Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har glömt att skriva i tråden men körde gym i måndags. Värmde upp med rodd. Körde åter igen repetition av styrkelyftsövningar framför allt med avseende på teknik. Lite trött och tappade ryggen i sista marklyften. Knäböj av varierande kvalitet (jobbar stenhårt med att inte tappa bäckenet och svanka). Bänkpressen oväntat bra! Avslutade med turkish getups.

Idag har jag ridit en ny medryttarhäst och det gick så bra! Imorgon blir det gymmet igen med fokus på säte, core och bröstrygg. Borde köra lite mix dynamiska/statiska övningar också. Så mycket att träna, så lite tid.. :D
 
Superbra jobbat ju!! Jag hatar också att springa med andra människor. Och typ att springa överhuvudtaget men gör det ändå ibland för att det är bra träning, man mår bra efteråt och jag vill inte vara askass på det. Men det suger!
Tack! Är mest glad att det är över 😅 Låter som att vi har ungefär samma inställning till löpning! :p
 
Vecka 2 med 4*1,5min löpning
Löpningen i sig går väl helt ok men det är betydligt jobbigare konditionsmässigt än vad det borde vara. Jag flåsar som jag vet inte vad, får håll och ändå har jag en puls som går upp till absolut max 132 under intervallerna.
Jag misstänker att jag andas felaktigt och att det är det som är boven. När jag började springa för 12år sedan så andades jag inte alls när jag sprang, kroknade helt efter 200m 🙄🙈
Nu andas jag ju iofs men troligtvis inte korrekt, någon som sitter inne på tips?
 
Arbetsdagen gick över förväntan och jag kunde utan vidare sparka iväg mig själv till crossfit efter jobbet. Jag var ganska nervös eftersom passet innehöll en hel del löpning som jag ju fortfarande har en ganska komplicerad relation till, och jag får väl tyvärr säga att nervositeten var befogad. Det var svinjobbigt, och inte roligt någonstans. Men det är ju på flera sätt den sortens pass som är nyttigast, så jag försöker se det så. Det går in på pannbensbyggarkontot, helt enkelt!

Uppvärmning: 200 m löpning, 10 squats, 10 push press - tre varv. Sedan som vanligt lite rörlighetsövningar och teknikgenomgång innan vi drog igång på riktigt.

Huvuddel: 200 m löpning, 20 fällkniven, 200 m löpning, 20 thrusters - tre varv.

Nedvarvning: 20 cossack squats, 30s plankan - 3 varv.

Jag är extremt obekväm med att springa med andra människor. Det är verkligen inte idealt för mig som redan har fruktansvärt dåligt självförtroende, och väldigt nära till självförakt, när det kommer till löpning. Jag visste att det skulle bli en utmaning både fysiskt och mentalt men det blev faktiskt värre än jag väntat mig. Jag sov uselt i natt och var inte på topp på något sätt, och såhär i efterhand ångrar jag nästan lite att jag gick dit.

Men jag gjorde det, jag klarade av hela passet, och jag var inte sist att bli klar (men väldigt nära)! Med tanke på hur många gånger jag sa till mig själv att "efter nästa omgång löpning är det ok att ge upp" är det ett smärre mirakel, faktiskt. 200 meter kan kännas väldigt långt, kan jag meddela! Särskilt när man redan är andfådd och trött när man börjar, p.g.a andra övningar. Jag var HELT färdig och ganska yr efteråt (den gassande solen hjälpte inte), men har ätit pizza och druckit lite vätskeersättning nu för att hjälpa kroppen på traven lite :D
Superstarkt jobbat!! Jag är inte heller någon löpare och kan verkligen relatera till att komma sist i all form av motionsträning (på gympan t.ex.). Men du fixade det och det är grymt!
 
Igår kväll hade vi ätit ganska tidigt och jag hann komma över middagen och bli pigg till 18.30-tiden så då körde jag ett litet styrkepass med lillgrabben! :D Han älskar att göra vad jag gör så han brukar också "träna". Jag gjorde utfall, plankan, häldopp på rygg på golvet och axelpress med lätta hantlar. Gjorde också nån slags magträning med barnet på mina ben. :p Axelpressen var rolig för där märkte jag vilken ökad kroppskontroll jag fått genom sjukgymnastiken där vi fått ändra och ändra på övningarna för att jag inte ska ta i med fel muskler. Jag har jättestarka och jättesvaga muskler och vill såklart bara ta i med de starka medan resten är helt bortkopplade. Igår kände jag verkligen hur musklerna kring skulderbladen jobbade rätt, vilket jag inte tror jag lyckats med tidigare ens med PT på gym. Så även med lätt vikt känner jag idag att det tog på rätt ställe, mina problemområden. :d

Känner mig jättenöjd med detta lilla och oplanerade träningspass. :) Jag hade tänkt ta en promenad med barnvagn men det började regna och då ville ingen gå ut, så jag är glad att det blev nånting alls!
 
Jag har nu kört mitt första pass crossfit. Kände mig helt vilse men det var ändå rätt roligt. Passet var AMRAP så alla var upptagna hela tiden vilket gjorde att det inte kändes så jobbigt att tydligt vara ”sämre” än alla andra.

Roligt när vi till uppvärmningen skulle hämta en hantel, ”inte för tung” sa ledaren. Hemma tränar jag med 1,5 kg, frågade en av tjejerna där vad som kanske kunde vara lagom och hon föreslog 6 kg :o Jag tog en fyra och det blev rätt bra.

Tyvärr var det flera övningar jag inte kunde göra pga skador och det var faktiskt ganska jobbigt att behöva be om alternativ. Kändes ännu mer som att jag inte riktigt hörde hemma där.

Hade träningsvärk i två dagar efteråt... men även kört lite HIT och rörlighetsträning i veckan.
 
Igår kväll hade vi ätit ganska tidigt och jag hann komma över middagen och bli pigg till 18.30-tiden så då körde jag ett litet styrkepass med lillgrabben! :D Han älskar att göra vad jag gör så han brukar också "träna". Jag gjorde utfall, plankan, häldopp på rygg på golvet och axelpress med lätta hantlar. Gjorde också nån slags magträning med barnet på mina ben. :p Axelpressen var rolig för där märkte jag vilken ökad kroppskontroll jag fått genom sjukgymnastiken där vi fått ändra och ändra på övningarna för att jag inte ska ta i med fel muskler. Jag har jättestarka och jättesvaga muskler och vill såklart bara ta i med de starka medan resten är helt bortkopplade. Igår kände jag verkligen hur musklerna kring skulderbladen jobbade rätt, vilket jag inte tror jag lyckats med tidigare ens med PT på gym. Så även med lätt vikt känner jag idag att det tog på rätt ställe, mina problemområden. :d

Känner mig jättenöjd med detta lilla och oplanerade träningspass. :) Jag hade tänkt ta en promenad med barnvagn men det började regna och då ville ingen gå ut, så jag är glad att det blev nånting alls!
Bra jobbat! Vad mysigt det låter att träna med barnet sådär!
Jag har nu kört mitt första pass crossfit. Kände mig helt vilse men det var ändå rätt roligt. Passet var AMRAP så alla var upptagna hela tiden vilket gjorde att det inte kändes så jobbigt att tydligt vara ”sämre” än alla andra.

Roligt när vi till uppvärmningen skulle hämta en hantel, ”inte för tung” sa ledaren. Hemma tränar jag med 1,5 kg, frågade en av tjejerna där vad som kanske kunde vara lagom och hon föreslog 6 kg :o Jag tog en fyra och det blev rätt bra.

Tyvärr var det flera övningar jag inte kunde göra pga skador och det var faktiskt ganska jobbigt att behöva be om alternativ. Kändes ännu mer som att jag inte riktigt hörde hemma där.

Hade träningsvärk i två dagar efteråt... men även kört lite HIT och rörlighetsträning i veckan.
Åh, kul med crossfit! Är det något du tänkt fortsätta med? :)

Jag gillar också AMRAPs bäst, det är mindre stressande men stämningen är tillräcklig för att ändå få mig att kämpa på ordentligt.

Jag förstår att det kan kännas lite olustigt att behöva be om alternativ, men jag tycker inte att du ska känna dig alltför nedslagen av det. De flesta av oss har ju trots allt lite skador/krämpor här och där och åtminstone på mitt crossfitställe är det rätt vanligt att åtminstone en person gör något lite annorlunda. Allteftersom instruktörerna lär känna dig och du lär känna övningarna, kommer det ju att bli lättare och kännas som en mindre "grej" att fixa alternativ också, tänker jag.
 
Åh, kul med crossfit! Är det något du tänkt fortsätta med? :)

Jag gillar också AMRAPs bäst, det är mindre stressande men stämningen är tillräcklig för att ändå få mig att kämpa på ordentligt.

Jag förstår att det kan kännas lite olustigt att behöva be om alternativ, men jag tycker inte att du ska känna dig alltför nedslagen av det. De flesta av oss har ju trots allt lite skador/krämpor här och där och åtminstone på mitt crossfitställe är det rätt vanligt att åtminstone en person gör något lite annorlunda. Allteftersom instruktörerna lär känna dig och du lär känna övningarna, kommer det ju att bli lättare och kännas som en mindre "grej" att fixa alternativ också, tänker jag.

Jag skulle vilja köra ett par gånger till i alla fall, det är inte apdyrt med ett 10-kort så tänkte kanske lösa ett sånt och se hur det känns efter det.

Jag återupplivade en gammal tråd om crossfit för nybörjare med lite fundering kring hur det kan vara om man ska göra övningar ”ihop”. Jag kan leva med att jag är otränad så länge det inte påverkar de andras träning. Om någon stackare ska behöva vänta in mig vet jag inte om jag kommer tycka det är roligt alls däremot.
 
Jag behöver löparskor, får blåsor av mina nuvarande sneakers och jag har nog lite ont i knäna, så behöver nog ett par med rejäl dämpning. Har ni några favoriter som passar in på det jag behöver? Springer mest på väg/grusvägar i skogen.
 
  • Gilla
Reactions: WS6
Bra jobbat! Vad mysigt det låter att träna med barnet sådär!
Hehe ja, även om träning på golvet också ofta innebär att se upp för kamikazedykningar eller att bli klättrad på. :p Men han gillar också att härmas och det är kul! Jag brukar också få en hund i ansiktet när jag tränar på golvet så jag försöker oftast göra det själv. ;)
 
Surade ur totalt på det snöblandade regnet och eftersom jag har möjlighet att gymma imorgon istället så bytte jag dag.

Körde lite hemmaträning istället, var också tvungen att prova Chloe Ting. :D Råkade börja med något helkropps/HIIT-pass och fick obehagligt snabbt upp pulsen rejält. Känns dock mer som ett tecken på min dåliga kondis. :P Massor med övningar som bara kördes en gång, så hade lite svårt att hänga med stundtals. Körde ett abs-pass efter det som var helt ok, vissa övningar kändes lite hittepå kanske. Avslutade med att köra lite mer mountain climbers, sidoplanka och vanlig planka på egen hand efteråt.

Blev bra svettig av 30 min träning så helt klart godkänt! Dock stort minus för att hennes videotitlar är väldigt utseendefixerade, ”thin waist”, ”lined abs”, ”round butt” och allt vad det var. Känns inte som att vi behöver reproducera sånt ytterligare.
 
Jag behöver löparskor, får blåsor av mina nuvarande sneakers och jag har nog lite ont i knäna, så behöver nog ett par med rejäl dämpning. Har ni några favoriter som passar in på det jag behöver? Springer mest på väg/grusvägar i skogen.
Jag köpte nyligen ett par Asics Gel-Nimbus 23. Jag har knäskador, pronerar och är överviktig så behövde också en del dämpning. Tog hjälp i en butik att prova ut och tyckte det var bra även om jag spanat in dessa även på egen hand.
 
Senast ändrad av en moderator:
@Tonto Jag har också Asics Gel Nimbus och är jättenöjd. De är geledämpning vilket i min smak är den bästa dämpningen, jag springer uteslutande på asfalt, mkt lite på grus.
 
Vecka 2 med 4*1,5min löpning
Löpningen i sig går väl helt ok men det är betydligt jobbigare konditionsmässigt än vad det borde vara. Jag flåsar som jag vet inte vad, får håll och ändå har jag en puls som går upp till absolut max 132 under intervallerna.
Jag misstänker att jag andas felaktigt och att det är det som är boven. När jag började springa för 12år sedan så andades jag inte alls när jag sprang, kroknade helt efter 200m 🙄🙈
Nu andas jag ju iofs men troligtvis inte korrekt, någon som sitter inne på tips?
Jag tycker mer det låter som att du håller för högt tempo. Vid den typen av uppbyggnadslöpning ska du inte springa snabbare än att du kan hålla igång ett samtal. Kan du inte det så går det för fort. Jobbar du på att hålla tempot nere?
 
Jag behöver löparskor, får blåsor av mina nuvarande sneakers och jag har nog lite ont i knäna, så behöver nog ett par med rejäl dämpning. Har ni några favoriter som passar in på det jag behöver? Springer mest på väg/grusvägar i skogen.
Att du har lite ont i knäna skulle inte få mig att välja särskilt dämpade skor. Ju mer dämpning desto tyngre sko, överlag. Om du inte sprungit så länge så är det ju en ganska lång tillvänjningsperiod där det tar tid att vänja kroppen vid de stötar och den slitning som blir av löpning. Men bästa åtgärden för det är att springa på varierat underlag, att inte öka på distanserna för fort och att vara noga med återhämtning och vila. Så om du inte har några stora och svåra problem med knäna så skulle jag inrikta mig på en sko med normal dämpning. Titta på de som anges vara distansskor. Jag gillar Nike Pegasus och Adidas Ultraboost. De är lagom dämpade. Men det finns ju mga fler som är trevliga. Men det är så pass individuellt att man bör prova sig fram eller få hjälp med utprovning. Saucony är det mga som hyllar också.
 
Jag behöver löparskor, får blåsor av mina nuvarande sneakers och jag har nog lite ont i knäna, så behöver nog ett par med rejäl dämpning. Har ni några favoriter som passar in på det jag behöver? Springer mest på väg/grusvägar i skogen.

Jag har också Asics gel nimbus, just nu inne på mitt 3e par, just nu den som heter 22, men dem har snart gjort sitt så ska prova 23 vid tillfälle!

Rekommenderar dig dock att prova ut skor med någon som är kunnig på just löpskor och där du kan provspringa! :)
 
Jag skulle vilja köra ett par gånger till i alla fall, det är inte apdyrt med ett 10-kort så tänkte kanske lösa ett sånt och se hur det känns efter det.

Jag återupplivade en gammal tråd om crossfit för nybörjare med lite fundering kring hur det kan vara om man ska göra övningar ”ihop”. Jag kan leva med att jag är otränad så länge det inte påverkar de andras träning. Om någon stackare ska behöva vänta in mig vet jag inte om jag kommer tycka det är roligt alls däremot.
Jag svarade där nu :)

Hehe ja, även om träning på golvet också ofta innebär att se upp för kamikazedykningar eller att bli klättrad på. :p Men han gillar också att härmas och det är kul! Jag brukar också få en hund i ansiktet när jag tränar på golvet så jag försöker oftast göra det själv. ;)
Haha, ja jag kan tänka mig att det inte sker helt utan störningsmoment, men kul ändå att han är intresserad och vill vara med!
 
Sprang strax under 5 km backträning ikväll, är positivt överraskad att jag orkade med de långa och sega backarna, hittade en väg som var 50% sega långa backar. Sprang samma fram och tillbaka så det blev exakt lika långt bort och hem. Är förvånad att jag höll så pass bra tempo ändå (5.20) trots att det var kuperat. Jag springer ju 5.20 även på slätmark...
Gjorde 20 minuter minibands när jag kom hem. Känns bra. Har en krypande ångestkänsla av allt stillasittande hela dagarna, hoppas det är temporärt eller går över när min PMS-vecka är över...
 
Jag tycker mer det låter som att du håller för högt tempo. Vid den typen av uppbyggnadslöpning ska du inte springa snabbare än att du kan hålla igång ett samtal. Kan du inte det så går det för fort. Jobbar du på att hålla tempot nere?
Om jag springer långsammare så ryker lederna. Min rytm är 150 steg/min när jag springer vilket jag tror är ganska långsamt?

Normalt sett, vid annan träning, så är min puls över 170 om jag flåsar lika mycket som när jag springer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
396
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
866
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
527
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp