Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det en garmin? Jag har en sån och fattar inte heller dom där aktiva minuterna, den är fin men jag har en annan nu istället. Förstår inte hur dom räknar ut vad som är aktiva minuter. Jag kunde springa 40 minuter och knappt få några aktiva minuter.
Ja, forerunner 645. Jag är jättenöjd med den i övrigt men det där med intensiva minuter verkar värdelöst. Jag kollar antal timmar jag tränat i stället på datorn eller i appen under en viss aktivitet, vill ändå veta exakt och inte att vissa minuter är *2.
Jag begriper mig heller inte på det där med intensiva minuter så ansluter mig till Lotto-analysen. :-) Från att ändå ha legat ganska jämnt runt 500/vecka så har de fyra senaste varit 558 - 139 - 1017 och senast 207. Ok, jag hade fler pass löpning under 1017-veckan än de andra, men de var max en halvtimme styck så det kan omöjligt förklara hela skillnaden.
Har det blivit sämre kanske efter nån uppdatering? Jag har alltid ogillat att den räknar en del *2 men jag tror att den tidigare inte låtit bli att räkna vissa minuter (som skidpasset på 1 timme och 17 minuter där bara 57 räknades, trots att jag snabbt kom upp i puls och höll det).
 
Åh, har fått hålla i mig för att inte träna idag men kroppen behöver vila från lite högare belastning men är peppad för imorgon. Ska testa att lägga upp löpningen lite annorlunda och ge det en månad eller två.
 
Jag vågade inte springa igår pga känningar i benhinnorna :( ska boka återbesök hos sjukgymnasten igen.

Idag har jag kört mitt andra crossfit-pass och jag trodde aldrig jag skulle säga det, men det var roligt! Mycket skivstång idag, har aldrig tränat med det förut så körde helt utan vikter först för att få in lite teknik i marklyftet och sen lyfte jag hela 30 kg :D kul att en av de andra deltagarna satte ett pers på 115kg också, så himla imponerande och inspirerande för hon var absolut ingen biff.
 
Dagens besök hos sjukgymnasten blev avbokat. Men när det blir av så tror jag det blir det sista för denna gång. Jag känner mig starkare och med några sista råd och de övningar hon lärt mig borde jag klara mig tills nästa krämpa dyker upp. :p

Men idag är jag både stark och trött. Jag var med på jobbets 30 min online-träning som är varje måndag. Det var ganska jobbigt, funktionell helkroppsträning men jag känner också en bättre grundstyrka. Under slutet på passet började jag gäspa och det har fasen hållit i sig sen dess. Väldigt många andetag känner jag att jag måste ta ett djupt andetag som övergår i gäspning. Helt sjukt. Jag hade en stressig morgon och gick från möte till deadline till möte och la på ett samtal en minut innan träningen. Så träningen satt väl där den skulle rent mentalt.

Ikväll kände jag ett stort behov att gå ut så det blev en promenad med hunden vid nio. Fortfarande ljust då! Vi skrämde upp en älg så det var en rolig promenad på 1,3 kg i skogen. ☺️
Nu, over and out. 😴
 
Det är bara lite kinkigt med gamla skadan nu så denna veckan ska jag på träningsschemat som vanligt igen. Började med ett pass vid stången idag men istället för dans på golvet efteråt klippte jag gräset istället, och bra var nog det för det var lite känningar och stelt vid stretching. Inte alls så illa dock, så det känns bra :)
 
Idag blev det underställ och tjock mössa på. -4 grader är inte ok längre!
Joggade 6 km inklusive lite ”fartlek”.
Avslutade med 1 km promenad. Försöker att gå lite efteråt om jag inte har jättebråttom.
Provade ett par gamla skor. Kändes bra men det är först en stund efteråt som man vet om fot och knä säger ok.
Vilka skor använder ni som lätt får känning i fötter, knän osv?
C2905E78-6A65-4B99-9621-33A0CCA7A4F4.jpeg
 
Det gick fint att springa idag,tog astmamedicinen lite tidigare så den hann verka som jag gjorde förr men slarvat med ibland och sen får jag dra i mig en eller två inhalationer under tiden jag springer. Blir enorm skillnad. Får svårandande perioder men inte lika mycket.

Var väldigt skönt och jag orkade mer än jag trodde. Plus en långpromenad efter och några kortare rundor.
 
Jag vågade inte springa igår pga känningar i benhinnorna :( ska boka återbesök hos sjukgymnasten igen.

Idag har jag kört mitt andra crossfit-pass och jag trodde aldrig jag skulle säga det, men det var roligt! Mycket skivstång idag, har aldrig tränat med det förut så körde helt utan vikter först för att få in lite teknik i marklyftet och sen lyfte jag hela 30 kg :D kul att en av de andra deltagarna satte ett pers på 115kg också, så himla imponerande och inspirerande för hon var absolut ingen biff.
Det kanske blir du snart som tar 115 ;) hoppas benen blir bättre, jag har fått bra hjälp av sjukgymnast innan.
 
Var ute och joggade ikväll. Är verkligen skitseg i hela kroppen, kändes bara tungt. Gjorde sedan 20 minuter minibands när jag kom in, så det är gjort. Men fattar inte att jag är i så dålig form. Är helt slut av att bo på annan ort, sitta stilla hela dagarna och inte följa mina rutiner som jag behöver ha med mat och träning. Usch. Känner mig superkass bara, känns som jag svällt upp flera kilo men det är nog för att magen krånglar och allting känns bara skit av detta stillasittande. Inte heller så peppigt att fara ut och jogga när man har magkänningar varje dag...
 
Kvällspromenad två kvällar i rad. Igår 1,3 km på skogsstig och vi såg en älg. :) Ikväll 3,1 km varav först grusväg med lite jogg, sen skogsstig och lite grusväg på slutet igen. Valde joggingskor då jag var sugen på att jogga lite men hade inte planerat att gå så långt/i skogen. Kändes/känns en del i fötterna. Är verkligen inte van att gå i så mjuka skor i skogen, jag har alltid kängor. Generellt är mina fötter så himla svaga fortfarande sedan graviditet. Så jag får fortsätta utmana dem lite för att slippa ha ont.

Igår var det också lunchträning, undrar även jag om en vändpunkt har kommit? En puckel har passerats... Tack ljuset, det är nog din förtjänst att jag orkar! Det känns i alla fall väldigt skönt :love: .
 
Tog en timmes kvällspromenad och gjorde sedan 2 st kortare minibandspass när jag kom hem, 20 min. Hade planerat jogging imorgon men inser nu att det kommer inte att hinnas med, så kanske får försöka klämma in det på fredag före en valborgsgrillning jag sa åka på. Detta liv fullt av stillasittande, tidskrävande göranden och rutinbrott både vad gäller vardagsmotion, träning och kost gör mig genast ödmjuk inför att "vanligt folk" inte har tid att träna och äta så bra :meh: Jag får helt enkelt vara glad om jag kan ligga stilla på en nivå och inte sabba alltför mkt innan jag kan återgå till mina rutiner igen. Jag hade hoppats på att kunna fokusera på träningen när jag slapp lägga tid i stallet. Tji fick man. Irriterande är också att detta gör alla mina egna problem väldigt tydliga ... jag kräver rutiner, ordning, eget utrymme och en stor portion förutsägbarhet/egen möjlighet att planera min tid. Annars mår jag katastrof, och det som är närmast till hands är givetvis gamla ätstörningsspöken som genast gapar att nu kommer jag bli tjock när jag inte kan hålla mig till nån plan oavsett planen handlar om kost, träning, vila eller bara lugn och ro.
 
Jag har sprungit lite idag, kändes jobbigt, tungt och långsamt. Men höll helt okej hastighet fram till slutet såg jag sen. Alltid något.

Imorgon blir det HIT eller styrketräning på morgonen om jag orkar gå upp i tid.
 
Jag hade längtat hela veckan efter att träna crossfit på riktigt ikväll (alltså inne i själva gymmet med full tillgång till all utrustning), för första gången sedan i oktober, men universum satte stopp för den planen och istället har jag fått lov att ägna dagen åt att försöka bli av med ett nackspärr som gjort att jag varken kunnat stå, sitta eller ligga ner utan att ha ont. Det blev ingen crossfit med andra ord, och morgondagens hoppträning har jag också ställt in eftersom jag inte vågar ta några risker med min redan instabila nacke.

Men men, jag ska inte bli för bitter över det utan istället se fram emot vår vandringsresa som vi ger oss av på imorgon eftermiddag! Förhoppningsvis har nacken slutat göra ont lagom tills dess. Vi har tittat ut tre bra leder som vi ska testa och vädret ska bli jättebra, så det lär bli en aktiv långhelg med en härlig blandning av motion, vackra vyer, vin och godsaker :D Ser framförallt fram emot den längsta turen som enligt uppgift ska leda fram till den här utsikten:

1619640267107.png
 
Det går inte snabbt och det är inte vackert men jag har nått månadens joggingmål!
Varannan dag har jag joggat 5 km eller mer. Mätaren är säkert inte exakt men ungefär 93,5 km har det blivit.
Vissa dagar har varit lätta, andra tyngre. Men nu kan jag säga CHECK!
Och med det har jag avverkat fyra månader med joggingpass varannan dag. Tillåter mig att känna mig nöjd.
C0DF579E-9D90-44E2-A343-8AC602B3A10D.jpeg
 
Det går inte snabbt och det är inte vackert men jag har nått månadens joggingmål!
Varannan dag har jag joggat 5 km eller mer. Mätaren är säkert inte exakt men ungefär 93,5 km har det blivit.
Vissa dagar har varit lätta, andra tyngre. Men nu kan jag säga CHECK!
Och med det har jag avverkat fyra månader med joggingpass varannan dag. Tillåter mig att känna mig nöjd.Visa bifogad fil 68652
Så jäkla grymt! :bump:
 
Jag hade ett PT-pass i tisdags, efter att ha ätit friterad kyckling i tre dagar (hopplöst när det öppnat ett nytt ställe nära mig :laugh: ) och det var verkligen en skillnad på hur tungt det var att träna när man laddat med skräpmat och inte vanlig mat! Jag har inte upplevt det tidigare. Sen körde jag padel igår och ska köra det på fredag igen (Jo, jag och min kompis är fortfarande totalt värdelösa :laugh:) och sen kör jag ett PT-pass på söndag igen! 💪🏻
Nästa vecka ska jag försöka hinna åka och prova ut nya skor och smyga igång med lite löpning. Jag älskar våren, lusten att röra sig återvänder!
 
Jag hade ett PT-pass i tisdags, efter att ha ätit friterad kyckling i tre dagar (hopplöst när det öppnat ett nytt ställe nära mig :laugh: ) och det var verkligen en skillnad på hur tungt det var att träna när man laddat med skräpmat och inte vanlig mat! Jag har inte upplevt det tidigare. Sen körde jag padel igår och ska köra det på fredag igen (Jo, jag och min kompis är fortfarande totalt värdelösa :laugh:) och sen kör jag ett PT-pass på söndag igen! 💪🏻
Nästa vecka ska jag försöka hinna åka och prova ut nya skor och smyga igång med lite löpning. Jag älskar våren, lusten att röra sig återvänder!
Jag tycker alltid jag kör mycket bättre efter ett mål skräpmat:o Men det kanske är skillnad på ett och tre.
 
Jag har inte åkt skidor på nästan en vecka och har bara promenerat. Varit lite less på att jag är så dålig utför om underlaget är svårt och lite allmänt less och orolig för en del saker. Men så hörde kompis av sig idag och ville åka på ett ställe jag aldrig åkt på och jag ville gärna ha sällskap dit första gången. Så jag hakade på. Och kompis som bara brukar vilja åka kort och snabbt ville åka långt så vi var ute i 2,5 timme. Inte nydragna spår men snön var så fin 🤩. Inte isigt, inte blött och tungt utan pudrigt. Så jag åkte helt ok utför. Behövde verkligen detta.

Såg ingenting av vad jag fotade och inte direkt finaste stället men snön 🤩

DSC_2955.JPG
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
394
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
845
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 195
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp