Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fastnade i nån slags optimeringstänk med resultat att jag knappt rört mig alls på hela april. Två promenader, en absvideo, och lite yoga. Ett pass med Chloe i förrgår.

När det blir såhär tar det tyvärr ett tag innan jag inser varför det låser sig och kan ta mig runt det, känns mest som att jag inte har lust och det blir inget av nåt. Skönt att typ vara ute på andra sidan för denna gång :)
 
Lyckades komma ifrån tidigt idag och hann både gå en timmes promenad samt joggade en ny slinga idag, mätte den sedan till 6.85 km så får väl ändå säga att jag är nöjd. Sprang 5.33-tempo. Gick inte fort men kände att jag hittade en lunk som funkade bra att ligga i hela vägen runt, jag hade inga krafter att öka tempot men jag kände mig ändå inte helt slut. Konstigt mellanläge på nåt vis, men med tanke på formen i övrigt är jag väldigt nöjd :)
 
Jag har varit ute och sprungit, första gången sen jag blev gravid tror jag men ganska sannolikt också sista :D Joggintervaller och i övrigt rask promenad, kanske 3-4 km nånting. Det kändes faktiskt oväntat bra att springa, kom in i löpsteget rätt hyfsat efter en stund. Men det känns ju att det är hög belastning på bäckenbotten så jag ska vara försiktig. Jag var rätt grinig innan men känner mig mycket bättre nu, framöver får jag vara lite mer kreativ i sätt att få upp pulsen och på så vis få bort känslor av ångest/depp osv. :)
 
Jag fick ta en paus på några dagar. Var sjukt stressad över jobb och sen i kombination med en ganska lätt förkylning så klappade jag ihop totalt. Allt som inte innebar slöa på soffan var helt otänkbart. Gjorde ett lätt yoga-pass igår och det kändes stelt, tungt och jävligt men skönt att hjärnan inte protesterade.
 
Kommer tillbaka till tråden efter en tids extremt graviditetsillamående.

Jag tränar med styrklabbets app när jag kör styrketräning då man kan ändra övningar, lägga till och ta bort. Vilket är perfekt då mitt illamående inte är över men jag kan fortfarande träna vissa övningar. Finns det någon liknande app med gravidyoga eller yoga? Laddade ner en app men visade sig att det tar ca 10 minuter bara. Inget fel med det men jag tänker nog minst 15-20 minuter iaf som ett komplement till min styrketräning.
 
Sista gången jag kör 4*1,5min och jag var så taggad men det gick inte riktigt som planerat 🙄

Första gå-intervallen började kännas lite väl lång, fick upp mobilen och jovisst hade den pausat sig
Blev lite irriterad, försökte skaka det av mig och satte igång med nästa löp-intervall. Skosnöret går upp.. 🤦‍♀️
Märker vid tredje löp-intervallen att jag bara får pling vid ny intervall, inte rösten som brukar komma - det irriterar mig minst sagt. Hej Vanemänniska 🙋‍♀️

Kollade i vanlig ordning siffrorna efteråt och jag låg som vanligt i löpningen däremot låg pulsen på 160 istället för 110-130 de sista 5 minuterna. Inget jag märkte av men kan irritation göra en sådan skillnad?

Nåväl, nästa vecka är planen att köra 8*1,5min med 1,5min gång emellan. Tänkte ta mig till spåren som är längre bort för det är så mentalt sjukt jobbigt att springa mer än ett varv. Har man kommit i mål så har man enligt min hjärna 😁 De andra spåren är längre så då slipper jag det iaf.
 
Aha, nu slog Covid ner totalt här, i minst 2 veckor råder total personlig lockdown. Inte träffa någon mer än dom man bor med med undantag för t.ex. såna som mig som lever i singelhushåll, jag kommer få träffa mina föräldrar.

Man ska ha minst 2 meter mellan varandra och jobba hemifrån, svårt med mina föräldrars jobb så vet inte hur pricksäker planen är.

Man ska alltid utgå från att alla andra är smittade.

Tydligen är min region den med högst smittspridning i hela Europa. Därför kommer jag nu i 2 veckor ägna tid åt löpning ute och träna hemma. Har massor av saker och har beställt lite mer saker så hemmaträningen blir av och så hoppas jag min utelöpning ska bli bättre, tycker det är svårt med andningen ute men bra chans att vara tvungen att bättra på mig.

Tränade 50 minuter styrka hemma idag
 
Skåneledsvandrandet återuppväckt (med råge) idag. Hade gärna sluppit de sista 5-7 kilometrarna - tror det var 34 allt som allt - men nu var det en rundslinga (Österlencirkeln) så får man ju ta sig tillbaks till bilen på något sätt. Men en jättevacker dag att vara ute och njuta av våren med blommor, vacker natur och fågelsång. De sista km dock mindre njutning, mer överlevnad. Längre än så här kommer jag inte trycka in på en dags vandring i alla fall utan nu blir det kortare etapper.

4D41FEA5-9989-4D49-AB37-988456604627.jpeg
 
Senast ändrad:
Skåneledsvandrandet återuppväckt (med råge) idag. Hade gärna sluppit de sista 5-7 kilometrarna - tror det var 34 allt som allt - men nu var det en rundslinga (Österlencirkeln) så får man ju ta sig tillbaks till bilen på något sätt. Men en jättevacker dag att vara ute och njuta av våren med blommor, vacker natur och fågelsång. De sista km dock mindre njutning, mer överlevnad. Längre än så här kommer jag inte trycka in på en dags vandring i alla fall utan nu blir det kortare etapper.

Visa bifogad fil 68745
Holy shit!!! 55 000 steg på en dag!!! :eek: Det är ju helt galet!!:nailbiting::bow::banana:Wow!!! Men jag förstår att det var härligt! Det har ju varit väldigt gott väder idag!
 
Jag sprang en sväng igår eftermiddag, på motionsspår i skogen istället för min vanliga asfaltsrunda. Vet ju att tempot blir lägre iom att det är mer kuperat men uppskattat lite miljöombyte ibland.

Hade känningar i de fördömda benhinnorna redan innan men gick rätt okej under tiden men kändes inte alls bra senare på kvällen. Körde med is, massage och sjukgymnastik och peppar peppar; idag inga känningar alls verkar det som.

Dagens träning är planerad till ett styrketräningspass helkropp :)
 
I går avslutade jag månadens stegutmaning. Målet var 15 000 steg/dag men det har flutit på så det blev 20 000 eller mer varje dag. Varannan dag har som sagt varit löpning och varannan dag promenad. Utöver det har jag gått till och från jobbet och så traskar man en del på jobbet.

Ny månad, nya mål. Kör på samma som förra. Minst 3 km jogg varannan dag. (Satsar på 5km men vill ha ett lägre mål så att jag inte behöver misslyckas om kroppen är trött och sliten)
Och 15 000 steg per dag.
Har ni mål?
 
Nja, mål har jag periodvis. Men ibland/ganska ofta är livet för körigt - med gård och trädgård och djur och heltidsjobb som allt ska hinnas med - så att uttalade mål stressar mig mer än motiverar. Och då så skippar jag uttalade mål eller sätter dem lågt och kör på "så gott det går" tills det känns ok igen. Utan att behöva känna mig misslyckad för att jag inte hållit målsättningarna.

Just nu strävar jag till exempel bara efter att försöka hålla igång löpningen på "sparlåga" - om det blir ett eller tre korta pass i veckan får bero på hur körigt allt annat är. Ridningen ungefär likadant. Och att jag före juni månads slut ska göra ica-klassikerns cykelmoment (som jag ännu inte börjat på). Och dra in 10 000 steg om dagen.
 
Det var 2,5 tunga km idag. Inte så oväntat med tanke på min mentala brakedown tidigare. Min bil har också gått sönder till råga på all tidigare stress. 👎

Provade Runkeeper idag men den visar bara såhär. Varför blir det så? Det där är bara vägen fram och tillbaka till motionsspåret i skogen.

E5BCBF47-29B5-484A-8187-A3D1AFC7A011.jpeg
 
I går avslutade jag månadens stegutmaning. Målet var 15 000 steg/dag men det har flutit på så det blev 20 000 eller mer varje dag. Varannan dag har som sagt varit löpning och varannan dag promenad. Utöver det har jag gått till och från jobbet och så traskar man en del på jobbet.

Ny månad, nya mål. Kör på samma som förra. Minst 3 km jogg varannan dag. (Satsar på 5km men vill ha ett lägre mål så att jag inte behöver misslyckas om kroppen är trött och sliten)
Och 15 000 steg per dag.
Har ni mål?
Jag har bara ett viktmål där jag vill gå upp ett visst antal kg. Jag är nöjd om jag når det innan året är slut.

Har inga träningsmål alls. Har elittränat tidigare och all typ av träning som jag gör för att jag måste stressar mig. Jag vill bara träna för att jag tycker det är roligt och sån typ av träning som jag tycker är rolig.
 
Jag har heller inte något dagligt prestationsmål. Däremot följer jag ett träningsschema. För annars får jag ingen struktur. Schemat just nu är inriktat mot maraton i september. Men det vet man ju inte om det blir av. Jag vet inte heller ännu om jag kommer tycka det är roligt att träna mot det. Jag känner mig lite tveksam. Långpass över 1,5 h tycker jag nämligen är ganska tråkigt. Så vi får se. Kanske släpper jag det och riktar in mig mot halvmara eller fortsatt 5/10 km istället.

Så jag har ett mål inom parantes kan man säga.
 
Jag har bara ett viktmål där jag vill gå upp ett visst antal kg. Jag är nöjd om jag når det innan året är slut.

Har inga träningsmål alls. Har elittränat tidigare och all typ av träning som jag gör för att jag måste stressar mig. Jag vill bara träna för att jag tycker det är roligt och sån typ av träning som jag tycker är rolig.
Får man vara nyfiken och fråga inom vilken sport?
 
Dagens träning har bestått av att rensa växthuset, flytta två pioner samt skjutsa upp reglar till min man som grejat med taket på växthuset. För mig får det räcka, har en ganska tuff graviditet så kroppen får ta det lugnt resten av dagen.

Det är så konstigt att bromsa in så mycket i det liv jag vanligen har.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
396
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
863
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 225
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
526
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp