex. Den är verkligen jättebra! :love: Jag har testat några andra men tycker de oftast är för smala och kuddarna hamnar för nära ryggraden om man har den över hela ryggen och vill massera skulderbladen t.ex. De är också väldigt hårda jämförelsevis. Denna har även långa remmar som man kan hålla i för att flytta runt den efter behag och hålla den på plats. Den kan även vibrera och kuddarna är varma. Den är så stark att man kan sitta på den i soffan och massera sätesmusklerna utan problem.

Ja, jag älskar den! Den har verkligen hjälpt mig som ofta har ont i musklerna och muskelinflammationer. Jag masserar hela kroppen med den. Jag tycker det funkar bra som hemmabehandling när man vill ha akut lindring eller bara en skön avslappning, man kan ju styra hur hårt det blir. Man får bara vara försiktig att inte massera för mycket på ett ställe, det är en dålig idé (egen erfarenhet :o).
 
Hade trott att jag skulle ha så mkt tid och ork till att träna nu när jag varken har häst eller jobb, bara kurs på dagtid. Men herre-jävla-gud så trött jag är. Är borta från 6.30-16 varje dag och är helt slut när jag kommer hem. Har inte orkat göra ett jäkla skit mån och tis, ikväll tvingaed jag mig ut och ta en promenad 1 tim och sen köra ett tabatapass på kanske 20 min. Hade tänkt jogga men var så hungrig när jag kom hem sent vid 18, sen kan jag ju inte springa när jag ätit så blev bara promenad idag. Får hoppas jag kanske orkar springa imorrn.
 
Arbetsdagen gick över förväntan och jag kunde utan vidare sparka iväg mig själv till crossfit efter jobbet. Jag var ganska nervös eftersom passet innehöll en hel del löpning som jag ju fortfarande har en ganska komplicerad relation till, och jag får väl tyvärr säga att nervositeten var befogad. Det var svinjobbigt, och inte roligt någonstans. Men det är ju på flera sätt den sortens pass som är nyttigast, så jag försöker se det så. Det går in på pannbensbyggarkontot, helt enkelt!

Uppvärmning: 200 m löpning, 10 squats, 10 push press - tre varv. Sedan som vanligt lite rörlighetsövningar och teknikgenomgång innan vi drog igång på riktigt.

Huvuddel: 200 m löpning, 20 fällkniven, 200 m löpning, 20 thrusters - tre varv.

Nedvarvning: 20 cossack squats, 30s plankan - 3 varv.

Jag är extremt obekväm med att springa med andra människor. Det är verkligen inte idealt för mig som redan har fruktansvärt dåligt självförtroende, och väldigt nära till självförakt, när det kommer till löpning. Jag visste att det skulle bli en utmaning både fysiskt och mentalt men det blev faktiskt värre än jag väntat mig. Jag sov uselt i natt och var inte på topp på något sätt, och såhär i efterhand ångrar jag nästan lite att jag gick dit.

Men jag gjorde det, jag klarade av hela passet, och jag var inte sist att bli klar (men väldigt nära)! Med tanke på hur många gånger jag sa till mig själv att "efter nästa omgång löpning är det ok att ge upp" är det ett smärre mirakel, faktiskt. 200 meter kan kännas väldigt långt, kan jag meddela! Särskilt när man redan är andfådd och trött när man börjar, p.g.a andra övningar. Jag var HELT färdig och ganska yr efteråt (den gassande solen hjälpte inte), men har ätit pizza och druckit lite vätskeersättning nu för att hjälpa kroppen på traven lite :D
 
Arbetsdagen gick över förväntan och jag kunde utan vidare sparka iväg mig själv till crossfit efter jobbet. Jag var ganska nervös eftersom passet innehöll en hel del löpning som jag ju fortfarande har en ganska komplicerad relation till, och jag får väl tyvärr säga att nervositeten var befogad. Det var svinjobbigt, och inte roligt någonstans. Men det är ju på flera sätt den sortens pass som är nyttigast, så jag försöker se det så. Det går in på pannbensbyggarkontot, helt enkelt!

Uppvärmning: 200 m löpning, 10 squats, 10 push press - tre varv. Sedan som vanligt lite rörlighetsövningar och teknikgenomgång innan vi drog igång på riktigt.

Huvuddel: 200 m löpning, 20 fällkniven, 200 m löpning, 20 thrusters - tre varv.

Nedvarvning: 20 cossack squats, 30s plankan - 3 varv.

Jag är extremt obekväm med att springa med andra människor. Det är verkligen inte idealt för mig som redan har fruktansvärt dåligt självförtroende, och väldigt nära till självförakt, när det kommer till löpning. Jag visste att det skulle bli en utmaning både fysiskt och mentalt men det blev faktiskt värre än jag väntat mig. Jag sov uselt i natt och var inte på topp på något sätt, och såhär i efterhand ångrar jag nästan lite att jag gick dit.

Men jag gjorde det, jag klarade av hela passet, och jag var inte sist att bli klar (men väldigt nära)! Med tanke på hur många gånger jag sa till mig själv att "efter nästa omgång löpning är det ok att ge upp" är det ett smärre mirakel, faktiskt. 200 meter kan kännas väldigt långt, kan jag meddela! Särskilt när man redan är andfådd och trött när man börjar, p.g.a andra övningar. Jag var HELT färdig och ganska yr efteråt (den gassande solen hjälpte inte), men har ätit pizza och druckit lite vätskeersättning nu för att hjälpa kroppen på traven lite :D

Superbra jobbat ju!! Jag hatar också att springa med andra människor. Och typ att springa överhuvudtaget men gör det ändå ibland för att det är bra träning, man mår bra efteråt och jag vill inte vara askass på det. Men det suger!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
384
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
505
Senast: Seaside
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 530
Senast: Mirtai
·
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
87 88 89
Svar
1 761
· Visningar
56 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp