Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag körde aktiv vila måndag + tisdag för att återhämta mig från helgens vandringsäventyr och idag stod det crossfit på schemat. Det var första gången sedan november som jag tränade inne i själva gymmet, och i november blev det bara 2-3 pass innan saker och ting gick åt helskotta igen, så det kändes väldigt ovant. Summering av läget: H-e-r-r-e-g-u-d vad svag jag har blivit! :o

I februari 2020 kunde jag göra 3 pull ups och 5 chins. Idag klarade jag inte en enda pull up, alltså inte ens i närheten, och endast en ynka liten chin. Det är ju inte ett dugg konstigt med tanke på att jag inte gjort någon av dessa övningar sedan just februari 2020, och knappt styrketränat överhuvudtaget i år, men det känns ändå lite nedslående att ha fått ett så pass tydligt bevis på allt jag tappat under den här skitpandemin. I kombination med lite allmän kroppsångest som av olika anledningar smugit sig på de senaste dagarna kändes det rätt tungt och jag hade svårt att njuta av resten av träningspasset.

Men men, den enda lösningen om man vill bli starkare är ju att träna, så jag ska försöka omvandla besvikelsen och ångesten till motivation istället! Jag har överlag en ganska kämpig vecka mentalt, så det är mycket det som påverkar också. En vanlig vecka hade jag nog tagit saken lite mer med en klackspark, tror jag.

Imorgon blir det stall & ridning efter jobbet och sedan satsar jag på crossfit igen på lördag. Helgen är rätt full av planer då min sambo fyller år, men ett pass på lördag förmiddag bör jag kunna få till.
 
Jag kör bara på stegräknarapp i mobilen när jag joggar. Har inställt på att stegen är 0,7 m. Verkar stämma när jag går men antar att stegen är längre när jag joggar även om jag inte är storstegad.
Idag stannade distansräknaren upp ett par ggr också. Men jag ska jogga 5 km och det blir ju iaf inte för lite.
6 km blev det enligt appen idag.
 
Lunkade årets första löprunda igår. Jag hatar ju allt som innebär att benen ska röra sig fortare än gåtakt, när fötterna har skor på sig. Har övertalat min hjärna att runstreakkonceptet är melodin och att jag ska träna på att springa så sakta som det bara går, jag föreställer att mig att lätt kunna bli upphunnen och passerad av valfri tant med rullator. Bara det är ett hjärnhinder att jobba med då all form av träning och sport för mig är vinn eller lägg av.

Det jag tar med mig från gårdagens 20-minutare
- Det var faktiskt helt ok att lunka
- Min syreupptagningsförmåga har blivit bättre :banana:(jag har ju problem med att jag ligger så högt i puls) i går hade jag medelpuls på 152 under samma rundor i november hade jag medelpuls på 168!
 
Jag körde aktiv vila måndag + tisdag för att återhämta mig från helgens vandringsäventyr och idag stod det crossfit på schemat. Det var första gången sedan november som jag tränade inne i själva gymmet, och i november blev det bara 2-3 pass innan saker och ting gick åt helskotta igen, så det kändes väldigt ovant. Summering av läget: H-e-r-r-e-g-u-d vad svag jag har blivit! :o

I februari 2020 kunde jag göra 3 pull ups och 5 chins. Idag klarade jag inte en enda pull up, alltså inte ens i närheten, och endast en ynka liten chin. Det är ju inte ett dugg konstigt med tanke på att jag inte gjort någon av dessa övningar sedan just februari 2020, och knappt styrketränat överhuvudtaget i år, men det känns ändå lite nedslående att ha fått ett så pass tydligt bevis på allt jag tappat under den här skitpandemin. I kombination med lite allmän kroppsångest som av olika anledningar smugit sig på de senaste dagarna kändes det rätt tungt och jag hade svårt att njuta av resten av träningspasset.

Men men, den enda lösningen om man vill bli starkare är ju att träna, så jag ska försöka omvandla besvikelsen och ångesten till motivation istället! Jag har överlag en ganska kämpig vecka mentalt, så det är mycket det som påverkar också. En vanlig vecka hade jag nog tagit saken lite mer med en klackspark, tror jag.

Imorgon blir det stall & ridning efter jobbet och sedan satsar jag på crossfit igen på lördag. Helgen är rätt full av planer då min sambo fyller år, men ett pass på lördag förmiddag bör jag kunna få till.

Äh, torka snoret, det är mer muskelminnet som har blivit dement än faktisk försvagning. Du behöver bara påminna musklerna om hur det var att jobba så kommer du snabbt att vara i gammal god form igen! 💪
 
Äh, torka snoret, det är mer muskelminnet som har blivit dement än faktisk försvagning. Du behöver bara påminna musklerna om hur det var att jobba så kommer du snabbt att vara i gammal god form igen! 💪
:laugh:

Snoret är torkat! Just muskelminne reflekterade jag dock inte över, men det var ju en annan bra poäng. :idea: I just pull ups spelar ju det verkligen in eftersom det hänger nästan lika mycket på att få kontakt med rätt muskler på rätt sätt som på faktisk styrka, har jag fått lära mig. Onwards and upwards! :D
 
Äntligen ett löppass, jag har börjat träna för att kunna springa längre och längre och få upp uthålligheten så jag springer lågintensivt och istället för att ha en exakt distans jag satsar på sätter jag en tid som ska ökas på hela tiden, började med 30 minuter för två veckor sen och idag 35 som jag ska satsa på nästa gång också och sen öka på mer och mer och mer.

Börjar från grunden för jag känner mig ur form och vill inte stressa och jag tycker det här nya tänket är så mycket roligare och snällare mot mig själv, kan variera tempo, kan lägga in 30 sekunder snabb promenad om jag vill och det är ett behagligt tempo även om jag varierar lite hur snabbt jag springer.
 
Löpning idag.
I skogen såklart 😍
Upptäckte att vänster höft är inflammerad men det gick ändå, tacksam för att det inte var längre för det hade jag nog inte fixat. Ok tempo och det kändes överlag bra fram tills att skosnörena gick upp. Jag kommer liksom ut rytmen när sådant händer, börjar spänna mig och tja 🙄
Jag tror jag behöver lära mig att knyta skorna ordentligt helt enkelt 🙈🤣
 
Löpning idag.
I skogen såklart 😍
Upptäckte att vänster höft är inflammerad men det gick ändå, tacksam för att det inte var längre för det hade jag nog inte fixat. Ok tempo och det kändes överlag bra fram tills att skosnörena gick upp. Jag kommer liksom ut rytmen när sådant händer, börjar spänna mig och tja 🙄
Jag tror jag behöver lära mig att knyta skorna ordentligt helt enkelt 🙈🤣
Mina skosnören går alltid upp eller sitter lösa när jag går men löparskorna sitter alltid fast på något sätt.
 
Löpning idag.
I skogen såklart 😍
Upptäckte att vänster höft är inflammerad men det gick ändå, tacksam för att det inte var längre för det hade jag nog inte fixat. Ok tempo och det kändes överlag bra fram tills att skosnörena gick upp. Jag kommer liksom ut rytmen när sådant händer, börjar spänna mig och tja 🙄
Jag tror jag behöver lära mig att knyta skorna ordentligt helt enkelt 🙈🤣
Jag knyter alltid rediga dubbelknutar 😂
 
Idag laddar jag för två långpromenader och städning, imorgon skogspromenad och löpning. Ska bli kul att se imorgon om jag lyckas med 35 minuter som igår.
Promenaderna idag blir en på egen hand och en med en kompis senare ikväll.

Mina städpass blir på 60-80 minuter väldigt intensivt så blir som ett träningspass nästan
 
@Lillefrun Jag måste tacka för tipset om Blaccs tights! Jag har alltid gillat deras sortiment. Jag tycker det är väldigt prisvärt. Så jag blev nyfiken när du skrev om hur bra du trivdes med dina nya tights. Så när jag nu var i behov av några nya så kollade jag in dem och slog till på en modell med mobilficka på sidan. Och jösses så sköna de är och så grymt bra de sitter! :love: De är mina absoluta favoriter nu! Så stort tack för inspirationen!
 
Jag har haft en skitvecka ur träningssynpunkt. Av olika anledningar fick jag till första passet först idag. Och det såg så lovande ut när jag gav mig ut i morse! Solen sken och det var hyfsat varmt. Men det dröjde inte lång stund förrän det blev alldeles svart på himlen och började blåsa rejält. Och sen piskade regnet i ganska många kilometer. Men det fick gå ändå. Körde varierande fart under hela passet men överlag väldigt lugnt.
 
Jag har haft en skitvecka ur träningssynpunkt. Av olika anledningar fick jag till första passet först idag. Och det såg så lovande ut när jag gav mig ut i morse! Solen sken och det var hyfsat varmt. Men det dröjde inte lång stund förrän det blev alldeles svart på himlen och började blåsa rejält. Och sen piskade regnet i ganska många kilometer. Men det fick gå ändå. Körde varierande fart under hela passet men överlag väldigt lugnt.
Starkt jobbat! 💪
 
Jag tränade ett pass på egen hand i crossfitgymmet idag. Det har jag nog aldrig gjort faktiskt, men jag kände mig inte alls sugen på dagens gruppass så det här passade mycket bättre.

500m roddmaskin och lite rörlighetsövningar som uppvärmning och sedan teknikträning i frivändningar. Det är min favoritrörelse, men eftersom det kräver en olympisk skivstång som jag inte äger har jag inte gjort dem på drygt ett år. Såväl teknik som styrka var ringrostiga, så jag nöjde mig med 30 kg. Kändes helt ok!

Efter detta körde jag en cirkel med:

200 m rodd
8 frivändningar (25kg)
30s häng i räcke i aktiv position
10 burpees
20 ab mat situps

Planen var 4 varv, men svetten flödade och pulsen var skyhög redan efter 3, så det fick räcka så. Det kändes som att hela kroppen fick en rejäl omgång i alla fall, och det var precis det som var målet! :)
 
@Lillefrun Jag måste tacka för tipset om Blaccs tights! Jag har alltid gillat deras sortiment. Jag tycker det är väldigt prisvärt. Så jag blev nyfiken när du skrev om hur bra du trivdes med dina nya tights. Så när jag nu var i behov av några nya så kollade jag in dem och slog till på en modell med mobilficka på sidan. Och jösses så sköna de är och så grymt bra de sitter! :love: De är mina absoluta favoriter nu! Så stort tack för inspirationen!
Tjoho, vad kul! Jag använder bara dom nu och har dissat allt annat förutom mina fodrade soc vinter tights.

I mina Blaccs känner jag mig lika rörlig som om jag vore naken :D
 
Jag har haft en skitvecka ur träningssynpunkt. Av olika anledningar fick jag till första passet först idag. Och det såg så lovande ut när jag gav mig ut i morse! Solen sken och det var hyfsat varmt. Men det dröjde inte lång stund förrän det blev alldeles svart på himlen och började blåsa rejält. Och sen piskade regnet i ganska många kilometer. Men det fick gå ändå. Körde varierande fart under hela passet men överlag väldigt lugnt.
Kunde du njuta något då eller ville du bara hem? Jag skulle sprungit snabbt som attan hem igen. Slå personbästa :D:angel:
 
Kände imorse när jag vaknade hur en otrolig ångest låg och grodde. Jag hatar att vara bortrest såhär länge. Tog en morgorunda och det lade sig lite, sen tränade jag lite tabata och gummiband 30 min och ikväll var jag ute och halvjoggade (i powerwalktempo då jag hade sällskap av en som gick) i ca 7 km. Känns ok men det är verkligen en bomb som håller på att brisera. Jag vill hem till mitt eget och mina rutiner där jag förvisso är ensam alltid men åtminstone sällan blir avbruten... 🙄
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
394
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
848
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 198
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp